Existuje třídní boj, ale je to má třída, třída bohatých, která tuto válku vede a vítězí v ní.
Warren Buffet, 2006
Nakladatelství Filosofia a Veda vydaly česko-slovenský sborník studií s názvem Revoluce nebo transformace?. Do knihy svými pracemi přispěli z české strany především akademici působící v Centru globálních studií Filosofického ústavu AV ČR a ze strany slovenské autoři působící na vysokých školách v Bratislavě a Nitře. Publikace rovně obsahuje dva zahraniční příspěvky: Jerryho Harrise a Williama I. Robinsona, kteří přednášejí na univerzitách v Chicagu respektive v Santa Barbaře. Celkově přispělo do sborníku šestnáct autorek a autorů.
Kniha vyšla případně pětadvacet let po listopadových událostech, které přinesly radikální společenskou a strukturální změnu, a snaí se znovu promýšlet pojmy revoluce a transformace. Sleduje proměny, jimi prošel svět a především východní Evropa v uplynulém čtvrtstoletí. Ptá se po příčinách těchto změn a jejich důsledcích pro ivoty společnosti. Nezůstává však pouze u pádu Sovětského svazu a celého východního bloku, ale pokračuje dál a k teroristickým útokům na Světové obchodní centrum a ke stále probíhající ekonomické krizi.
Záměrem sborníku však není tyto proměny v jednotlivostech pozitivisticky doloit, ale na jejich pozadí otevřít kritickou diskusi, načrtnout obecnější analýzy revoluce a transformace a ukázat také jejich překryvy a vzájemná spojení (s. 7). Naopak se autoři snaí v příspěvcích na pomezí filozofie, historie, sociologie a globálních studií nabídnout paletu odpovědí vycházejících z radikálně levicových stanovisek k současnému celospolečenskému uspořádání.
Knihu otevírá trialog o revoluci a transformaci, v něm si Jan Keller, Marek Hrubec a Vladimíra Dvořáková pokládají otázky dotýkající se dané problematiky. Keller v jedné z prvních odpovědí říká, e mezi revolucí a transformací existuje pouze jeden skutečný rozdíl. Revoluce je radikální. Machiavelliho lvi si vyřizují účty zcela bezhlavě, zatímco Machiavelliho lišky čekají v pozadí na kořist. Napáchá se mnoho nového zla, a kdy se po čase vystřízliví, začnou se revoluční přehmaty napravovat. Oběti u z toho nemají nic, o to větší kus spadne z revolučního stolu liškám, které si dokázaly trpělivě počkat (s. 12).
V dalších otázkách se dotýkají hledání nových vizí uspořádání společnosti, konceptu pokroku, hodnocení revolučních událostí roku 1989, moností radikální společenské změny v globalizovaném světě, který je v područí transnacionálního kapitálu, nebo všeobecné krize politických stran a sdílené deziluze z politiky jako takové. Z úvodního rozhovoru Dvořákové, Hrubce a Kellera sálá zklamání a jisté poraenectví. Svět se turbulentně mění, lidstvo je vystavováno novým hrozbám, přesto výraznější společenské pohyby nepřicházejí. Střední vrstvy se propadají do chudoby, bují rasismus a xenofobie, narůstají ekologické hrozby, které mohou přinést zánik planety, tak jak ji známe.
Další části knihy sledují proměny, které s sebou přinesla poslední ekonomická krize a nástup globálního kapitalismu. Robinson konstatuje, e kapitalismus 21. století je radikálně odlišný od svých předchůdců. Především proto, e došlo k vzestupu plně transnacionálního kapitálu, začlenění kadé země do globalizované produkce a vzniku transnacionální kapitalistické třídy.
Nový systém také plodí nová rizika. Ať u se jedná o samotné ekologické meze reprodukce systému, bezprecedentní nárůst masy lidí, která ije ve slumech a čelí sociálnímu vyloučení, nebo o pokračující militarizaci, je udruje legitimitu systému a zároveň mu přináší nové zdroje. Během kapitalistické globalizace došlo ke koncentraci planetárního bohatství v rukou několika málo lidí a urychlilo se zbídačení a vyvlastnění většiny (s. 75). Kapitál pohybující se světem bez hranic nastolil nové vztahy mezí prací a kapitálem, které se zakládají na fragmentarizaci, flexibilitě a zaváděním nových forem sociální kontroly a reprodukce.
Studie ale nezůstávají jen u globálního kapitalismu samotného, zaměřují se rovně na dílčí sociální změny, které se v posledních pětadvaceti letech odehrály. Například Zuzana Uhde sleduje proměny postavení en ve společnosti a genderových vzorců. Ve svém příspěvku hovoří o neúplné genderové revoluci, o kapitalismem deformovaném feministickém emancipačním projektu.
Feministické hnutí, jeho mottem byla teze osobní je politické, se dlouhodobě snailo upozorňovat na fakt, e problémy, které zaívají eny, nespadají pouze do soukromé oblasti, neboť jejich příčiny se nacházejí v širších společenských strukturách. Avšak osobní se nestalo politickým, osobní bylo ztrněno a přesunuto do sféry privátní ekonomiky (s. 207). Zjednodušené pojetí emancipace en jako zaměstnanosti přineslo nové nerovnosti. Došlo ke komodifikaci péče a dalších oblastí ivota, které dříve trním vztahům nepodléhaly, a k odstranění tzv. dvojího břemene stejně nedošlo.
Mnohé eny se sice skutečně vymanily z útlaku, nicméně obvykle náleejí k vyšším a středním třídám. Většina en nadále zůstává uvězněna ve strukturách, které jim nepřejí. Deformovaná emancipace tedy přináší dílčí pozitivní změny, které jsou však dostupné omezenému počtu en a navíc nadále těí z globálních nerovností. Neboť ty, které nejsou s to zakoupit změny na trhu, se stávají marginalizovanějšími a prekarizovanějšími. Jako příklad můe poslouit placená péče, kterou povětšinou vykonávají neprivilegované eny za směšnou mzdu.
Sborník představuje napětí a paradoxy fungování globálního kapitalismu z různých levicových pozic. Není návodem na řešení soudobých problémů. Spíše ukazuje jejich hloubku a závanost. Ponouká čtenáře k přemýšlení o stavu věcí a snaí se jej vybudit z letargie.
Peter Dinuš; Ladislav Hohoš; Marek Hrubec a kol.: Revoluce nebo transformace? Revolúcia
alebo transformácia? Praha, nakladatelství Filosofia, a Bratislava, nakladatelství Veda 2014. 286 s.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.