Hranice Maďarska se Srbskem připomene, na co u jsme během tří desetiletí zapomněli – vyletět z rodného hnízda nebývala legrace. Před půlnocí nás budí maďarská pasová a celní kontrola (obě najednou se zřejmě odbýt nedají) a po půlnoci, sotva jsme zamhouřili oči, zase kontroly srbské. K ránu se kolegyně vrací z vycházky trochu pobledlá – kdy chtěla přejít do zadního vagónu, kde měli lepší umývárnu, otevřela spojovací dveře do prázdného prostoru – vagón někde cestou odpojili a nezamkli. Inu Balkán, říkáme si a tento dojem v nás posílí ranní zastavení v restauraci, kde je velmi hustě zakouřeno.
To je ale poslední balkánský záitek, pak u poznáváme Bělehrad jako moderní, čilé a k hostům vlídné město – s odstupem nejvíce vzpomínám na výbornou kávu. Krásu mu dodávají zejména řeky, jedna z nich vskutku obří. Naproti vtoku Sávy se v Dunaji rozkládá zalesněný ostrov, který nenese ádnou stopu lidské činnosti – moná, rád bych věřil, chvályhodná starost o přírodu, ale snad jen nezbytnost počítat s povodněmi.
Město připomíná Varšavu zálibou v připomínání hrdinů pomníky. Svého druhu pomníkem je i muzeum velkého rodáka Nikoly Tesly, který měl kromě zdokonalování elektrotechniky zálibu ve sbírání obrazů. Rychle upoutá dvojjazyčnost v písmu – někde uívají cyrilice, jinde latinky, je to tak půl na půl. Pravopis je v nevídané míře fonetický – země je Srbija, ale srbská koruna se píše srpska kruna. (Jak se později dovídám, byl to Vuk Karadić v 19. století, který doporučil svým krajanům: Piš, jak slyšíš, a čti, jak vidíš.)
Taxikáře, který nám má za dvě hodiny ukázat to hlavní z Bělehradu, necháme, aby sám volil, co bychom měli vidět. Snad nám ta volba něco řekne i o něm samém a o jeho prostředí? Začínáme chrámem svatého Sávy, co je prý největší pravoslavný chrám na světě. Začali ho stavět ji po první světové válce, ale za vlády komunistů byla výstavba přerušena a dokončuje se a dnes. Poznáváme Zemun, dávný protějšek Bělehradu na opačném břehu Dunaje, i elegantní mosty přes veletok, které přinesla postkomunistická éra. V novějších částech města se vícekrát objeví vzpomínka na Tita – zdá se, e je u vnímán jako nějaký dávný, v podstatě dobrý, ale poněkud výstřední panovník. Co mi však při vzpomínce utkvívá v paměti nejvíc, je stopa ne tak dávného bombardování: demolovaná budova čínského velvyslanectví, která je patrně záměrně ponechávána ve stavu ruiny jako kdysi dráďanská katedrála. Později potkáváme ve městě pamětní desku věnovanou náhodným civilním obětem jednoho z nepřesně zacílených chirurgických zásahů.
Uvědomuji si, e jsem na půdě země, kde většina ještě ivě pamatuje válku. V mládí jsem také vídal památky na válku, která nebyla tak dávno (její poslední rok byl mým prvním), ale pociťoval jsem to jako minulost, která se mě u nijak přímo netýká – nemohu za ni. Tady v Bělehradě je to náhle poněkud jinak. Byly důvody bombardování oprávněné a bylo dosaeno jeho proklamovaných humanitárních cílů? Jak se zdá, je v tom dnes daleko méně jasno ne před patnácti lety. Nemohu si pomoci, zůstává ve mně cosi ze třeba iracionálního, ale hlubokého pocitu sounáleitosti s Jihoslovany, který kdysi tak působivě vyjádřil Havlíček v Národních novinách a který u nás oíval za světových válek či v roce 1968. (Cítil jsem kdysi u ten imaginární pocit viny, kdy jsem v olomouckém parku procházel kolem zpustošeného památníku s nápisem VĚRNOST ZA VĚRNOST, LJUBAV ZA LJUBAV.) A jako cítím jakousi miniaturní vinu, cítím i miniaturní uspokojení, e se v Bělehradě účastníme miniaturní konference pořádané zajímavou organizací People of Tomorrow, která se snaí dávat dohromady lidi z různých, někdy znesvářených zemí – je tu dokonce i účastnice z Kosova, která přijela navzdory obavám svého okolí, co se jí můe mezi zlými Srby stát.
Bude budoucnost Balkánu a Evropy patřit těmto lidem zítřka?
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.