Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 1 > Paweł Smoleński hovoří s Jurijem Andruchovyčem: Šče ne vmerla – a neumře
Rozhovor polského novináře se světoznámým ukrajinským spisovatelem vyšel v Polsku na první výročí Euromajdanu – série dlouhotrvajících demonstrací na podporu evropské integrace Ukrajiny a proti vládě Viktora Janukovyče. Kniha Szcze ne wmerła i nie umrze. Rozmowa z Jurijem Andruchowyczem (Warszawa, Czarne 2014) je ivou kronikou revoluční Ukrajiny, ve které čteme o ivotě demonstrantů v Kyjevě, atmosféře revoluce v dalších městech, ruské propagandě, která Západu představuje všechny politické proudy usilující o nezávislost na Moskvě jako fašisty, i o ruských elitách lpějících na tradici vítězství nad Hitlerem, protoe k ničemu novějšímu se hlásit nemohou.
Paweł Smoleński.: 22. ledna 2014 byli na Majdanu zabiti první lidé. Jejich smrt je symbolická, neboť toho dne by měla Ukrajina slavit Den sjednocení [státní svátek připomínající sjednocení Ukrajinské lidové republiky a Západoukrajinské republiky 22. ledna 1919 – pozn. překl.]. Začíná ale krvavě. Milice navíc zabily Ukrajince arménského původu a Bělorusa. Přestoe ten byl členem radikálně nacionalistického uskupení Ukrajinské národní shromádění – Ukrajinská národní sebeobrana (UNA-UNSO), jde o dobře čitelný symbol. ádná, ani ta nejsprostší a nejprohnanější propaganda tady nic nezmůe. Je jasné, e Janukovyč a Kreml lou, jako kdy tiskne. Proti prezidentovi protestuje nejen banderovský západ země, který se sjel do Kyjeva na pohostinské vystoupení, ale i rusky hovořící Ukrajinci. Janukovyč má proti sobě celou zemi.
Jurij Andruchovyč: Po poledni se vracíme na Majdan. Vůdci protestů vyzývají lidi, aby přišli v co největším počtu, protoe se moná blíí další rozhodující hodiny, take na náměstí musí být co nejvíc lidí.
Je zima, začíná padat sníh. Byla to zvláštní situace. Vzpomínám si na dívky a eny, které trpělivě a monotónně naplňovaly pytle sněhem. Mui ty pytle odnášeli na barikády a polévali je vodou. Barikády neustále rostly a rostly, zakrývaly obzor, mohutné jako čínská zeď. Majdan v tom sněhu vypadá jako mraveniště. Lidi se po něm pohybují jako mravenci chodbičkami, kadý dělá něco uitečného, kadý má něco na práci. Obyvatelé Kyjeva míří na náměstí v obrovských proudech. Na nebi černý kouř – hvězdy nejsou vidět, ačkoli slunce u zapadá.
Nad davem visí nevyslovená otázka, e kdy ráno zabíjeli, teď určitě hlasují o vyhlášení výjimečného stavu. Tím teprve všechno začne naostro. Lidé mají obavy, jsou vání, ale to lidské mraveniště pracuje bez ustání, dívky plní pytle sněhem, mui posilují barikády, nikdo se nefláká, lidé jsou připravení na střet. Všichni vědí, e nemáme kam couvnout, i kdybychom chtěli. My ale nechceme.
Zhruba ve stejnou dobu byli uneseni Jurij Verbyckij, mu středního věku, seismolog ze Lvova, u řadu dní aktivní na Majdanu, a Ihor Lucenko, místí aktivista Majdanu. Lucenko zázrakem přeije. Kdy ho – brutálně zbitého a velmi vyčerpaného – najdou, řekne, e se zachránil náhodou, protoe je místní, take se k němu chovali mírněji. Dodá, e s Jurkem to můe dopadnout mnohem hůř, protoe je ze Lvova, a takové lidi tituškové zabíjejí [tituškové – označení provokatérů vyvolávajících na Majdanu násilné konflikty, odvozené od jména Vadima Titušky, jen v květnu 2013 na protivládní demonstraci napadl novináře – pozn. překl.].
