Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 3 > Karel Skalický: Dopis Janu Pavlu II. o Janu Husovi a disputace o něm na obědě s ním
Přišly v tom podivuhodném roce 1989 tři události ráz na ráz: Svatořečení Aneky české (jak by se byl z toho radoval kardinál Beran!), krach komunistického reimu (jak se z toho radoval národ!) a zpráva, e polský pape navštíví Československo (jak se z toho radovali čeští a slovenští katolíci!). Věru e zase jednou – mluveno s básníkem – čas oponou trhnul, a svět se začal vůčihledě proměňovat.
V Římě mezi námi kněími začaly okamitě kolovat dohady, o čem to asi pape bude mluvit, s čím se obrátí na nás Čechy a s čím na Slováky. Byly o tom dohady, jak komu fungovala fantazie. Kolovaly i názory, o čem by mluvit neměl, toti, e by neměl mluvit o Husovi, co prý je záleitost, která se do tak výjimečného kontextu nehodí. K tomu se navíc přidala šuškanda, e v Československu jsou někteří církevníci, kteří prý na papee u přímo naléhají, aby se těchto havých husovských elízek nedotýkal.
Chápal jsem, e Slovákům byla tato otázka cizí. U méně jsem chápal, e někteří Moravané ji pokládali za vedlejší záleitost. Pokud šlo o mě, jako u dlouholetého redaktora Studií, nemohl jsem nevidět, jak právě v tomto časopise se husovské téma znovu a znovu ozývalo, a to jak za vedení jejich zakladatelem Karlem Vránou v letech 1958–1967, tak i potom, kdy on mi toto své dítko svěřil, abych ho dál kojil já.
V této atmosféře, zda pape má, či nemá o Husovi mluvit, jsem se nakonec rozhodl obrátit se na Jana Pavla II. v záleitosti Jana Husa přímo dopisem. Odvahu mi k tomu dodala skutečnost, e u jednou jsem si dovolil na něj se obrátit, tenkrát ve věci procesu, který hrozil členům Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných, prose ho, aby se vyslovil na jejich obranu. A jeliko on tenkrát učinil, oč jsem ho prosil, dodalo mi to odvahy znovu se na něj obrátit i ve věci Jana Husa.
Dopsal jsem ten list 29. března 1990 a obrátil se na svého přítele, děkana teologické fakulty naší Almae Matris Lateranensis Alexandra Galuzziho s prosbou, zda by nebyl tak laskav a nedoručil tento můj dopis (který jsem mu samozřejmě dal i k přečtení, jeto byl profesorem církevních dějin a navíc i veliký ctitel zesnulého Vladimíra Boublíka, svého předchůdce) substitutu Státního sekretariátu, jím byl Galuzziho přítel Giovanni Battista Re, oba Bergamaschi. Galuzzi, který celé husovské záleitosti dobře rozuměl, se mého dopisu ujal, take k papei se dostal cestou přímou a rychlou. Odpověď na sebe nedala dlouho čekat a spočívala v pozvání k obědu s papeem na úterý 10. dubna 1990.
Předkládám tento dopis v překladu, který laskavě pořídila Kateřina Brychcínová.
29. 3. 1990
Svatý otče,
podruhé si dovoluji obrátit se na Vaši Svatost s úpěnlivou prosbou, abyste promluvil a nemlčel.
Poprvé jsem si to dovolil udělat 17. října 1979, kdy jsem Vaši Svatost poádal o slovo ve prospěch členů Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných, mezi ně patřil také spisovatel Václav Havel; [Tento dopis je uveden v Dodatku.] a Vaše Svatost promluvila během nedělní modlitby Anděl Páně na jejich obranu. A hle, tento Václav Havel, jakoto prezident Československé republiky, nyní přijme Kristova náměstka na jeho první apoštolské cestě do této země.
