Ferdinand Peroutka psal za první republiky o politice mnohdy jasnozřivě a nacismem ani Hitlerem fascinován nebyl. Miloši Zemanovi moná vlastní kontroverzní výroky nevadí, některým jeho voličům ovšem ano.
Veřejná vystoupení prezidenta Miloše Zemana – zvláště v posledním půlroce – mívají, ať ji mluví vlastně o čemkoliv, nejméně dva společné rysy – následné (v převáné míře) negativní veřejné ohlasy a současně často malá míra prezidentovy informovanosti o tématech, ke kterým se vyjadřuje.
Zmiňme například nešťastný (formou i obsahem) rozhlasový rozhovor o ruské skupině Pussy Riot, zlehčování policejního zásahu na Národní třídě v předvečer 25. výročí sametové revoluce, nepodloené nebo jednostranné výroky o ukrajinské minulosti i přítomnosti či úvahy o (ne)vhodnosti integrování zdravých a postiených dětí v rámci výchovně-vzdělávacího procesu a v neposlední řadě pak i přirovnání norské sociální sluby (v záleitosti odebraných českých dětí) k nacistickému Lebensbornu.
Je s podivem, e prezident Zeman, ač občanským povoláním ekonom (respektive prognostik), nikoliv tedy například kulturní teoretik, historik nebo speciální pedagog, má stále nutkavou potřebu se vyjadřovat k událostem či problémům, o kterých opravdu – z logiky věci – nemůe mnoho vědět.
Velkou mediální pozornost ovšem vyvolal především prezidentův projev 27. ledna 2015 u příleitosti 70. výročí osvobození koncentračního tábora v Osvětimi, ve kterém pronesl na adresu českého novináře Ferdinanda Peroutky i britského politika Winstona Churchilla – bez přímé spojitosti s hlavním námětem proslovu, kterým bylo nebezpečí nedozírných důsledků vlády tzv. Islámského státu, tato slova:
Dovolte mi, abych uvedl tři drobné příklady. Jeden z největších českých novinářů Ferdinand Peroutka uveřejnil v prestiním časopise Přítomnost článek s titulkem Hitler je gentleman. Tentý novinář po mnichovské dohodě napsal: Nemůeme-li zpívat s anděly, musíme výti s vlky.' Můj milovaný Winston Churchill v lednu 1939 napsal Adolfu Hitlerovi: Kdyby můj národ postihla velká katastrofa, přál bych si, aby v jeho čele stál mu s vaší silnou vůlí.' A konečně nositel Nobelovy ceny Knut Hamsun, moná e jste četli jeho Viktorii nebo Hlad, napsal v květnu 1945 nekrolog na Adolfa Hitlera. Co vede k této fascinaci intelektuálů naprosto zrůdným učením?
Citace by mohla ještě pokračovat, avšak i tento krátký úryvek ze Zemanova projevu obsahuje – vedle nesporné pravdy o Hamsunovi, jen uvedený nekrolog skutečně napsal, také značné mnoství nepravd a polopravd, take je velmi obtíné na všechny tyto Zemanovy podněty detailněji reagovat.
Například zmiňovaný dopis Winston Churchill Hitlerovi nikdy nezaslal a také Ferdinand Peroutka článek Hitler je gentleman nenapsal – alespoň ho nikdo jiný kromě Miloše Zemana nečetl.
Zemanem citovaný výrok o vytí s vlky publikoval – a to v jiném smyslu, ne je mu podsouváno – Jan Stránský, nikoliv Ferdinand Peroutka. Někteří evropští intelektuálové měli samozřejmě jisté sympatie pro nacistickou (respektive fašistickou) ideologii, většina však nikoliv – a ji vůbec ne Peroutka s Churchillem.
Zaměřme se proto pouze na prezidentem Zemanem zdůrazněnou fascinaci intelektuálů naprosto zrůdným učením, je nejvyšší ústavní činitel poněkud překvapivě – a to jak v tomto projevu, tak i ve svých pozdějších dodatečných vystoupeních – připisoval právě Ferdinandu Peroutkovi, jeho však v době, kdy byl českým premiérem, dával novinářům za vzor profesionality.
