Před třiceti lety vydala Charta 77 Praskou výzvu. U zrodu dokumentu, který předběhl svou dobu – anebo lépe, který k oné budoucí době významně přispěl –, stál Jaroslav Šabata a jeho úvahy o Německu a vztazích s ním. Text Praské výzvy, tak jak vyšel v exilových Listech, přinášíme v rubrice Archiv.
Jaroslav Šabata patří k českému rodinnému stříbru, v souvislosti se vztahem k Německu to platí zvláště. Řečnická figura o tom, e to byla Charta 77, která ji v roce 1985 v Praské výzvě přišla s váným návrhem na sjednocení Německa, se ve styku obou zemí stala kánonem. Neobjevuje se v oficiálních řečech tak často jako konstatování, e naše vztahy jsou nejlepší v historii nebo e je třeba dívat se ne do minulosti, ale do budoucnosti, ale o to větší inspirativní potenciál zde najdeme.
Kdy Němci uvaují, co Čechům přičíst k dobru, je to kromě plzeňského piva, Švejka a Kafky i Praská výzva. Praská výzva udělala z myšlenek, na kterých se podílel Jaroslav Šabata, moná největší kariéru. Nedlouhý dokument adresovaný setkání mírového hnutí v Amsterodamu se obratem dostal do NDR, kde opozice řešila mírové a ekologické otázky s obzvláštním důrazem. Rok 1985 byl rokem intenzivních kontaktů mezi českou a východoněmeckou opozicí.
Do současného kánonu, pokud bych měl hádat, se Praská výzva dostala zásluhou diskusí východoněmecké opozice, například Gerd Poppe si pečlivě vedl archiv a byl pilný v samizdatu, take některé věci nezapadly. V západním Německu sympatie s českými disidenty byla věcí výjimečných lidí jako Gert Weisskirchen, který měl ve své sociální demokracii kvůli stykům s disidenty na východě problémy. Systematické styky pěstovali a němečtí zelení.
Praskou výzvu z křehkého strojopisu do politického kánonu nepochybně vytáhl dějinný pohyb a fakt, e sjednocení Německa je asi hlavní politickou událostí poválečných evropských dějin. Jaroslav Šabata o dějinných pohybech často mluvil a promýšlel je. Sláva Praské výzvy se mu nepřihodila omylem nebo jako vedlejší produkt jiného úsilí. V dopise Edvardu Thompsonovi z roku 1983 má Šabata argumentář objevující se v Praské výzvě ji hotový. Šabata byl přesvědčen, e rozdělené Německo představuje střepinu dědictví války a e druhá světová válka skončí teprve mírovou dohodou s Německem.
Dobře cítil sílu politického protivníka a tvrdil, e proti konzervativní argumentaci musí stát ucelená koncepce s dějinným rozměrem. Byl ochoten odpustit mírovým aktivistům na západě provozní zmatení, pacifismus a rozkolísanost všeho druhu. V dopise Thompsonovi nacházíme větu: Mezinárodní solidarita těch, kdo vzdorují jakémukoli útisku, je tmelem vnitřního sbliování. Šabata měl ve zvyku pracovat s existujícími politickými pohyby a vytvářet z nich vyšší celek.
V polovině osmdesátých let mu oporou byla myšlenka změny na základě sblíení – Wandel durch Annäherung Willyho Brandta, dále pak myšlenka Helsinek shora a zdola. Německo bylo Šabatovi bodem, odkud bylo moné hnout celou Evropou. V rozhovorech s námi pouíval v politickém kontextu slovo záděra. Záděra berlínské zdi byla Šabatovi klíčem k probuzení Evropy, k jejímu uzdravování. Sjednotit Evropu – to je monost, která nemá alternativu, říká Šabata v době, kdy elezná opona ještě nevypadala, e by měla někdy přijít do šrotu. Willy Brandt ale začal se svou Ostpolitik také v roce 1968, v jednom z nejhlubších bodů nesympatie vůči všemu sovětskému.
Šabata identifikoval Berlínskou zeď, nazývanou v hantýrce NDR Antifaschistischer Schutzvall, co by se dalo přeloit jako antifašistická ochranná hradba, jako neuralgický bod, a začal tuto zeď bourat. Uznání, kterého se ve stoupající míře Praské výzvě dostává v německém kontextu, je tedy úplně na místě.