Zpráva se dostala mezi lidi: Jurka pravděpodobně zabili, protoe je ze Lvova. Ukázalo se, e měl Lucenko pravdu. Kdy našli Jurkovo tělo, neslo stopy po brutálním mučení. Takové věci nemůou lidé nechat být.
Za měsíc do vás budou nekompromisně střílet.
Ke konci ledna zruší vláda diktátorské zákony [přijaté v polovině ledna a kriminalizující protivládní demonstrace – pozn. překl.] a začíná vyjednávat s opozicí. Ne proto, e by byl Janukovyč tak vstřícný, ale proto, e po celé zemi vznikají lokální majdany, opozice přebírá moc. Během jednoho večera se vlna protestů přeleje z Kyjeva a do Záporoí, kde dojde k jejich násilnému potlačení. Probudí se ale i Sumy, Vinnycja, a dokonce i Charkov. Západ Ukrajiny u dlouho stojí za Majdanem. Teď má ale Janukovyč problém nejen s nějakým rozdivočelým kyjevským náměstím a provinčním Lvovem, Rovnem nebo Ivano-Frankivskem. I jemu dochází, e má problém s celou zemí.
Na východě a v části centrální Ukrajiny se nám získané pozice nepodařilo udret, ale na západě kontrolují správu jednotlivých oblastí místní majdany. Otevřela se druhá fronta, byla zahájena vyjednávání, zadrení začali opouštět vězení. Bylo to zvláštní, vláda říkala: Propustíme tolik a tolik vězňů, a vy za to vyklidíte tolik a tolik budov, jako by lidé měli stejnou hodnotu jako domy. Majdan na to příliš přistoupit nechtěl, poadoval okamité a bezpodmínečné propuštění uvězněných, nesouhlasil s tím, aby si vláda brala rukojmí. A pokud je bere, tak je jednoduše vládou zločineckou.
Na začátku února jsem odjel na pár dnů do Německa na dny ukrajinské literatury ve Frankfurtu nad Mohanem, akci naplánovanou u o rok dříve. Byli tam se mnou Tanja Malarčuková, Serhij adan a Jurko Prochasko. V Kyjevě panuje v té době klid, jakési neformální příměří, co ovšem neznamená, e tituškové a milice neunášejí lidi a nezapalují auta, zejména ta z Automajdanu [hnutí spolupracující s Euromajdanem a zajišťující mj. automobilové hlídky a převáení zraněných demonstrantů – pozn. překl.] nebo se lvovskými a obecně západními poznávacími značkami. Lidé čekají, co bude dál, protoe určitá jednání byla zahájena. Účastní se jich i Pravý sektor, který u se mezitím stal nejpopulárnějším tématem rozhovorů jak na Ukrajině, tak ve světě, protoe veřejnost na západě Evropy i na východě Ukrajiny věří řečem o tom, e v Kyjevě zvedají hlavu opravdoví nacisti. Svět ale nevidí, e je na světlo vytáhl sám Janukovyč a vůbec mu v té li nemusela pomáhat ruská propaganda, ačkoli mu pomáhala vydatně. To Janukovyč o nich neustále mluvil, varoval před nimi: jsou to banderovci, nacisti, fašisti, antisemiti, podívejte se, co provedou s Ukrajinou, a potom i s vámi. Západ tyhle nesmysly polykal i s navijákem.
Viktor Janukovyč jednal s vůdcem Pravého sektoru Dmytro Jarošem i po kyjevském masakru. Pokoušel se s ním dohodnout nějaký kompromis, určitě si ho chtěl za pár milionů koupit, protoe si byl jistý, e právě Pravý sektor rozdává na Majdanu karty. Ten darebák si opravdu myslel, e se stačí dohodnout s tím největším vazounem, a pak půjde všechno.
