Státní alobce před brněnským soudem vinil loni autory knihy obsahující Hitlerovy projevy z trestného činu propagace hnutí směřujícího k potlačení lidských práv a svobod. Soud nakonec vydavatele knihy osvobodil. Zajímavá byla údajná obhajoba obviněných, dle ní Hitlerovy projevy je dnes u moné beztrestně a svobodně vydávat, neboť nacismus ji neexistuje a názory Adolfa Hitlera jsou věcí minulosti. Stejně tak stojí za pozornost odůvodnění samotného rozsudku, v něm bylo řečeno, e v knize se jedná o dobové texty se všemi atributy historického nacismu (zdůraznil autor článku). I kdy se nabízí napojení na neonacistické hnutí, tak nebylo prokázáno, e by některé soudobé hnutí navazovalo na podobu Hitlerova nacismu.
Mnohé politické teorie opravdu tvrdí, e fašismus, popř. jeho německá variace v podobě nacismu byly skutečně dětmi specifických politických, sociálních a ekonomických podmínek, které v Evropě nastaly po první světové válce. Těmito okolnostmi mají být válečná poráka Německa, velká hospodářská krize či právě v důsledku první světové války rozpad tradičních hodnot, které do té doby evropskou politiku i společnost ovládaly. Pokud by k daným událostem nedošlo, nemohly by údajně Mussoliniho ani Hitlerův reim být nastoleny. Podíváme-li se však blíe na ideologii a reálnou politiku fašistického, resp. nacistického hnutí, je tvrzení o smrti hitlerovského nacismu skutečně oprávněné?
Pro správnou odpověď je nutné fašismus a nacismus stručně definovat. Jejich stěejními a společnými znaky jsou zejména bezvýhradná oddanost myšlenkám vůdce a mobilizační styl politiky. Výhradně nacismu je pak vlastní teorie o nadřazenosti árijské rasy a s ní spojená nenávist k rasám jiným, zejména idům. Základní a opětovně společnou charakteristikou fašismu a nacismu je však jednoznačný, otevřený odpor vůči liberální zastupitelské demokracii (tato principiální vlastnost fašistického i nacistického hnutí třeba u komunismu není úplně rozhodující).
Dle italských fašistů a jejich německých souputníků je toti demokracie, tj. politický systém pořádající pravidelné volby zaloené na soutěi politických stran a chránící lidská práva, v podstatě škodlivá, protoe společnost nakonec zavede do morálního marasmu a ekonomické krize. Adolf Hitler se sám hrdě hlásil k tomu, e všechny dosavadní politické strany odstranil proto, e v obecném zájmu je nahrazení demokracie nacionálním socialismem. Právě nacionální socialismus měl být tou pravou demokracií (sic), neb dle Hitlera jen on zajistí to, co lid poaduje.
Podobně dnes slyšíme, e politický systém selhává, neboť je viníkem negativních faktorů ve společnosti. Podobná rétorika nemá základy v nějakém rasismu, ale v tvrzení, e v zájmu občanů na dobrém fungování společnosti je nutné paušálně přijímat opatření revidující zastupitelskou demokracii.
Podstatné rovně je, e německý nacismus se, na rozdíl třeba od bolševismu v Rusku, dostal k moci legální cestou, tedy vítězstvím ve zcela svobodných a demokratických volbách. Co tedy na nacismu bylo tak fascinujícího, e zaujal většinu obyvatel, navíc v ekonomicky i kulturně vyspělém Německu? Nic víc ne to, e Hitler ve volbách Němcům slíbil, e z chaotické demokracie Výmarské republiky udělá údajně systém lepší a zajistí tím (výhradně) Německu i Němcům prosperitu a presti. A v daném smyslu Němci nacismus podporovali, tj. mnohem více pro jeho snahu zajistit německý blahobyt ne pro nenávist k idům.
I dnes za pojmy platné před nástupem nacistů k moci lehce můeme dosadit jiné činitele – neádoucím elementem nemusejí být nutně idé, ale jiné etnikum, německým lidem můe být klidně lid český, ruský, maďarský či jakýkoliv jiný. A stejně jako výmarská i dnešní demokracie svou podstatou, to znamená zaloením na diskusi či svobodě slova, můe budit dojem nefunkčnosti. Lákavým vizím o tom, e je nutné změnit politický systém, abychom konečně byli šťastní, tedy můeme snadno podlehnout. Faktory, jejich pomocí se nacismus dostal k moci, tedy existují i dnes a nejsou typické jen pro meziválečné období. Ostatně i jeden známý a v médiích velmi populární bojovník proti korupci v České republice na stránkách záříjového vydání Magazínu Mf Dnes uvedl, e k tomu, aby se lidé vnitřně změnili, je nutné nejprve změnit politický a volební systém. Pak se k moci dostanou ti správní lidé a budeme z toho venku.
Podobné úvahy o tom, e za společenskými problémy stojí politický systém, jsou poměrně pohodlné a svůdné. Zbavují nás toti naší vlastní odpovědnosti. ádný politický systém však problémy nevyřeší a vdy je nutné brát jej jako pouhou proceduru. Pokud v politickém systému budeme vidět všelék, jako tomu bylo v případě Němců v třicátých letech, je zde vdy nebezpečí, e moc předáme do rukou nezdravě ambiciózních architektů, přičem výsledkem jejich činnosti bude zpravidla jen omezení lidské svobody. V daném smyslu tedy nacismus nemusí být jen věcí minulosti, která je dávno za námi.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.