Nedávno otevřené Muzeum dějin polských idů je úspěchem mezinárodního autorského týmu i polského státu, který se k přípravě přidal, ani by expozici pouil jako nástroj v aktuálních politických bojích.
Muzeum historie polských idů – Polin je nová budova ve varšavské čtvrti Muranów, uprostřed parku na území bývalého idovského ghetta srovnaného se zemí během povstání z jara 1943. Stojí naproti pomníku Hrdinů ghetta. Pomník zná řada lidí z filmů, ve kterých před ním v roce 1970 pokleká spolkový kancléř Willy Brandt. I jeho pokleknutí coby výraz omluvy za válečné zločiny je nedaleko zachyceno pomníkem.
Budova budoucí expozice vyrostla na tomto výrazně symbolickém místě mezi lety 2009 a 2013. Tehdy ji také mohli navštívit první lidé. Od té chvíle jste se v prostorách budoucího muzea mohli dovědět o expozici, která ještě vzniká.
Návrh na budovu muzea byl vybrán v mezinárodní architektonické soutěi, kterou vyhrál tým kolem finského architekta Rainera Mählameki. Šlo o první mezinárodní architektonickou soutě na veřejnou budovu v Polsku, proběhla v roce 2005.
Od počátku úsilí o vznik muzea do otevření jeho budovy uplynulo právě dvacet let. Iniciativa idovského historického institutu v Polsku získala podporu polského ministerstva kultury i hlavního města Varšavy, které u na počátku příprav dalo k disposici pozemek.
V tom smyslu jde o dobrý příklad partnerství veřejného a soukromého sektoru. Toto partnerství moná také Polin uchránilo osudu dalších velkých muzejních projektů v Polsku, a to utilitární politizace.
Není to přitom tak, e by Polin neměl normativní ambici. Jak se psalo v doprovodné výstavě Jak připravit muzeum? – V době, kdy je decentralizované školství, je muzeum stejné pro všechny.
Jasné rozhodnutí autorského týmu bylo nepopisovat idovské dějiny optikou holocaustu, a tedy jako příběh smrti, ale popisovat ivot idovské komunity do druhé světové války, holocaust i následující desetiletí. K tomu je potřeba dodat i to, e více méně svébytná idovská komunita s vlastními institucemi existuje v Polsku a do šedesátých let.
Autoři expozice veřejně opakovali, e památníky holocaustu v Polsku existují, včetně řady bývalých koncentračních táborů. A e nejslavnější muzeum holocaustu u je ve Spojených státech, take je namístě vyprávět o ivotě komunity, která za války a v poválečných desetiletích v podstatě zanikla.
Svým úkolem popsat dlouholetý rozmanitý ivot více méně zničené menšiny je Polin podobný české instituci Collegium Bohemicum. Ta připravila a má za úkol postavit v Ústí nad Labem expozici Muzea německy mluvících obyvatel českých zemí. Definice českého Němce jako objektu zájmu v tomto případě zní, e Němec je ten, kdo jako svůj komunikační nástroj pouívá němčinu. Je přitom jedno, zda jde o chebského kněze, českého obrozence, který ale ještě češtinu rutinně nepouívá, nebo hlavu některé velkoprůmyslnické rodiny.
Kdy jsem byl před dvěma lety v čerstvě otevřené budově Polinu, ptal jsem se průvodce, jak autoři expozice definují polského ida. Prý je to ten, dozvěděl jsem se, který ije na území, které v dané době právě patří Polsku. Je to při pohyblivosti hranic polského státu napříč staletími sice definice značně proměnlivá, ale kdy vezmeme v úvahu, e idé v oblasti polského vlivu neměli jeden jazyk, ale moná i čtyři a pět, není to definice nutně chybná. Jen je potřeba vypořádat se se situací, kdy Polsko jako takové neexistuje.
Nejen kvůli funkčnosti definice menšiny ale bude stát za to obě expozice porovnat, a vznikne i ta česká. Půjde i o optiku toho, jak moc své dějiny vyprávějí samotné menšiny a jak moc většina vypráví o nich.
Polská kritika zejména říká, e expozice Polinu málo popisuje osudy idů z pohledu jich samých a e teze o Polsku jako o Paradisus Iudeorum pomíjí historický antisemitismus.
