Ke dvěma aktuálním problémům české justice
Témata věkové skladby soudců a monosti jejich cirkulace patří mezi ta, o kterých je třeba ve vztahu k českému soudnictví diskutovat přednostně. Nejsou jediná, ale debatu je třeba někde začít, abychom neskončili jako pověstný Buridanův osel mezi dvěma kupkami sena.
Mladí právníci dnes mají mizivou šanci, e se stanou soudci. Jednoduše řečeno – místa v justici jsou v drtivé míře obsazena, a to patrně na mnoho let dopředu. V roce 2009 bylo jmenováno 39 nových soudců, v roce 2010 jich bylo 88, v roce 2011 se jich dočkalo 38, v roce 2012 bylo jmenováno 75 soudců a v roce 2013 se své práce ujalo 76 nových soudců. Za poslední dva roky se přitom funkce soudce vzdalo nebo muselo vzdát, případně ve funkci zemřelo 136 soudců. Práci soudce k 1. listopadu 2014 vykonávalo 3054 lidí. Tento fakt vyvolává jisté sociálně-profesní napětí, které bude patrně rok od roku stoupat. Vdyť kdo by byl rád celý ivot asistentem soudce, tedy zaměstnancem s niším platem i společenskou prestií?
Rozladění stoupá při vědomí faktu, e v minulých, ne tak dávných letech byla monost stát se soudcem či státním zástupcem mnohem vyšší. Mnozí z nás si vzpomenou na slova ji bohuel zesnulého ombudsmana a té bývalého ministra spravedlnosti Otakara Motejla, který vzpomínal na devadesátá léta, kdy muselo ministerstvo spravedlnosti – obrazně řečeno – chytat právníky na ulici, aby se vůbec naplnila tabulková místa soudců.
Zvýšení počtu soudců je ekonomicky nemoné, nota bene máme jeden z nejvyšších počet soudců na počet obyvatel v EU, ne-li dokonce na světě. Další dlouholetým problémem v ČR je, e soudci zde dělají práci, kterou v jiných zemích efektivněji odvádí obsluný personál. Jednou z moných cest je sníení zákonného věku soudců a státních zástupců pro odchod z justice. Mezi právníky se tomu eufemisticky říká nastolení vyrovnanější věkové skladby v justici.
Obdobný problém řešilo i postkomunistické Maďarsko, které sníilo v roce 2011 věkovou hranici pro povinný odchod do důchodu pro soudce a státní zástupce ze 70 let, co dnes platí i u nás, na 62 let. Na evropské poměry to bylo revoluční řešení, které vyvolalo řadu polemik. Zmíněné vyluštění justičního rébusu, které vyšlo z dílny maďarské vlády (resp. jejích poradců), zrušil tamější Ústavní soud. A lze předpokládat, e obdobně by situace dopadla i v ČR. Navíc za pravdu maďarskému ÚS dal následně i Evropský soudní dvůr.
Evropská komise (jako alobce) se zde domáhala, aby Evropský soudní dvůr určil, e Maďarsko nesplnilo povinnosti, které pro něj vyplývají z článku 2 a z čl. 6 odst. 1 směrnice Rady 2000/78/ES ze dne 27. listopadu 2000, jí se stanoví obecný rámec pro rovné zacházení v zaměstnání a povolání. Maďarsko toti přijalo vnitrostátní reim, který stanoví, e sluební poměr soudců, státních zástupců a notářů povinně zaniká při dovršení věku 62 let, co vede k rozdílnému zacházení na základě věku, které není odůvodněno legitimními cíli a které kadopádně není nezbytné a přiměřené ve vztahu ke sledovaným cílům. Evropský soudní dvůr argumentoval mimo jiné tím, e zlepšení kvality veřejné sluby soudnictví, která z toho údajně vyplývá, je nejen pouze prostým obecným tvrzením, ale rovně určitým druhem předsudku souvisejícího s věkem. Celý rozsudek lze dohledat na webu http://curia.europa.eu/ coby rozhodnutí ve věci C 286/12.
Naopak např. v Portugalsku má kadý soudce tento veřejný statut doivotně, doivotně také pobírá sto procent výše posledního příjmu. V zemi neexistuje ádná věková hranice, se kterou by právní předpisy spojovaly zánik funkce soudce. Otázkou je, jak na celou věc nahlíejí mladší (mnohdy nezaměstnaní) portugalští právníci a jaká je tam reálná dosaitelnost postu soudce. Moná by k tomu jen suše (avšak srozumitelně pro širší evropskou právnickou obec) poznamenali – nil admirari.
Harmonizace věkové struktury justice je zásadním a komplexním problémem a měla by o něm být zahájena nejlépe celospolečenská diskuse i v České republice. I výše uvedený maďarský příklad pro nás můe být relevantním poučením do budoucna.