Tentokrát však si dovoluji poádat Vás o slovo na obranu nikoliv ivých, nýbr mrtvých, a sice Jana Husa a Jeronýma Praského, kteří byli Kostnickým koncilem odsouzeni jako heretici a byli upáleni zaiva. Odvauji se toho, neboť jsem se doslechl, e jiní se na Vaši Svatost obrátili s prosbou, abyste nic neříkal. Svírá se mi srdce, kdy pomyslím na to, e Kristův náměstek by mohl dbát na radu těchto rádců oportunistického mlčení. O těchto rádcích si opovauji říci, e aemulationem Dei habent, sed non secundum scientiam [jsou plni horlivosti pro Boha, jene bez pravého poznání] (Ř 10,2). Neboť skutečným problémem není to, zda Hus byl nebo nebyl heretik, ale spíše to, zda koncil měl právo od Husa (či od kteréhokoliv jiného křesťana) ádat pod hrozbou trestu smrti, aby odvolal svá teologická přesvědčení, a zda měl právo, v případě, e to odmítá, zbavit ho kněského svěcení (jedná-li se o kněze), vydat ho nechutnou ceremonií ďáblu a předat ho světskému rameni k usmrcení. A konečně, zda měl právo zabránit jeho přátelům, aby ho řádně pohřbili. idovská velerada, v případě Jeíše, tomu nebránila. Naopak, dva členové velerady se sami na pohřbení podíleli, kdy jim k tomu Pilát dal svolení. Kostnický koncil však nepovolil ani toto!
Kdyby Patres et Magistri Posvátného sněmu kostnického nevěděli, co místodritel v Achaji Gallio odpověděl idům ohledně Pavla (Kdyby šlo o nějaký přečin nebo dokonce zločin, náleitě bych vás, idé, vyslechl. Poněvad se to však týká sporů o slova či nějaká jména a váš vlastní zákon, vyřiďte si to sami mezi sebou. Sk 18, 15-16), kdyby nikdy nečetli moudrou Gamalielovu radu veleradě, pokud šlo o apoštoly, kdyby nikdy nečetli přikázání: Co sám nenávidíš, nikomu nečiň! (Tob 4,15), kdyby nikdy nečetli slovo evangelia: Nesuďte, abyste nebyli souzeni., neměli by vinu. Koncil, samozřejmě, musí odsoudit herezi, kdy je to třeba, ale nesmí dát popravit heretika. A tak, viděno čistým a jasným pohledem, skutečným viníkem není Hus, nýbr koncil. O Husově pravověrnosti či nepravověrnosti jistě mohou diskutovat odborníci na středověké dějiny, ale o postupu koncilu proti Husovi můe diskutovat také člověk z ulice a můe ho označit za závané provinění proti svobodě svědomí.
Zajisté, je moné říci, e koncil odsouzením Husových teologických tezí nejen hájil pravověří, ale také chránil stabilitu společenského a politického uspořádání, a proti nebezpečnému rozvratníkovi zakročil způsobem v oné době obvyklým. To je pravda pravdoucí. Nikdo nemůe popřít váhu dějinných podmíněností. Historický relativismus, který nás nabádá, abychom nepřenášeli své soudy na jiné epochy a kultury, má nepochybně svůj díl pravdy. Ale ne celou pravdu! Bylo by to Pyrrhovo vítězství, kdyby se podařilo zprostit koncil viny na základě situační etiky. Sesazení papee Jana XXIII., který byl koncilem označen jako columna iniquitatis [sloup nepravosti], vyhlášení konciliaristické teorie a provinění proti svobodě svědomí v případě Jana Husa a Jeronýma Praského, to jsou tři závané pohledávky, které váně zatěují toto roztodivné a nebývalé zasedání. První dvě byly v určitém smyslu napraveny pozdějším vývojem událostí. Ta třetí však zůstává bolestně otevřená. A ti, kteří radí nezavadit o tuto strunu, objektivně chtějí (nemluvím o subjektivních úmyslech), aby zůstala otevřená i do budoucna – jako kdyby četná vyhlášení svobody svědomí, náboenské svobody a lidských práv, která byla učiněna II. vatikánským koncilem, Pavlem VI. i Vaší svatostí, nikdy nebyla vyslovena. Ale nemluvit o Husovi v zemi, z ní pocházel, kdy kardinál Beran o něm mluvil na II. vatikánském koncilu, to by váně poškodilo věrohodnost církve a papee.
