Ulrich Beck (1944–2015) nebyl v Německu uznávanou levicovou ikonou a sám se za ni určitě nepovaoval; jeho myšlení na to bylo přece jen příliš pestré. Také se nespokojoval se společenskou diagnózou, ale ptal se, jak se z ní dá něco pouít pro řešení konkrétních problémů. Nekrolog věnovaný pojmům, kterými Beck obohatil nejen odbornou debatu, pro Listy napsal jeden z jeho studentů.
Kdo první lednovou sobotu v Süddeutsche Zeitung zabloudil na stránku úmrtních oznámení, tomu se naskytl neobvyklý pohled. Jedna celá stránka největšího německého listu nestačila, aby se na ni vešly kondolence k úmrtí Ulricha Becka. Seznam těch, kdo vyjadřovali svou upřímnou lítost, se četl jako Who's who současné německé sociologie, k tomu několik koryfejů oboru ze zahraničí. Přitom to není tak, e by na odchod jednoho z nejznámějších německých intelektuálů bylo třeba upozorňovat. Zpráva o tom, e podlehl infarktu, zahajovala 1. ledna 2015 večerní zpravodajské relace. Ona více ne jedna stránka vyjadřovala vděk za to, co Beck za půl století stihl pro svou disciplínu udělat. Výčtem bychom došli k nějakým třiceti vydaným knihám, co má samozřejmě omezenou výpovědní hodnotu, kromě toho by představení byť jen těch hlavních neúměrně pokoušelo čtenářovu trpělivost. Následující řádky se raději pokusí připomenout Ulrich Becka v několika pojmech, kterými svůj obor obohatil.
Kdy v sedmdesátých letech začínal na mnichovské univerzitě svou akademickou kariéru, neskýtala tehdejší německá sociologie dvakrát útěšný pohled. Po lesku předchozí dekády následoval úpadek a notorická rozhádanost mezi těmi, kdo byli nějakým způsobem inspirováni Marxem, a těmi, kdo se z nějakého důvodu povaovali za jejich oponenty. Co Ulrichu Beckovi vadilo především, nebyly ani tak zákopové války, jako spíše skutečnost, e v nich pouívané pojmy u přestaly vystihovat realitu, e je skutečnost přestala poslouchat, jak se k tomu vyjádřil. Řešení neviděl ani v pozdější předponě post-, která se snaila situaci zachránit v osmdesátých letech. Výraz post označil za slepeckou hůlku intelektuálů, protoe nám v nejlepším případě popisuje, co u není, neříká ale nic k tomu, co je. Tím, e společenské vědy selhávají ve schopnosti zřetelně pojmově uchopit současný svět, nesou spoluodpovědnost za jeho stav, protoe úkolem intelektuála je vyvinout pojmy, s jejich pomocí se dají společnost a politika nově definovat a organizovat. Co udělá myslitel nespokojený s dosluhujícími pojmy? Ovšeme, vymyslí si nové. Málokdo byl na tomto poli tak originální a kreativní jako Ulrich Beck.
Jeho s odstupem nejznámější termín přinesla hned první – a co do vlivu u nepřekonaná – kniha s programovým názvem Riziková společnost. Ta vyšla v roce 1986, shodou okolností několik týdnů před výbuchem černobylské elektrárny. To nepochybně přispělo k tomu, e se stala bestsellerem, ukazuje to ale, jak výstině dokázal Beck trefit nerv tehdejší doby. Její teze říká, e tak jak byla pohlcena agrární společnost industriální společností, jsme nyní svědky přerodu té druhé do rizikové společnosti. Jestlie byla industriální společnosti utvářena konfliktem mezi prací a kapitálem, tedy v zásadě konfliktem o rozdělování bohatství, je riziková společnost charakterizována problémy a konflikty, které vyplývají z produkce a distribuce rizik. Beck vysvětluje, e riziko je něco jiného ne nebezpečí, se kterým byla společnost konfrontována vdycky. Riziko, slovo vzniklé na počátku novověku, znamená kalkulované nebezpečí, tedy takové, které záleí na našem rozhodnutí. Vypravit, či nevypravit loď, která můe s jistou pravděpodobností ztroskotat, ale s větší pravděpodobností se vrátí se zboím, jeho hodnota vysoce převyšuje vynaloené náklady. Otevřít či neotevřít výnosný uhelný důl, jeho provoz je vdy spojen s moností důlního neštěstí. Oba uvedené příklady nás