Česká publicistika 19. a 20. století se nemůe pochlubit příliš mnoha novináři, kteří by byli – i po mnoha letech, co navdy zanechali své činnosti – známi nejen odborné, ale i širší veřejnosti. Jedním z nich – vedle Karla Havlíčka nebo Karla Čapka – je právě Ferdinand Peroutka (1895–1978), zakladatel politicko-kulturního týdeníku Přítomnost (1924–1939), kde z liberálně-demokratických pozic ve dvacátých letech sváděl polemické zápasy – mimo jiné – s komunistickou ideologií i praxí a od třicátých let pak také praxí a ideologií nacistickou, přičem nepolevoval v kritice komunistických stran – především té naší, ale i německé a té vládnoucí v Sovětském svazu. Za to později zaplatil šestiletým pobytem v nacistických koncentračních táborech a věznicích (1939–1945) a doivotní ztrátou vlasti po komunistickém převratu 1948.
Neexistuje asi průkaznější způsob vyvrácení Zemanových nepravd, ne je přímá citace protihitlerovských článků z Peroutkovy Přítomnosti, je jsou dnes běně přístupné v tištěné i v elektronické podobě.
Výbor zásadních textů Ferdinanda Peroutky byl například vydán ve dvoudílném souboru pod názvem O věcech obecných ji roku 1991. V současné době jsou všechna vydání Přítomnosti (a tedy i Peroutkovy příspěvky v ní) dohledatelné na webu (www.pritomnost.cz/cz/archiv-od-r-1924).
Článků, statí a komentářů, které se vymezují vůči Hitlerovi, bylo v Přítomnosti v letech 1933–1938 (ať ji jejich autorem byl F. Peroutka nebo někdo z jeho novinářských kolegů) publikováno takřka nepřeberné mnoství. Ocitujme proto alespoň některé z nich, je byly vydány v Přítomnosti v námi sledovaném období a které jsou pro politický postoj tohoto týdeníku nepochybně příznačné.
Ji 15. února 1933 (tedy dva týdny po nacistickém převzetí moci) na titulní straně tohoto časopisu nalezneme úvodník R. Procházky Dá se Německo zfašizovat?, kde se mimo jiné uvádí:
Otázka je osudná pro celou Evropu. Německo není politická periferie. Není to Rusko, Itálie, Španělsko. Zde se rozhoduje. O demokracii, o kulturních hodnotách drahých liberalismu, o reakci a revoluci, o nových formách hospodářství, o úpadku západu', o anarchii a caesarismu, o míru a válce, o civilizaci' a bolševismu. Nebudeme se klamat v tom, e obratem z konce ledna nabyly věci velmi nebezpečného spádu a e rozhodnutí, které se hledá, můe padnout skoro u jen mezi krajnostmi, tedy mezi zly. Německá reakce se odhodlala přijmout revoluční formu. Hitler, který měl zůstat vůdcem jen jejích pomocných sborů, jen jejím náhončím mezi dělnictvem, jen krysařem zproletarizovaných, vyřazených a beznadějných, se stal i jejím kapitánem. A nyní, pluj vesele, galéro!
Závěr tohoto komentáře z února 1933 pak tvoří nástin (nakonec velmi realistický) moných důsledků Hitlerova vládnutí:
Nepropadne-li lokajské úloze u kapitalistů a u monarchie, stane se nakonec přece jen generálním ubytovatelem' bolševictví, jak Moskva od něho očekává. Vše záleí patrně na dalším vývoji světové krize, jejím je hitlerovství vedlejším produktem, na ni zas zpětně působí, ale jejím proudem je unášeno společně s ostatními.
