Jak se zrodil projekt Vesnice objektivem [28], jeho součástí je vás cyklus?
Kadý z nás u něco na vesnici fotografoval, praští kolegové jezdili na Liberecko, do středních Čech, do Sudet. Mě to táhlo na Hanou, protoe odtud je moje maminka. Tak jsme si jako umělecká skupina řekli, e jakmile nashromádíme dost fotografií, mohli bychom uspořádat výstavu. Oslovili jsme Jindřicha Štreita – vesnice je jeho celoivotní téma – a on souhlasil, e nám výstavu zorganizuje.
A proč právě Slatinky a májový cyklus?
Chodila jsem s aparátem i po jiných místech na Hané, ale do Slatinek se přestěhovali přátelé z Brna a já jsem je tam začala navštěvovat. Fotografovat tam se ukázalo jako šťastný nápad. Je to toti vesnice, která ije. Jinde to bývá tak, e lidé večer přijedou unavení domů, zavřou za sebou vrata a u je nikdo neuvidí. Pokud se něco děje, organizují to přistěhovalci z měst, kteří mají malé děti, a tak pro ně pořádají různé programy. Starousedlíky obvykle rozdělují nějaké staré války. Ve Slatinkách spolu ale lidé opravdu komunikují.
Fotografovala jsem tam víc, ale máje byly nejucelenější a nejlépe se na výstavu hodily.
Čeho si nejvíc ceníte z předchozích prací?
Do povědomí jsem se asi dostala díky sportovním fotografiím. Mám ráda lidi, chci lidi fotografovat a při sportu je asi nejsnazší k lidem se přiblíit tak, aby se věnovali své činnosti a přítomnost fotografa je nerozptylovala. To byla dobrá škola.
Fotografovala jste pro noviny?
Sama pro sebe. Učila jsem se létat na rogallu, začínala jsem s paraglidingem. A při tom jsem fotografovala. Take se nějak stalo, e jsem odjela dokumentovat slet z Kilimandára.
Take jste z něj slétla?
To je dlouhý příběh. Zkonstruovali jsme rogallo, které se dalo vynést, šli jsme s ním čtyři dny do kopce, ale vzlétnout nám nakonec nepovolili. Občas se o to toti snaí paraglidisté, ale protoe padák nemá takovou klouzavost jako rogallo, stává se, e skončí vinou vdušných proudů někde na úpatí v tropickém pralese a musí se po nich pátrat.
Fotografie z Afriky jste někde vystavovala?
Zatím ne, přátelé mi říkali, ať o tom aspoň napíšu, ale to já neumím. Měla jsem přednášku s fotoprezentací v domově důchodců.
Jak to bylo s vaším fotografováním v Izraeli?
Byla jsem tam před rokem, cesta byla zorganizovaná, domluvená. Izraelci jsou však hrozně opatrní. A přestoe za mnou stála brněnská idovská obec a měla jsem u předtím výstavu Svatá země v podobenstvích a protikladech, nelíbilo se jim, e jsem chtěla fotografovat na arabských územích. Take mě deportovali a deset let se do Izraele bohuel nepodívám.
-tt-
Irena Vězdová (1975) ) se narodila v Hradci Králové, absolvovala průmyslovku v Dobrušce, nyní ije v Brně. Pracuje jako elektroprojektantka. Je členkou fotografické Skupiny [28], která vznikla v roce 2009 v tvůrčí dílně u světoznámého fotografa Antonína Kratochvíla a z ní jsme v Listech ji představili Michaelu Hrubou a Jiřího Havrdu (č. 1 a 6/2014). Výstava Vesnice objektivem [28] by měla být po Hlučíně a Olomouci v budoucnu k vidění například v Praze a Berouně. Více na www.28mm.cz.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.