Francouzi se sjednotili k obraně republikánských hodnot
Náš spolupracovník z Francie komentuje atmosféru po útocích na týdeník Charlie Hebdo. Francouzi podle něj masově podpořili společnost otevřenou, tolerantní, stavějící na spolupráci všech svých různých sloek.
Maskovaní, kalašnikovy ozbrojení islámští teroristé zaútočili 7. ledna na redakci satirického časopisu Charlie Hebdo v ulici Nicolase Apperta v jedenáctém paříském obvodu. Zabili dvanáct novinářů a kreslířů. Teroristický útok vyvolal ve Francii i na celém světě šok. Všichni se shodují, e jeho cílem nebyla jen pomsta za uráky Mohameda, ale e mířil na samotné základy republikánského zřízení, ve kterém má svoboda slova prvořadý význam. Proto se kadý Francouz cítil, jako by ony výstřely byly určené právě jemu.
Druhý den zemřela při přestřelce na jihu Paříe policistka. V pátek, dva dni po útoku na Charlie Hebdo, vzal stejný terorista rukojmí v košer obchodě ve Vincennes na východě města. Při tomto útoku zemřeli čtyři idovští zákazníci. Paří se tak stala dějištěm nejkrvavějších teroristických útoků za mnoho let.
Charlie Hebdo je nekompromisně satirický časopis. Jeho při útoku zemřelý šéfredaktor Stéphane Charbonnier vdy tvrdil, e časopis se identifikuje s celou francouzskou levicí i s těmi, kteří nechodí k volbám, ale levici fandí. Časopis se ale vysmíval stejně často extrémní pravici, náboenskému fundamentalismu nespojenému s islámem, sektám, kultuře i široce chápané levicové politice.
Francouzská satirická média nemají nic za svaté a nezastavují se před ádnou autoritou. Francouzi se smějí všemu a nikoho nešetří. Ani prezidenta republiky, ani vládu, ani státní a náboenské instituce. To je svoboda vyjadřování, kterou si vybojovali před více ne dvěma sty lety během Francouzské revoluce a o její udrení od té doby nepřetritě bojují. Útok na Charlie Hebdo tedy nemířil jen na rouhače (chladnokrevně zavraděný Stéphane Charbonnier říkal, e rouhání nikoho nezabíjí), ale proti svobodě tout court.
Zločin spáchaný na novinářích a kreslířích z Charlie Hebdo vyvolal bezpříkladnou a neuvěřitelně rychlou reakci celé francouzské společnosti. Na výzvu novinářských organizací, odborů a politických stran se ještě večer 7. ledna (v den atentátu) odehrály v centrech největších francouzských měst manifestace, na které přišly zástupy Francouzů.
Prezident François Hollande přednesl krátké a velmi spontánní televizní poselství. Jeho hlavním vzkazem bylo, e Francie se nevzdá svobody slova. Prezident také vyzval k jednotě francouzské společnosti. I bez této výzvy se ale Francouzi cítili plně sjednocení tváří v tvář hrůznému teroristickému činu.
Politici vystupující v televizních pořadech (levicoví stejně jako pravicoví) hovořili v tém duchu. Zvláštní význam měly projevy podpory buď jak buď krajně levicovému Charlie Hebdo ze strany pravicových politiků, kteří byli časopisem donedávna zesměšňováni. I prezident Hollande, socialista, byl do té doby velmi často terčem posměchu časopisu. Tváří v tvář tragédii všechny tyto věci zůstaly stranou. Ba naopak, být terčem posměšků ze strany teroristy napadeného časopisu se stalo oceněním svého druhu.
Pětice ve středu zastřelených kreslířů Charlie Hebdo byla většině Francouzů dokonale známá z obrázků publikovaných nejen v tomto časopise. Proto jejich tragická smrt vyvolala u velmi mnoha lidí šok podobný tomu ze ztráty blízké a známé osoby.
Svým útokem teroristé udělali z jízlivého a nekompromisního satirického časopisu, jeho erty bývaly málo vtipné i nevkusné, symbol války o svobodu slova a o udrení dosavadní podoby západní demokracie. Oběti útoku během několika hodin přirozeně rozšířily řady národních hrdinů. Jejich památka byla uctěna v poledne ve čtvrtek 8. ledna ve všech školách ve Francii minutou ticha.