Tento analytický styl protihitlerovské (ale i protikomunistické) publicistiky Přítomnost neopouštěla ani v měsících a letech následujících. Například v rozsáhlém příspěvku Rozhovor se slepým o hnědé barvě (20. září 1933) Ferdinand Peroutka o Hitlerovi a o moném budoucím vývoji – v souvislosti s kritikou ideologicky zaslepených postojů KSČ, je přeceňovala schopnosti německého dělnictva postavit se nacistickému reimu – uvádí následující:
Hitlerovi bude třeba pohledu na daleko větší a odvánější síly, ne jsou ty drobečky, které sebralo Rudé právo pod stolem hakenkreuzlerské hostiny, aby byl zadren od válečného dobrodruství. Ani on není blázen, doufáme, a má v sobě přirozený pud sebezáchovy. Bude-li muset počítat s velkým rizikem, bude-li vidět proti sobě koalici k obraně odhodlaných a připravených států, která by mohla přivodit jeho vlastní zkázu, je mnoho nadějí, e si bude počínat jinak, ne jak touí. Proto je dnes nejúčinnější prací pro mír pohotovostí k obraně oznamovat Německu nebezpečí, do něho by se válkou vydalo. Litujeme, e zatím nemůeme oznámit jiný, pravděpodobnější způsob zachování míru. Komunisté nás ovšem za to budou označovat za válečné štváče a za sociálfašisty...
Peroutka ji na sklonku léta 1933 předpověděl, e k zastavení nacismu bude nutná široká koalice antifašistických států. Nebylo jeho vinou, e se tak nestalo v letech třicátých, ale a v období 1941–1945.
O tři roky později, kdy pravděpodobnost rozpoutání nové války byla ještě zřejmější, Peroutka v úvaze Nebezpečí 15. dubna 1936 téměř jasnozřivě uvedl:
Celkem můeme věřit, e i Hitler zná riziko války. (Mluvíme-li zde o Hitlerovi, míníme tím i jeho poradce z říšské obrany). Není mono, aby bral na lehkou váhu poráku Německa z r. 1918, kdy ostatně mělo více spojenců, ne jich bude mít dnes, aby z toho nevyvodil vůbec ádné poučení. Ví, e by Německo znovu bojovalo nejinak ne na ivot a na smrt a e v případě poráky trest by byl hroznější ne tenkrát – e by se souhlasem rozumných lidí celého světa bylo zničeno a rozkouskováno, aby u nikdy se nemohlo stát takovou hrozbou, jakou je u po druhé v tomto století. Také můeme věřit, e Hitler nedívá se zcela lehkomyslně ani na nebezpečí bolševismu, tohoto snad nejpravděpodobnějšího vítěze nové světové války.
Jsou tyto citace z publicistických textů Ferdinanda Peroutky (mohly by ale být uvedeny rovně desítky jiných jeho komentářů), je vznikaly ve třicátých letech, snad projevem nějaké fascinace nacismem?
Proč by v době akutního ohroení republiky, před kterým tak naléhavě varoval, měl psát Peroutka (jak stále tvrdí M. Zeman) o Hitlerovi jako o gentlemanovi, kdy například 6. ledna 1937 v Přítomnosti o tragickém postavení ČSR uvedl:
Hle, jaká je naše situace: opevněním Porýní dostalo se Německo nebo se dostane ve svých východo- a středoevropských akcích do větší nezávislosti na západě, ne jaká byla do loňského jara. Ne-li nic jiného, tedy aspoň zpomalí zákrok našich západních spojenců a učiní jej riskantnějším. To je nepříznivá novinka. ijeme tak trochu ve lví tlamě.
Doba, která následovala po přijetí mnichovského diktátu, byla obdobím politické a především morální krize české společnosti, které se během jednoho okamiku zhroutily dvacet let trvající jistoty, na nich stála Masarykova a Benešova první republika – víra v hodnoty liberální demokracie a důvěra v pevnost versailleského mírového uspořádání. Tyto hodnoty byly 30. září 1938 zničeny a nahrazeny postoji právě opačnými – vstřícností vůči nacistickému Německu (třebae vynucenou), velmi rychlým opouštěním zásad parlamentní demokracie ve prospěch tzv. demokracie autoritativní a především sílícím antisemitismem, jeho některým myšlenkovým konstrukcím se – patrně – neubránil ani Ferdinand Peroutka.
V této souvislosti byl na základě debaty vyvolané prezidentovým lednovým projevem poměrně často zmiňován Peroutkův článek Češi, Němci a idé, který byl v Přítomnosti publikován 22. února 1939 a jen by jako doklad Peroutkova novinářského zaváhání – bez znalosti dobového kontextu – mohl být i chápán.
