V souvislosti s vradou redaktorů francouzského satirického časopisu muslimskými extrémisty se objevila diskuse o svobodě projevu, která je povaována za jednu ze základních hodnot evropské kultury, a o jejím dodrováním.
Z formálního hlediska je u nás svoboda projevu omezena dvěma zákony: 1. Zákonem o boji proti extremismu, který zakazuje pouívání nacistických symbolů, tj. symbolů Hitlerovy Třetí říše (1933–1945). 2. Zákonem o protiprávnosti komunistického reimu, přijatým krátce po roce 1989, který kodifikuje určitou interpretaci našich moderních dějin.
Ad 1) Je trochu podivné, e se klade takový důraz na pouívání symbolů státu zaniklého před 70 lety, jeho myšlenky dávno vyčpěly. Dnes je jejich pouívání projevem frustrace části mládee, která tak protestuje proti neduhům současné společnosti: korupci a pokrytectví politiků, nezaměstnanosti, bezpráví apod. Proti jejich večírkům vyráejí stovky policejních těkooděnců. Myslím, e účinnějším způsobem boje proti extrémismu by bylo prohlubování demokracie: revize volebního systému, omezení korupce a budování právního státu (zjednodušení a zpřehlednění legislativy a zlepšení práce soudů). Tím by se jim vzal vítr z plachet.
Ad 2) Tento zákon byl přijat krátce po sametové revoluci v naivní víře, e svrením komunistické vlády se totalita změní v demokracii. Domnívali se, e všechno vyřeší svobodné volby, které nastolí legitimní vládu. Situace se ale vyvinula jinak: představitelé (resp. podporovatelé) husákovského reimu (úmyslně nepíšu komunistického, neboť tito lidé nebyli skutečnými komunisty) vyuili povětšině svých konexí a právního vakua a stali se z nich vlivní podnikatelé – popřípadě tuneláři. Zachovali si tak značný vliv na politiku včetně médií a stali se kmotry nově vzniklých politických stran.
Tento stav se promítá do autocenzury v informačních médiích, neboť málokterý novinář si přeje přivolat hněv mocných. Z jazyka médií vymizelo slovo morálka, neboť v lobbistech a kmotrech by mohlo vyvolat pohoršení; ke svému majetku přišli mnozí všelijak, Dost často se pouívá slovo demokracie, ale nikdo nevysvětlí, co tím vlastně myslí...
Etika či morálka je jakýmsi tmelem kadého lidského (a dokonce i zvířecího) společenství, jak kdysi konstatoval prof. Vojtěch Cepl na stanici ČRo 6. Je to soubor nepsaných zásad, podle nich lidé jednají. Bez morálky se demokracie neobejde, bude jen prázdnou nádobou. Právo by mělo být jakousi nadstavbou morálky; mělo by být všeobecně srozumitelné. Dnes je tomu trochu jinak: v nepřehledném mnoství zákonů a předpisů (které jsou výslednicí různých lobbistických tlaků) se nevyznají ani právníci a kadý praktický případ umoňuje vícerou právní interpretaci; kadé rozhodnutí lze nějak napadnout, kadý čin nějak právně zdůvodnit. Kdo má dost peněz na dobrého advokáta, ten u soudu vyhraje. Kde je tu rovnost před zákonem? Zásada neznalost zákona neomlouvá ji neplatí – nelze ji vůbec aplikovat.
Nositelem a garantem duchovních tradic byla odjakiva církev. Ta by měla také bdít nad stavem společnosti a jejích morálních hodnot, včetně Desatera. Dnešní církve se však chovají trně – o nic duchovněji ne jiné podnikatelské subjekty.
Jan Matys, Davle
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.