stavějí před otázku, proč mluvit o rizikové společnosti a nyní. První důvod vidí Beck v tom, e s rozvojem vyspělých technologií se rizika nejen zvětšují, ale dochází k oddělení producentů a konzumentů rizik, tedy těch, kdo na riziku profitují, a těch, kteří nesou případné následky. V případě ztroskotané lodi nebo výbuchu v dole jsou v první řadě postieni ti, kdo byli s podnikem nějakým způsobem spjatí, jakkoliv to můe vyznívat cynicky. Ale v případě havárie v chemické továrně (jako příklad uvádí Union Carbide v Bhópálu v roce 1984) nebo selhání v jaderné elektrárně? Ekologické katastrofy ukazují jeden důleitý rozměr rizikové společnosti, zdaleka však ne jediný. Právě tak nebezpečná jsou ekonomická a sociální rizika fungující na stejném principu: ti, kdo pociťují následky, nemají s produkcí rizik nic společného. S přibývajícím časem – explicitně nejpozději v roce 2000 – varoval Beck stále důrazněji před finančními spekulacemi, které mají potenciál způsobit ekonomický Černobyl. S jakým úspěchem se tato varování setkala, si čtenář dokáe představit. Co souvisí s druhou charakteristikou rizikové společnosti. Rizika jsou čím dále abstraktnější, mnohdy mimo monost vnímání těch, koho ohroují. K jejich zviditelnění je zapotřebí specialisty na straně jedné a média na straně druhé. Co s sebou ale také nese monost inscenovat a konstruovat rizika k odvrácení pozornosti od těch reálných, právě jako stav otupělé lhostejnosti, do kterého můe veřejnost snadno upadnout – kde je nebezpečné všechno, tam svým způsobem není nebezpečné nic.
Vědomí rizika a s ním spojené nejistoty je charakteristické pro další z Beckových pojmů, a sice reflexivní nebo také druhou modernu. V jeho interpretaci je tzv. první moderna v hrubých obrysech časově vymezena od osvícenství do poloviny dvacátého století a charakterizována, v tom se Ulrich Beck nijak neodlišuje od klasiků své disciplíny, fenomény, jako jsou racionalizace, industrializace, byrokratizace nebo individualizace. Druhá moderna sice pokračuje v projektu té první, ale původní nadšení – více a více od všeho uvedeného – bylo vystřídáno pochybnostmi. Moderna se stává sama sobě tématem a problémem, učí se sebereflexi. První moderna našla na politické úrovni svou typickou formu v buroazní společnosti a národním státu – jene především posledně jmenovaná instituce ve druhé moderně naráí na své hranice. Problémy, které dnes váně zasahují národní státy – migrace, nezaměstnanost způsobená odlivem výroby do zemí s nišími náklady, napjaté státní rozpočty v důsledku monosti vyhnout se placení daní ze strany velkých korporací, globální oteplování; pokračovat by se dalo dlouho –, se z podstaty věci nedají řešit na úrovni národního státu. Beck proto předpokládá pozvolnou erozi politických, sociálních a kulturních systémů ukotvených v jeho rámci. To, e na stále více problémů nemůe národní stát nabídnout účinnou odpověď, pro něj bude v konečném důsledku znamenat ztrátu legitimity v očích jeho obyvatel. Mimo jiné podotýká, e další typický rys první moderny, a sice postupně vytvořená aliance mezi trhem, demokracií a národním státem, se v druhé moderně nemusí dočkat prodlouení.
Národní stát je v jednadvacátém století typickým příkladem zombie kategorie, abychom se dostali k dalšímu důleitému Beckovu pojmu. Tedy fenoménem, který sice u neije, na druhé straně se nechystá zemřít. Kvůli stále rostoucímu počtu aktérů nacházejících se mimo jeho reálný dosah, je efektivně čím dál bezmocnější.
Nechtěně jsme zde zavadili o jiný z pojmů Ulricha Becka, a sice subpolitiku coby typickou formu politiky naší doby, politiku mimo institucionalizovaný rámec, jak ji provádějí neziskové organizace, občanské iniciativy, různá protestní hnutí – odmítnutí etablované politiky je také politické stanovisko –, ale třeba i nadnárodní koncerny.
