Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 1 > Václav Jamek: Právo znevaovat aneb Krach unikulturalismu
U jsem o tom mluvit nechtěl. V roce 2006 jsem šlamastykám ve vztazích mezi islámem a naší post-křesťanskou civilizací věnoval hned tři fejetony (ten podivný přívlastek nepouívám proto, e bych křesťanství pokládal za mrtvé, ale proto, e civilizace vyrostlá na jeho základě u není výhradně křesťanská: co muslimové zpravidla jaksi nechápou, ale moná ani někteří křesťané, kteří všechno dobro připisují sobě a vklad ostatních pokládají za scestný). Po vyvradění redaktorů jistého okrajového francouzského časopisu dvojicí muslimských fanatiků se nicméně pokusím pokročit o kousek dál.
I kdy není pravda, e všichni současní teroristé jsou muslimové, a lze i mít za to, e ostatní formy terorismu jsou utlumeny jen dočasně, stačí, e muslimů je mezi teroristy většina; a to, e mezi muslimy je snad drtivá většina umírněných a snášenlivých, nebude nic platné, i pokud to pravda je: ta malá částečka prostě zkazí celek. Metafora, jako vdy ošemetná, ale výmluvná: kdy se do smaenice dostane jedovatá houba a někoho zabije, sotva přesvědčíte někoho dalšího, aby smaenici dojídal, poukazem na to, e ostatní houby v ní jsou naprosto zdravé. Islámu by jistě prospělo jakési aggiornamento, a určitě není na nás, abychom do toho příliš mluvili a radili; dokud se to nestane, je však nutno počítat s tím, e důvěra k islámu u západního člověka nebude.
Základní otázka, kterou by si lidé nejrůznějšího přesvědčení a vyznání měli u pomyslného rokovacího stolu poloit, by zřejmě zněla: Máme ít všichni vedle sebe v jednom společném světě? A pokud ano, co je k tomu zapotřebí? (Pokud ne, oddělíme se zdmi, nebo budeme ve shodě s posvátnými tradicemi válčit, netradičně nukleárními zbraněmi?)
Své způsoby nemůeme druhým vnutit (take bychom to ani neměli chtít), můeme je pouze vysvětlit – případně nabídnout ke sdílení: ovšem sdílení je vdy výslednice, vektorový součet. Například my, obyvatelé Evropy, většinou jíme vepřové maso, ale psy ne, malujeme obrázky podle skutečnosti i neskutečnosti a po krutých zkušenostech jsme se naučili snášet lidi, kteří se od nás v mravech a víře liší, tedy i muslimy. Říkáme tomu ít a nechat ít.
Některé asijské národy psy jedí, ale kdy se přistěhují mezi nás, nepoadují, abychom jejich právo jíst psy legálně uznali a zahrnuli naše domácí mazlíčky mezi jateční zvířata. Pořád jim toho k jídlu zbývá dost. Nikdo z Evropanů proti nim nedemonstruje, třebae mají úplně jiné náboenství i ivotní způsoby. ádné karikatury Buddhy nebo Šivy (který zas nejí hovězí); a kdy, vůbec nikdo si toho nevšimne. Členové jiných národů se přistěhují, a po nějaké době by chtěli, abychom my přestali jíst vepřové, protoe je oni nejedí, pro svou víru ádají výsady a chtějí se řídit zákony vlastního práva. Nechápou, e kdyby k tomu došlo, nemohli bychom u s nimi ít pohromadě a museli bychom je vyhnat, nebo se o to alespoň pokusit: co vlastně nechceme. Ale není nic divného ani pohoršujícího na tom, e si chceme uchovat civilizační prostor, v něm jsou naše způsoby ctěny; toté bychom měli samozřejmě umonit jiným u nich doma, a je pravda, e jsme se doposud civilizačně příliš roztahovali.
I kdy tedy někteří a příliš velkodušní Evropané hledají chybu hlavně v nás, protoe prý jen chceme vnucovat světu svou domýšlivou zvláštnost, přece jenom to vypadá, e naše zásady mají k všelidskosti blí, protoe my podle nich s jinými ít můeme, kdeto někteří jiní podle těch svých s nikým odlišným v rovnoprávném míru ít nedokáou. (Naše pohodlí proti bídě a křivdám, které se dějí jiným, ovšem je argument, ale neděje se toté i těm klidným Asiatům, i kdy ne v tak těsné blízkosti?)
