Kdy v roce 1989 padala elezná opona, měli jsme velmi naivní představy, co bude dál. Nebyli jsme sami. George Bush starší vyjednal s Michailem Gorbačovem konec studené války. Presti USA se zdála neotřesitelná. Francis Fukuyama – posléze jeden z předních představitelů amerického neokonzervatismu – tehdy předpokládal konec dějin a globální vítězství ústavní liberální demokracie. Ve Spojených státech volně sdruená skupina intelektuálů, kteří se označovali za neokonzervativce, ztrácí vliv na veřejný diskurs: nepředpokládali mírový konec Sovětského svazu.
Chvíli se zdálo, e jejich agenda, v ní na prvním místě byla vdy sázka na vojenskou sílu, vyšla z módy. Stačilo však několik let a našli si novou mantru: pád elezné opony prohlásili za vítězství USA ve studené válce. Začali zdůrazňovat, e se Spojené státy staly jedinou supervelmocí a jejich posláním je nedopustit, aby se tato situace změnila. Na světě nesmí vzniknout soupeř USA. Sílu americké supervelmoci, benevolentního hegemona, je však třeba dát do sluby šíření demokracie a amerických hodnot v globálním měřítku. Tak se rodila koncepce amerického unilateralismu.
V roce 1997 vzniká strategicko-lobbistický institut Projekt pro nové americké století, který tradiční konzervativci sledovali se zděšením. Politiku vyvaování zájmů ze standardního konzervativního repertoáru nahradili aktivistickou zahraniční politikou morální jasnosti, kterou vydávali za reaganovskou, i kdy Reagan nebyl ideolog, ale pragmatik.
Jejich vidění světa bylo manichejské: jako v černobílém filmu se v něm sráely síly dobra a zla. Vzhledem k tomu, e v takovém světě je dělba rolí mezi dobro a zlo daná a neměnná, je důleité neváhat pouít pro prosazení dobra sílu. Projekt pro nové americké století podporoval vojenský zásah proti Srbsku i uznání Kosova. Oblíbenou figurou jejich argumentace byl Mnichov. Interpretovali ho jako selhání demokracií, je nenašly odvahu k preventivnímu zásahu proti Hitlerovi, ačkoliv tím mohly odvrátit hrůzy druhé světové války. Tato interpretace Mnichova byla blízká ministryni zahraničí v Clintonově vládě Madeleine Albrightové, a přestavovala spojnici s přesvědčením Václava Havla. Tak se humanista Havel dostal do společnosti jestřábů. Otázky, jestli by demokracie mohly být demokraciemi, kdyby tasily kolty ještě rychleji ne diktatury, a jaký by měly morální kredit, kdyby začaly vradit před tím, ne se zvrácenost jejich protivníků naplno projevila, neřešili.
Po celou druhou polovinu devadesátých let neokonzervativci vyzývali Clintonovu administrativu ke svrení Saddáma Husajna. Tvrdě ji kritizovali za laxní pouívání síly na Balkáně a přílišné ohledy na OSN. Jejich kritika a blokování Rady bezpečnosti Ruskem při konfliktu se Srbskem přispěly k tomu, e se na principy mezinárodního práva postupně přestaly brát ohledy. Madelaine Albrightová Rusům opakovaně zdůrazňovala, e prohráli studenou válku a na jejich názory není třeba brát zřetel. Přesvědčení, e je třeba mít mravní odvahu k zastavení zla, vedlo k humanitárnímu bombardování Srbska i k uznání Kosova. Posléze k Bushově doktríně preemptivních válek.
V koncepci šíření demokracie silou měl důraz na změnu reimu v Iráku zvlášť důleité místo. Nekonzervativci věřili v teorii naskočení na vagon. Pokud vyhraje demokracie v některé z důleitých lokálních mocností na Středním východě, stane se krystalizačním jádrem a ostatní nedemokratické země se raději přizpůsobí, tedy naskočí na vagon, ne by riskovaly konflikt s USA. Předpokládali, e se tak blízkovýchodní reimy promění v demokracie a stanou se přáteli Izraele, čím skončí jeho ohroení. Takovou strategii je obtíné zdvořile komentovat.
Clintonovu administrativu se jim k zásahu v Iráku přesvědčit nepodařilo. Clinton sice porušil slib daný Gorbačovovi prezidentem Bushem starším, e se NATO nerozšíří na východ ani o píď, ale v pouívání americké síly se drel zpátky. Rozhodující prostor se jim otevřel a s příchodem George Bushe mladšího. Ten v inauguračním projevu sliboval, e bude v otázkách zahraniční politiky zdrenlivější ne Clinton. Jene několik dní po útoku na newyorská dvojčata 11. září 2001 napsali signatáři Projektu prezidentovi Bushovi dopis, v něm vyjadřují plnou podporu jeho válce proti teroru, a vyzvali ho ke svrení Saddáma Husajna. Přestoe neexistovaly ádné důkazy, e by se Irák na teroristickém útoku jakýmkoliv způsobem podílel.