Oč bezmocnější se politická reprezentace na úrovni národního státu stává, o to křečovitěji se snaí předefinovat realitu tak, aby zapadala do z dřívějška dochovaných a tehdy ještě fungujících schémat. Reálně působící síly jsou překládány do prostředí národního státu, aby tak bylo uchováno zdání efektivně jednajícího subjektu. Mimochodem zombie kategorie nacházejí širší uplatnění ne jen ve sféře politiky. Pokud byla v úvodu řeč o Beckově nespokojenosti se stavem sociologie, jde jedna z výtek právě tímto směrem. Velké pojmy této disciplíny pocházejí z evropského zkušenostního horizontu přelomu devatenáctého a dvacátého století, který byl nutně zakořeněn v existující společnosti, tedy společnosti v rámci národního státu. V globalizovaném světě se musíme ptát, jestli si sociologie, ale i mnohé politické teorie mohou svůj metodologický nacionalismus, svůj původní teritoriální bias ještě dovolit.
Jen tak bezděky teď padl další pojem, který musíme s v souvislosti s Beckem zmínit. Výraz globalizace samozřejmě není jeho vynálezem, ale není bez zajímavosti zmínit, jakým způsobem ho pojmově rozvinul. Rozlišoval toti mezi globalizací a globalismem. Na první pohled hraní s koncovkami, na druhý chytrý pokus o rozlišení mezi podstatou a ideologií globalizace. Globalizace je nepopiratelný jev, který má ekonomickou, politickou, kulturní stejně jako ekologickou dimenzi. Ostatně celosvětové rozšíření tohoto pojmu povaoval Beck za půvabný důkaz globalizace samotné. Oproti tomu označil jako globalismus snahu redukovat zmíněné dimenze na první z nich a současně jí propůjčit zdání nutnosti, vyšší skutečnosti, proti které je odpor stejně nesmyslný jako nesouhlas s přírodními zákony. Globalismus je ideologií, která tvrdí, e politické jednání je moné pouze jako přizpůsobení se pravidlům světového trhu. Ideologií v původním slova smyslu, protoe se přitom ztrácí ze zřetele, e ve jménu akceptování reality se realizuje program zájmových skupin, které se pod nálepkou světového trhu skrývají.
Moný důsledek tohoto zastíracího manévru popsal Beck termínem brazilianizace, který je na rozdíl od všech dosud zmíněných pozdějšího data, poprvé byl pouit koncem devadesátých let. Tehdy se Ulrich Beck začal intenzivněji věnovat problematice sociologie práce, jakési back to the roots, v sedmdesátých letech s ní svou akademickou kariéru začínal. Brazilianizace – při výběru termínu se nechal inspirovat výrokem arcibiskupa ze Sao Paula, který své město charakterizoval jako jedno Švýcarsko, kolem kterého leí tři Biafry – předpovídá, e pokud se dále budou prosazovat tendence flexibilizace práce, čti prekérních pracovních podmínek, ocitne se Evropa na cestě, kterou se před sto lety vydala Latinská Amerika. Mnohé její státy byly ještě ve dvacátých letech dvacátého století v mnoha ohledech srovnatelné s evropskými, poté však začala v Latinské Americe strmě narůstat příjmová nerovnost, co s sebou přineslo nejen rozpad střední vrstvy, ale i relativní hospodářský úpadek.
