Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 3 > Heda Čepelová, Miroslav Jašurek: Odolá veřejné školství duchu doby?
Zatímco oficiální doktrínou těch, kteří slibují lidem bohatství a dobré ivotní poměry, je přizpůsobení se poadavkům trhu práce a sebeoptimalizace, ti, kteří představují skutečný top české společnosti, ji dávno hlásají a podporují něco jiného: klid na práci a solidní standard, jen vám umoní něco dělat.
A já budu miliardář, taky ti pořídím nadaci, uzavírá rozhovor jeden ze stipendistů programu na podporu českých vysokoškolských studujících, kteří chtějí uspět v zahraničí a které podporuje Petr Kellner. Studuje zajímavý mix mezinárodních vztahů a ekonomie. Nic takzvaně bezprostředně aplikovatelného.
Ve svém studiu se s Petrem Kellnerem a jeho nadací, která mu studium v Německu finančně umonila, skoro nepotkává. Nepracoval bych pro Kellnera méně rád, kdyby mě nepodporoval, říká o vztahu ke svému mecenáši. Vdycky bych pro něj pracoval radši, ne pro Bakalu, protoe Kellner dělá rozumný byznys.
Studuje, ani by se donorovi musel nějak exemplárně zpovídat. Podmínky pro získání stipendia nezahrnují ani budoucí praxi ve společnostech, které Kellnerovo impérium vlastní (a e by o praxi klidně usiloval), ani ádné obdobné poadavky na výstupy. Studuje to, pro co si myslí, e má nadání, o co má zájem a co se v českém prostředí ani vystudovat nedá. Dává mi to rozhled, který bych doma sotva dostal, říká o svém studiu.
Je jedním z padesáti lidí, které v zahraničním studiu ročně podpoří Kellnerova nadace. Ta kromě toho provozuje střední a základní školu Open Gate (Brána otevřena), kde vzdělává asi třicet dětí v ročníku.
Na první pohled jde o příkladný přístup podnikatelského sektoru ke vzdělávání. Dobrý model fungující v zahraničí (například v Německu) spočívá v tom, e se podnikatelé a jejich společnosti podílejí na vzdělávacím systému finančně, a to jim umoňuje spoluurčovat obsah toho, v čem se lidé vzdělávají.
Souběně s tím u nás ovšem v českém prostředí roste tlak na to, aby stát financoval zejména praktické vzdělávání, rozuměj takové, jeho součástí je ideálně praxe v některé z firem, které v ČR dnes tvoří hlavní zaměstnavatelský sektor.
Proponenty této politiky jsou zejména zástupci Svazu průmyslu a dopravy, v jeho čele nedávno opět stanul Jaroslav Hanák. Základem poadavku dnešních průmyslníků je, aby stát investoval zejména do praktických zkušeností, tedy především, aby jim (podnikům) zaplatil studentskou praxi v jejich firmách. Poadavek je to do jisté míry oprávněný: praktické zkušenosti jsou dnes na trhu práce ádoucí a zároveň jsou s praxí spojeny starosti, které firma nese na svých bedrech. Jde však bezprostředně o to, kdo drí koho v hrsti, a zejména o to, jak si představujeme vlastní budoucnost.
Na otázku, proč si myslí, e nejbohatší Čech má potřebu podporovat tuto formu studia, odpovídá výše citovaný stipendista zprvu neurčitě. Nakonec se dobereme hypotézy, e to je součást ivotního stylu. Miliardáři si prostě mohou dovolit být mecenáši.
Mecenášství, stejně jako charita, má v našem prostředí zejména premoderní nános: obojí bylo kůl (z anglického cool, mezi mladými běně uívaný přepis, pozn. aut.), ne vůbec začalo být kůl cokoliv. Kůl jako sociální fenomén toti přichází v momentě, kdy se společnost stane společností občanskou, nikoliv monarchistickou. Nemůete touit po původu. Můete touit po statcích, které ho do nějaké míry symbolizují. A to je, tolik sociologie, základ moderní společnosti a pojmu emancipace.