Spolu s bývalou ministryní spravedlnosti Danielou Kovářovou máme například za to, e další otázkou hodnou podrobnějšího projednání je jak odpovědněji zaručit, aby doivotně jmenovaný soudce nebo soudkyně zůstali odborně i morálně stejně kvalitní (k tomu dodávám, e spíše kvalitnější a vyzrálejší) dalších téměř 40 let. Přičem průběné přezkušování, povinné proškolování či testy by zcela jistě byly zrušeny Ústavním soudem ČR.
Zajímavým faktem (a pro mnohé čtenáře jistě i překvapením) té je, e dnešní právní řád umoňuje aktivním soudcům souběné členství v politické straně. Soudci naštěstí toto oprávnění nevyuívají. Nicméně neměla by být zahájena diskuse i na toto téma?
Proč například zákon zakazuje členství ve zmíněných stranách cizincům ze zemí EU (s trvalým pobytem v ČR), ale umoňuje ho soudcům, jejich nezávislost by tím mohla být ohroena? Velkým paradoxem přitom je, e u nás soudce (s výjimkou soudců Ústavního soudu) můe, ale profesionální hasič nemůe být ex lege členem politické strany nebo politického hnutí (viz § 13 odst. 1, písm. h) zákona č. 361/2003 Sb.
Ústavní soud je českou ústavou pojímán zejména jako soudní orgán ochrany ústavnosti. Můeme ve zkratce říci, e v ČR máme model koncentrovaného a specializovaného ústavního soudnictví zaměřeného převáně na následnou abstraktní kontrolu ústavnosti.
V ČR máme patnáct soudců Ústavního soudu, které jmenuje prezident se souhlasem Senátu. Pro srovnání uveďme, e na Slovensku je 13 soudců ústavního soudu, dodejme, e slovenská ústava po vzniku SR stanovila počet soudců ÚS na deset, novelou v roce 2001 byl tento počet zvýšený na třináct. Patnáct ústavních soudců mají nyní (relativně) nově i v Maďarsku, kde v roce 2011 došlo ke zvýšení o čtyři z původních jedenácti ústavních soudců.
Funkční období českého ústavního soudce je desetileté. Soudcem Ústavního soudu ČR můe být jmenován (nikoliv zvolen!) bezúhonný občan, který je volitelný do Senátu (mj. věk nad 40 let), má úspěšně ukončené vysokoškolské právnické vzdělání a byl nejméně deset (na Slovensku patnáct) let činný v právnickém povolání. Nutno podtrhnout, e v ČR je výběr kandidátů na post ústavního soudce svěřený reprezentantu výkonné moci – tedy prezidentu republiky, jen je ve svém konání absolutně nezávislý. Výběr lidí, které prezident navrhne, je, jak jsem naznačil, plně v jeho gesci. Schvalování poté spadá do sektoru moci zákonodárné, konkrétně Senátu PČR.
Zastávám názor, e stát se ústavním soudcem by tatá osoba měla mít monost jen jednou, jsem tedy principiálně proti opakované monosti jmenování. Mám za to, e doba 10 let je pro výkon této mimořádné funkce dostatečně dlouhá. Při dvojnásobném či dokonce trojnásobném výkonu funkce se ji jedná o velmi dlouhých 20 (resp. 30) let.
Z celospolečenského hlediska není vhodné, aby se někdo stal takřka celoivotním ústavním soudcem, tedy s oslabenější vazbou na běný ivot. Jinak řečeno, aby byl uzavřen v pomyslné věi ze slonoviny. Desetiletý pobyt v sociální skupině soudců je podle mě hraniční, pak by se ji projevila (i na sebeodolnějším jedinci) určitá míra sociálně-psychologické deformace.
Hlavní důvod pro omezení počtu funkčních období ovšem vidím v posílení nezávislosti a nestrannosti soudců. Jak píše i německý sociolog a ekonom Max Weber, jedním ze znaků nezávislosti a nestrannosti je mimo jiné psychický stav rozhodujícího subjektu. A to jak vědomý, tak méně vědomý, který má vliv na svobodný úsudek rozhodujícího subjektu – zde tedy na rozhodování ústavního soudce.
I v souvislosti s některými důleitými rozhodnutími českého Ústavního soudu se vyskytly názory (a neříkám tímto, zda vdy pravdivé, či pouité spíše účelově), e rozhodování soudců mohlo být (zcela či zčásti) ovlivněno snahou o jejich případné znovujmenování.