Říkám to proto, e na dnech literatury ve Frankfurtu jsme s tím měli problém. Zájem o Ukrajinu je obrovský, poskytujeme spoustu rozhovorů, na setkání chodí davy – a všichni se ptají jen na Pravý sektor, na fašisty. Mohli by se zeptat na ukrajinské idy bránící Majdan, ale ne, Němci chtějí mluvit o Pravém sektoru.
Museli jsme neustále vysvětlovat, e na Majdan je třeba pohlíet vyváeně. Souhlasím – v Kyjevě jsou radikálové, a dokonce i nacionalistická, fašizující pravice, ale to je jen hlasitý okraj. Němci na to neslyší, tak jim Janukovyč s Putinem pomotali hlavy. Od lidí upřímně se zajímajících o Ukrajinu slyšíme: No dobře, Majdan začali idealisti, lidi zahledění do Evropy, i vy jste idealisti, ale teď vás ovládají nacisti, copak to nevidíte? Byly to nesmysly, ale ti naivní lidé ze západu jim bezmezně věřili, naslouchali té propagandě jako berani. Z Ukrajiny mezitím přicházejí nové zprávy, které mají údajně potvrzovat, e moskevské televizní kanály a noviny mluví pravdu. Hodně jsme se nadřeli, abychom ukázali, jaká je realita.
Kdy u o tom mluvíme, přijde mi, e celý ten Pravý sektor je především mediálním fenoménem. Nejlepším důkazem jsou prezidentské volby [v květnu 2014 – pozn. překl.]: Jaroš v nich dostal o polovinu méně hlasů ne Vadim Rabinovyč, zástupce ukrajinské idovské obce. Kdybychom jejich hlasy sečetli, tak celá radikální pravice – Pravý sektor a strana Svoboda – prohrála s jedním Rabinovyčem. Stejné to bylo i na Majdanu, ale propaganda dokáe zakrýt pravdu.
Svět, ovlivněný ruskou propagandou, ovšem dokolečka opakuje, e ti z Pravého sektoru mají dost odporné názory.
Protoe mají, Jurko.
Kdy se ale v Donbasu dostanou do zajetí ruských oldáků, nikoho to nezajímá. Několik desítek z nich tam postříleli. Na názorech Pravého sektoru to nic nemění, ale řekněme si upřímně – ti, co střílejí válečné zajatce, to jsou teprve fašisti. Západ ovšem nemá odvahu říct to Rusku otevřeně. Jakým právem pak vyaduje na Ukrajincích, aby odsoudili ty postřílené?
Taková propaganda bylo od počátku naplánovaná. U v roce 2004, v době oranové revoluce, během předvolební kampaně lídra oranových Viktora Juščenka, se prohrávající Janukovyč a Moskva pokoušeli uplatnit podobný jazyk a podobné argumenty. Kadé politické hnutí na Ukrajině, které usiluje o nezávislost na Moskvě, si vyslouí nálepku banderovců, nacistů nebo antisemitů. Rusové nemají jiný nápad a ani ho mít nemusejí, protoe snadno vyuívají stará klišé; Stepan Bandera chtěl sice nezávislou Ukrajinu, ale ideologicky směřoval k totalitarismu a za druhé světové války kolaboroval s Němci. Nelze popřít, e existovala ukrajinská divize SS Galizien a policejní oddíly v nacistických slubách. Ergo – podle ruské propagandy se kadá aktivita usilující o nezávislost Ukrajiny na Moskvě rovná fašismu. A fašismus je třeba potírat, tečka.
Taková propaganda navíc stmeluje ruský národ. Vítězství nad Hitlerem je jedinou ruskou success story ve 20. století, nic víc se jim nepovedlo. Rusové potřebují permanentní vítězství nad fašismem, ta válka pro ně nikdy nemůe skončit, nic by jim toti nezůstalo. Před anexí Krymu a agresí v Donbasu, v Doněcké a Luhanské oblasti taková propaganda na východě Ukrajiny fungovala výborně. Teď se situace dramaticky změnila, ačkoli Donbas je i nadále v jistém smyslu takovou ne-Ukrajinou; v Charkově je situace velmi problematická, přestoe hlupáků rychle ubývá. Putin definitivně vyjasnil situaci v Dněpropetrovsku, Záporoí a Oděse. Tam u o banderovcích a nacistech ze západu nikdo neuslyší, škoda času na takové hlouposti.