Ambicí lidí, kteří jako první zaváděli veřejný a všeobecný systém důchodového pojištění, tedy v tomto smyslu jedno z nejdůleitějších veřejných sociálních schémat, bylo nahradit nenárokovou – charitativní a mecenášskou, na vůli nejvyšších závislou – pomoc chudým takovým systémem, který by byl demokratický, spravedlivý, civilní a preventivní.
A to jsou všechno hodnoty, které jsou dnes v sázce v otázce dostupnosti kvalitního, pro budoucí svět připravujícího vzdělávání.
Zatímco představitelé našich zaměstnavatelů dnes hlásají, e potřebujeme zejména více odborně vzdělaných lidí, nejlépe kvalifikovaných učňů, ti čeští podnikatelé, kteří se v ekonomickém měřítku mohou chlubit výraznými úspěchy, zprostředkovaně říkají, e chtějí všeobecné vzdělance, lidi s rozhledem. Dokonce je ani leckdy nechtějí pro potřeby svého vlastního podnikání.
Vedle Petra Kellnera takovou aktivitu vyvíjí třeba Karel Janeček. Loni vznikla Nadace Karla Janečka, která stihla podpořit například společnost SCIO, její ředitel Ondřej Šteffl patří mezi proponenty všeobecného vzdělávání a osvojování generických kompetencí, neziskovku EDUin v projektu Města vzdělávání nebo Centrum pro demokratické učení, které chce podporovat školní mláde v demokratické participaci.
Bohatí Češi zkrátka podporují to, co bude podle nich – elit, je systém, ve kterém ijeme, nahlíejí z perspektivy jednoho horního procenta – potřeba znát do budoucna. Velmi adekvátně soudí, e jde o všeobecné vzdělání a schopnost vyznat se ve světě.
A nejde jen o trend podpory všeobecného vzdělávání – podobně se čeští milionáři a miliardáři zaobírají vědou a výzkumem. V Kellnerově případě jde o projekt SCIENCE, který se věnuje podpoře výzkumu nádorových onemocnění. Budi, to je bohulibý cíl, který nikoho nepřekvapí.
Karel Janeček před dvěma lety zaloil nadační fond Neuron, který se věnuje podpoře základního výzkumu v pěti vědních oblastech, včetně společenských věd. Fond je financován ze soukromých prostředků několika mecenášů, mezi nimi najdeme jména jako Dalibor Dědek (majitel úspěšné české firmy Jablotron), ale taky Libor Winkler, Martin Ducháček a Václav Dejčmar (všichni spojení s firmou RSJ, společností vlastněnou Karlem Janečkem, která se specializuje v algoritmickém podnikání na derivátových trzích). Na rozdíl od politiky například státních agentur na podporu vědy a výzkumu – Grantové agentury ČR a Technologické agentury ČR – se programově soustředí na podporu základního výzkumu. Podporuje jak zaslouilé, tak mladé vědce a vědkyně.
Děje se to v době, kdy například Filozofickou fakultou Univerzity Karlovy v Praze otřásají změny řízení a financování, je těce dopadají u nejen na obvykle prekarizované doktorandské studenty a studentky, ale reálně ústí v odchody dlouholetých vyučujících – kvůli nedostatku prostředků na platy – a v přenášení zátěe na ty mladší, kteří snesou heslo více muziky za stejně nebo méně peněz. Zatímco ve veřejném sektoru se zpřísňuje sledování vědeckých výkonů a stále těsněji, individuálněji se s ním provazuje přerozdělování prostředků, tam, kde vlastně o ádné přerozdělování nejde, převládá přístup zaloený na otevřeném, málo podmíněném grantu.
V minulosti měli své mecenáše umělci, budovatelé kulturních statků, filozofové, lidé, kteří se podíleli na vytváření pojmů, kterými šlo svět vnímat. Významnými mecenáši byli církve, bohatí podnikatelé a od určité doby i kolektivní spolky.
Za časů významného rozvoje dělnického hnutí se ambice budování pojmů pro budoucnost – tedy vzdělání (německy Bildung, značí té formování, formace) – výrazně zcivilnila. Pojmosloví přestalo být závislé na podpoře shora, vytvořily se systémové a veřejnoprávní reimy podpory takové činnosti. Přestaly to být podnikatelské elity, kdo se podílel na určování významu nových slov pro nový svět, a tento prostor se otevíral celé společnosti.