Názory, e rozhodnutí českého Ústavního soudu v politických kauzách nemusejí být nezávislá, nezaznívají jen z úst politiků, pedagogů či novinářů. I předseda soudu Pavel Rychetský v rozhovoru pro Hospodářské noviny v dubnu 2011 naznačil, e někteří soudci mohou být motivováni snahou zalíbit se politikům. Nelze spoléhat na to, řekl tehdy, e blíící se konec mandátu, s jistým výhledem na monost si jej prodlouit, neovlivní soudce v rozhodování, které můe mít vliv na ty, kteří o jmenování rozhodují. S předestřeným názorem dle Hospodářských novin vyslovila souhlas i tehdejší místopředsedkyně Ústavního soudu a dnešní senátorka Eliška Wagnerová.
Myslím si, e povaha funkce ústavního soudce, plynoucí ze zcela výjimečného a pro demokracii a právní stát klíčového postavení orgánu, jakým je Ústavní soud, by si principiálně zaslouila omezení jakýchkoliv, byť jen potenciálních ataků na soudcovskou nezávislost. A právě monost opakování funkčního období za ni ze systémového hlediska pokládám.
Vyjdeme-li z předpokladu, e nezávislost je funkčním předpokladem justice, pak omezení monosti opakování výkonu funkce je třeba pokládat za funkční předpoklad kvalitní konstituční justice. K této změně by muselo dojít, stejně jako na Slovensku, formou změny ústavy, take by v této věci musel panovat široký celospolečenský konsens.
Zákaz opakovaného výkonu funkce soudce Ústavního soudu by nebyl v Evropě nijak ojedinělý, stejnou ústavně právní úpravu má Slovensko, zákaz opakování funkčního období platí na Ukrajině. V Německu jsou soudci spolkového ústavního soudu voleni na 12 let, avšak té bez monosti opakovaného zvolení. Česká monost opakování mandátu je v Evropě unikátní.
Sám nevím o tom, e by v některé členské zemi Evropské unie existoval institut doivotně jmenovaných ústavních soudců. Snad jedině s výjimkou bývalých prezidentů Francouzské republiky, kteří jsou doivotními členy francouzské Ústavní rady (která ovšem není klasickým ústavním soudem).
Josef Baxa svého času uvedl, sice nikoliv přímo k otázce opětovného jmenování ústavních soudců, ale k problematice opakovaného jmenování funkcionářů obecných soudů: Nebudeme-li mít zákaz opětovného jmenování, tedy z druhé strany, dočkáme se toho, e budou funkcionáři, kteří budou hledat politickou podporu. Mám za to, e v zásadě poselství této myšlenky můeme pouít i pro naši tematiku.
V ryze praktické rovině by se mi zdálo vhodné, kdyby pro bývalé konstituční soudce bylo, přirozeně pouze v případě jejich zájmu, vyčleněno následně funkční místo v běné justici. Raison d'etre je zřejmý, aby naše justice zbytečně nepřicházela o zkušené právníky a právničky.
Stejně tak v teoreticko-právní rovině de lege ferenda nemám nic proti tomu, aby tatá osoba, po uplynutí určité doby – například 8–10 let – měla monost, pokud si ji přirozeně prezident republiky vybere (resp. posléze i horní komora parlamentu schválí), stát se opět ústavním soudcem. Doivotní omezení bych pokládal za příliš přísné.
Součástí našeho pozitivního práva je ji dlouho ustanovení, e výkon funkce ústavního soudce je neslučitelný s členstvím v politické straně nebo v politickém hnutí a takté existuje relativně přísný zákaz souběného výkonu jakékoliv placené funkce nebo jiné výdělečné činnosti – s výjimkou správy vlastního majetku. A té činnosti vědecké, pedagogické, literární a umělecké, pokud taková činnost není na újmu funkce soudce, jejího významu a důstojnosti a neohrouje důvěru v nezávislost a nestrannost rozhodování Ústavního soudu. Tato zákonná omezení pokládám za správná, nicméně bych je rozšířil o výše citovanou nemonost opakování funkčního období, která je dle mého soudu v souladu s ideou materiálního právního státu, v něm neexistují privilegia, nýbr jen funkční pojistky.
Jedno staré francouzské přísloví říká, e stát není iv z daní, ale z důvěry občanů. Myslím, e toté platí i pro ústavní soudnictví. Vyšší míra cirkulace soudních (ale i politických) elit by byla jistě ku prospěchu naší demokracie a té k posílení důvěry lidí ve stát.
Jsem pevně přesvědčen, e charakter funkce ústavního soudce, plynoucí ze zcela výjimečného a pro demokracii a právní stát klíčového postavení orgánu, jakým je Ústavní soud ČR, si ádá minimalizaci jakýchkoliv ataků na soudcovskou nezávislost. Proto jsem proti monosti opakovaného jmenování tée osoby ústavním soudcem.
Petr Kolman (1979) je právník, přednáší na Masarykově univerzitě v Brně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.