Udivuje mě ale, proč takovou propagandu ochotně kupovala Evropa. To, jak ji hltala, jak si s její pomocí omlouvala svůj strach z Moskvy a vlastní intelektuální neschopnost, respektive neochotu cokoli pochopit. Pravý sektor a jacísi fašističtí banderovci, kteří se najednou postavili do čela revoluce, to přeci nebyl výmysl jednoho dne, ale jed pečlivě a důsledně vypouštěný proti nám. Západ se nad tím rozohňoval, ale bez většího přemýšlení. I průměrně inteligentní dítě by přitom mělo pochopit, e ukrajinské vyrovnání se s minulostí je něco úplně jiného ne Majdan. (...)
Mého kamaráda, který byl na Majdanu, nadchla jeho organizace, včetně té vojenské. Vyprávěl o veteránech z Afghánistánu, kteří veleli sebeobraně a vybírali místa, kde postavit barikády. Ukázali mu několik beden se zbraněmi. Často opakoval, e Majdan zvítězí, ale výraz měl přitom neveselý – většina z nás si dokáe jen těko představit vítězství dobrovolníků, kteří se odhodlaně postaví státní moci.
Kdy pak Janukovyč nařídil definitivně se s protestujícími vypořádat, sledovali jsme on-line přenosy z Kyjeva. Dívat se na smrt v přímém přenosu je hrozný pocit, ale nemohli jsme se nedívat. Lidé jdou ulicí v palbě odstřelovačů. Jejich jedinou ochranou jsou dřevěné štíty a útlý strom. Někdo upadne a jiný se k němu okamitě připlazí, pokouší se mu pomoct, zachránit ho. Trefí ho kulka, ale zastoupí ho třetí demonstrant. Všechny ty amatérské, mobilními telefony natočené záběry dokazují neuvěřitelné odhodlání, odvahu a obětavost. Jsou to velká slova, ale pravdivá. Majdan zvítězil díky charakteru těch, kteří jej bránili. Kdy jsem z Kyjeva slyšel Jsme připraveni na všechno, raz maty rodyla, povaoval jsem ta slova za přehnaná. Neměl jsem pravdu.
Na Majdanu vládla opravdová soudrnost, atmosféra vzájemné odpovědnosti a bratrství. Obránci Majdanu měli rozporuplné emoce. Na jednu stranu nenáviděli a chtěli dát této nenávisti průchod, mohli se zachovat jako divoši. Na druhou stranu ale byli schopní neuvěřitelných činů, altruistických, úasných, hrdinských, protoe takové činy byly zkrátka zapotřebí, tento zvláštní okamik si je vyadoval.
Nevzpomínám si, e by tam kdokoli mluvil sám o sobě. A pokud ano, tak tónem plným odhodlání: O. k., jsem připravený na všechno, kdy se to nepovede, dostanu kulku do hlavy. To pronesl z pódia Arsenij Jaceňuk; teď se tomu lidé občas smějí (Co je nového u kulky do hlavy'?), ale tehdy nebylo nikomu do smíchu. Nebyla to prázdná slova. Lidé byli opravdu připraveni zemřít, protoe pohár jednoduše přetekl: buď my, nebo oni. ádné třetí řešení pro Kyjev neexistovalo.
