Není na místě zostřovat konflikt dodávkami zbraňových systémů, zvláště má-li druhá strana potenciál udělat toté. Eskalace nemůe skončit jinak ne špatně.
Kdy se Rusko rozhodlo anektovat Krym, bylo logické, e bude usilovat i o pozemní přístup k němu. Nemůe poloostrov zásobovat jako kdysi Američané Západní Berlín letecky, nemůe to dělat ani po moři. Most přes Kerčský průliv nebo tunel pod ním nepostaví dřív ne za pět let, i kdy se o tom ve spolupráci s Čínou uvaovalo.
Kadý národ má právo zvolit si budoucnost, jakou si přeje, musí ale se všemi důsledky respektovat, má-li pro to podmínky a neohrozí-li jiné země. Do komplikované situace se národní společenství můe dostat nejen vlastní vinou. V konkrétním případě se víra spoléhat na asociační smlouvu ukázala pro Ukrajince jako ošidná. Evropská unie pro její přijetí nepřipravila půdu a narazila na zájmy Ruska. To počítalo s tím, e se Ukrajina stane součástí Euroasijského svazu, na něm Rusko staví svou budoucnost.
Kritické bezpečnostní prostředí se pro ukrajinské strategické rozhodnutí vytvářelo dlouho před tím. Ukrajina se pro uší vztahy se Západem rozhodla v situaci, kdy Rusko začalo usilovat o významnější mocenské postavení. USA to chápaly jako ohroení svého hegemonního postavení. Rusko se přesto rozhodlo Krym anektovat, protoe NATO na ně zřejmě jako odstrašující faktor nepůsobilo.
Chuť Ukrajinců být integrálnější součástí Západu s jeho hodnotami demokracie a svobody je po našich nepříliš šťastných zkušenostech s šířením demokracie ve světě jistě potěšující. Ukrajinci ovšem dostali příleitost prokázat, e jde o zkoušku mimořádně krutou.
Ukrajinská armáda tváří v tvář hybridní válce selhává. Vojáci na ni nebyli připraveni. Roli sehrály i faktory, na které se při budování profesionálních armád zapomínalo. Připomněl je bývalý náčelník našeho generálního štábu Jiří Šedivý, kdy řekl, e sebelépe vyzbrojená a vycvičená armáda bez vnitřního přesvědčení nezvítězí.
Ukrajinci nešli do střetnutí s odhodláním. Neuposlechne-li více ne polovina povolanců mobilizační výzvu, dobré vysvědčení vlastenectví to není. Moná zapochybovali, jestli příslib lepšího příštího za tu oběť stojí. A neobětují-li se proto, aby se upevnila moc oligarchů. U by to zaívali potřetí. Ani v budoucnosti nebude snadné předpokládané desetitisíce mladých muů a en do armády získat. Dávají u nyní otevřeně najevo, e mají strach.
V ukrajinské armádě slouilo v roce 1991 přiblině 780 tisíc vojáků. V roce 2012 disponovalo velení asi 198 tisíci převáně profesionálů, nyní asi 150 tisíci vojáky, z nich asi 39 tisíc je schopno bojového nasazení. Vojska jsou vyzbrojena sovětskou technikou špatně udrovanou pro vedení klasické války. Její část ukořistili separatisté, v jejich prostoru byl dislokován jeden ze tří vojenských okruhů – oděský.
Průběh bojů ukázal, e vojáci nebyli dostatečně vycvičeni. Ani jejich odměňování nebylo na potřebné úrovni, někdy byli placeni i v naturáliích. První selhání se ukázalo ji na Krymu, kde se posádka bez odporu vzdala. Polovina vojáků na poloostrově zůstala a druhá se vrátila na Ukrajinu.
Největší slabinou bylo, e velení armády nedokázalo bojové operace řídit komplexně. Jednotky nebyly připraveny nejen na boj převáně v městských aglomeracích, ale nezvládali ani dostat se z obklíčení. To se zvláště v ilovajském a debalcevském případě vymstilo.
Hlavní příčinou nejspíš bylo (ve srovnání s naší armádou), e se dostatečně neprosadili vojáci, kteří absolvovali západní vojenské školy. V armádě nezůstala ani část vojáků, kteří na alianční náklady studovali angličtinu, protoe v civilu je platili lépe, resp. přeplatili.
Proti ukrajinským jednotkám operovali separatisté, kteří byli vyzbrojováni stále modernějšími zbraňovými systémy a za pomoci ruských dobrovolníků je byli schopni i efektivněji vyuívat. Ukrajinská armáda se tak ocitla ve zjevné nevýhodě. Pro její vyzbrojování nebyl dostatečně vyuit ani poměrně moderní ukrajinský zbrojní průmysl.
Paradoxní je, e ozbrojený boj údajně lépe zvládaly tzv. dobrovolnické sbory jako prapory Azov a Dněpr. Jejich podstatná část je majetkem oligarchů, čtyři prapory např. patří oligarchovi Kolomojskému. Některé nebojové aktivity těchto praporů proti civilnímu obyvatelstvu se vyšetřují.
Po poráce v Debalcevu se sedmnáct těchto praporů oddělilo od armády a vytvořilo si vlastní generální štáb. To můe do budoucnosti znamenat nebezpečí. Není jasné, jak se budou chovat se svým nacionalistickým zaměřením a vazbami na soukromé subjekty. Není vyloučeno, e se pokusí o výraznější postavení v mocenských strukturách, zvláště pravděpodobnou podporou ukrajinského premiéra Arsenije Jaceňuka (Kolomojský koncem března rezignoval pod tlakem prezidenta Porošenka na funkci dněpropetrovského gubernátora, pozn. red.).
Můe to ohrozit budoucnost prezidenta Petra Porošenka, na kterého západní společenství včetně naší vlády spoléhá jako na záruku dalšího pozitivnějšího vývoje. Signálem nestability vládnoucí moci je, e její představitelé začínají pro jistotu posílat své rodiny do zahraničí.
O vojenských konfliktech platí, e rozhodnutí o nich nejsou dobrá nebo špatná (dobrá jsou jen výjimečně), ale špatná nebo méně špatná. Proto je respektován princip tzv. předběné opatrnosti. Za dané situace není na místě zostřovat konflikt dodávkami zbraňových systémů, zvláště má-li druhá strana potenciál udělat toté.
Pro ukrajinské vojáky by ani nebylo jednoduché nové zbraňové systémy zvládnout, zvláště pokud jde o jejich komplexní vyuití v bojových operacích. Vojenští odborníci odhadují, e by si to vyádalo přinejmenším dobu jednoho roku, ale spíše více let.
Proto zatím západní vlády přes naléhavé ukrajinské ádosti s oficiálními dodávkami zbraňových systémů na Ukrajinu váhají. Nemluvě o tom, e vlády, které posílají do jiných zemí zbraně, zvláště na nekomerčním základě, mohou být obviněny z toho, e vlastně vedou tzv. proxy válku, tj. válku za své zájmy prostřednictvím vojáků těchto států. Eskalace nemůe skončit jinak ne špatně. I jaderný pat nemusí působit věčně. I preventivní pouití jaderných zbraní mají Rusové i Američané ve svých vojenských doktrínách.
Antonín Rašek (1935) je sociolog a spisovatel, spolupracovník Střediska bezpečnostní politiky Centra pro sociální a ekonomické strategie FSV UK v Praze.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.