Nutno přiznat, e vládnoucí skupiny si potenciální nebezpečí, které spočívá ve formulaci pojmosloví, uvědomovaly. Proto také bylo svého času politicky mnohem přijatelnější jít vystudovat techniku ne jakýkoliv společenskovědní a humanitní obor. A proto také máme ve starší generaci matematiků, fyziků a techniků tolik opravdových vzdělanců.
A dnes? Dnes jsme opět v situaci, kdy podmínky jako svobodu studia, bádání a garanci dostatku času za existence příjmu zaručuje spíše podnikatelský sektor – ten miliardářský těm, které si sám vyvolí. Stává se z toho dokonce trend v rámci širokého spektra aktivit, které je moné vykázat pod pojmem společenská odpovědnost.
Svého času to byl společenský poadavek, byl to výraz hrdosti těch, kteří se reálně cítili lidmi, kteří formují pojmosloví budoucnosti. Lidé jako Alvin W. Gouldner říkali: My jsme ti, na jejich bedrech leí úkol pojmenovat nové věci, máme na to právo a společně s tím si uvědomujeme i vlastní zodpovědnost. Ve značné míře byl tento odkaz přítomen i ve studentských protestech v 60. letech minulého století. Jinak by těko dokázaly formulovat důvody a poadavky pro demokratizaci podmínek na svých univerzitách. Bylo to hnutí internacionální a sdílené, co jen svědčí o tom, e vůlí nebylo primárně odhalit, jakée zatuchlosti se to skrývají pod taláry, ale naopak především dostat příleitost myslet a činit svět pro lidi lepším. Byl to poadavek téměř generační, protoe chtěl tuto příleitost pro všechny.
Tato ambice se dnes znovu teprve hledá. Na jednu stranu jsme vylekaní mocí soukromých společností a jejich vlivem na podobu trhu práce, take se snaíme vyjít jim vstříc, na stranu druhou stále ještě rozumíme pojmu veřejný zájem. Velmi často je vůbec těké přemýšlet v nových podmínkách konzistentně: jak se třeba postavit faktu, e studuji za peníze českého miliardáře na zahraniční vysoké škole? Proč ty české nejsou tak dobré?
Nejsou, protoe zhusta nemají prostředky a ijí v sevření světa, který chce bezprostřední výsledky. Nemá cenu přeceňovat sílu tradičních bašt. Samotná tradice neodolá neoliberálnímu tlaku, který navíc v části toho, čím se programaticky zaštiťuje, má zkrátka pravdu: vzdělání u nás nese patinu elitářské tradice, nese si s sebou zbytečný represivní rys.
Jak napsal Pierre Bourdieu v jednom ze svých posledních veřejně publikovaných textů: nesmíme odstupovat od tradičních institucí ve jménu jejich anulace neoliberalismem. Ano, vyadují modernizaci. Ale ne pod vlajkou trendu, který je zprivatizuje a svěří do rukou těm nejbohatším, vyvoleným. A máme-li si vybrat mezi privatizací a zachováním tradičního veřejného systému, je třeba zvolit to druhé.
Dobré vzdělání, garantuje-li ho veřejný sektor, dnes proto musí usilovat o plnohodnotnou alternativu tomu, co nabízí Kellner nebo Janeček, nikoliv Hanák. A osud veřejného sektoru máme v rukou my všichni. I ty vysoké školy, které po léta symbolizovaly Mekku vzdělanosti v klasickém smyslu, se sílícímu tlaku časem přizpůsobí, pokud nebudeme chtít opak. Co jiného taky mohou dělat, kdy mají financovat nějaké akademiky. A kdy se uplatnitelnost absolventů prosazuje jako zásadní kritérium pro financování.
Heda Čepelová (1988) je socioloka, působí v Masarykově demokratické akademii a Oranovém klubu.
Miro Jašurek (1983) je politolog, člen Představenstva Masarykovy demokratické akademie, dlouhodobě se věnuje tématu vzdělávacích politik.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.