Zároveň se ale starali o ostatní. Jestli jim něco neschází, jestli jsou v bezpečí. Moná potřebují podret, podpořit, pomoct. Nebylo to ádné divadlo, ale skutečná potřeba postarat se o toho, kdo takovou pomoc můe potřebovat. Mui vstupovali pod palbu, aby odtáhli mrtvé a raněné. Věděli přitom, e kdy je kulka trefí, i pro ně se někdo vydá. Báli se, jako kadý, ale nebyli to zbabělci. Na Majdanu získalo slovo bliní opravdový význam. Nevím, proč se to obvykle stává jen ve chvílích, kdy se děje něco strašného. Nevím ani, jak o tom jednou budeme psát bez toho, abychom byli patetičtí.
Moná proto, e v podobných situacích mají lidé šanci být lepší, chtějí být lepší. Spisovatel Janusz Głowacki rád vypráví zábavnou, ale především neobyčejně dramatickou historku z doby stávky v gdaňských loděnicích v roce 1980. Je vyhlášena prohibice, enské nosí stávkujícím jídlo, a jedna z nich schovala do balíčku pro svého mue láhev vodky. Strá láhev objeví a chce ji zabavit, na co se dá ena do křiku: Nesahejte na ni, on je alkoholik, musí pít. V tu chvíli ten chlap s opravdovým utrpením ve tváři vezme láhev a její obsah vylije na zem.
Moná mu stačila jedna taková chvíle, aby přestal pít. Nedělám si legraci, Pawle. Mluvím úplně váně.
Moná střílení na Majdanu stačilo, aby v sobě tisíce jeho obránců objevily hrdinu. Kadý přelomový okamik se skládá z drobných hrdinství. Všechno zlé přichází a později. Revoluce ke své vlastní škodě nedokáe vycítit moment, kdy by se měla distancovat od vznešených okamiků a symbolů, protoe jinak můe všechno zesměšnit.
Máš pravdu. Bojím se, e v Kyjevě dnes zesměšňují Majdan. Je červenec 2014 a na náměstí Nezávislosti stojí ještě velké mnoství stanů, ijí tam lidé, povaují se za hrdiny Majdanu, rádi vyprávějí o tom, co se tam dělo. Jen si nepřipouštějí myšlenku, e se pomalu stávají alostně směšní. Kořalka, po kořalce vychloubání a popichování, občas nějaké to výtrnictví. Jsou mezi nimi i regulérní blázni, kterým se Putin a Janukovyč pletou s útokem marťanů. Skuteční obránci Majdanu jsou dnes na východě Ukrajiny a brání nás před Ruskem.
Naše vláda by měla tuhle karikaturu Majdanu zlikvidovat, jinak všechno zneváí. Chápu ale, e právě tato vláda ji zlikvidovat nemůe. [V srpnu 2014 se kyjevská radnice rozhodla Majdan vyklidit; neobešlo se to bez potyček – pozn. P. S.]
Kdy Berkut střílí na Majdanu, vystupujete [s divadelně-hudebním představením Albert – pozn. překl.] v Ternopilu. Umírá sto lidí. Takzvaná Nebeská setnina, noví ukrajinští hrdinové, klepou na nebeskou bránu. Věřím, e Bůh jim dá to nejlepší. Jen ivot u jim nevrátí.
Celý Ternopil sleduje zprávy z Majdanu. Po představení nastoupíme do vlaku do Kyjeva a čekáme. Co se dá dělat? Nálada je pod psa. Zabíjejí lidi, to je určitě konec, přestoe ti lidé zaplatili tak vysokou cenou, jakou je ivot. Vlak u měl odjet, ale nehýbe se. A do rána.
Ráno se objeví průvodčí, vzteklý jako my všichni. Říká: Zabil bych toho hajzla holýma rukama. Nikam nepojedete, je zákaz. Vlak se vrací do Černovic, do Kyjeva nikoho nepouštějí.
Jdeme proto do hospody, o které víme, e tam organizují konvoje do Kyjeva. Je plná lidí, vyměňují si navzájem informace. Všichni jsou přesvědčení, e útok na Majdan byl střílením do bezbranných, shora nařízená poprava nevinných lidí. Hospoda se proměňuje v provizorní štáb, přicházejí dobrovolníci ochotní odjet na Majdan, i kdy někteří si určitě myslí, e u ádný Majdan neexistuje. Vybírají se peníze, oblečení, nějaké léky. Do Kyjeva nás sveze rozrušený mu, který dostal zprávu, e mu tam těce zranili syna; jede odvézt kluka domů.
