Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 2 > Jan Novotný,Eva Dobšíková: Romové mezi námi – vedle nás?
Rozhovor na stále aktuální téma vedli spolupracovníci Listů Jan Novotný a Eva Dobšíková společně s dalšími čtyřmi aktéry, kteří mají osobní nebo profesní zkušenost s problematikou romského souití s většinovou společností.
Patří sem stejně jako většinová společnost. Jejich přítomnost na našem území je zaznamenána u od středověku. Vyšli do okolního světa z daleké Indie. Neměli písemnictví, ale nebylo těké zjistit, e jejich jazyk má v indickém sanskrtu kořeny a také vzhledem se podobají Indům. Jejich jazykem je romština – její gramatiku sestavila a před několika desítkami let romistka PhDr. Milena Hübschmanová. Vedla studium romistiky, je bylo zaloeno na Karlově univerzitě. Dnes u, po tragické nehodě, není mezi námi.
Na naléhání romské inteligence začala vláda brát váně nutnost zabývat se systematicky, podle programu, romskou menšinou. V Brně vzniklo romské muzeum. Jsou tu také vydávány noviny ROMANO HANGOS – Romský hlas – na nich vidíme romský znak symbolizující kočovný ivot – kolo... Na tom všem má veliké zásluhy ing. Karel Holomek, vydavatel tohoto čtrnáctideníku, publicista, předseda nevládní organizace Společenství Romů na Moravě. A podílí se ještě na mnohém dalším, co prospívá Romům. Jedna z jeho dvou dcer PhDr. Jana Horvátová ji mnoho let pracuje jako ředitelka Muzea romské kultury v Brně. V Česku se vydávají ještě další periodické publikace. Početné jsou dnes knihy romských autorů, romské pořady jsou v televizi, v rozhlase atd. K účasti na rozhovoru jsme pozvali napůl Romy, napůl neromy (gáde) a během debaty s nimi se ukázalo, e pohled romský je jiný, řekněme vnitřnější, schopnější ztotonění ne ten zvenčí.
Ing. Eva Dobšíková je bývalá učitelka a sociální pracovnice a ještě od dob komunistických se podílí na práci s Romy. Mgr. Jarmila Zobačová s nimi léta pracovala jako učitelka, publicistka, aktivistka. Celkem úspěšně ve své třídě na ZŠ Merhautova v Brně s romskými dětmi dohnala handicapy ve vzdělávání od první třídy, aby běně prospívaly po začlenění do smíšených tříd s ostatními dětmi. S dcerou natočily a uplatnily v televizi dlouhý televizní seriál Ptáčata o romských dětech a jejich rodičích i ostatních spolupracovnících. Ji zmíněný ing. Holomek patří k nejstarší romské inteligenci u nás. Jeho tatínek byl první romský absolvent Karlovy univerzity, první romský vysokoškolák na našem území. Maminku měl však bílou a manelku také. Svou celoivotní práci úspěšně zaměřil na pomoc a povznesení Romů. Název Rom, co značí člověk, mu, je název vnitřní, vzešlý z romské komunity. Všeobecně se pouívá a od roku 1968 namísto slova Cikán, co je název vnější. Označení Cikán se chápalo někdy i hanlivě. Mgr. Margita Rácová je slovenská Romka. Má dceru a mue v Brně a pracuje zde jako sociální, ale vlastně všestranná pracovnice zejména pro dobro Romů. Rozumí jim jako snad nikdo jiný, myslím, e rozumí lidem vůbec. Přednáší, píše, radí, pomáhá.
Je těko zjistit, kolik je v Česku Romů. Karel Holomek jejich počet odhaduje na 250 000. Margita Rácová si myslí, e je jich přiblině 200 000. Ing. Holomek je dělí takto: Asi 50 000 patří do střední třídy. Tato skupina má své vzdělance a obecně je vnímána, jako by mezi Romy ani nepatřila. Další skupina, která je patrně nejpočetnější, má sociální a bytové potíe a částečně rezignuje na účast na ivotě v majoritní společnosti. Jen menší část Romů zůstává dosud nezačleněna a spoléhá především na podporu státu.
