Po večerech marním čas. Přicházím z práce většinou tak akorát, abych si pustila v televizi zprávy, a pak u nějak nemám dost vůle tu bednu vypnout, a tak koukám na to, co zrovna dávají. Přitom večeřím, co moji lenost a nedostatek vůle ještě zhorší, take ne dojde na Branky, body, vteřiny, na chvíli usnu. Kdy se cestou od autobusu nezastavím v obchodě a pak zjistím, e doma nic nemám, raději nejím, ne bych opustila byt a šla si něco koupit. Vdycky to tak nebývalo, ale poslední dobou večer nedokáu v podstatě dělat nic, leda s velkým sebezapřením a donucena neodkladností, i to však jen velmi těko. Mám z toho špatné svědomí.
Moje matka začala jednoho večera znovu plést. Nebyla nikdy bůhvíjak dobrá v ručních pracích, celý ivot je však provozovala, šila, pletla, vyráběla doma všelijaká čalounění a dělala drobné improvizované opravy. Za celý ivot se v ničem z toho nezlepšila, její krejčovské kreace měly vdycky nějaký křivý šev a svetry trošičku neseděly, máma ovšem nedostatky svého řemesla doháněla silou své osobnosti, která rozhodně nebyla osobností pečlivé pěstitelky ručních prací. Na prahu šedesátého roku svého věku si zlomila dost komplikovaně ruku, tehdy ručních prací zanechala a vypadalo to, e se k nim u nevrátí. Také se změnily poměry, náhle byl všude dostatek oblečení, v oděvních supermarketech se dostaly levně koupit svetry, které vypadaly jako ručně pletené a měly správně nasazené rukávy a nekroutily se doprava ani doleva – přestal být důvod doma šít a plést. A náhle, za několik let, jsem matku znovu zastihla s jehlicemi a vlnou. Řekla k tomu, e poslední dobou má pocit, e příliš mnoho času tráví u televize a e má potřebu, kdy u to tak je, v tom čase dělat něco uitečného. Mám z té doby modrou vestu, je trochu křivá u krku a nemám ji kam nosit, chovám ji ve skříni proto, e ji upletly ruce mé matky v době, kdy u neměla ádnou práci, která by zaměstnávala její duševní a organizační schopnosti, a kdy nechtěla marnit čas svého stáří.
Zkusila jsem to po ní, ale v mém případě to nefunguje, chybí mi praxe eny z časů socialismu. Natolik jsem ale vychována matkou, e kdy marním čas u televize, mám z toho výčitky. V tom čase mělo by vznikat něco uitečného nebo by se alespoň mělo něco smysluplného dělat, třeba u té televize cvičit nebo loupat jablka na štrúdl – ale nejde mi to. Večer prostě u nedokáu nic. S jedinou výjimkou: dokáu přemýšlet i o těch největších blbostech, které dávají.
Můu se klidně koukat na Ordinaci v růové zahradě, pozorovat herce a myslet přitom na to, jak se televizním seriálem ovlivňuje veřejné mínění o společensky důleitých věcech, jako je například zdravotnictví. Nebo můu koukat na detektivky a uvaovat o tom, co je v současné společnosti hybris, ono antické překročení řádu, jak v televizní detektivce nejde o vradu jako násilnou smrt obecně, ale o její konkrétní okolnosti a hlavně – o okolnosti jejího vyšetřování. V tom jsou výborným studijním materiálem detektivky evropské, kde se hraje o imigrantech a ilegálech, o fašismu, rasismu i islamismu, kde se projevuje snaha umístit zločin do neuralgických míst veřejného prostoru a jako hrdiny (teď myslím policisty, ze současné detektivky se postava soukromého detektiva vytratila) představit lidi nejrůznějšího typu, původu, pohlaví, barvy. A protoe to je lidové umění, mají scénáristé příleitost pohrát si i s mezilidskými vztahy a protáhnout příběhem vlákno milostného příběhu. Přičem platí, e hlavní detektiv je hrdina osamělý. A jisté geniální schopnosti, které mívali soukromí detektivové, mají dnes jejich zvláštní přátelé.
Doufám, e touto činností se mému čumění na televizi dostává jistého oprávnění. Zatímco máma uštrikovala během několika detektivek vestu, já nakonec uštrikuju fejeton.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.