Kdo se však ji tehdy, v tom dávném roce 1415, zastal Mistra Jana, to byli nobiles domini Bohemicae et Polonicae nationum [urození páni českého a polského národa], kteří 13. května sepsali list koncilním otcům. Tehdejší Poláci pochopili. Ovšem pochopili také Poláci dnešní, jako například věhlasný odborník na středověké dějiny Stefan Swieżawski. Jsem přesvědčen o tom, e chápe také polský pape. Stále však nechápou ti, kdo lnou k biskupu Lefebvrovi, ti, kdo teskní po zlatém věku středověkého křesťanství, ti, kdo nedokáí opustit ustálená myšlenková schémata, a ti, kdo jsou zaslepeni klerikální pýchou.
Přiznávám, Svatosti, e tento dopis nepíši jen proto, abych vyjádřil své obavy o zdar apoštolské cesty Petrova nástupce do země Jana Husa, ale také proto, abych se zbavil zátěe, s jakou Husův případ doléhá na mé svědomí katolíka, který chce být zcela věrný Magisteriu, avšak nemůe se ztotonit, neříkám s učením, nýbr s jednáním koncilu. Nyní však, kdy jsem dopis napsal, mohu říci s určitou úlevou: Scripsi! Innocens sum a sanquine iusti huius; vos videritis! [Napsal jsem! Nejsem vinen krví toho spravedlivého, to je vaše věc!] (Mt 27, 24).
Svěřuji apoštolskou cestu Vaší Svatosti Tomu, který se dokáe postarat o zázračný rybolov, a setrvávám v synovské lásce.
Váš kněz Karel Skalický
Před oním husovským obědem, stanoveným na 10. dubna, jsem měl příleitost setkat se s Janem Pavlem II. u 7. dubna, kdy jsme s ním my čeští kněí mohli koncelebrovat Mši svatou. Biskup Škarvada nás pak papeovi představoval, a kdy došlo na mě, pape se srdečně usmál a řekl: Aha, to je ten, co mi napsal ten dopis o Husovi.
Po třech dnech se pak konal husovský oběd, jeho se však zúčastnili i další stolovníci: papeův sekretář Stanislaw Diwisz, substitut Státního sekretariátu Giovanni Battista Re, profesor církevních dějin Gregoriánské univerzity Mario Fois SJ, biskupové pro český a slovenský exil Jaroslav Škarvada a Dominik Hrušovský a knihovník Lateránské univerzity (a znalec 14. století, zvláště českého) Jaroslav Polc. Rázem jsem pochopil, e nepůjde jen o osobní rozhovor s papeem mezi čtyřma očima, ale o klání, kde budu konfrontován s opačnými názory na celou husovskou záleitost a kde budu muset odpovídat na námitky, co se i stalo. O celé diskusi, která trvala rozhodně víc ne jednu hodinu, nebyl pořízen zvukový záznam, take kadý by ji prezentoval ze svého úhlu pohledu trochu odlišně. A kdybych ji měl dnes po 25 letech rekonstruovat, velmi bych tápal. Mám však k dispozici dva své následné dopisy, v nich jsem o této husovské diskusi u papeova stolu psal a měl ještě v ivé paměti, co tam bylo řečeno.
Ten časově první, psaný dva dny po události, byl adresován Tomáši Halíkovi. Ten druhý, psaný po roku a sedmi měsících, je adresován českému velvyslanci u Vatikánu Františku X. Halasovi, který mě poádal, abych mu průběh oné disputace nastínil. Z dopisu Halíkovi je mono pochytit, jakým dojmem na mě celé jednání o Husovi zapůsobilo a té jak se potom husovská záleitost začala vyvíjet. Z dopisu Františku X. Halasovi pak lépe vysvitne, jaké byly sporné body rozpravy, které jsem mu popsal podle svých heslovitě zaznamenaných poznámek ve svém diáři.