Ústředním tématem této opravdu málo připomínané statě Ferdinanda Peroutky je odlišné vnímání idovského problému v Německu, kde podíl idů na veřejném ivotě byl údajně velmi značný, kdeto u nás idovská otázka v tak ostře vyhrocené podobě, jako tomu bylo v sousední zemi, nikdy vnímána nebyla. Peroutka zde mimo jiné tehdy uvedl:
Abych předem řekl, co si myslím: rozdílnost v tónu mezi Čechem a Němcem, hovořícími o idovské otázce, nepochybně spočívá na rozdílné zkušenosti, kterou ti i oni s idovským elementem udělali. Kadý organismus brání se otravě cizí látkou. Lze předpokládat, e roztok idovského elementu v německém ivotě byl tak silný, e na to německý organismus reagoval jako na otravu. Proč tomu tak bylo, proč idovský podíl na bývalém německém ivotě byl tak velký, proč idovstvo v určité době spělo za německou kulturou a civilisací jako mouchy za světlem, to je snad jedna ze záhad historie. Proč tomu u nás bylo jinak, to si u dovedeme lépe vysvětlit.
Dobové Peroutkovy publicistické obraty – uveďme především ty o otravě cizí látkou či o roztoku idovského elementu – jsou z dnešního pohledu, při vědomí hrůz pozdějšího holocaustu, samozřejmě nepřijatelné a nepřijatelné byly i v době, kdy byly napsány – tedy po vyhlášení norimberských rasových zákonů (1935) a po tzv. Křišťálové noci 9. listopadu 1938, kdy v německých městech byli idé ji přímo zabíjeni, avšak Ferdinanda Peroutku nelze ani na základě toho textu povaovat za antisemitu – sám se za něj nikdy nepovaoval (nemám ádného talentu k antisemitismu, jak ostatně uvedl i v tomto článku), ale za člověka, který jako mnoho jiných lidí ve 20. století – počínaje některými náboensky zaloenými básníky i církevními hodnostáři a konče některými dělnickými básníky a vůdci, podlehl antisemitským předsudkům a stereotypům.
Navzdory těmto skutečnostem je tento – nepochybně velmi problematický, moná i nejproblematičtější – Peroutkův článek nesen vůči ohroeným českým idům v smířlivém a obranném duchu, kdy v jeho samém závěru stojí:
Řekl jsem úvodem, e tentokráte nebudu mluvit o ideách, nýbr o faktech. Pokládám za fakt, e idovská otázka měla jinou podobu v našem a v německém prostředí a e se z toho musí vykládat i odlišný přízvuk, se kterým o ní my a Němci mluvíme. Poněvad se blíí asi chvíle, kdy mezi Čechy a Němci bude zahájen dialog o idovských věcech, myslím, e tato odlišnost měla by býti předem vyloena. Pokusil jsem se o to.
Ona Peroutkou očekávaná chvíle česko-německého dialogu o idovských věcech však nikdy nenastala a evropští idé jako celek se během velmi krátké doby stali obětí nacistického rasového vyhlazování. To však Ferdinand Peroutka tehdy vědět nemohl.
Nacistická okupace zbytku Čech a Moravy 15. března 1939 a následné vyhlášení protektorátu o den později české společnosti odebraly téměř vše, co znala z doby Masarykova Československa – tedy i monost svobodné veřejné diskuse, a proto čeští novináři – kromě Ferdinanda Peroutky připomeňme například statečnou Milenu Jesenskou, která svou odvahu za války zaplatila ivotem – byli ve svých politických textech nuceni se vyjadřovat v náznacích a v jinotajích, i za cenu toho, e toto psaní mezi řádky bude některými jejich současníky i potomky nepochopeno.