Jarmila Zobačová, její zkušenosti a znalosti nejsou zdaleka jen pedagogické, podotýká, e z etnologického hlediska je několik skupin Romů. Na našem území ijí po vyhlazení českých a moravských Cikánů za nacistického holocaustu prakticky jenom ti, kteří sem přišli po válce ze Slovenska. Patří sem také asi 10 procent olašských Romů, říkají si Vlaši, jejich etnolekt je odlišný, i somaticky se liší světlejší pletí. Nemíchají se s ostatními, vedou jiný způsob ivota.
Několika otázkami nás oslovil stálý spolupracovník Listů prof. Jan Novotný, protoe se domnívá, e čtenáře, kteří málo Romy znají, by mohly odpovědi zajímat. A kdo o sobě vzájemně více ví, ten má více pochopení a z pochopení roste empatie a mizí odstup a nevraivost. (Abychom se neopakovali, shrnujeme odpovědi od všech dotázaných.)
Romové dříve, tedy v někdejším Československu, ili téměř výlučně na venkově. Někteří trvale kočovali. Jak se stalo, e jsou dnes usazeni hlavně ve městech?
Nejvíc Romů ilo vdy na Slovensku. Tady během druhé světové války nebyli do té míry pronásledováni jako v Protektorátě. I dnes je přiblině kadý jedenáctý slovenský občan Rom, ale jsou a byli soustředěni zejména v nejchudších oblastech východního Slovenska. Tvořili své osady na okrajích vesnic a kromě typických řemesel, muziky, obchodu na nízké úrovni chodívali pracovat k rolníkům. Do značné míry byli u integrováni do vesnic. Méně jich bylo v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, ale osady tu také byly. Hitlerovský holocaust téměř zcela české Cikány vyhubil. Na Slovensku jich většina válku přeila. Vypovězení Němců a opuštěná obydlí, obnova a rozvoj průmyslu a dolů, budování některých velkovýrobních celků v zemědělství (některé státní statky trpěly katastrofálním nedostatkem pracovních sil) přivedly do českých zemí slovenské Romy. Slovenské zemědělství také prošlo socializací, take v něm ztratili Romové tradiční místo jako nádeníci rolníků, a tím i obivu. Kočování vláda zakázala v roce 1959, kdy byla také dokončena socializace zemědělství. Romům, kteří byli na cestě, násilně odvedli koně na jatka, dostali za ně nepatrnou výkupní cenu, a rodiny se musely třeba pěšky vrátit do svých domovských obcí a samy tam dotlačit své vozy. Cílem bylo, aby vedly usedlý ivot, práceschopní aby pracovali, děti aby chodily do školy – zkrátka asimilace do majority bílých. Romové osidlovali města, zejména s velkým průmyslovým potenciálem a rozvojem, jako Ostrava, Brno, Varnsdorf, Lovosice, Most a další, kde se mohli uplatnit jako dělníci v továrnách a také v povrchových dolech. Průmyslová města poskytovala lepší obivu i perspektivy osvojit si dovednosti a pracovní návyky. Mnozí se koncem šedesátých a během 70. let dvacátého století vyučili, začala se tvořit ve větší míře i romská inteligence, oceňováno bylo hudební nadání a umění Romů. Někteří Romové se vyučili řemeslům, stavěli si své vlastní domy a v 70. a 80. letech se mnohým vedlo lépe ne kdykoliv předtím. Negramotnost se poměrně rychle sniovala, byť problémy v českém školství a negace a nepřátelství ve veřejném mínění vůči dětem i dospělým byly a vlastně zůstaly dosud silnou překákou.Ve městech se tvořila gheta lidí, kteří nebyli na městské prostředí připraveni – nesedělo jejich přirozenosti.
Proč je majoritní společnost většinou nebere?