Milý Tomáši,
píši Ti tento list dost narychlo, abych Ti dal vědět, jak pokračuje tahanice o Husa. List pro papee, který jsem Ti dal přečíst, jsem po malých úpravách odeslal. Odpověď přišla záhy. Pozvání k obědu, a to na úterý 10. dubna. Nebyl jsem však sám. Bylo nás šest. Z našich biskupů Škarvada a Hrušovský, pak il sostituto Re, z historiků Mario Fois SJ z Gregoriany, Polc a za teology já. Fois to uvedl tím, e nastínil Husovu historii. To jsme seděli v papeově knihovně. Kdy skončil, šli jsme k obědu a při stole se hovořilo. Pape mě vyzval, abych mluvil jako první. Nebudu popisovat celou diskusi. Byla dost zapálená, činil jsem se, seč jsem byl, ale bylo by dlouhé chtít ji rekonstruovat. Nakonec se stalo, e jsem se dosti tvrdě srazil nikoliv s Polcem, jak jsem předpokládal, alebr s biskupem Hrušovským. On toti tvrdil, e mluvit kladně o Husovi by na Slovensku vyvolalo veliký šok a e Svatý otec jede do Československa, aby utvrzoval bratry ve víře. Já jsem mu ovšem na to odpověděl, e právě proto nemůe v Čechách nemluvit o Husovi. Ale dost o řečech u stolu. O tom si snad budeme moct zase porozprávět v Ostii. Celkový dojem z toho oběda mám ten, e pape je rozhodnut o tom mluvit. Neřekne ovšem všecko to, cos napsal, ale řekne něco z toho, a tedy zredukované. Re nám to četl a bylo to ještě dost dobré. Ten den večer, kdy jsme si však ještě telefonovali se Škarvadou (vůči němu – mezi námi – se Hrušovský zachoval při diskusi dosti nepěkně – mírně řečeno), řekl mi Škarvada, e se snad podaří přidat k tomu zredukovanému znění ještě něco ze znění původního. A tak se nechme překvapit.
Co mě však na celé věci udivuje nejvíce, je to, s jakými předsudky vyloeně klerikálními se přistupuje k celé záleitosti. Polc mě nepřekvapil, neboť jeho postoj znám. Byl dokonce méně negativní, ne jsem čekal. Snad ten fakt, e najednou se nacházel na stejné straně barikády se Slováky, mu bylo asi nepříjemné, take kdy bylo po všem a my jeli dolů výtahem, řekl mi ohledně Husa – co jsem ho ještě nikdy neslyšel říct –, e upalovat ho rozhodně neměli. Kdo mě ovšem překvapil, byl Hrušovský. No a ten jezuita prezentoval celou věc zkresleně: neposlušnost a odmítání papeské autority. Myslím, e mu to ještě naservíruju. Uvidíme.
Ale oč běí. Myslím, e by bylo nanejvýš dobré, kdyby se dalo nějak vědět prezidentu Havlovi, e by bylo vhodné, kdyby se na papee obrátil při jeho návštěvě s prosbou, aby se udělalo světlo v záleitosti Jana Husa, a to ve světle Druhého vatikánského koncilu prostřednictvím nějakého vědeckého sympozia. Neboť všecko, co o něm přítomní u papeova stolu říkali, bylo, jako by Druhého vatikánského sněmu nikdy nebylo. A to je na pováenou. To, co jsem ale teď napsal, neplatí o papei. Měl jsem dojem, e se mu líbilo, co jsem říkal, a e kdy mluvil, díval se pořád na mne a vyzařovala z něho taková nějaká hluboká, moudrá, silná, ba svatá otcovskost, a kdy jsem tvrdil, e Hus byl jen proti tomu, co bych nazval klerikální totalitarismus, tak porozumivě pokyvoval hlavou. Ale abych se vrátil k tématu. Nemohl bys to dát Havlovi nějak vědět, aby se mu zmínil o nutnosti opravit ve veřejném mínění obraz o Husovi? Pokus se!
