Dne 7. ledna zemřel ve svém bytě nedaleko varšavského Nového světa Tadeusz Konwicki (1926–2015), spisovatel, scénárista a filmový reisér, jeho ivotní i profesní osudy na pozadí poválečného Polska jsou současně originální kronikou uplynulých polských osmdesáti let.
A přichází konec světa. Přichází, přibliuje se, nebo spíš se plíí můj vlastní konec světa. Konec mého osobního světa. Ale dřív, ne se můj vesmír rozpadne v trosky, ne se rozsype na atomy, ne vybuchne do vzduchoprázdna, čeká na mě ještě poslední kilometr mé Golgoty, poslední kolo v tom maratónu, posledních pár příček dolů nebo nahoru po ebříčku nesmyslu.
ivotní Golgota mnoha hrdinů knih Tadeusze Konwického je dána tímté, čím byl poznamenán osud samotného spisovatele: nemoností uniknout zpolitičtění člověka druhé poloviny 20. století. Nelze zůstat mlčícím svědkem – ať u tváří v tvář komunistickému reimu, anebo tragikomedii rané transformace (jak dokládá Konwicki ve svých posledních textech, v českých překladech neznámých). Hrdina výše citovaného románu Malá apokalypsa (1979, česky 1981, 1992), jen se vydává na poslední kilometr své Golgoty v reáliích socialistické Varšavy a v atmosféře totálního společenského, ale i osobního marasmu, stane před výzvou: z rozhodnutí svých kolegů z opozičních kruhů se má upálit před varšavským Palácem kultury na protest proti chystanému přistoupení Polska ke Svazu sovětských socialistických republik. Morální povinnost protestu společnosti proti sovětskému zotročení má symbolickým gestem naplnit nepříliš úspěšný spisovatel, člověk, jeho existence je stejně abstraktní a zuboená jako existence zbytku společnosti. Je průměrnost nevinná a bez hříchů? ptá se Konwického hrdina sám sebe. Malá apokalypsa je světem rozbředlých hodnot, ale i pravdivým obrazem pochybujících. Je groteskním poukazem na zapomínání i falešnost uměle pěstované vzpomínky (jistě přeci někdy bylo lépe...), ale také existenciálním dramatem člověka, jen se odnaučil rozhodovat sám o sobě. (Můe být obraz nejen Polska 70. let autentičtější ne ten nahlíený právě prizmatem takového jedince?)
V literárním díle Tadeusze Konwického, rodáka z litevského venkova, lze zřetelně vypozorovat několik linií. V první z nich se autor vrací ve vzpomínkách na rodnou Litvu i k vlastnímu dětství na pozadí sloitých 30. let i blíící se války (romány Díra v nebi, 1959, či Černá kronika lásky, 1974, česky 1978). Po letech se Konwicki k těmto vzpomínkám vrátil v románu Bohyň (1987, česky 2004), v něm literárně přibarvil biografii své vlastní babičky a jejího milostného románku s mladým idem na pozadí polské reality po poráce tzv. lednového povstání v roce 1864. Čas i okolnosti zcela jiné, ale atmosféra tíivě zmrtvělá podobně jako v Malé apokalypse. Cyklus Konwického groteskně-existenciálních románů otevřel Němý snář (1963, česky 1965) a navázalo Nanebevzetí (1967).
Ji zmíněná nemonost zůstat mlčky stát tváří v tvář dobovému dění pak našla svůj výraz v několika románech, je – v poměrně různorodé stylizaci a různorodé poetice – reflektují zkušenost člověka zabředlého v osidlech šedivé, zmrtvělé, morálně rozkolísané a politicky zdiskreditované reality. Vévodí jim právě Malá apokalypsa, na ni navazuje Polský komplex (1977), první román polského samizdatu, jeho hrdinové ve frontě před zlatnictvím čekají na dodávku sovětských zlatých prstýnků (dostanou nakonec samovary) a zamýšlejí se přitom (chtěně i nechtěně) nad polskými osudy uplynulého století i národními mýty.
Konwického hrdinové ani jeho čtenáři si nikdy nemohou být zcela jisti, zda se ještě pohybují na okrajích skutečnosti, nebo u ve snu. I proto má řada jeho textů zřetelně obecnější, univerzální rozměr. Konwického zajímala dilemata lidské existence, tíe zásadních ivotních rozhodnutí, okamiky zasvěcení i ztráty pevné půdy pod nohama. Jeho Nanebevzetí je surreálným obrazem geografických i společenských periferií Varšavy pohledem nebotíka uvízlého v jakémsi ne-čase, jeho prizma člověka neijícího otevírá těm ivým monost nahlédnout umělost, odcizenost a ztracenost jejich vlastní existence. Nejen Němý snář je pak příkladem specifické autorovy oneirické hry s mantinely reality a monostmi fikce.
