Na sněmu hnutí ANO upoutalo značnou pozornost vystoupení filozofa Václava Bělohradského. V samotném příspěvku, následné polemice a různých rozhovorech od Bělohradského zaznělo několik úvah a poznámek k tomu, v jakou demokracii věří a proč se ve vztahu k ní rozhodl na sněmu hnutí Andreje Babiše pronést svůj projev.
Václav Bělohradský prohlašuje, e je bezbřehý liberální relativista. Svoji celoivotní filozofii shrnuje takto: Nejsem loajální k ádné ze stran, které si konkurují v demokratickém antagonismu, jsem loajální k demokratickému antagonismu. Vše, co se v něm vynořuje, je legitimní, protoe je to obraz toho démos, kterým společně jsme. (Václav Bělohradský, Mezi vlaštovkou a vránou, 2. 3. 2015, Právo)
Tímto svým postojem Bělohradský vysvětluje, proč se v různých dobách zastával odlišných politických uskupení. Nešlo mu o jejich program, ale o roli, kterou hrají v daném systému. ádná politická síla by podle něho neměla být z proudu demokratického antagonismu vyháněna jako nelegitimní, tedy pokud by nehledala konsensus mobilizací nenávisti proti slabým a odlišným' nebo třeba vyvoláváním vln nostalgie po minulosti či po homogenních pospolitostech rasového nebo nacionalistického zaloení. (Václav Bělohradský, Podpora role není podporou programu, 10. 3. 2015, Deník Referendum)
Václav Bělohradský se odmítá hlásit ke konkrétní politice a politické ideologii. Klíčový je pro něho proud demokratického antagonismu, objevování a mizení politických stran a hnutí, jejich střídání u moci a víra v to, e v demokracii špatná vláda přináší reakci, která to nejhorší napraví. Bělohradský věří v tento proces a vystupuje na jeho obranu. Podle toho, co říká, jeho příspěvek na sněmu ANO byl motivován tím, e vnímá silné volání, které povauje toto hnutí za nelegitimní a které usiluje o to vytěsnit ho z proudu demokratického antagonismu. Bělohradský ale trvá na tom, e tam patří a přináší mnoho pozitivního.
Filozof se naopak vymezuje proti těm, kteří si osobují právo někoho vylučovat. Hovoří o tom, e v českém veřejném prostoru je zřetelně vidět pomyslný stupínek, na něm stojí zástup vybraných muů a en, kteří káravě zdvieným prstem ukazují na to, co přináší anarchický proud demokratického antagonismu, a poučují nás, co z toho do politiky smí a co ne. (Václav Bělohradský, Působím ve stínu moci, 22. 3. 2015, Lidové noviny)
Stejně jako se Bělohradský v minulosti zastával sociální demokracie před stupínkem v podobě médií a těch, co házeli vajíčka po Jiřím Paroubkovi, nyní se snaí bránit hnutí ANO například před Jakubem Patočkou či Jiřím Pehe. Tehdy to také podle něho na chvíli vypadalo, e ČSSD nemá být součástí demokratického antagonismu, a volit ji se zdálo nelegitimní morálně i historicky, proto se rozhodl vystoupit na řadě akcí této strany.
Stavět oba případy vedle sebe ale nedává smysl. Pozice Andreje Babiše a hnutí ANO je nesrovnatelná se situací, ve které se před volbami v roce 2010 nacházel Jiří Paroubek a sociální demokracie. Paroubek neměl ani zlomek Babišovy současné moci, a i kdyby se stal premiérem, stejně by si mohl nechat jen zdát o takové, jakou má dnes předseda ANO.
Stejně tak nedává smysl zastávat se mue tak mocného, jako je Andrej Babiš, před nějakým stupínkem. V pojetí Václava Bělohradského se dokonce zdá, e demokracii v podobě antagonistického proudu škodí více onen stupínek ne naopak Andrej Babiš a hnutí ANO, kteří jsou součástí tohoto proudu a přinášejí leccos uitečného. I kdyby lidé na tomto stupínku stokrát chtěli, stejně není v jejich silách Andreje Babiše delegitimizovat.
Jediné, čeho mohou jeho kritikou a poukazováním na nebezpečí, které představuje, dosáhnout, je vytvoření spojenectví proti němu a pokračování rozvoje na něm nezávislých médií. Teprve následně se to můe odrazit i v demokratickém antagonismu, kdy se objeví subjekt, který svoji předvolební kampaň postaví výhradně na vymezování se vůči ANO. To vše je legitimní.
Proč ale Václavu Bělohradskému tolik vadí pomyslný stupínek? Člověk si nemůe nevzpomenout na Václava Klause a jeho kritiku nikým nevolených intelektuálů. Bělohradský podobně rozlišuje demokratický antagonismus sloený ze subjektů, které se ucházejí o přízeň voličů, a onen stupínek, který si troufá tvrdit, kdo je pro demokracii nebezpečný. Není to ale nakonec tak, e součástí demokratického antagonismu nejsou jen volené strany a hnutí, ale občanská společnost v celé své šíři i se všemi různými stupínky, ze kterých se ozývá, e demokracii ohroují komunisté, kmotři a zkorumpované strany, neoliberálové, Miloš Zeman anebo třeba Andrej Babiš?