V neděli 11. ledna se v celé Francii odehrály masové manifestace. Přes čtyři miliony Francouzů prošly v klidu a soustředění ulicemi všech větších měst pod hesly o svobodě slova a republikánských hodnotách. Manifestace se proměnily v kolektivní opojení národní jednotou. Týden poznamenaný terorismem i náboenským fanatismem končil neočekávaně optimisticky.
Na rtech všech demonstrantů bylo moné číst heslo Je suis Charlie. Jako symbol solidarity s chladnokrevně zastřelenými novináři z časopisu Charlie Hebdo. Šlo ale také o heslo boje za svobodu slova a tisku, bez kterých nelze zajistit svobodu obyvatel.
Objevily se mnohé variace tohoto hesla: Jsem id, Jsem policista, Jsem muslim, Jsem gay a řada dalších. Francouzi chtěli vykřičet, e se cítí svázáni se všemi, bez ohledu na vyznání, rasu, původ, sexuální preference. Natruc patologickým představám teroristů. Právě to je hlavní republikánská hodnota.
Manifestace se proměnily ve svátek radosti. Francouzi samozřejmě vzdali čest obětem teroristických útoků z předcházejícího týdne, ale rychle začala převaovat euforie z poráky zla, hrdost na práci policie, vlády a lidí, kteří se náhodou stali součástí tragických událostí a často se zachovali hrdinsky. V ulicích chtěli lidé zdůraznit, e se nenechají zastrašit terorem, e budou bránit svobodu a demokracii, e společně chtějí budovat lepší budoucnost.
Paříská demonstrace spojila rovně představitele 44 států, kteří společně prošli krátký úsek Voltairova bulváru mezi náměstím Republiky a náměstím de la Nation. Mimořádně symbolický význam měla přítomnost Benjamina Netanjahua a Mahmúda Abbáse.
Kromě zahraničních politiků manifestace spojila také francouzské politiky všech proudů s výjimkou Národní fronty. Neúčast těch posledních nikomu nevadila, naopak naplňovala optimismem, e moná právě to otevře oči voličům strany, která hraje odedávna s kartou xenofobie a koketuje s rasismem. Je to paradoxně Národní fronta ádající obnovení trestu smrti mj. pro teroristy, která je největším spojencem takových teroristů.
Nedělní demonstrace prolomily lhostejnost většiny společnosti obvykle mlčící k projevům netolerance a fanatismu. Miliony Francouzů vykřičely, e nesouhlasí se zvětšováním rozdílů. Všichni jsou dnes ve Francii idy, muslimy, gayi, policisty. Příznačné je, e ještě před několika týdny prošly Francií demonstrace napadající policii za smrt demonstranta proti stavbě přehrady na jihu země. V neděli byly policie i četnictvo vynášeny do nebes.
Sotva se mohlo zdát, e se teroristům podařilo zastrašit a proměnit otevřené západní společnosti ve společnosti vyděšené, zatlačené do kouta, uvaující výhradně o vlastní bezpečnosti, kdy Francouzi takto masově podpořili společnost otevřenou, tolerantní, stavějící na spolupráci všech svých sloek.
Neobvyklý den zakončilo shromádění v paříské Velké synagoze, které připomnělo všech sedmnáct obětí teroru z předchozího týdne, mezi nimi čtyři idy zastřelené v košer supermarketu ve Vincennes. Přítomen byl prezident François Hollande, premiér Izraele Benjamin Netanjahu, francouzský premiér Manuel Valls i ministr vnitra Bernard Cazeneuve.
Výrazně antisemitský charakter posledního, pátečního útoku ve Vincennes jen posílil, jistě proti záměru teroristů, pocit jednoty společnosti. Na výzvu premiéra Netanjahua k nové aliji premiér Francie Manuel Valls odpověděl, e Francie bez idů nebude skutečnou Francií. To jen posílilo republikánské vyznění toho výjimečného dne.
Přesně týden po útoku, další středu, vyšlo nové číslo týdeníku Charlie Hebdo. Přestoe byl vytištěný v absolutně rekordním počtu sedm milionů výtisků, jen nemnoho Francouzů ho hned dostalo do rukou. Většina výtisků zmizela pod pultem.