Evropa ve dvacátém století zaila jiný vývoj, pro který Beck razil pojem sociální výtah. Co se tím myslí? Monost sociálního vzestupu existovala v kadé dosavadní společnosti, ale z podstaty věci se týkala jen velmi omezené skupiny obyvatelstva. Pro Evropany dvacátého století je ale typický široký sociální vzestup. Můeme ho ilustrovat na osudu rodiny, ve které dědeček přišel jako nevyučený dělník do továrny, jeho syn s průmyslovkou v ní pracoval jako vrchní mistr a vnuk, vystudovaný inenýr, se stal vedoucím provozu. Kadá generace dosáhla vyššího vzdělání, vyššího postavení, vyšší ivotní úrovně, ani by pro to musela podniknout něco mimořádného. Zkrátka nastoupila do výtahu a ocitla se o jedno společenské patro výše, ne byla generace rodičů. Co ale neznamená, e by ve společnosti dál neexistovala jednotlivá patra. (V češtině zauívaný překlad sociální eskalátor neodráí Beckovu metaforu tak, jak by měl.) Jen se posouvají směrem vzhůru. Moná by správné označení bylo oběný výtah, lidově známý také jako páternoster (k vidění třeba na poště u brněnského hlavního nádraí). Jene kdo takový výtah skutečně viděl, ten si vzpomene, e po dosaení nejvyššího bodu se směr pohybu obrátí. Ulrich Beck v osmdesátých letech, kdy se svým pojmem přišel, s ničím takovým nepočítal. V devadesátých letech prohlásil, e výtah se zasekl, v další dekádě u dokumentoval jeho sestup. Výjimečně tady uveďme titul knihy, protoe naráka na klasickou dystopii Aldouse Huxleye je stanoviskem sama o sobě: Krásný nový pracovní svět. Beck se zamýšlí nad tím, jaké důsledky bude mít prosazování nových, neplnohodnotných forem práce pro společnost, která byla dosud na práci zaloena. Práce je stále ještě nejen zdrojem příjmu, ale i identity a sociálního statutu. Ostatně i všeobecně akceptované rozdělení na mládí, střední věk a stáří kopíruje pracovní linii: příprava na práci, práce, odchod z aktivního pracovního ivota.
Dosud napsané se snailo zachytit hlavní z témat Ulricha Becka, spousta dalších musela zůstat nezmíněna. Například nedávné úvahy o obrácení pro modernu typického sekularizačního trendu nebo pozoruhodné vystiení podstaty války proti terorismu, jak o ní mluvil v projevu před ruskou Státní dumou v listopadu 2001 (sic!). Mimochodem Beck byl obdařen schopností brilantně formulovat, take někdy vydala jedna věta za menší studii. Jako například kdy v kníce Svoboda nebo kapitalismus narazil na termín Friedenseinsatz (mírové nasazení, česky humanitární mise). Ten z důvodů, které netřeba vysvětlovat, udělal v posledních letech ve Spolkové republice kariéru jako málokterý jiný. Jediné, co k němu Beck lakonicky dodává: srdečné pozdravy od Orwella. A je třeba něco víc? Ve stejné knize předpovídá, e striktní zastánci neoliberalismu by prosazením svého projektu nakonec přispěli k vlastnímu zániku. Proto je charakterizuje jako kapitalistické Gorbačovy. Nebo kdy v jednom článku pro Spiegel z roku 2012 vystihuje německou politiku vůči Evropě slovem Merkiavelli.
Před samotným závěrem by tato vzpomínka ještě ráda zmínila jednu skutečnost, kterou její autor povauje za důleitou. Kvůli své neortodoxnosti bylo Beckovo myšlení často jednoduše orazítkováno jako utopie. Přitom se jednalo o člověka, který byl – alespoň na univerzitního profesora – velmi úzce propojen s praktickým ivotem. Projevovalo se to u tím, e si zakládal na tom, aby srozumitelně prezentovat své myšlenky široké veřejnosti. Se studenty se pouštěl do diskusí, jejich otevřenost by většinu jeho kolegů uvedla do rozpaků. Ostatně nepřednášel jen na akademické půdě, ale i před politiky a nevyhýbal se ani vystoupením pro šéfy velkých firem (pokud by dosavadní text budil opačný dojem: Ulrich Beck nebyl v Německu uznávanou levicovou ikonou a sám se za ni určitě nepovaoval; jeho myšlení na to bylo přece jen příliš pestré). Také se nespokojoval se společenskou diagnózou, ale ptal se, jak se z ní dá něco pouit pro řešení konkrétních problémů. Jednalo se, pravda, o nekonvenční návrhy, ale nekonvenční není toté co nesmyslný.
Jen pro představu: na otázku, kdo má rozhodovat o nasazení takových technologií, se kterými se pojí výrazná rizika, navrhl, abychom to přenechali pojišťovnám. Tím se myslí: koncerny, které chtějí provozovat rizikové technologie, by podle jeho návrhu musely mít to, co důvěrně zná běný občan, přinejmenším pokud riskuje ivot a zdraví v autě – povinné ručení. Jestlie je zákonem poadováno, aby jej měl kadý řidič, který ve skutečnosti můe napáchat jen velmi omezené škody, proč nepoadovat tuté záruku po těch, kteří mohou výrazně zasáhnout do osudů celé země? Odpadnou tak diskuse o geneticky manipulovaných potravinách stejně jako ty o bezpečnosti jaderné energetiky. Ve vašem zařízení je monost havárie fakticky vyloučená? Výborně, v tom případě vám toti kadá trně uvaující pojišťovna vystaví pojistku fakticky zadarmo. Můeme ji vidět?