Nejvýstiněji to za nás řekla Margita Rácová: Většinou jde ze strany majoritní společnosti o neznalost historie a kultury Romů, take je to xenofobie. Lidé mají představu, e Romové nejsou schopni něco zodpovědně dělat a slušně ít a e mají špatné návyky. Tím myslí specifika kultury, jazyk, tradice, kterých by se měli zříct a konečně se přizpůsobit většinové společnosti. U jen třebas jejich hlučnost. Jednotlivci, ovlivnění špatnými zkušenostmi s některými Romy (krádee, nezodpovědnost, nepracovitost), si myslí, e všichni Romové jsou špatní – haló efekt. Majorita však nemá o Romech relevantní informace, které by mohly vyvrátit xenofobii a rasistické názory a postoje. Pomluvy a posměch, z toho plynoucí nechuť a nenávist vůči Romům zabraňují jejich rozvoji ve všech oblastech ivota. Relevantní informace by bylo mono získat jedině tehdy, kdyby byla historie a kultura Romů zařazena do vzdělávacího programu základních a středních škol. Vzdělávání, také prostřednictvím tisku a medií, diskuse atd. hlavně společné s příslušníky menšin a majoritami napříč, různé společné aktivity, to by mohla být cesta k většímu porozumění, to by mohlo pomáhat odstraňovat nedůvěru na obou stranách.
Eva Dobšíková dodává: Dnes u mají mnozí Romové kvalifikaci – třebas maturitu, jsou vyučení, dokonce mají vysokou školu, ale kadý raději přijme neroma ne Roma. I kvalifikovaní zůstávají bez pracovních míst. Za komunistického vedení politiky dostal příleitost pracovat a vzdělávat se kadý, nepracovat bylo trestné, ba i děti se musely zúčastňovat pravidelně povinné školní docházky, jinak by byli postihováni rodiče. e pobyt ve školách, kde malé děti učitelům ani moc nerozuměly, mnohé návyky a předškolní znalosti neměly, byl pro ně často utrpením a nemohly českou školu mít rády, je přirozené. Například ani na vojně a na pracovištích nebylo s Romy jednáno s pochopením. Šikana je postihovala častěji ne jiné.
Karel Holomek k tomu říká, e špatné postavení a nepříjemné chování některých Romů jsou důsledkem neochoty společnosti Romy přijímat, stejně jako neochoty Romů přijmout kohokoliv mezi sebe. Stále, a u po staletí trvá vzájemná izolace, nedůvěra, neochota najít styčné body ve vzájemných rozdílnostech. Dále říká, e tento postoj nesdílí vláda, která se snaí nastolovat mnohé integrační programy, zatím však bez valného úspěchu. Uzavírá míněním, e přesto je situace našich Romů ve srovnání s jinými zeměmi v Evropě celkem vyhovující, především v poskytování ivotních jistot, byť na nízké úrovni.
Jaké jsou zvláštnosti romské rodiny, na jakých hodnotách je zaloena? Jak vychovává děti?
Karel Holomek: Zásadním, charakteristickým rysem romské rodiny je soudrnost. Ovšem v kruhu jedné velké rodiny (famelie), která nemusí být v souladu s jinou velkou rodinou, někdy dokonce bývá i ve při, která se vleče od generace ke generaci. Nelze říci, e by soudrnost Romů pronikala celou jejich společností. Snad jen v případě existenčního ohroení, jako byl holocaust. Druhým charakteristickým rysem je úcta ke stáří a autoritě hlavy rodiny. Kupodivu navzdory moderní společnosti, navzdory postupujícímu zmaru tradičních hodnot všeobecně si tento prvek Romové stále uchovávají. ijí pořád v patriarchální společnosti. Slovo mue platí víc ne slovo eny, ena je mui podřízena a také dělba práce je vymezena. O jídlo pro rodinu se stará ena. Romové své děti nesmírně milují, ale v našem smyslu je nevychovávají. Děti se skoro jako rovnocenní dospělým účastní všeho dění v rodině. Romské děti ovšem nemají návyky a znalosti jako ty bílé, nemívají hračky, tuky, barevné pastelky, neslýchají od rodičů o své budoucnosti a vzdělání nebývá vysoce hodnoceno, jsou-li sami rodiče nevzdělaní. Bývají však sociálně vyspělejší a o hodně samostatnější ne jejich vrstevníci z bílých rodin.
