(K Listům č. 2/2015)
Závěry Zdeňka Víška z článku Zeman kontra Peroutka jsou zaloeny na podrobné analýze a mohu s nimi plně souhlasit. Pokud jde o Peroutku, pokládám ho za jednu ze špiček naší předválečné urnalistiky. Jako sedmnáctiletý kluk jsem si pročetl jeho Budování státu, opatřil si i část čísel předválečné Přítomnosti, četl jeho poválečný Dnešek a zajímal se v průběhu 50. let o jeho ji tehdy diskutované protektorátní postoje.
Jiné je to však s hodnocením skutečného textu – včetně citovaných pasáí – dotyčných Peroutkových statí. Ty dokazují Peroutkovo selhání v té době a i selhání vůči jeho osobní tradici jednoho z nejlepších českých novinářů se smyslem realisticky interpretovat současnou politickou situaci. Vysvětluji si toto selhání zoufalstvím Peroutky, kterému se zřítil svět jeho dosavadních hodnot a vztahů, v ně pevně věřil. I při uznání této frustrace, která vedla u něj k dočasné depresi a musím říci úzkostnému hledání východiska, je přece jen nutné pokládat tyto články za chybu politické rozvahy, ba i za selhání.
Za prvé, jak se domnívám, Peroutka byl pokládán za symbol urnalistiky spjaté s politikou Hradu. Přes všechny někdy i oprávněné kritiky z jiných úst to byla Masarykova republika. I kdy šlo o dočasné selhání, jeho odezva mohla mít negativní vliv.
Za druhé tu byli mnozí, pro které byl konec prvé republiky také hrozným zklamáním, nicméně nehledali kompromis souití s nacistickou nadvládou. Naopak se připravovali k boji. To, e Peroutku moná vyléčila z iluze o moném souití zkušenost z koncentráku, na věci u tolik nemění. Tu iluzi nabízet nemusel a mohl aspoň mlčet.
Za třetí – Zdeněk Víšek sice plně charakterizuje tehdejší Peroutkovu diferenciaci idovského podílu v německém a českém ivotě jako nepřijatelnou nejen dnes, ale i tehdy. Vůbec si však nemyslím, e by to bylo důkazem Peroutkova antisemitismu, takový nikdy skutečně nebyl. Vůbec u ne jeho kolaborace s nacisty. Ale způsob jeho výzvy k dialogu Čechů a Němců o idovských věcech nebyl příliš šťastný – mj. mohl vyvolávat i diskusi z pozic antisemitismu. Omluva, e šlo o pokus obhájit české idy, nemá příliš velkou váhu – článek není hoden Peroutkovy pověsti. Jak i Víšek uvádí, musel vědět o osudech německých idů a měl monost ocenit Hitlerovy plány, naznačené v Mein Kampfu.
Diskuse o Peroutkovi hraje v této debatě zcela vedlejší roli a zastírá významnější problematiku. Jde o špičku ledovce, signalizující jiný – obecnější a dosahem větší – problém. Jde o interpretaci, posuzování, hodnocení a souzení minulosti. V době sedmdesátého výročí konce druhé světové války se to projevuje zvláště markantně. Nevadí, kdy jednání jednotlivých aktérů tehdejší politické scény je hodnoceno i z hlediska současných důsledků. Je ovšem nepřijatelné předpokládat, e tehdejší aktéři vdy mohli a museli jednoznačně dnešní důsledky znát. A vůbec u je nepřijatelné černobíle interpretovat z hlediska politiky dnešního jednostranného osobního či skupinového zájmu.
Igor Pleskot, Praha
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.