Zapomenout nesmíme ani na ty Konwického texty, je se pohybují na hranici memoárů a esejistiky a je zajímavě doplňují to, co v jiných knihách – například právě v Malé apokalypse – vyjádřil autor šifrou (Kalendář a přesýpací hodiny, 1976; Nový svět a okolí, 1986). Konwického literární začátky byly přitom rovně silně poznamenány politikou. Ve svých třiadvaceti letech se dobrovolně vydal pracovat jako dělník na stavbu Nové Huty, prototypového socialistického města vybudovaného v letech 1949–1951 na zelené louce, a z této zkušenosti vytěil reportáně-budovatelský román Na stavbě (1950, česky 1951), v něm hlavní hrdina, mladý přesvědčený komunista Paweł Czajkowski ideologicky stmelí kolektiv pracujících a úspěšnou prací zahájí první šestiletku, u její příleitosti ostatně román vyšel. V té době byl ji Konwicki autorem debutového románu Třasoviska – ten však mohl vyjít a v době tání roku 1956. Konwicki v něm hořce groteskně a zároveň nezvykle ostře reflektoval vlastní zkušenost partyzána bojujícího v řadách Zemské armády (AK) i degeneraci partyzánského ivota. S nadsázkou jej později nazýval svým provokativním protestsongem.
Svoji akceptaci nové komunistické víry na přelomu 40. a 50. let sám vysvětloval zklamáním z poválečného vývoje a racionalitou, ji komunismus po chaotických letech války nabízel. Marxismus mi nabídl jistou racionalitu. (...) Věděl jsem o deviacích komunismu, ale vnímal jsem ho na pozadí zkušeností druhé světové války i zkušeností fašismu. To je něco, co můj postoj do jisté míry vysvětluje, vyprávěl Konwicki v polovině 80. let v kniním rozhovoru Půl století očistce Stanisławu Nowickému alias Stanisławu Bereśovi. Moná se za tímto postojem skrývala i autorova často zdůrazňovaná chuť činit kadou věc poctivě a na dřeň.
Po hořké zkušenosti socrealistické a komunistické angaovanosti u se Tadeusz Konwicki nikdy nestal členem ádného hnutí či organizace, ač byl v 70. a 80. let jednou z nejvýraznějších tváří polského samizdatu a řadu jeho textů četli věrní čtenáři jednoznačně (a nikoli bezdůvodně) jako groteskně kritický obraz doby. Z komunistické strany samotné byl vyloučen v roce 1966 poté, co vystoupil na podporu filozofa Leszka Kołakowského, vyloučeného ze strany kvůli kritice reimu a připomínce desetiletého výročí tzv. polského tání. Jako by se v Konwickém po celou dobu svářily dvě ambice – přirozená nechuť být viděn a snaha nezůstat nakonec pouze oním mlčícím svědkem. Dobře o tom vypovídají okolnosti vzniku románu Malá apokalypsa. Konwického k jeho sepsání navedl Jacek Kuroń, který jej po vydání Polského komplexu označil za autora, jen se bojí psát pravdu otevřeně. Reakce Tadeusze Konwického byla velmi charakteristická – napsal dílo, které se odehrává ve zvláštně rozmytém nečase, v centru Varšavy, prostoru připomínajícím labyrint neprodyšně uzavřený ve svých vnějších hranicích a tíivě i nesmyslně nekonečný ve svém nitru. Oprávněně je Malá apokalypsa povaována za vrchol tvorby Tadeusze Konwického. Pod slupkou absurdní grotesky trochu ve stylu Bulgakova se skrývá trefná diagnóza socialistické společnosti, nikoli nutně pouze té polské. Hlavní hrdina v ní hledá smysl svého bytí v hledání smyslu (nedobrovolné?) oběti. Jeho hledání však vyznívá stejně zoufale, jako je zoufalá realita kolem, v ní bílý pruh na polské vlajce pomalu ustupuje tomu rudému a noviny vycházejí bez dat. Konwického kniha však byla stejně kritická k reimu i k opozici, i v tom tkvěla síla její výpovědi.
Tadeusz Konwicki však nebyl jen spisovatelem – jeho celoivotní láskou byl film. Natočil čtyři autorské snímky (mj. Dušičky z roku 1962, film o hledání lásky na pozadí traumatických válečných záitků), jako reisér i scénárista se podepsal pod adaptací románu jiného litevského rodáka Czesława Miłosze Údolí Issy (1982) či pod filmovým zpracováním Mickiewiczových Dziadů (Láva, 1989). Jako scénárista pracoval například s Jerzym Kawalerowiczem na adaptaci historického románu Bolesława Pruse Faraon (1966) či románu Austeria Juliana Stryjkowského (1983), je se vyznačuje nezvykle sugestivní atmosférou barvitého idovského městečka v Haliči ohroeného katastrofou první světové války.
Tadeusze Konwického jsem měla monost potkat osobně jen jednou, kdy byl v roce 2004 hostem praského Festivalu spisovatelů. Byl ve svých téměř osmdesáti letech neobyčejným gentlemanem, vděčným posluchačem a nezaměnitelně (sebe)ironickým glosátorem okolního dění. Vzpomínám si na jeho úsměvně přibarvené podivení se faktu, e mladí lidé v cizí zemi dosud čtou jeho knihy – i na sympatické zpomalování běhu času, je svým vystupováním kolem sebe vyvolával. Budi tato imprese tehdy začínající studentky polonistiky připomínkou originálního kouzla osobnosti, které k velkým spisovatelům neodmyslitelně patří.
Michala Benešová (1982) je polonistka a překladatelka, přednáší na Filozofické fakultě UK v Praze.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.