Budova Polinu má fasádu ze skleněných desek popsaných hebrejskými a latinskými písmeny, vnitřní prostory barvou i zpracováním imitují písek Blízkého Východu, najdete tu knihovnu, košer kantýnu i tradiční muzejní obchod.
Polin návštěvníka a překvapí mnostvím interaktivních monitorů, digitálních map, promítaček i replik historických knih, kterými si můe listovat. Je to ale zároveň muzeum, které příběh téměř nevypráví na exponátech. Za prvních několik století jich najdete v expozici maximálně pár desítek. Během prohlídky téměř nenarazíte na exponáty papírové. Velká část vystavených předmětů jsou kopie.
Celá expozice se nachází v podzemí muzejní budovy. Má osm částí, kterým autoři říkají galerie. Do expozice vstupuje návštěvník po schodišti mezi skleněné panely, na které je z řady projektorů promítán Les. Návštěvník se dovídá, e Po-lin znamená Zde spočiň. Otevírá se nám tak výklad o Polsku jako zemi zaslíbené idům.
Hned na začátku další části se dovídáme, e idé v diaspoře mohou zůstat vyznavači judaismu, pokud zůstanou věrni nařízením tóry. Tato sebedefinice jednak vede k soudrnosti idovské komunity, jednak míří k uzavřenosti a v pozdějších stoletích pak k odporu vůči modernizaci.
Právě v galerii pojmenované První setkání (960–1500) se z citací idovských cestovatelů a obchodníků dovídáme, e Polsko, ale i Maďarsko nebo Rus byly vnímány jako periferie ve srovnání s Prahou nebo městy v Porýní. e idé patřili mezi obchodníky s otroky. Nebo e koncem středověku ilo v Polsku kolem pěti tisíc idů, kteří tak tvořili asi 1 % všeho obyvatelstva. idé jako obyvatelé podléhali přímo králi, mj. mu idovské obce platily daň, král upravoval jejich práva ve městech, kde ili, jejich politického ivota se ale neúčastnili.
Třetí část expozice – Paradisus Iudeorum (1596–1648) – je časově vymezena lety mocenského rozmachu Polska, který i idovské populaci dával prostor ke klidnému rozvoji. V roce 1596 vzniká takzvaná Lubelská unie – politické sjednocení Polského království a Litevského velkokníectví. V roce 1648 propuká Chmelnického povstání, které jednak výrazně oslabuje polský stát, ale z pohledu expozice zejména decimuje jeho idovské obyvatelstvo.
Právě Chmelnického povstání společně s úplně vstupní částí expozice a holocaustem – tedy období decimace nebo obecně ohroení jsou v Polinu umístěny ve stísněných prostorách, chodbách, ve kterých při velkém počtu lidí nemusí být ani k hnutí.
Během půlstoletí klidného vývoje vzniká v Polsku v roce 1580 idovská samospráva – Waad, která měla vliv i za polskými hranicemi. Jde o dobu, kdy idé stále zůstávají podřízeni králi, sami ho sice nevolí, protoe toto právo zůstává vyhrazeno šlechtě, ale podílejí se na volebních kampaních, financují je a účastní se i jednání volebních sněmů.
Hlavní část této galerie je umístěna v rozlehlém sále, ve kterém je osm obrazovek s motivy ivota ve městě – škola, vztah k radnici. Uprostřed sálu stojí velký digitální stůl mj. s mapou Krakova. Více ne v muzeu se člověk v té chvíli ocitá v potemnělé interaktivní herně, kde jsou na zdech nalepené tapety s vedutami měst, citacemi z královských dokumentů, kronik a různých nařízení.
Galerie Městečko (1648–1772) ukazuje rozdíl mezi ivotem ve velkém a malém městě. V této části expozice je také rekonstruována synagoga v – dnes ukrajinském - městečku Gwodziec. Střecha synagogy vystupuje do přízemí muzea, a je tak jediným symbolickým propojením mezi minulostí a dneškem.
Pro návštěvníka je to ale upozornění na to, co polské většině umoní po válce velkou sociální mobilitu, kdy na místa idovského obyvatelstva menších a středně velkých měst přijdou polští obyvatelé, pro které a do druhé světové války v městských povoláních často nebyla volná místa.
V polovině sedmnáctého století ovšem král vědomě vyuívá idovské obyvatelstvo k obnově funkce ve válce zničených měst i k rozvoji obchodu v zemědělství.