Vyjídíme. Sedím vedle toho člověka a on celou cestu vypráví. Pochází z centrální Ukrajiny, ze ytomyru, a ty komunisty, toho Janukovyče prostě nenávidí. Kdyby mu do ruky dali nů, podřízne je a ani přitom nemrkne. Najednou zvoní telefon, volá jeho syn. Řidič chvíli pláče, chvíli se směje, na chvíli zvání a rozčiluje se a pak je zase hrdý, e má takového syna: jen ho postřelili do ramene a stehna, take chce v Kyjevě zůstat a nic ho domů nedostane. Dobře ale, e otec přijede, odveze domů tři jeho kamarády z Ternopilu, jsou hodně pochroumaní.
Večer u jsme v Kyjevě. Máme pronajatý byt na okraji města. Ulana z našeho souboru je neustále v kontaktu s dívkou z Vinnycji, která na Majdanu pomáhala zdravotníkům. Ulana ji nikdy neviděla, organizovala ale ve Lvově dodávky léků pro Kyjev a znají se po telefonu, take si neustále volají. Ulana odkládá telefon jen ve chvíli, kdy nám podává zprávu o uplynulém dni.
Kdy začali ráno odstřelovači a Berkut střílet po lidech, nosili té dívce na ošetřovnu telefony zabitých. Kdy některý z telefonů zazvoní, má ho zvednout a stručně volajícímu oznámit, e jeho majitel u neije. Celý den jí nosí telefony, pokládají je na stůl, neustále jich přibývá a ona čeká, a zazvoní, protoe má říct: Je mi to strašně líto. Zabili ho.
Ze začátku ale telefony mlčí. Napjatě a vystrašeně je sleduje, asi se modlí, aby nezačaly zvonit.
Najednou, tak kolem poledne, kdy se informace o střelbě na Majdanu dostaly do světa, zazvoní první telefon. A pak další a další, začíná koncert několika desítek zvonění, rozeznívá se kakofonie nejrůznějších tónů. Ona zvedá telefony jeden po druhém, ale ne řekne Je mi to líto, neije, zabili ho, musí zmáčknout nějaké tlačítko a podívat se na displej. Neví, jak to vydrí, protoe na jednom, druhém, třetím a dalším displeji se objevuje slovo máma. Pláče, ale nemůe si dovolit projevit slabost. Cítí se příšerně, nechce to dělat, ale ví, e musí. Zdánlivě o nic nejde, jen musí matkám dvacetiletých mladíků oznámit, e jejich dítě právě zastřelili příslušníci milice: je mi to moc líto, je revoluce, Majdan s vámi soucítí. To se přeci vymyká lidské představivosti, to se nedá vydret.
Poslední dny Majdanu jsou sloeny právě z takových příběhů. ádná martyrologická majestátnost (ačkoli i ta se jistě za čas objeví), jen malé, ale mnohdy heroické drobnosti, na které není zapotřebí mnoha slov. Téměř ve všech takových příbězích hraje roli smrt mladých lidí, kteří by dnes měli ít, ale vinou těch dobytků neijí.
Jeden hoch od nás z Ivano-Frankivsku jezdil pravidelně na Majdan a zase se vracel domů. Jezdil tam a zpátky, a nebyl jediný. Po poledni si od kamarádů půjčil peníze na lístek, večer nasedl do nočního vlaku do Kyjeva, ráno se vydal na náměstí a kolem poledne u neil. Zabil ho odstřelovač, jediným výstřelem, ale smrtelným. Klukovi nebylo ani dvacet.