Málokdy se stane, e se toto volání v nějaké podobě nepromítne do programu či vzniku různých subjektů demokratického antagonismu, o kterém mluví Bělohradský. Ostatně i sám Andrej Babiš nejprve stál na takovém stupínku a hovořil o škodlivosti politických stran a teprve později si zaloil své vlastní hnutí. Bojovat proti různým stupínkům v rámci občanské společnosti, pokud jsou v souladu s naší Ústavou, nemá smysl. Mnohem podstatnější je pozorně sledovat, zda některý aktér tohoto politického reje, do kterého patří parlamentní politika, stejně jako celý občanský sektor, média či byznys, ve svých rukou nekoncentruje příliš velkou reálnou moc.
V této souvislosti je nutné se zamyslet nad tím, co přesně nám vlastně proud antagonistické demokracie v podobě hnutí ANO přinesl. Václav Bělohradský sám popisuje jeden důleitý rys tohoto hnutí, který spočívá v tom, e se před volbami tvářilo, jako by den velkého střídání, které voličům slibuje přinést, měl být nevšedním dnem nápravy minulosti. Podle Bělohradského toho ale demokratické hnutí moc změnit nedokáe.
Bělohradský bohuel neříká, z čeho přesně pramení jeho víra, e se v případě ANO skutečně jedná o demokratické hnutí. Z jeho nových stanov, které vkládají prakticky veškerou moc do rukou nejušího vedení i přímo předsedy? Nebo je charakteristikou demokratického hnutí to, e vzniká z popudu jednoho člověka a díky jeho financím? Či e jeho předseda označuje Poslaneckou sněmovnu sloenou z volených reprezentantů za vanírnu?
U jen tím, e spolu se svým vstupem do politiky skoupil řadu významných českých médií, dal Andrej Babiš najevo, e hledá cesty, jak si demokratickou soutě pojistit a mít pokud mono navrch. Proč by si podobným způsobem neměl pojistit i koaliční partnery ve své případné budoucí vládě tak, aby na nich nebyl závislý a měl co největší prostor pro své vládnutí?
To neznamená, e Andrej Babiš u nás nutně musí zavést nějaký autoritářský reim, ale pokud mu nic nebude stát v cestě (ádná kritika, opozice či stupínky), rozhodně se můe pokusit upravit Bělohradského demokratický antagonismus tak, jak se mu hodí (nebo alespoň tak, jak se domnívá, e se mu to hodí). O první takové změně u nějakou dobu mluví: zavedení většinového volebního systému. Případně vlastní mocí a penězi můe omezovat svoji konkurenci v rámci tohoto proudu. e to tak funguje uvnitř hnutí ANO, je u zjevné. Proč by něco podobného nemohlo nastat i napříč různými politickými stranami? Jedná se o rizika příliš velké koncentrace politické, mediální a ekonomické moci.
Andrej Babiš můe přesto české společnosti v mnohém pomoci. V tom hlavním však pouze nepřímo. Vyšší úroveň občanské angaovanosti a demokratické participace můe přijít pouze v reakci na Andreje Babiše, ve snaze se s tímto fenoménem vyrovnat a překonat ho, ale Babiš sám a jeho hnutí ji nepřináší, k ničemu ji toti nepotřebují, naopak cítí, e ji musí dret v mezích, protoe je pro ně potenciálně nebezpečná. Na u zmíněných stanovách hnutí ANO je to dobře patrné.
Václav Bělohradský věří, e Babišovo hnutí je tzv. kritickým mnostvím jednotlivců, kdy se propojují v kolektivy aktivních občanů, kteří řeší krize nastolené mocenskými asymetriemi tekutými kolektivními akcemi. Pokud by ANO skutečně bylo kolektivem aktivních občanů, kteří se rozhodli zaloit svoje hnutí, a ne strukturou, která vznikla na zakázku jednoho podnikatele, muselo by jeho fungování vypadat podstatně jinak. V první řadě by jednání Andreje Babiše jako předsedy hnutí a ministra financí nemohlo vycházet z jeho suverénní vůle jako doposud, ale muselo by být podloené kolektivním rozhodováním tohoto hnutí.
Václav Bělohradský se obává toho, aby nejmocnější aktér českého politického provozu náhodou nebyl delegitimizován a vyloučen z demokratického antagonismu. Je to asi podobné, jako kdyby chtěl ze svého platu poslat nějakou tu korunu Zdeňku Bakalovi, aby měl na chleba, kdy se mu teď s tím OKD nedaří úplně dobře. Takový postup je moný, působí ale poněkud naivně.
Jaroslav Bican (1987) je politolog, redaktor rubriky Domov Deníku Referendum.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.