Margita Rácová doplňuje: Romové si ctí rodinu a její jednotlivé členy. Rádi slaví a dodrují tradice: křest dítěte, zásnuby, svatba, vartování, pohřeb a jiné. Postavení členů rodiny je dáno, citová vřelost se vztahuje i k širší rodině, ochrana dětí a láska k nim je společná všem příbuzným. Výchova děvčat a chlapců se liší: dívka je vedena od nízkého věku 6–7 let k tomu, aby se uměla postarat o chod domácnosti: vaření, sourozence, pak o svoje děti a manela, a nakonec i o rodiče a prarodiče ve stáří. Na institucionální vzdělání se v minulosti nekladl důraz, dnes je situace jiná. Romské dívky a eny jsou vytrvalejší při dosahování vyšších stupňů vzdělání ne romští mui. Chlapci v tradiční romské rodině nedělali domácí enské práce. Dnes se všechno mění. eny jsou emancipovanější, chodí do práce, take se setkáváme i s mui, kteří myjí nádobí, starají se o děti, uklízejí.
Společnost má o romské výchově (jakoby nevýchově) mylné představy. Často dává do souvislosti situaci v dysfunkčních romských rodinách, kde jsou pozitiva tradiční rodiny negována patologickými jevy: drogy, alkohol, kriminalita a jiné. Materiální bída, nezaměstnanost a bezvýchodnost tohle znásobují. Ani vzdělaný Rom často práci nenajde. Myslím si, e tradiční romská výchova učí děti čestnosti, spravedlnosti, solidaritě, srdečnosti, pochopení, úctě ke starším, vše, co dnešní společnost tak nutně potřebuje. Společnost tyhle kvality ale přehlíí, jsou překryty tím negativním.
Tolik Romka Rácová, o ní mohu říci, e se opravdu chová jako matka rodiny, sociální pracovnice, altruistický a činorodý člověk.
Jaké jsou handicapy Romů ve vzdělávání a jak to napravit? Všichni jsme se shodli, e vzdělávání musí být inkluzivní, tedy společně romské děti se všemi ostatními. Nesegregovat je od ostatních.
Eva Dobšíková: Řekne se snadno, velmi těce se uskutečňuje. Osobní zkušenosti má např. Jarmila Zobačová, která na ZŠ Merhautova, kam chodí mnoho romských dětí, vedla vyrovnávací třídu s menším počtem áků a s pomocí pedagogických asistentů od první a do čtvrté třídy, kdy se měly ji s vyrovnaným handicapem její áci zařadit do příslušné třídy mezi ostatní. Ukázalo se, e jen asi dvě děti na neredukované školní učivo nestačily a přešly do speciální (dříve zvláštní) školy. Romské děti jsou temperamentnější, vzadu měly ve třídě upravené prostředí, kde si mohly zacvičit i odpočinout. Spolupracoval asistent, také jsem si to při návštěvě zkusila, a učilo se v malých skupinkách. Paní magistra intenzivně spolupracovala s kadou rodinou nejen ve věcech výuky, ale také ve volnočasových aktivitách.Vizte podrobně v televizním pořadu Ptáčata.