Proto mě štvou všechny ty propagandistické vyprávěnky, opakované i na západě, e do Majdanu pálili odstřelovači, ale i Majdan měl své snajpry, na palbu odpovídal palbou. Jací snajpři, ksakru? Lidi se bránili, to je všechno. Jsou to ruské výmysly, není v nich ani zrnko pravdy. Nemůeš srovnávat dobrovolníka bojujícího za svobodu s dobře placeným a vycvičeným profesionálním zabijákem. Jejich smrt moná srovnat jde, ale k tomu je zapotřebí čas. Poslední dny na Majdanu, to muselo být peklo. Obránci Majdanu nebyli těmi, kdo přikládal do ohně. (...)
Jurko, jak to všechno dopadne?
Stane se, co se má stát. S Ukrajinou, s námi i s vámi. Jedním jsem si stoprocentně jistý – kdy pomáháte Ukrajině, pomáháte především sami sobě.
A my? Proili jsme společně Majdan a dnes proíváme válku na východě. Konečně jsme získali společnou paměť a to je nevratná změna, ukrajinská mentalita je dnes jiná ne půl roku před Majdanem. Dnes je náš čas, jsme lepší, ne jsme byli, a budeme ještě lepší. Úasně u nás fungují mechanismy obyčejné mezilidské solidarity, na Ukrajině se prostě nesluší být sviní.
To se samozřejmě postupem času rozdrolí, ztratí svůj lesk, ještě nejednou jako lidé i jako národ sejdeme z cesty, ale ukrajinská národní mytologie se bude mít na co odvolávat. Teď můeme ze společné zkušenosti čerpat plnými hrstmi. Dnes patří k bontonu něco Ukrajině obětovat. Jde dokonce o něco víc ne jen o bonton, je to autentická potřeba něco obětovat.
Mám v Ivano-Frankivsku známého. Jmenuje se Petro, téměř čtyřicátník, jeho otec byl starostou. Petro se vyzná v administrativě, zkoušel podnikat a docela mu to šlo, vyzkoušel si i politiku; takový správný chlap. Má pět dětí, co je důleité.
Petro byl na Majdanu velmi aktivní, spolu s pár dalšími velel lidem z Ivano-Frankivsku. Kdy vypukly nepokoje v Donbasu, na nic nečekal a za vlastní peníze si opatřil vojenské vybavení, i kdy předtím v armádě neslouil. Absolvoval školení, nasedl do vlaku a teď bojuje v řadách dobrovolnických oddílů. Dej mu Bůh štěstí. [Ji po našem rozhovoru byl Petro těce postřelen do hlavy. V nemocnici v Charkově mu zachránili ivot, odjel do Lvova na náročnou rehabilitaci, ale tvrdí, e a se uzdraví a – bude-li válka pokračovat –, vrátí se do Donbasu – pozn. P. S.]
Petro není ádným exotickým příkladem, i kdy netvrdím, e by všichni reagovali stejně jako on. Nikdo o něm ale neřekne, e se zbláznil. Lidé taková rozhodnutí obdivují.
Tentokrát bychom měli uspět. Mnoho z nás šlo zkrátka do sebe a neustoupíme. Rusům ani naší vládě, politikům. U jsme si proili své, s naším souhlasem zprofanovali oranovou revoluci, take tuhle si vzít nenecháme. Za naši svobodu umírali a umírají lidé. Zní to okázale, ale pravda bývá patetická. Někdy způsobí, e se změníme k lepšímu.
Mám pocit, e Rusko, ale ani Západ si neuvědomují, k jakým změnám v ukrajinské společnosti došlo. Ani jedna ze stran nevidí, e to my měníme jejich plány, denní řád, iniciativu máme v rukou my. Rusko si dál myslí, e jsme předmětem jejich geopolitické hry, ale i Západ má problém povšimnout si, e jsme se mezitím stali subjektem politiky.