Nyní však měli úplně jiné postavení. Zastávali pozice v nejvyšších patrech administrativy. Jeden z nejvýznamnějších neokonzervativců Donald Rumsfeld se stal ministrem obrany, viceprezidentem s velkým vlivem na nezkušeného prezidenta byl Dick Cheney, mu, jeho ideologická cvičení příliš nezajímala, ale o to víc rozuměl moci. Projevilo se to v přijetí nové strategické doktríny USA v roce 2002, které se posléze začalo říkat doktrína Bushova.
Opírala se o koncepci unilateralismu. Vycházela z předpokladu, e Spojené státy jsou jedinou supervelmocí na světě a dokáí zachovat svoji hegemonickou pozici po neomezenou dobu do budoucnosti. Jejím druhým prvkem bylo odhodlání, v případech, kdy to okolnosti vyadují, uít vojenskou sílu preemptivně – tedy k odvrácení bezprostředně hrozícího útoku.
Z doktríny vyplývalo několik klíčových rozhodnutí: celkem logicky Spojené státy velmi rychle vojensky zasáhly v Afghánistánu, protoe se zdálo nesporné, e teroristé, kteří provedli útok, měli úzké vazby na tamní reim. Ve světě se tento zásah setkal s přátelským přijetím a byl plně schválen Radou bezpečnosti OSN. Mnoho zemí, včetně Ruska, nabízelo Spojeným státům pomoc při snaze zlikvidovat teroristické podhoubí, které útok zorganizovalo.
Jene neokonzervativce Afghánistán nezajímal. Poadovali zejména svrení Saddáma Husajna kvůli změně reimu v Iráku a celkové rekonfiguraci Středního východu ve prospěch Izraele.
Jak se však měl naplnit další cíl Projektu pro nové americké století, aby se USA staly na dlouhou dobu nezpochybnitelně nejmocnější silou světa? Vánou překákou bylo Rusko. Bylo zřejmé, e dokud platí smlouva o zákazu antiraketových systémů, není moné, aby jedna z mocností získala rozhodující výhodu nad druhou.
Bylo tedy třeba smlouvu vypovědět. Oficiální argumentace tvrdila, e jde o reakci na vývoj raket Severní Koreou a Iránem, které by v budoucnosti mohly ohrozit Spojené státy. Jene pokud by se Spojeným státům podařilo vytvořit celosvětovou síť radarů a antiraket, kam měl patřit i brdský radar, mohly by preventivním úderem zasadit zastaralým raketovým silám Ruska tak silný úder, e by se ruská odveta u dala za pomoci raketového štítu odvrátit, čím by se vojenská rovnováha ve světě skutečně jednoznačně vychýlila ve prospěch USA. Takový záměr se samozřejmě nestal součástí oficiální politiky Spojených států, ovšem článek s touto úvahou se objevil v březnu 2006 v časopise Foreign Affairs, který vydává vlivná Rada pro mezinárodní vztahy.
Spojeným státům se nepodařilo přesvědčit OSN, dokonce ani NATO, e Irák představuje bezprostřední ohroení světa zbraněmi hromadného ničení, přestoe ministr zahraničí Colin Powell tomu svým projevem v OSN obětoval svůj kredit. Tedy nebyl důvod pro preemptivní zásah. Německo, Francie i další země se postavily proti intervenci. Neokonzervativcům se však podařilo získat podporu osmi představitelů zejména bývalých zemí sovětského bloku. Jedním ze signatářů tzv. dopisu osmi byl i prezident Václav Havel, který ho podepsal několik dní před tím, ne přestal být prezidentem.
Donald Rumsfeld dopis pouil k rozdělení Evropy na starou a novou. Staré Evropě reprezentované Francií a Německem dával za vzor novou Evropu, představovanou ochotnými spojenci Spojených států. Prezident Chirac tehdy na adresu Václava Havla poznamenal, e propásl dobrou příleitost mlčet. V české veřejnosti vyvolal pobouření, ovšem zhodnotíme-li po letech důsledky, k nim intervence v Iráku vedla, lze o oprávněnosti Chirakovy poznámky stěí pochybovat.
Bush nakonec OSN ignoroval. Intervenci do Iráku nařídil, i kdy nebyla ani legitimní, ani legální. Jak se dalo očekávat, byla to katastrofa. Bush starší velmi dobře věděl, proč se nepokusil po vyhrané válce v Kuvajtu pokračovat do Bagdádu a svrhnout Saddáma Husajna. Existovalo vysoké riziko destabilizace oblasti. Jeho obava se ukázala opodstatněná: náboenské i etnické napětí v Iráku, který Saddám drel pohromadě silou, začalo okamitě rozkládat zemi, vzniklou uměle po první světové válce. Představy o vzniku kvetoucí irácké demokracie, které na Západě šířili někteří iráčtí emigranti, se ukázaly jako naprosto iluzorní.