Jiný příklad se týká růstu moci nadnárodních koncernů v éře globalizace. Beck začal konstatováním, e stará hra kapitál versus práce se v rámci národního státu pohybovala ve schématu hegelovské dialektiky pána a otroka. Pracující mohl kdykoliv sáhnout k účinné zbrani, kterou toto schéma nechává otevřené – odpírání práce. S nástupem globalizace přestává tato taktika fungovat. Situace se změnila tak zásadně, e dnes je jen jedna věc, která je ještě horší ne nechat se vykořisťovat nadnárodními koncerny, a sice: nenechat se vykořisťovat nadnárodními koncerny. Ve svém hledání někoho, kdo by místo zaměstnanců mohl vytvořit protiváhu globálnímu kapitálu, upíral Beck své opatrné naděje k politickým konzumentům. Poukazoval na účinný bojkot benzínových pump Shell, který v roce 1995 tuto společnost odradil od záměru potopit vyslouilou ropnou plošinu Brent Spar. V obecné rovině argumentuje takto: stejně jako kapitál, neznají konzumenti ádné hranice. Proto nemohou být proti sobě rozehráni na bázi národní solidarity. Kapitál jim můe jen stěí vyhroovat přenesením výroby do jiné země. Stávka je pro zúčastněné vdy určitým rizikem, ne tak bojkot produktů nebo firem. Last but not least by i pro ty nejmocnější světové koncerny bylo problematické své konzumenty jednoduše propustit.
Variace na podobné téma: během finanční krize 2008 Beck poukazoval na skutečnost, e stát, který měl ještě včera akceptovat principy diktované trhy, je najednou tím, kdo trhy zachraňuje před kolapsem. Je zjevné, e stát nemusí být v konfliktu s kapitálem nutně v postavení slabšího. Jeho vyjednávací pozici by například posílilo, kdyby si uvědomil, e doposud je to pouze on, kdo můe koncernům garantovat potřebný právní rámec, na který jsou tyto při svém podnikání odkázány.
Čtenář pozorně sledující současné dění tady asi namítne, e právě popsaný stav u nemusí trvat dlouho. Ulrich Beck byl konec konců sociolog, ne prorok. V mnoha věcech se mýlil. Kdo se jeho myšlením někdy zabýval, zřejmě mu neušlo, e tyto řádky opomíjejí tu tezi, která je povaována za jeho vůbec nejdůleitější: individualizaci; moná se na ni dostane při nějaké jiné příleitosti. Nicméně mnoho věcí dokázal pojmenovat obdivuhodně trefně a kromě toho obdivuhodně rychle. U od vydání své první knihy fungoval jako seismograf, který zachycuje otřesy společnosti dříve, ne je pocítí ostatní. Někdy se jednalo o falešný poplach, jindy nikoliv. K tomu u jen poslední příklad. Loni v květnu s ním – zřejmě jako dárek k sedmdesátým narozeninám – natočila německá televize dlouhý rozhovor, ve kterém se stihlo probrat vše od jeho rodinného zázemí přes akademická působiště po současnou situaci Spolkové republiky. V závěru padla zmínka o nejnovějším důvodu hrdosti německých politiků, a sice stavu (blíícímu se) plné zaměstnanosti. Ve skutečnosti se tady evokuje falešný pocit normality a bezpečí, argumentuje Beck. U pracovních míst vzniklých v posledních letech se z ne nepodstatné části jedná o neplnohodnotná pracovní místa a za fasádou plné zaměstnanosti narůstá nejen nerovnost, ale i nespokojenost. Poslouchá se to jako komentář k dráďanským demonstracím přelomu roku.
Kadý dobře míněný nekrolog musí dříve či později zavadit o formulaci jako odešel příliš brzy. Jestlie jí tento končí, je v tom něco více ne jen zdvořilé rozloučení; jak německá společnost, tak sociologie budou Ulricha Becka postrádat. Odtud ta přeplněná stránka v Süddeutsche Zeitung.
Pavel Lukeš (1972) je filozof a sociolog, ije v Mnichově.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.