Na podzim evropskou politickou scénu zaměstnala dvě referenda ve Skotsku a Katalánsku, v nich se tamní národy měly vyjádřit k setrvání v dosavadním státu. Obdobně sledujeme nacionalistické nálady, bohuel v krvavější podobě, na Ukrajině.
Růst obliby etnických stran a prosazování nacionalistických poadavků jsou trvalým trendem – nejen ve zmíněných zemích, ale třeba i v Itálii nebo Belgii můeme průběně pozorovat výrazné snahy a časté debaty o potenciálním odtrení některých územních částí od dosavadních státních celků. Mají přitom záměry na vytvoření samostatných státních celků, daleko více zaloených na místní etnické nebo jinak definované identitě, společný základ? Zřejmě ano, protoe v rétorice svých příznivců mají pokusy o osamostatnění logicky vést k větší svobodě a monosti rozhodovat o vlastních záleitostech.
Co se však onou svobodou vlastně míní? V dřívějším pojímání se jí rozuměla především svoboda jednotlivce od zásahů státní moci. V daném duchu hovořily první soubory a katalogy garantující lidská práva zajišťující např. svobodu projevu, svobodu náboenského vyznání či záruky proti svévolnému zatčení a uvěznění. Uvedená práva měla deklarovat, aby jednotlivce stát takříkajíc nechal na pokoji v tom, jaké názory má říkat, kde a pro koho má pracovat či do jakého kostela má chodit. Byla nazývána právy první generace a v době, kdy se zakotvovala do ústav a právních řádů jednotlivých států, zdaleka nebyla chápána jako samozřejmost.
Dnes je tomu jinak – právo svobodně se vyjadřovat či právo vybrat si svůj způsob obivy chápeme jako zcela přirozené a nijak a nikým nezpochybňované věci. A tak máme daleko větší monost a luxus myslet a realizovat práva, která dříve byla zcela nedostupná či prakticky nerealizovatelná. Zejména v důsledku technologického pokroku se tedy hodnoty lidí a tím i soubor jejich práv mění. V době devatenáctého i první poloviny dvacátého století pro většinu obyvatel hrály prim tzv. potřeby materiální, tj. snaha zajistit si obivu, bydlení, výchovu dětí. S postupným technologickým pokrokem stejně jako pokrokem v oblasti komunikací, zejména rozvojem televize, později internetu a s ním spojených sociálních sítí, a konečně i etablováním sociálního státu se však materiální hodnoty stávají také samozřejmostí stejně jako ta nejpodstatnější lidská práva. Politologové nebo sociologové (mezi prvními například Ronald Inglehart) v této souvislosti hovoří o hodnotové revoluci spojené s posunem od zmíněných hodnot materiálních k hodnotám postmateriálním. Mezi ně nepatří ji snaha o získání dobrého pracovního místa, vybudování rodiny nebo výchovu co největšího počtu potomků, kteří převezmou to, co jsem vybudoval, a ve stáří se o mě postarají. Postmaterialismus si u spíše všímá otázek ochrany ivotního prostředí, rozvíjení práv národnostních či sexuálních menšin, rovného postavení en a obecně práv kadého jednotlivce co nejsvobodněji rozvíjet svoji privátní sféru, tj. jak osobní, tak i profesní ivot.
Proto se mění i pojímání svobody. U ji nebereme jako svobodu od zásahů státu, ale jako monost realizovat vlastní přání a tuby, mnohdy velmi individuální a týkající se i zcela intimních sfér ivota. Problém uvedeného pojímání svobody však spočívá v tom, e na rozdíl od tradiční definice svobody jako sféry, kam stát nesmí, svoboda jako seberealizace ji nevyznává tak plně zásadu, dle ní má svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého. Prostřednictvím svobody jako seberealizace toti často chceme prosazovat vlastní přání bez ohledu na zájmy ostatních. Rozhodná a téměř absolutní má být pouze naše vlastní vůle. Extrémním projevem daného typu svobody je terorismus – i terorista přece tvrdí, e jedná v zájmu své vlastní svobody, popř. svobody svých soukmenovců, a to vše prosazuje bez toho, e by se zabýval právy jiných lidí, resp. těmito právy zcela a otevřeně pohrdá.
Svoboda jako seberealizace tak navazuje na kulturní, ekonomický a politický vývoj od konce osmnáctého století – podobně jako se s průmyslovou revolucí probouzely k ivotu jednotlivé národy, a to na úkor dynastických říší spojených výhradně poutem zákona, pokračuje fragmentace v současné době uplatňováním práv etnik, které jsou jednotlivcům ještě blíe ne národy vznikající o sto let dříve. Je tedy přirozené, e v atmosféře, v ní jednotlivec chce, aby se realita co nejvíce přizpůsobila jeho potřebám, se tradiční národní rámec můe jevit jako příliš široký. A pokud se v devatenáctém století říkalo, e jedinec můe svobody dosáhnout jen v rámci národního celku (tj. nikoliv oněch dynastických říší), dnešní ještě svobodnější člověk, zajímající se téměř výhradně o to, jak naplnit svůj vlastní osud podle svých nejniternějších a nejosobnějších tueb, můe jako příliš těsný cítit i dosavadní národní frak.
Proto chce, aby se mu celek ještě více přizpůsobil, tedy aby ji neil v příliš široké Británii, která nemá dostatek pochopení pro jeho individuální skotské potřeby, aby neil ve Španělsku, které nezohledňuje jemu vlastní katalánský jazyk či katalánské ambice. Podobně mohou argumentovat i někteří muslimové, kteří násilím prosazují vlastní představy o náboenství. A práva či zájmy druhých, jak jsme mohli vidět i na tragických událostech ve Francii na začátku tohoto roku, přitom ani jedna ze skupin nectí. Avšak předtím, ne začneme přijímat paušální opatření proti jakýmkoliv cizorodým prvkům, je moná vhodné se alespoň krátce zamyslet i nad tím, kde mají současné skupinové konflikty kořeny a zda za oněmi konflikty mnohdy nestojí také naše touha po téměř ničím neomezené svobodě.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.