Po osmi letech Bushovy doktríny byl účet tristní: několik set tisíc mrtvých v Iráku, miliony lidí v emigraci, destabilizace celého Předního východu. Bez intervence bychom dnes stěí museli řešit ohroení Evropy Islámským státem. Nešlo však jen o Irák. Ministr obrany Robert Gates, který nahradil Donalda Rumsfelda, ve svých pamětech uvedl, e Dick Cheney poadoval bombardování Sýrie i Íránu. Stejně jako rozčlenění (dismemberment) Ruska. Kdy k tomu připočteme finanční krizi a obrovské zadluení USA, nebudeme se divit, e řada předních amerických komentátorů povauje vládu Bushe mladšího za katastrofu.
Ignorování postojů Ruska, budování antiraketových systémů, vývoz barevných demokratických revolucí do postsovětských zemí, úvahy o členství Gruzie a Ukrajiny v NATO logicky vedly v Rusku k pocitu ohroení, take se postupně přestalo chovat jako partner. Putin to v roce 2007 na bezpečnostní konferenci v Mnichově řekl zcela jasně. Spojené státy hazardují se systémem mezinárodní bezpečnosti.
Svévolná mocenská politika dvojího metru – proč Bush zasahoval v Iráku, kdy za financováním terorismu stála především Saudská Arábie? – vedla ke ztrátě největší výhody USA – jejich přitalivosti.
Několik měsíců po intervenci do Iráku v roce 2003 unikly na veřejnost fotografie vězňů mučených a poniovaných ve věznici Abu Ghraib. Proslýchalo se, e nestandardní metody výslechu se neomezují pouze na exteritoriální základnu USA Guantanámo na Kubě, ale e k nim CIA vyuívá i jiné země. Vzhledem k tomu, e zahraniční politika neokonzervativců byla odůvodněna šířením amerických principů a hodnot, důvěryhodnost USA začala prudce klesat. Zprávy o mučení přispěly k revolucím arabského jara. Jak se slučuje mučení s americkými hodnotami? Místo přitalivosti nastoupil strach.
Koncem minulého roku vydal americký Senát zprávu Výboru pro lidská práva, ve které se podezření nejen potvrzují, ale ukázalo se, e o rozsahu tzv. posílených vyšetřovacích metod nebyl informován ani Kongres. Zpráva byla vydána na poslední chvíli: výbor vedla demokratka Diana Feinsteinová, republikáni se na zpracování zprávy odmítli podílet. Vzhledem k tomu, e po volbách ze začátku prosince, které demokrati prohráli, mají od 3. ledna 2015 republikáni v Senátu většinu, zpráva by zřejmě nebyla vůbec vydána. CIA přiznala, e při zacházení se zadrenými došlo k váným přehmatům.
Diskuse okolo zprávy ukazuje, kam se posunula zahraniční i vnitřní politika Spojených států. Fungování unikátního amerického ústavního systému vyaduje slabou polarizaci mezi hlavními politickými stranami, jinak střety mezi prezidentem a Kongresem ochromí stát. Bohuel, v posledních desetiletích je americká politika polarizovaná stále víc, jak ukazuje diskuse okolo této zprávy. Republikáni obviňují demokraty, e její zveřejnění poškozuje zájmy USA. A na čestnou výjimku, senátora Johna McCaina, bývalého prezidentského kandidáta, který byl po sestřelení mučen Vietnamci, nikdo z republikánů praktiky CIA razantně neodsoudil. Naopak bývalý viceprezident Cheney, který měl program na starosti, ho vehementně obhajoval. Jenom třetina Američanů odsuzuje mučení při výsleších. Tak se posunulo vnímání amerických hodnot.
Obama se stal americkým prezidentem příslibem změny. Zdědil však po Bushovi veřejné mínění, které bylo silně ovlivněné rétorikou americké výjimečnosti, kterou nepouívali jenom neokonzervativci, ale i významní členové jeho vlastní Demokratické strany. Obama, který sliboval návrat k vládě práva, mj. zrušení základny na Kubě, ponechal v běhu prakticky všechny programy porušování soukromí, včetně odposlechu německé kancléřky. Kvůli obavám, e by ho republikáni mohli obvinit, e nechrání Ameriku dostatečně před terorismem. Neodváil se ani významněji změnit politiku vůči Rusku, protoe by byl okamitě obviněn ze slabosti. Pokračoval ve vývoji antiraketových systémů, ačkoliv to Rusko povaovalo za hlavní zdroj nestability a Bushovi nabízelo do obecného zákazu doplnit výjimky, které by umonily čelit hrozbám např. z Íránu.
Obama našel odvahu podpořit senátní zprávu. Lidé, kteří berou západní hodnoty váně, si jí váí a vidí v ní naději. Vdyť útoku na dvojčata se dalo zabránit i bez mučení, kdyby CIA a FBI spolupracovaly. Teprve budoucnost však ukáe, jestli příští americký prezident dokáe vrátit USA na cestu k získání bývalé důvěryhodnosti.
Psáno pro slovenský deník Pravda.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.