Přeju Ti poehnanou Velikou noc a kypivou radost zmrtvýchvstání. Tvůj
Karel
P. S. Mám vyřídit vřelé pozdravy od Moniky!
Na Zelený Čtvrtek, 12. dubna 1990.
Řím, 4. 12. 1991
Váený a milý pane Velvyslanče,
promiňte, e Vám dodávám odpověď na Vaši otázku tak pozdě. Trvalo mi chvíli, ne jsem našel svůj zápis z oběda u Svatého Otce. Přepíšu Vám to, jak jsem si to zapsal, toti italsky. Nue [Italský text, který následuje, jsem tu přeloil do češtiny]:
Pravý problém, Svatosti, není, zda Hus je či není heretik, jako spíš tento druhý: fakt, e Hus učil něco, co se nelíbilo koncilu a co nebyl ochoten odvolat z důvodů svědomí, ospravedlňuje jeho odsouzení k smrti, anebo ne? Neboť tady, Svatosti, dluno mluvit: ano ano, ne ne. Jestlie ano, pak musíme vzít zpátky Deklaraci Druhého vatikánského koncilu o svobodě svědomí a mnohé jiné deklarace papeů a zvlášť ty Vaše, Svatosti, o svobodě svědomí a o svobodě náboenské. V tom případě má pravdu Mons. Lefebvre, a v tom případě jedinou cestou do Boího Království je klerikální totalitarismus. Ne-li, pak Kostnický koncil se zle zachoval. Tertium non datur. Či lépe, datur, toti dělat, jako kdyby se nebylo nic stalo. To však je to nejnejapnější řešení. Je však nutno si uvědomit, e následující koncily naznačují odpověď: Koncil basilejský se zříká nazývat husity heretiky a Koncil tridentský se omezí na zavrení pouze a jedině bludů, ani by jmenoval (a tím méně odsuzoval) Lutera.
Hrušovský pak namítal, e dilema, které jsem shora postavil, neplatí. Odpověděl jsem: neplatí-li, propadáme situační etice. On, e prý ne, e nemůeme dnešní pojmy aplikovat na tehdejší dobu. Já na to: ne-li, propadáme naprostému historickému relativismu. Hrušovský pak tvrdil, e Svatý Otec jede do Československa, aby upevňoval bratry ve víře a ne aby jednal o ekumenických problémech. Řekl jsem: Právě proto, e má upevňovat bratry ve víře, musí mluvit ekumenicky a nemůe se vyhnout tomuto námětu. Ostatně, kdy jel do Německa, nemluvil o Luterovi? Kdyby byl Hus řekl jen polovinu toho, co řekl Luter, jsem zticha a ani nemuknu.
A pak jsem řekl ještě toto: Dovolte mi, Svatosti, abych řekl celou svou myšlenku. Ta jediná politická strana, která se tenkrát nazývala klérus, vytvořila a spravovala společenský model, který pod jejím vedením tíhl stále vysloveněji ke klerikálnímu totalitarismu. Hus neměl k dispozici tento termín, avšak měl jiný. Ten systém klerikálního panství nazýval Behemot. A tento model společnosti se dostával stále výrazněji do krize. Známky této krize byly ty četné roztrky: dva a pak tři papeové, jeden proti druhému, pape proti koncilu a koncil proti papeovi, laici proti kléru a klérus proti laikům, Písmo proti Tradici a Tradice proti Písmu a tak dále. Zajisté tato strana dobře věděla, e systém má zapotřebí pěrestrojku in capite et in membris. Tato strana však nevěděla, e ta partaj, která zavlekla společnost do krize, není s to ji z této krize vyvést ven, a e tedy se musí zříct moci. Právě to však byl problém: jak se zříct moci, není-li alternativa, která by zaplnila mocenské vakuum? O to se postaral Bůh; a byla to pro klérus odtučňovací kůra dlouhá a bolestná, ale konec konců spasitelná. A Hus byl nástrojem, který ji rozjel. Měli bychom mu být za to vděční.
