Umberto Eco prezentuje ve své Teorii sémiotiky více moných přístupů k vymezení znakového pojmu. Poměrně provokativní je jeho definice znaku jako čehokoli, co můe být uito ke lhaní. Eco přitom vyzdvihuje zástupnou funkci znaku (jako něčeho, co zastupuje něco jiného, dalšího – ono další ovšem nemusí existovat) a konstatuje, e pokud nemůeme znak uít ke lhaní, nelze jej uít ani k pravdivé výpovědi. Působí to přitalivě, ale hůř se to aplikuje na konkrétní případy. Třeba na obrazy.
Jak u to tak bývá, najdeme i v obrazové teorii celou škálu názorů: od přitakání Ecovu postulátu přes rozdílný pohled na různé obrazové ánry a výpovědní kontexty a po tvrzení, e obrazům pravdivostní hodnotu přiřadit nelze, protoe nemají propoziční strukturu ani jasně konturované významy. Mimochodem některé příspěvky z posledně jmenovaného proudu neodporují Ecově definici znaku, protoe jdou ruku v ruce s konstatováním, e obrazy vlastně nejsou znaky. Nutno ovšem dodat, e Eco obrazy za znaky povaoval.
Zkusme si alespoň ve zjednodušené formě přiblíit onu umírněnou linii, kterou reprezentuje např. sémiotik Winfried Nöth ve své studii Can pictures lie? (1990). Otázka tedy zní, které obrazové typy a za jakých okolností mohou být uity ke lhaní, tj. k záměrné produkci nepravdivých výpovědí.
Jako argument proti Ecově tezi uvádí Nöth příklad surrealistických maleb. Dalího lze stěí povaovat za lháře, na druhou stranu budeme sotva vnímat jeho díla jako pravdivé výpovědi o světě (nanejvýš je můeme povaovat za autentická zobrazení jeho vizí). To nás vede k otázce umělecké fikce, tolik diskutované u verbálních textů. Zásluhou několika filozofů, literárních a komunikačních teoretiků se dnes nenosí povaovat literární, filmovou (atd.) fikci za lhaní. Spíše se jedná o sérii konstatování ve specifickém jakoby modu, který je přiznaný, a není tudí klamný. I obrazy můeme dělit na fikční a nefikční, byť toto rozdělení není vdy snadné.
A které typy obrazů mají naopak potenciál přinášet pravdivé/nepravdivé výpovědi o světě? Předně se nabízejí fotografie, a to hned z několika důvodů. K pochopení jejich specifického charakteru nám pomůe rozdělení znaků na ikóny, indexy a symboly sémiotika Ch. S. Peirce. Jedná se o různé mody vztahu mezi znakem a označovaným předmětem: u symbolů funguje vztah přiřazení díky dohodě mezi uivateli – konvenci, u ikónů na bázi společně sdílených vlastností, u indexů na bázi časoprostorové soumeznosti (znak je nějakým způsobem s označeným předmětem propojen, popř. je jím determinován). Peirce sám tvrdí, e fotografie jsou nejen ikonické, ale té indexální: mezi snímkem a objektem existuje časová a prostorová souvislost, jde o otisk skutečnosti, co fotografii propůjčuje větší průkaznost ne jiným obrazovým formám.
Vědomé manipulace se snímky (fotomontá či vícenásobná expozice), kdy určitou skutečnost přidáme, vymaeme nebo deformujeme, lze pak povaovat za výpovědi livé. Právě fotomontáe slouily Ecovi k podpoře teze, e fotografie mohou lhát. Nedořešené zůstává, jestli je klamání ve hře i u jiných obrazových typů ne u fotografií. Pro srovnání se podívejme na dva obrazové typy, které mohou být uity k podobným účelům: kreslené karikatury a humorné fotomontáe.
Mimochodem i fotomontáe mohou mít charakter přiznané fikce – příkladem jsou některé obálky časopisů, které ve svém hyperbolickém charakteru techniku fotomontáe prozrazují (a často obsahují v tirái noticku, e se o fotomontá jedná). Ale dokonce takové fotomontáe mohou být v něčem klamné, právě pro onen indexální charakter.
Před pěti lety mě překvapil a zmátl portrét odboráře Jaromíra Duška na přebalu Reflexu (11/2010): červená paruka i rty, čertovské rohy, modré oční stíny. V podstatě šlo o podsunutí sebeinscenace, o dodatečnou montá určitých sebeprezentačních znaků. Docela humorná naráka na Duškovy homofóbní výroky.