Celý náklad byl ale distribuovaný do trafik v několika částech během celého týdne, nejen ve středu, jak to bylo do atentátu. Kadý tak ádané zboí dříve či později dostal. Motivace ke koupi časopisu byly různé. Nejdůleitější byla bezpochyby chuť přiblíit se symbolu. Část lidí chtěla touto cestou teroristům a islámským fundamentalistům osobně ukázat, e se jim nepodařilo zabít Charlie Hebdo a ducha Francie. Jiní takto chtěli finančně podpořit rodiny zavraděných i samotnou redakci.
Důleitá motivace je také čisté vlastenectví. Během uplynulého týdne velmi mnoho Francouzů pochopilo, jak důleité jsou pro ně pojmy demokracie, svobody slova, národní jednoty a hrdosti. Do té chvíle bylo vlastenectví pojem ospalý, pokulhávající. Brali si z něj jen strany a organizace extrémní pravice, oslavující velkou koloniální Francii. Ukázalo se, e důleitým symbolem vlastenectví můe být malý levicový, často krajně levicový humoristický časopis kritizující všechno, nelítostně a nešetřící nikoho.
Právě tyto charakteristiky Charlie Hebdo na časopis nasměrovaly nenávist náboenských fanatiků. Ale byli to právě oni, kdo, kdy zabili jeho redaktory, udělali z malého, ne moc dobře prosperujícího časopisu symbol boje o svobodu slova a demokracii. Ba co víc, do té chvíle mimo Francii neznámý Charlie Hebdo se stal během několika hodin nejznámějším časopisem na světě.
Francouzský smysl pro humor je velmi zvláštní. Liší se výrazně od smyslu pro humor, který mají Angličané, Němci nebo Poláci. Stojí na čtyřech pilířích: cynismu, sarkasmu, slovních hříčkách a odstínech jazyka. Charlie Hebdo pouíval mnohem víc cynismus a sarkasmus ne slovní hříčky a subtilnost jazyka. Ty dva druhé nástroje zase mnohem častěji vyuívá druhý humoristický časopis Le canard enchainé.
A právě proto to byl Charlie Hebdo, nikoli Canard, kdo tak iritoval náboenské fanatiky. Jadrnost i srozumitelnost takového typu humoru byla toti právě v oněch kruzích přesně chápána. Tito lidé se nebaví luštěním slovních hříček; obrázek Mohameda je pro ně největší urákou. Takový jednoduchý a selský humor je srozumitelný kadému a nevyaduje ani přípravu, ani intelektuální úsilí.
Náboenští fundamentalisté nemají přece v úmyslu pouštět se do filozofických diskusí. Obvykle vysílají svá poselství v podobě ultimativních poadavků na podřízení se jejich víře, zvykům, výmyslům. Diskursy všech fundamentalistických náboenských formací toho typu se sobě navzájem velmi podobají, jsou obvykle intelektuálně velmi slabé, naduté, iracionální nebo přímo odporující logice a zdravému rozumu.
Jednoduchost sdělení zaručuje monost zasáhnout nejširší skupinu nevzdělaných posluchačů, protoe ti vzdělaní se beztak jejich názory přesvědčit nenechají. Tyto metody uívá univerzálně kadá propaganda. Francouzi se přesvědčili na vlastní kůi, k čemu tento typ indoktrinace vede.
Útoky ze 7. ledna budou mít dlouhodobý vliv na ivot ve Francii, ale také mimo ni. Největší obavy se týkají Národní fronty, která odedávna vyuívá pro vlastní politické cíle strach z islámu a bezohledně napadá muslimy. Tato strategie jí přináší výborné výsledky, take si lze snadno představit, e ji bude po tragických útocích tím víc vyuívat.
V uplynulém roce se ve Francii povedlo zmařit několik teroristických útoků dihádistů a s nimi spojených radikálních skupin. Francie je však pro islámské teroristy ideálním polem působnosti, protoe zde ije více ne pětimilionová muslimská náboenská menšina. Mezi těch pět milionů patří samozřejmě i nevěřící a nepraktikující Francouzi pocházející z muslimských rodin. Je nutno si uvědomit, e v tak obrovské a různorodé společenské skupině se snadno najdou černé ovce. Úsilí vlády se zaměřuje na zastavení případné odvety na vyznavačích islámu.
Přeloil Patrik Eichler.
Jacek Kubiak (1960) je biolog, jako publicista spolupracuje s několika polskými médii a Listy, dlouhodobě ije ve Francii.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.