A pak jsem ještě řekl: Svatosti, pět křiáckých výprav bylo proti nám vysláno; přesně tolik, kolik proti muslimům. A hle, vrchol vatikánské diplomacie a strategie: většina těchto křiáků byli Němci.
Pak jsem ještě řekl: Jedna věc musí být rozlomena. Musí se rozlomit rovnice, podle ní dobrý katolík nemůe být pro Husa a kdo je pro Husa, nemůe být dobrý katolík. Tato rovnice je teologicky nekonsistentní, pastorálně kontroproducentní a duchovně škodlivá. Nebude-li tato rovnice zrušena, nebude mono dobře evangelizovat českou národní kulturu.
Přítomni: Svatý Otec, Re, Škarvada, Hrušovský, Fois, Polc, Diwisz a moje maličkost.
Srdečně Vás zdravím a těším se na shledanou Váš
Karel Skalický
P. S. Jen pro Vaši osobní informaci, prosím.
*
Jeliko v dopise, jen se týká Jana Husa, je zmíněn i dopis týkající se členů Výboru pro obranu nespravedlivě stíhaných, který jsem papeovi psal o deset let dřív, povauji zaa vhodné pro úplnost této dokumentace přinést znění tohoto prvního dopisu té v českém překladu. Jeho znění je následující:
Řím, 17. 10. 1979
Svatý Otče,
není mým obyčejem psát dopisy významným osobnostem. Tento zde je tím prvním v mých pětačtyřiceti letech. Překonal jsem však svou vrozenou zdrenlivost, neboť jsem hluboce zneklidněn tím, co se děje v mé vlasti, která ostatně není daleko od té Vaší. Jsem kněz praské diecéze (v Československu) a nyní vykonávám své kněské poslání jako vyučující fundamentální teologie zde v Římě, na Vaší Univerzitě stojící ve stínu Lateránské baziliky. I přesto však, e tato práce mě dost zaneprázdňuje, přesto neztrácím ze zřetele, e jako kněz jsem byl vzat ze svého národa a ustanoven pro jeho dobro ve věcech týkajících se Boha. Nepřestávám proto sledovat osudy svého národa a církve v něm.
Avšak právě v tomto čase jsme svědky zásahů československých vládních činitelů, které vzbuzují veliké obavy. Občané jsou různými způsoby stíháni jen proto, e se domáhají výkonu svých práv jako lidí svobodných a tvůrčích. Obzvlášť zneklidňující však je případ deseti osob, je tvoří tak zvaný Výbor na obranu nespravedlivě stíhaných. Jejich údajnou vinou je, e dokumentují četné případy soudní svévole a hájí na veřejnosti ty, kteří jí byli postieni. Jejich vinou je v jádře láska, která se nenechává zastrašit. Proti těmto lidem, mezi nimi je i jedna ena, matka sedmi dětí (!), Dana Němcová, je vyhlášen v Praze proces na 22. října tohoto roku, tedy za několik málo dní.
Svatosti, bude-li se tento proces konat a oni budou odsouzeni, bude spáchán zločin, který volá do nebe. Potom se bude moct o mém národě pronést slovo proroka Sofoniáše: Jeho velmoové jsou uprostřed něho jako řvoucí lvi, jeho soudcové jak vlci za večera. (Sof 3,3)
Co udělá v tomto okamiku Církev? Co udělají pastýři? Tři sta sedmnáct Vašich krajanů, všichni katoličtí intelektuálové z KIKu z Tygodniku Powszechnego, ze Znaku a z Wieże, z KULu a ze Spotkania adresovali z Vašeho milovaného Krakowa 14. 8. 1979 dopis českému a moravskému episkopátu a kardinálu Tomáškovi, prosíce je, aby nemlčeli a vyslovili se na jejich obhajobu. Bůh ví, jak bych byl šťastný, kdyby ten dopis (a tento můj té) byl zbytečný, v tom smyslu, e prosba v něm vyjádřená u byla nebo brzy bude splněna.
