Pocházíte z Bruntálu, z Jeseníků, teď fotografujete Krkonoše. Je v tom souvislost?
Podhůří Jeseníků s typicky sychravým a studeným podnebím mě naučilo mít tento typ severské krajiny rád. Zároveň myslím, e ve mně krajina Sudet zanechala určitou melancholii a meditativnost, kterou v tvorbě podvědomě pouívám. A Krkonoše jednoduše proto, e jsou snadno dostupné z Prahy, kde u víc ne patnáct let iji. Je zde také nejpatrnější střet turismu a drsné původní přírody a to je téma, které mě zajímá.
Jak k fotografování přistupujete? Do jaké míry se snaíte zachytit předem daný nápad, koncept?
V dokumentu v mém pojetí nejde o výtvarničení za kadou cenu, ale o formálně prostší přístup – snaím se zachycovat věci, které mi přijdou typické. Danou oblast navštěvuji a při tom fotografuji. Konečnou podobu souboru rozvíjím iterativně, s postupujícím časem a fotografiemi v hlavě třídím myšlenky a tvořím kostru sdělení. Na začátku je idea spojená s určitým místem (Krkonoše) a situací (turismus versus příroda), které se postupně tříbí.
Jaká fotografická specifika má zimní krajina?
Největší výzvou je dynamický rozsah – velmi tmavý lesní porost a velmi světlý sníh na jednom záběru. Proto tento projekt zpracovávám na středoformátový filmový negativ, který si s ním poradí lépe ne digitální aparát. Po krajině se pohybuji na běkách a potřebuji rychle reagovat, proto pouívám Mamyiu 7, která spojuje přijatelnou velikost s výhodami středního formátu a kvalitou kresby.
Jaké postavení má tento cyklus ve vaší tvorbě?
Je pro mě jistým milníkem, u proto, e jsem za něj dostal čestné uznání na Czech Press Photo 2013. Krkonoše budu ale nadále navštěvovat a stále zde fotografovat. Samozřejmě rozvíjím i nové projekty, řekněme konceptuálněji zaměřené. Aktuálně projekt, jen mapuje betonové silání budovy. Fascinuje mě, jak tyto dominanty vesnic a malých měst nevidíme nebo spíše nechceme vidět. Mimochodem nejvyšší budova Bruntálu je právě silání vě, take i zde zřejmě pramení inspirace.
Jaký význam má setkávání s tvorbou jiných?
V opavském ITF panuje přátelská atmosféra. Jsou zde studenti i ze Slovenska a zejména Polska, v našem ročníku téměř polovina. Je skvělé konfrontovat přístupy k fotografii, které jsou z kulturních a také zmiňovaných krajinářských důvodů jiné. Postupně se zde kadý nějak vyprofiluje a zařadí se do spontánně vznikajících ánrově spřízněných skupin. Já jsem vdy měl blízko ke krajině a současnému pojetí dokumentu, a proto mezi své vzory v rámci školy řadím Jana Pohribného, Tomáše Pospěcha a Rafala Milacha.
Kde bude moné vaše fotografie letos vidět?
V dubnu plánuji výstavu v bruntálském zámku společně se svým otcem, který se věnuje malbě. Velmi rád se v květnu zúčastním plzeňského OFF Station festivalu. Pokud se zadaří, tak s kolegy z ITF uspořádáme guerilla výstavu ve francouzském Arles v rámci jednoho z největších světových foto-festivalů Rencontres d'Arles začátkem července.
-tt-
Lukáš Tofan (1977) se ve své volné tvorbě věnuje venkovské i městské a industriální krajině. Studuje na Institutu tvůrčí fotografie (ITF) Slezské univerzity v Opavě.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.