Kdy chce být člověk rychle hotov s hodnocením někoho, kdo měl vliv na ostatní, řekne se, e byl výrazná osobnost. Do takové charakteristiky se vejde i drobné skryté sdělení, e byl v něčem protivný a nesnesitelný. Jan Roubal, divadelní pedagog, teoretik a překladatel, okouzlující osobnost, nebyl protivný v ničem.
Jeho osobnost spočívala ve veliké vstřícnosti, v přátelské otevřenosti, v múzičnosti a smyslu pro humor, v tom, e dělal spoustu věcí poctivě, ale sám se přitom nebral nijak váně, v otevřenosti vůči všemu nekonformnímu a nekonvenčnímu, ve velké vzdělanosti v mnoha uměleckých oborech, v poctivosti i kreativitě a nezničitelném zaujetí pro kulturu a umění, bez nich by se svět zřítil do katastrofy.
Jan Roubal pocházel z Broumova. V jeho bydlišti Prostějově i v jeho působištích v Olomouci a v Brně byla zřetelná jeho česká intonace. V Broumově vzniklo za jeho časů Kladivadlo, jedno z malých divadel 60. let. Jan Roubal na své okouzlení touto malou scénou vzpomíná ve svém profilovém rozhovoru v Divadelní revui 3/2011. V jeho ivotě se na struně napjaté mezi velkým oficiálním a malým alternativním uměním hrálo blíe tomu druhému.
Jan Roubal studoval v Olomouci, a tak se stalo, e se ocitl v 70. letech 20. století mezi lidmi, kteří v té době zakládali v Prostějově Hanácké divadlo. Převzal tehdy literárně dramatický obor na LŠU v Prostějově po Josefu Kovalčukovi, který se stal v Hanáckém divadle dramaturgem, a vytvořil tam několik inscenací divadla poezie, na ně vzpomínají všichni, kdo je tehdy viděli. Dnes můu říci, e Roubalovy amatérské inscenace znamenaly víc a byly lepší ne první inscenace poloprofesionálního Hanáckého divadla. Eskymácké Písně vrbovýho proutku z překladů (ale z jakého jazyka?) třebíčského básníka a výtvarníka Ladislava Nováka (nevymyslel si on ty básničky nakonec sám?) a zejména Orte(l)n, na který si vzpomínám jako na malou (rozsahem, nikoli významem) tragédii jednoho osudu. Prostějovské Divadlo na dlani objelo všechny moné amatérské přehlídky a osobnost Jana Roubala se vtiskla do povědomí divadelníků té doby jako zásadní, analytická a lehce bohémsky okouzlující. Honza byl i dobrý herec, krásně křepčil kolem kruhu slunce v eskymácké inscenaci a nezapomenutelně se uplatnil ve vlastní reii jako dr. Pingitzer v inscenaci Saroyanova Tracyho tygra. Jazyky byly jeho druhý obor a jazykovou hru miloval, repliky vídeňského psychiatra v Americe sděloval z jeviště tak sugestivně, e jsme nejen věřili všemu, co říkal o případu Toma Tracyho a jeho tygra, ale převzali jsme je mezi přáteli do kadodenního slovníku a říkáme je dodnes: a od toho tygra vy strach nemáte? Nebo: to je informace na neříkání...
Zahrál si i v jednom díle Šumných měst Radovana Lipuse a Davida Vávry, věnovaném prostějovské architektuře; představoval v něm tamního rodáka Edmunda Husserla.
S Janem Roubalem byla radost pracovat, protoe s ním byla radost prostě lidsky být. A byla radost s ním být, protoe s ním bylo vdycky o čem mluvit.
Jako asistent na katedře herectví na brněnské JAMU dokázal tlumit extrémy mistrů, ať u to byl Josef Karlík nebo Václav Martinec, studentům byl přítelem i vykladačem nesrozumitelného, moná i na úkor sebe sama a porozumění sobě. Zprostředkoval české divadelní obci řadu textů německé a polské divadelní teorie. Kdy jsme spolu diskutovali o nějaké inscenaci, byl vdy osloven imaginativností, metaforickým viděním, poezií slova, těla i prostoru. Jakkoli teoretik, nebyl suchar, nikdy, ani trošku. Na zeleném stromě ivota mu seděl komediant a cosi drzého tam pískal.
Jan Roubal, nar. v roce 1947, zemřel 20. ledna 2015 po dlouhé nemoci, jí se marně snail nepodlehnout.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.