Bojím se však, Svatosti, bojím, e se neudělá nic; e ovce budou rdoušeny a pastýři nejenom e se nehnou, ale ani nepozvednou hlas. Jakou figuru tady udělá Církev Kristova v očích uboáků? To je příčina mé hluboké obavy. To je i důvod, proč se obracím na Vás, Svatosti, a vznáším k Vám svou prosbu: nebudou-li mluvit naši biskupové z důvodů dobře pochopitelných (i kdy neospravedlnitelných), mluvte Vy!
Tento proces se netýká jen oněch desíti individuí. Tak jako stalinské procesy se netýkaly jen těch bezprostředně postiených a jako i procesy nacistické se netýkaly jen těch odsouzených, ale celé společnosti, která se rázem propadla do hororu a teroru, tak to bude i s tímto procesem. Není zapotřebí zvláštní jasnozřivosti to pochopit. A tak jako ti zlovolní triumfovali dík lhostejnosti těch dobrých, tak tomu bude i nyní, nenajdou-li se lidé, kteří budou mít odvahu říct: Basta!
S pocitem viny, e jsem se opováil psát Vaší Svatosti, se synovskou láskou a nadějí ve Vaši dálnozřivou pastýřskou neoblomnost se vyznávám být Vaším knězem.
Karel Skalický
Proč vycházím s touto korespondencí na světlo Boí a po tolika letech? Vlastně sám pořádně nevím. Proto si dovolím naznačit, jak jsem byl k tomu přiveden.
Stalo se, e Mons. Adolf Pintíř, administrátor naší budějovické diecéze pro tempore, mě pozval na štědrovečerní večeři a pak i na vánoční oběd na biskupství. Strávil jsem tak pár příjemných hodin v druném společenství s ním, se světícím biskupem Pavlem Posádem, emeritním biskupem Jiřím Paďourem a dvěma řeholními sestrami, které se postaraly o chutné pokrmy, je zvýšily i dobrou náladu tohoto posezení. V takové milé atmosféře se pak stává, e slovo dá slovo a člověk se zmíní i o tom, o čem by jinak neutrousil ani slovo. A to se stalo právě mně, kdy jsem se rozpovídal o tom, jak jsem kdysi hodoval s papeem Janem Pavlem II. Jakmile však člověk řekne A, musí pak říct i B. A tak jsem musel vyjít s pravdou ven, e jsem byl u něj kvůli tomu, zda má či nemá mluvit o Husovi, a poprvé pojede do Československa. Pověděl jsem to jen tak, proto, aby – jak se říká – řeč nestála, myslel jsem, e při tom i zůstane. Ale nezůstalo.
Opět se stalo, e Adolf Pintíř mě najednou poádal, abych o tom, co jsem povídal při vánočním hodování, té promluvil na kněském dnu v úterý 10. března. A jeliko svou ádost poloil naléhavě, musel jsem nakonec přivolit. Oba dopisy jsem dal přeloit a na kněském shromádění je přečetl a zároveň uvedl, proč jsem je psal a jak potom disputace při papeském obědě probíhala. A opět jsem si myslel, e tím se to skončí. Ale neskončilo.
Do třetice přišel opět Pintíř s tím, e to, co jsem pověděl na kněském dni, musím dát na papír a on e se postará, aby to bylo vytištěno a představeno na husovském sympoziu, o něm jsem nic nevěděl. A jeliko i tentokrát to chtěl důrazně, dávám to tedy k dispozici veřejnosti.
Karel Skalický (1934) je katolický kněz, teolog, redaktor, publicista; v exilu od roku 1967 redigoval časopis Studie, působil také jako tajemník Josefa Berana. Od r. 1994 přednáší na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.