Nebylo mi ale jasné, zda byla obálka vytvořena za vědomí dotyčného nebo bez (neboť jeho souhlas s fotomontáí by měl podobný efekt, jako kdyby se nechal rovnou v paruce nafotit). U takového typu přiznané fotomontáe je sice odpověď nasnadě, v tomto případě mě ale znejistěla skutečnost, e uvnitř čísla se nacházel dlouhý rozhovor s Duškem. Díky koexistenci rozhovoru a obálky v jediném čísle se mohl člověk domnívat, e dotyčný s obálkou souhlasil (nebo aspoň tušil, e bude na obálce, popř. podkladové foto dokonce nafotil v době konání rozhovoru). Další forma indexálnosti: Dušek byl v kontaktu s redakcí.
Pokouším se zjistit, jak to s tou fotomontáí bylo, marně. Jsou ale jen dvě monosti: Pokud Dušek s fotomontáí souhlasil, bylo by to známkou jeho nadhledu a schopnosti sebeironie, čili plusové body jak pro něj, tak pro redakci. Pokud o ní nevěděl nebo mu byla naznačena jen částečná pravda, bylo by to dalším svědectvím stále se stupňující mediální tendence přiblíit kontroverzní osobnost čtenářům a zároveň si zachovat tvář – tím, e osobnost zesměšníme. Je přece nedidaktické neukázat odstup od člověka, s jeho názory nesouhlasíme. Kdy u mu redaktor dá prostor se vyjádřit, protoe po tom čtenáři prahnou, a nesníí se k tomu, aby mu kladl otázky posměšným tónem, tak aspoň dodatečně vybere nelichotivé foto – nebo ho upraví. Karikování jako výchovný prostředek.
Ale přejděme ke klasickým, kresleným karikaturám. V posledních měsících se v souvislosti s kauzou Charlie roztrhl pytel s hodnotícími atributy karikatur (trefné, provokativní, jedovaté atd.) – v některých diskusích hrály důleitou roli, neboť de facto determinovaly obraz zavraděných redaktorů jako hrdinů, obětí nebo hazardérů se ivotem. Argumentaci v této debatě poznamenaly i poukazy na monosti a hranice ánru karikatury nebo satiry vůbec, v některých případech slouily historizující sondy (tj. kam a mohla v historii satira zajít) k odůvodnění vhodnosti či nevhodnosti počínání řečených kreslířů.
Napadá mě, e pro podobné diskuse bychom potřebovali nějakou etablovanou teorii karikatury, i kdy si nemyslím, e by taková teorie nabídla jednoznačnou odpověď na to, co karikatura zobrazovat má či nemá. Škoda, e Umberto Eco ani ve svých statích o humoru ani ve svých příspěvcích k obrazům ke karikatuře nezabrousil: zajímala by mě jeho aplikace vlastní znakové definice na bázi lhaní. Myslím si toti, e karikatury nelou.
V této souvislosti se nabízí otázka, jestli by v integrativní teorii karikatury bylo místo i pro fotomontáe. Proti takovému zařazení stojí ale právě indexálnost fotografií a s ní související přílišná blízkost k subjektu i nejasná signalizace fikčního charakteru. To s sebou nese skutečnou monost klamání (a případné negativní důsledky pro autory: větší nebezpečí, e se subjekt bude soudit a uspěje).
Kreslená karikatura si zachovává větší odstup, je to zřetelně signalizovaný fikční útvar, který si něco z reality vypůjčuje, transformuje to a deformuje, za účelem pobavení i nového náhledu na věc – v lepším případě, některé karikatury naopak na stereotypech stavějí a tím dál iví stereotypní pohled na věci. Ale nelou: díky fikčnímu zakotvení stojí karikatura mimo kategorii pravdivosti a můe být nanejvýš zavádějící.
Lze z toho něco vyvodit pro diskusi o karikaturách Charlie Hebdo?
Fikce unese víc ne nefikční tvrzení. To je přirozené. I humor unese dost – ostatně ertovný tón nemá do fikce daleko, navíc velká část humorných forem fikční je, počínaje vtipy. V naší společnosti jsme si stanovili, e kombinace fikce, humoru a určitého typu obrazů, případně s verbálním doprovodem, unese (sem tam) úplně všechno. Ostrůvky naprosté svobody – v porovnání s dobami cenzury velký výdobytek. Tyto ostrůvky jsme připraveni (v některých případech) chránit.
A aby to nebylo příliš jednostranné, stanovili jsme si i ostrůvky nesvobody, nesvobody značné, zvané politická korektnost. Vztahují se k jiným kontextům, především na verbální projev, a nikoli na výpovědi fikční. (S humorem si v tomto případě nevíme rady, i kdy nedávné hradní epizody nás poučily, e skrývání nenávistných útoků za bonmoty nemusí být zrovna elegantní). Sem tam jsme připraveni vyvodit z porušení politické korektnosti důsledky.
Dále tu máme tematicky motivovanou hierarchii přijatelnosti (není rasismus jako rasismus). A všechno dohromady určuje, co, kdy a z čích úst (pera/štětce) je společensky akceptovatelné, zavreníhodné, nebo chvályhodné.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.