Jsem přesvědčený ateista. Mám pro to řadu argumentujících důvodů. Náboenství povauji za lidský kulturní výtvor. Nicméně ve všech kulturách bylo náboenství původním referenčním rámcem lidské reflexe světa a ivota. U to je důvod, proč si kadé náboenství zasluhuje úctu a respekt. Studium kadé kultury nutně znamená velmi citlivě se ptát, jaké pochopení světa a člověka artikulují mýty, rity, nauky, dogmata a postoje toho kterého náboenství.
Myšlenku tolerance, kterou znali antičtí filozofové, i kdy ji nijak profilovaně neformulovali, aktualizoval evropský novověk a plně ji nastolilo evropské osvícenství – základ moderního evropanství. Tolerance není projev lhostejnosti, ale úcty a respektu, e někdo jiný můe mít na svět a na svůj ivot jiný pohled ne já. Křesťanství se a do 18. století nevyznačovalo náboenskou tolerancí vůči odlišným názorům a ivotním koncepcím. Má na svém kontě mnoho hranic s jinak smýšlejícími. Teprve pod vlivem osvícenství se formovala i křesťanská varianta tolerance. Podtrhla, e to nejdůleitější v křesťanství je poselství o lásce k blinímu. V tom byl shledán důvod, aby i křesťanství na tomto principu lásky zaloilo toleranci, právě jako projev úcty k člověku.
Někdejší křesťanskou agresi vůči jinak smýšlejícím vystřídala ve 20. století – ve fašistickém a především v komunistickém totalitním reimu – agrese vulgárního ateismu vůči křesťanskému přesvědčení. Západní humanistický ateismus se k ní nikdy nesníil. Evropa však stále více opouští humanistický sekulární ateismus, který věděl co je úcta a vánost. Svobodu jako výsadu odpovědného rozhodování zkarikovala do patvaru driáčnické libovůle a nábobství. Zejména současná urnalistika se vyznačuje vysokým stupněm neomalenosti, vulgarity, nerespektování lidské důstojnosti a člověkova soukromí. Novináři jako K. Čapek nebo F. Peroutka u vymřeli. Lézt lidem do soukromí a vydělávat na zveřejňování senzací se stalo zvráceným projevem svobody. To se týká i neúcty vůči náboenskému přesvědčení. Před několika lety visela na jedné výstavě v Rudolfinu, pořádané arogantním snobem, prý e umělcem, výstava s obrazem nahé ukřiované eny. Křesťané to sice přešli bez protestů, ale z hlediska humanistické sekulární společnosti to byla nestoudná uráka náboenského cítění spouobčanů, kterých je v této zemi pořád ještě nejméně polovina.
Jako ateista a zastánce evropského sekulárního humanismu povauji kadý projev arogance a uráky jakéhokoli náboenství a jeho vyznavačů – zejména pokud chce předvádět naši evropskou pseudosvobodu – za nechutné a odsouzeníhodné nabobství.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.