Jako příklad tohoto určitého neporozumění (spíše pozdějšího ne tehdejšího) budi zmíněn Peroutkův článek v Přítomnosti napsaný u příleitosti Hitlerových 50. narozenin a nazvaný Dynamický ivot (26. dubna 1939), jen poslouil prezidentu Zemanovi a jeho tiskovému mluvčímu Ovčáčkovi jako jistá náhrada coby důkaz Peroutkova selhání, kdy ani po týdnech usilovného (a zcela marného) hledání onen imaginární článek o Hitlerově gentlemanství nebyl stále k nalezení.
V tomto Peroutkově komentáři z jara 1939 lze skutečně číst dnes neobvyklé, i kdy tehdy nikoliv nepochopitelné hodnocení Hitlerovy osobnosti:
Německá říše oslavila padesáté narozeniny svého vůdce Adolfa Hitlera způsobem, který odpovídá všem oněm pronikavým úspěchům, je tento mu za pouhých šest let své vlády svému národu přinesl. Jak dnes věci stojí, nemají Němci nikoho, koho by ve své Wallhale, ve své galerii národních hrdinů, postavili výše. Odčinil v rekordním čase většinu následků německé poráky přede dvaceti lety – ze státu, o jeho mínění se versailleští vítězové po mnoho let jen nedosti upřímně a nedbale zajímali, učinil stát, do jeho hlavního města putují ministerští předsedové všech ostatních evropských států, povaujíce za dosti přirozené, e jim jest jíti za ním, ne jemu za nimi.
Tento Peroutkův text především realisticky reflektuje Hitlerovu pozici, jakou mu německý národ a především tehdejší evropští politici na jaře 1939 přisuzovali, ani by ovšem Ferdinand Peroutka Hitlerovy mocenské úspěchy (a metody k nim vedoucí) jakkoliv schvaloval či dokonce je oslavoval, kdy o českém pohledu na hodnocení Hitlera uvedl:
Jsa velkou postavou německých národních dějin, nemůe býti ovšem zařazen do národních dějin národů jiných; maje ji své první místo ve Walhalle, nemůe býti postaven do Slavína.
Celkové vyznění toho nakonec nedokončeného komentáře je ale jednoznačně vlastenecké, neboť Peroutka v něm otevřeně vyzývá Čechy i Slováky, aby se zdreli projevů proněmecké kolaborace:
Pozdrav Heil Hitler jest německý pozdrav, na který mají právo jen příslušníci německého národa. Který Čech nebo Slovák by jím tak zdravil, tlačí se někam, kam nepatří a odkud bude vyexpedován. Německý nacionální socialismus uznává nepropustnost národních těles; nikdo nemůe býti Čechem a Němcem zároveň, z čeho vyplývá, e i kdy oba národy mohou mít společné státní představitele, nemohou mít společné národní hrdiny.
Jednoznačněji své národní a protihitlerovské stanovisko v podmínkách legálního protektorátního tisku asi Ferdinand Peroutka v této době ji vyjádřit nemohl. O čtyři měsíce později byl zatčen gestapem a následně deportován do koncentračního tábora.
Proč vlastně prezident Zeman zahrnul do svého projevu vedle Knuta Hamsuna jako příklad selhání společenských elit zrovna novináře Ferdinanda Peroutku, třebae k němu se vztahující relevantní historická fakta a souvislosti si můe dnes bez problémů dohledat a porovnat kadý středoškolák, není zcela jasné.
Těko říci, zda Miloš Zeman chtěl nějak záměrně ublíit (v jakési snaze rozbíjet údajné národní mýty) obrazu Ferdinanda Peroutky, nebo prostě bez hlubší motivace a především bez znalosti věci (spoléhaje pouze na svoji paměť) spatra něco nahodile pronesl – chtělo by se moná i neuctivě říci, e to plácl.
Pokud ovšem tato polemika někoho poškodila, tak ani ne Peroutkovu nepochybně sloitou, avšak morálně bezúhonnou osobnost, jako spíše současného prezidenta, který se opět projevil jako člověk, který rychleji mluví, ne myslí, přičem o některých skutečnostech mnoho neví.
Zda to Miloše Zemana nějak trápí, je otázka jiná. Pravděpodobně ale nikoliv – některé jeho voliče však určitě ano.
Zdeněk Víšek (1968) je učitelem ve Slaném, publikuje v odborných a popularizačních časopisech.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.