Při výuce a výchově (nelze od sebe odlučovat) se snad více ne u jiných áků projevuje, e výsledek je závislý na spolupráci učitele s rodiči a prostředím dítěte. Kladný vztah a porozumění jsou nezbytné pro úspěch v práci s dětmi vůbec, s romskými tím víc. Romské děti, pokud nepatří do té menšiny, která se ji vyrovnala vzděláním a sociálním postavením majoritní společnosti, mají doma malé, příliš nepohodlné a přeplněné byty, ve kterých si těko mohou vypracovávat úkoly a dělat přípravy do školy. Nejhorší pro děti bývají předraené, sociálně nevybavené ubytovny. Hluk, nezájem o školu a vzdělávání u dospělých i sourozenců. Pomohl by delší pobyt ve škole, kde by jim bylo umoněno pod dohledem pedagoga nahradit, co rodina poskytnout nemůe, ani neumí. Romské dítě často chodí do školy o hladu. Nemá na pomůcky, zájezdy, tábory jako jiní spoluáci. Na tom by škola neměla šetřit a jídlo a pomůcky by měla v kadém případě chudým dětem poskytovat. Rodiče dostávají na děti penění dávky, ale ne vdy jimi kryjí potřeby svých dětí. Často je navrhováno, aby na tyto dávky byla vázána řádná docházka dětí do školy. Absence bývá větší ne u ostatních dětí. Integrace dětí z jiného prostředí, jinak připravených pro ivot a nepřipravených pro českou školu, musí v početných normálních třídách brzy ztroskotat. Učitelé i rodiče ostatních dětí se těch romských snaili zbavit přeřazením do tříd zvláštních, později speciálních či ve vyšších třídách praktických škol. Tam se děti jistě cítily lépe, tyto školy mají malý počet áků ve třídách a jsou lépe vybaveny, učí tam také speciálně kvalifikovaní učitelé, ale budoucnost absolventů je silně znevýhodněna. Lze odtud dosáhnout jen na málo kvalifikovaná pracovní místa. Proto by do takových škol neměly být zařazovány děti s normálním intelektem, kterým brání v úspěšnosti jen handicap, který si přinášejí ze svého prostředí. O to jde.
Jarmila Zobačová říká (a s ní souhlasí i ostatní účastníci diskuse), e je nezbytné odstranit devadesátiprocentní nezaměstnanost mezi Romy. I za cenu podporovaných pracovních míst. Místo soukromých naprosto nevyhovujících předraených ubytoven, z nich na úkor státu bohatnou jejich majitelé, je třeba zajistit slušné sociální bydlení pro rodiny s dětmi. V 90. letech při transformaci socialistického průmyslu se rázem ocitli dělníci bez práce a nejvíce to postihlo Romy. Mladí Romové nemohou získat pracovní návyky, protoe nevídali rodiče pracovat. Je nutné zintenzivnit sociální práci v rodinách a pedagogickou ve školách. Nešetřit na integraci, přidělit učitelům asistenty, kde jsou potřeba. Předškolní přípravou, nejméně dvouletou, vyrovnat handicapy romských dětí a také ostatních, je-li rodina neschopná je připravit do školní zralosti, jakou má většina nastupujících prváků. Romské děti zařazovat mezi ostatní, ale do tříd dobře vybavených, kde funguje pomoc asistenta a zkušený učitel, který rozumí všem a má je rád. Školky, které byly nesmyslně rušeny, by mohly nahradit přípravné třídy při ZŠ. Sociální pracovníci by měli také sledovat vývoj předškoláků v rodinách a jejich zařazování do předškolní přípravy ve školkách či přípravných třídách. Takovými terénními pracovníky a asistenty by mohli být hlavně Romové.
Margita Rácová navrhuje také podporu neformálního vzdělávání pro děti i dospělé, zájmové skupiny, třebas hudbu, tanec a společné aktivity s ostatními. Neformální vzdělávání Romům více vyhovuje.
Eva Dobšíková uzavírá, e všechny děti by se měly připravit pro školu tak, aby měly reálnou naději na úspěch a radost zaívanou v prostředí školy. Měly by se po celou dobu školní docházky do školy těšit.
Jan Novotný povauje rozhovor za první nahlédnutí za přepáku, která nás, gáde, dělí od naší nejpočetnější menšiny. Čím víc se budeme znát, tím víc si budeme rozumět.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.