V Chestertonově povídce rozvauje otec Brown před svým přítelem a pod pomníkem uctívaného vojevůdce: Jak to, e generál vynikající svým důmyslem svou poslední bitvu tak zpackal? A jak to, e jeho přemoitel proslulý svou velkomyslností ho dal pověsit? Tady něco nehraje a otec Brown se nevzdá, dokud pečlivým zkoumáním záhadu nerozřeší. Vítěz jednal neméně šlechetně jako vdy a po vyhrané bitvě všechny zajatce propustil. A generál svedl bitvu s nemenším důvtipem jako vdy. Věděl, e jako se list nejlépe ukryje v lese a zrnko písku na plái, ukryje se nejlépe mrtvola na bojišti. Šlo o mrtvolu důstojníka, kterého generál zastřelil, protoe hrozil odhalením jeho zrádných piklů. Bitva se musela odehrát tak, aby mrtvola byla co nejlépe zamaskována. Zločin přesto nezůstal utajen a spravedlnost vykonali vlastní vojáci, ale byli zavázáni mlčet – na slávu vlasti neměl padnout stín. Co ale učiní se svým odhalením otec Brown? Nic – legenda o vojevůdci, který bojoval a zemřel za vlast, je povznášející a nikomu neškodí.
Dnes u těko chápu tísnivý pocit, který ve mně kdysi Brownovo rozhodnutí vyvolalo. Hledal jsem tenkrát – snad takové období mají v ivotě i jiní – Nejvyšší princip, kterým bych se měl v ivotě řídit. A domníval jsem se dokonce, e jsem jej nalezl – hledat a říkat vdy pravdu, ať to stojí, co stojí. Neboť co jiného ne pravda by mohlo být – byť i po obtíném hledání – nepochybné a ušetřit mě trýzně rozhodování? Dospěl jsem s předstihem k podobnému zdůvodnění a závěru jako veritáři, které si ve své trilogii z třicetileté války vymyslel (nebo je snad někde v kronikách objevil?) Vladimír Neff. Nechci tím říci, e jsem se jako veritář choval, s bolestí jsem si uvědomoval, e na to vdy nemám. Fascinovala mě však literární díla, která, jak se mi zdálo, Nejvyšší princip podepírají: Král Oidipus, Zločin a trest, Rollandovi Vlci, Gazdina roba. S autory, kteří v mých očích Nejvyšší princip zpochybňovali, jsem se v duchu přel – namátkou uvedu mnohé pasáe z Anatola France, či Vančurovu Hrdelní při... Reprezentativním případem, který mnou opravdu zatřásl, byla však Ibsenova Divoká kachna.
Četl jsem snad a příliš mnoho knih, ale jen u několika desítek mám pocit, e bez nich bych byl trochu jiný. Ibsenovo drama patří mezi ně. Po desetiletích otvírám zvědavě svazek staré Světovky. Očekávám příběh vcelku spořádané a šťastné rodiny, její štěstí je podpíráno většími i menšími sebeklamy, ne do ní vstoupí vetřelec s úmyslem zaloit pravdivé manelství a s výsledkem, e otec opouští rodinu a dcera Hedvika se zastřelí.
To všechno tam skutečně je, ale jak to bývá, s ivotními zkušenostmi vnímám drama plněji. Teprve nyní ocením komičnost sebeklamu: dědeček chová na půdě králíky, aby při střelbě na ně znovu zaíval vášeň, která ho kdysi vedla k lovu na medvědy. A také si uvědomím, e i spasitel měl svůj sebeklam: nejednal, jak si sám namlouval, z čisté vášně pro pravdu, ale i z odporu k vlastnímu otci, který byl patrně také biologickým otcem Hedviky. To základní ale zůstává: spor o prospěšnost pravdy. Vezmete-li ivotní le průměrnému člověku, vezmete mu zároveň štěstí, říká spasiteli Gregersovi lékař Rolling.
Chesterton a Ibsen mě stále oslovují, ale čtu je u bez neklidných rozpaků. Spíše kladou otázku, ne vnucují odpověď. Neřekl bych, e se rouhají Nejvyššímu principu, jak jsem si jej v mládí vysnil. Vdyť otec Brown necouvne před hledáním pravdy, i kdy tuší, e výsledek nebude příjemný. A Ibsen odváně vyslovuje trpkou pravdu, e pravda není samospásná.
Čerpám z nich jen podporu pro názor, e neexistuje ádný Nejvyšší princip, jeho dodrování by nás zbavilo trýzně (ale i daru) vlastního přemýšlení a rozhodování.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.