V dopise Thompsonovi se ke zdi objevují dva dost ilustrativní citáty:
Nesdílíme závěry rétoriky, která ije z nevyřešených otázek, ani je řeší. Mírové hnutí je však řešit musí. Býka chytáme za rohy. A Berlínská zeď symbolizuje příliš mnoho ivého.
A na jiném místě:
Na celém kontinentu se začíná tušit, e Berlínská zeď a všechny anomálie, které symbolizuje, táhnou jeho civilizace ke dnu. Nikde nestojí psáno, e s tímto mlýnským kamenem na šíji se máme vláčet na věčné časy a nikdy jinak'.
Do Šabatova slovníku patřila spojení jako velký obrat nebo překročit svůj stín. Mluvil o arogantní moci a kreslil před očima pohyby, pohyby lidí, kteří pochopili svou věc. V době Praské výzvy Šabata mluví o rozpuštění vojenských bloků a v jejich přerůstání v nový politický blok. Poválečné dějiny jsou pro něj dějinami militarizace, a je ochoten vidět, e jsou také dějinami zápasu s militarizací.
Za zajímavé povauji postavy, ke kterým vztáhl svou před a post úvahu kolem Praské výzvy. Eduard Thompson byl marxistický historik, autor literárních textů a veršů, který vystoupil z Komunistické strany Velké Británie po sovětském vpádu do Maďarska v roce 1956. Další reflexi Šabata adresuje v roce 2006 tehdy ji neijícímu Johannu Wolfgangu Brügelovi, který pracoval pro předsedu předválečné německé sociální demokracie v Československu, opakovaného a posledního německého ministra prvorepublikových vlád Ludwiga Czecha. Brügel za války utekl do Londýna, čím se vyhnul politickému i rasovému pronásledování. Kdy se v Londýně rozštěpila Treugemeinschaft sociálnědemokratických německy mluvících exulantů z Československa, Brügel zůstal věrný republice. Kdy se část věrná republice přidala ke komunistickému směru, Brügel stál na místě a zůstal demokratem. Po válce il dále v Londýně, pobíral německou odškodňovací rentu, přemýšlel, trochu organizoval, vydával cyklostylovaný časopis a psal. Dvě pomyslné kotvy Praské výzvy, jedna předjímající, druhá dovysvětlující, jsou tedy zaklesnuty o dva levicově intelektuálně aktivistické osudy dvacátého století. O dva mue, kteří ili vzdělaneckým, měšťanským způsobem a svým politickým přesvědčením stáli na straně neprivilegované, proto nejrůznějšími způsoby stále ohroované, většiny.
Jaroslav Šabata byl muem vysoké politické programatiky, a to i v době posledních asi deseti letech svého ivota, kdy jsme se zásluhou Literárních novin a Jakuba Patočky intenzivně stýkali. Pro polistopadovou dobu Jaroslav pouíval pojmu restaurační tah. Tato doba skončila velmi nedávno. Myslím si, e období restaurace prozatím v českých zemích skončilo úspěšným prosazením církevních restitucí. Je třeba se modlit, aby to s nimi nedopadlo jako se značnou částí zprivatizovaných národních podniků.
Do domácího období restaurace Jaroslav vstoupil hnán Cibulkovými jakobíny v Brně. Mezinárodní kontext měl větší formát a Jaroslav Šabata do něj patřil. Často mluvil o postimperiální době a opět myslel na Německo. Radoval se z Poláků, kteří podle jeho názoru pochopili, e Německo udělalo otřesnou zkušenost s časem imperiálním, tuto zkušenost zpracovalo a je schopno dalšího politického horizontu. S nadsázkou by se dalo říci, e Šabata byl svým náhledem na postimperiální chvíli dějin progresivním Polákem. Dá se tak vysvětlit, e jediné státní vyznamenání, které dostal, je polské, těsně po smrti.
O sjednocení Německa Šabata ve svém brügelovském textu napsal: Mezi předpoklady Praské výzvy a vlastním skutkovým dějem' zeje docela slušná mezera. Proces sjednocení Německa se toti neuskutečnil na základě programového spojenectví všech hlavních segmentů evropské demokracie a na základě součinnosti Helsinek shora' i zdola' (co byl základní postulát výzvy), ale především na základě konzervativně laděné iniciativy německého kancléře Helmuta Kohla. Německé vyznamenání tedy Šabata dostane, a bude ve svém někdejším postoji dosti Němcem, a kulturní pohyb mezi německým východem a německým západem dosáhne kulturního sblíení, které momentálně i po tolika letech trochu vlaje za politickým rozhodnutím, které dalo přednost expanzi západu na východ namísto společné proměny novou kvalitou, kterou si představoval Šabata.