Hodně se dovídáme o idovském obyvatelstvu z jeho vlastního pohledu v galerii Výzvy moderní doby (1772–1914). Zároveň jde o první část expozice, která nabízí větší mnoství exponátů. Tématem je udrení idovské komunity a jejích vnitřních pravidel v době dělení Polska.
Modernizace v devatenáctém století znamená pro idovské obyvatelstvo stát se součástí společnosti. Příkladem modernizace je pro autory expozice svatba – Josef II. zakázal povolovat idům svatby, pokud se předtím neučili německy, v roce 1853 bylo v Polském království zakázáno stříhání vlasů nevěstám a rabíni, kteří k tomu vyzývali, dostávali dva nebo tři roky vězení. Ve stejném roce také bylo zavedeno, e mládenci, kdy se chtějí enit, musejí předkládat vojenskou kníku.
Právě vojenská sluba coby doba, kdy nelze zachovávat náboenské předpisy, a s tím spojené nebezpečí, e se mladí idé odcizí své komunitě, byla podle expozice nejdůleitějším vnitřním tématem idovské komunity v té době. Patří sem ale i přechod od elitní hebrejštiny k širokým vrstvám přístupnému jidiš.
Cestu do světa otevírají nejen idům z periferie Rakousko-Uherska nově stavěné eleznice. Tady, uprostřed elezničních pokladen, sedaček nebo nádraních hodin se setkáváme s osobnostmi, které pak určují politický vývoj budoucího Izraele, příkladem budi David ben Gurion.
U o místnost dále ale zjistíme, e přesto stále stojíme s velkou částí idovské komunity mimo hlavní proud modernizace – protoe křesťané nepracují v neděli, kdeto idé v sobotu, a protoe továrny nemohou zastavovat výrobu na dva dny v týdnu, tak idé, pokud se nevzdají svých náboenských pravidel, v továrnách pracovat nemohou.
Ani modernizace a společná válečná zkušenost – na frontách první světové války bojovalo a 250 tisíc polských idů – nevedly ke vzniku společného idovstva. Spojování identity sice pomáhal meziválečný národopis nebo idovské organizace péče o děti, ale komunitu pochopitelně – vedle postoje k modernizaci – dělily i politické rozdíly. Zajímavostí můe být, e třetinu členů meziválečné komunistické strany tvořili v Polsku idé, co pak bylo jedním z podnětů k poválečnému antisemitismu. Politické rozdíly, vztah k pravicové diktatuře v meziválečném státě i rozvoj řady oblastí kultury od divadla přes knihy po hudbu zachycuje galerie nazvaná Na idovské ulici (1918–1939), která ostatně má podobu ulice s několikapatrovými domy.
Holocaust (1939–1945) jak v podobě pogromů na území dnešní Ukrajiny, Běloruska a Litvy, tak v podobě ghett zřizovaných hitlerovskou okupační mocí, povstání ve varšavském ghettu a koncentračních táborů je v expozici samozřejmě také zastoupen. Hovoří se zde i o zvláštních strukturách polské londýnské exilové vlády na podporu domácího idovského obyvatelstva. V souladu s tezí autorů expozice jde ale o jednu z kapitol dějin polských idů, které pokračují i Po válce (1944–dodnes) pogromy, přesidlovací akcí, která centrem idovské komunity v poválečném Polsku činí znovuzískané Dolní Slezsko, příchodem a často těsně následující emigrací idů z bývalých východních území Polska i protiidovskou štvanicí konce šedesátých let, které společně se státním tlakem na utlumení práce idovských organizací vedou k faktickému zániku organizované idovské menšiny v zemi. Její dílčí obnova je pak záleitostí a devadesátých let minulého století. Jednou z podob oné obnovy je ostatně i nové varšavské muzeum – Polin.
Stálá výstava Muzea dějin polských idů byla slavnostně otevřena 28. října 2014, připravili
Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Antony Polonski et al., výstavu dokumentuje také katalog:
Polin. 1000 lat historii Żydów polskich, redakcja naukowa Barbara Kirshenblatt-Gimblett
i Anton Polonsky, Muzeum historii Żydów polskich, Warszawa 2014, 429 s.
Patrik Eichler (1984) je redaktorem Listů, pracuje v Masarykově demokratické akademii, v letech 2009-2012 spolupracoval na přípravě expozice Muzea německy mluvících obyvatel českých zemí v Ústí nad Labem.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.