Vezmi si jako příklad podepsání asociační dohody s Evropskou unií. Západ velmi stál o to, aby dohodu podepsal Janukovyč. Kdy jsme ho ale vyhnali, všechno se jim pomotalo, podepsání dohody u nebylo tak samozřejmé. Janukovyč byl pro Evropu bohuel bezpečnějším partnerem. Evropa si myslela, e se Janukovyč po přidruení k Unii, a zejména poté, co na vlastní oči uvidí peníze, stane nejšťastnějším postsovětským despotou. Do Unie samotné se ale hrnout nebude, protoe mu to Rusko nedovolí, a ani on sám nebude chtít.
Pro Unii to byla ideální situace – Ukrajina je s Evropou, ale ne tak úplně, čeká v předsálí, ne moc blízko ani daleko. Po událostech na Majdanu a po ruské agresi nám u Unie nemůe říct: Přidruení je v pořádku, ale teď čekejte na našem dvorku donekonečna. Pořád častěji se sice z Německa nebo z Francie ozývají hlasy, e plné členství Ukrajiny v Unii je chimérou, ale na druhou stranu existují významní politici, pro ně je ukrajinská oběť výzvou a morálním závazkem.
Připomenu jednu věc, znovu trochu pateticky, ale proto, aby Evropa nezapomněla: kromě Ukrajinců za tu zatracenou modrou vlajku se zlatými hvězdami – bohudík – nikdy nikdo neumíral. Ten, kdo váně přemýšlí o sjednocené Evropě, ví, e řadě Francouzů, Angličanů, Skandinávců a Němců (je jich tolik, e mohou zbořit dosavadní evropský pořádek) je Evropská unie ukradená. Ukrajinci, i kdy stojí mimo Unii, v ni a v její principy věří.
I většina Ukrajinců má ale pocit, e je Evropa nedoceňuje. Nepomohli jste nám tak, jak jste měli, nepostavili jste se Rusku. Tití lidé, kteří vám to vyčítají, nicméně ani na vteřinu nelitují, e kvůli Unii vyšli na barikády. Uvědomili jsme si, čím je a čím můe být Evropa. Majdan nevznikl proto, aby přijal evropské směrnice pro pěstování okurek. Lidé neumírali za stvrzenky evropských byrokratů, ale za symboly, za hodnoty. To Ukrajina vytáhla všechny karty, va banque, a začala se domáhat evropských fundamentů.
Přál bych si, aby i pro Evropu byl Majdan důleitým momentem. Unie by tak získala šanci překročit své okurkové myšlení a přijmout dramatický ukrajinský příběh boje o hodnoty za svůj. Připomenout si, e hodnot bychom si měli váit, protoe jsou naším největším bohatstvím a nejsou nám dané jednou provdy jako vzduch. Unie se utápí v šedivé kadodennosti, a kdy u se bouří a protestuje, zapomíná, e v rámci těchto protestů je občas zapotřebí připomenout principy, pro které sama vznikla, a ne jen fňukat, e máme krizi, e není práce a bydlení je drahé.
Z polského originálu vybrala a přeloila
Michala Benešová
Jurij Andruchovyč (1960) je ukrajinský básník, spisovatel, esejista, překladatel a textař. Jeho román Rekreace aneb Slavnost vzkříšeného ducha vyšel v Knihovně Listů (Burian a Tichák, Olomouc 2006) v překladu Tomáše Vašuta. Česky vyšla také esejistická kniha Moje Evropa, kterou napsal s Andrzejem Stasiukem (Periplum, Olomouc 2009); přeloili ji Václav Burian a Jáchym Topol. V lednu roku 2014 se po internetu šířilo Prohlášení Jurije Andruchovyče k evropským občanům, které popisovalo vývoj situace v Kyjevě a na Ukrajině.
Paweł Smoleński (1959) je polský novinář, působí zejména v deníku Gazeta Wyborcza. Je autorem řady úspěšných knih reportáí a esejů, v nich se často věnuje zahraničním tématům, kromě Ukrajiny také Izraeli nebo Iráku. Za svou publikační činnost získal několik cen, včetně Ceny Polsko-ukrajinského smíření a státního Řádu Polonia Restituta.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.