Kdy v roce 1997 Jaroslav Šabata v kniním rozhovoru Václava Buriana a Tomáše Ticháka dostal otázku: Domníváte se, e fenomén Mitteleuropy, pojem německé hegemonie v evropském středu patří zcela minulosti?, odpověděl: Bylo by bláhové myslet si, e zcela vyhasl. Ale právě proto platí, e býk se chytá za rohy – e potřebujeme spojenectví s německými demokraty. Čím intimnější, tím lepší.
Myslím si, e na intimní spojenectví s německými demokraty lze pomýšlet a nyní, zásluhou části nynější vlády. Přál bych si, aby tato konstelace vydrela co nejdéle. Dva civilizační tahy, o které dnes jde, obnovitelné zdroje a euro, jdou opět z Německa. Hlavní protivník toho, co bylo Jaroslavu Šabatovi drahé, finanční kapitalismus, je také v zájmu bohatého Německa krotit, protoe Německo je bohaté výrobou a tím, e v něm stále nezanikly ctnosti kapitalismu – pracovitost, racionalita, šetrnost, plánování dopředu. Proto se dá říci a v německém vládním programu i v opatrných formulacích číst, e finanční kapitalismus je pro Německo nepřítelem.
Pro Šabatu ale Německo zůstalo zemí, kde se společná proměna novou kvalitou děje a dít můe. Z myslitelů nejčastěji citoval Němce, Habermase, Sloterdijka, ale i třeba opravdu nelevicového ekonoma narozeného v českých zemích Schumpetera.
Toto by tedy byla dvě období, kdy Šabata chytal za rohy největší moné býky. Sestoupíme-li trochu níe, sluší se asi říci, e Jaroslav Šabata měl německou matku, v němčině byl schopen stejně sloitých myšlenkových konstrukcí jako v češtině, a i zde štěstí tyto konstrukce chápat přálo spíše připraveným.
Kdy se ohlííme za posledními více ne dvaceti lety, vidíme společnost bez veřejného prostoru. Jaroslav Šabata veřejný prostor bytostně potřeboval a potřeboval také přímý kontakt v diskusi s protivníky. Říkal tomu průzkum bojem. Ideovými protivníky byl pro tuto svou vlastnost ctěn. Jaroslav Šabata se angaoval v Nadaci, později Společnosti Bernarda Bolzana, odkud vzešel podnět k česko-německé deklaraci.
Čteme-li Praskou výzvu po letech, můeme asnout nad tím, e v Chartě 77 její protagonisté dělali politiku, přestoe podmínky byly nastaveny tak, aby dělat nešla. Po roce 1989 se často politika nedělala, přestoe co do podmínek vlastně dělat šla. Přítomnost v horizontu deseti let dozadu působí jako vegetativní přeívání českého politického útvaru, ve kterém se dá pozorovat pozvolný úpadek. Šabata měl představu o míře ivota v politice, o levici ještě krátce před svou smrtí mluvil jako o usychající větvi.
Praská výzva se po letech jeví jako velmi svěí krok do odváného neznáma, které se tímto krokem stává bliším. Šabata jako evropský levicový intelektuál věděl, e věci je třeba nejdříve myslet a pak je předat probuzeným masám. Díváme-li se na praskou výzvu s odstupem, vidíme střední Evropu jako místo, které bylo těištěm světových dějin. Kdy se Německo sjednotilo, došlo ke sjednocujícímu procesu v Evropě, který si Šabata, i kdy méně byrokraticky, představoval. Těiště světových dějin se následně přesunulo mimo střední Evropu. Myslet svět se ze střední Evropy napříště dá jen v intimním spojení se německými demokraty, protoe to bez síly býka chyceného za rohy nejde.
Příspěvek z konference Masarykovy demokratické akademie Evropan Jaroslav Šabata konané 10. prosince 2014 v Brně publikujeme ve spolupráci s Deníkem Referendum.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.