Teď konečně to nejcitlivější: prubířským kamenem a zárukou našeho civilizačního postoje je právo znevaovat. Zajišťuje se jím, aby ádný světonázor nesměl svými apriorismy potlačovat premisy názorů jiných. Co začíná vraštěním obočí, můe končit krutovládou. První, co jakákoli tyranie dělá: zavře smích do ohrady krotkých estrád a zakáe, aby se lidé posmívali její ideologii. Například aby si utahovali ze Stalinova či Leninova kultu nebo aby se pošklebovali nepodloenému nároku marxismu-leninismu na vědeckost. Ob etom ně šutiť. Zvláštní je, e jsme to zaili, máme o tom jedno z nejslavnějších děl naší poválečné literatury, a dnes chtějí někteří to, co na jednom světonázoru nenáviděli, přiznávat názoru jinému, toti náboenské víře. (U zase, a opakuje se to při kadé příleitosti.) Jak vhodně připomněl jeden z našich klidnějších intelektuálů, neschopnost zobecnit poznatek (přiměřeně jej rozšířit na jiné situace) tvoří podle Kanta podstatu hlouposti.
Časopis Charlie Hebdo, jeho tvůrci se stali oběťmi teroristického útoku, představuje krajní formu znevaování, a to programově: hlásí se k humoru zlému a hloupému. Útok na něj není jen útokem na svobodu projevu, jak se běně píše, ale především útokem na svobodu znevaovat, neboli na svobodu svědomí. Na těch, kdo si tuze rychle vzpomněli na to, e si redaktoři svým nevkusným provokováním při plné znalosti rizika vlastně koledovali, tak ulpívá velmi nepříjemné podezření.
S takovým poučením naruby přichází třeba Tomáš Halík: střílení posměváčků jistě zatím ne, ale především by nemělo být dovoleno uráet víru druhých. Myslí tím pochopitelně svou vlastní víru. Jene ne něco plácnu, bylo by vhodnější pomyslet na nějakou víru, která se té mé nejvíc příčí, a vztáhnout myšlenku na ni: nějakou víru má přece leckdo, a jak by to bylo například s uráením komunistů, anarchistů, nacistů, lidoroutů a toho příšerného Václava Jamka? Nebo si vyhrazuji důstojný pojem víra jen pro sebe a souvěrce, a u ostatních jsou to bludy a nechutné utopie? Posměváček se právem táe, jaký jiný je potom mezi vírou a bludem rozdíl ne přivlastnění. A uznám-li za víru všechno, jak bude vymezen prostor pro kritiku?
To je však ještě ten menší problém. Ten hlavní tkví přímo v pojmu uráet. Urazil jsem například křesťany slovem leckdo? Uráení toti není objektivní proces. Urazit mohu jen toho, kdo se urazí. A náchylnost k tomu urazit se není u kadého stejná. Někdo má hroší kůi, a věřící všeho druhu mívají bohuel kůičku velejemnou a sebemenší zrnko písku jim působí neskonalé utrpení. Někdy takovou kůičku ani nemají, ale tváří se tak, aby mohli druhé ovládat. Obecně se tomu říká nedůtklivost. Z toho plyne, e míru, ba ani hodnověrnost uráení nelze samy o sobě stanovit, a nelze tedy na tomto základě ani uzákonit jeho zákaz.
Objektivnější pojem je neuctivost. Řekněme, e jako uráka by se dala definovat neuctivost nepodloená a bezdůvodná, navíc tak silná a hrubá, e ji u nelze vnímat jako ert (míra je v tomto případě pouze pomocné kritérium). Neuctivost však, jak u jsem řekl, v naší kultuře zakazovat nelze; lze ji pouze odmítat. Časopis Charlie Hebdo zaujímá v neuctivosti postavení krajní. Svou sémiologickou pozici dává však předem najevo, operuje v komunikačním poli zřetelně daném, co jej při vší krajnosti udruje statutárně ve sféře ertu. To člověku sitému s naší civilizací v zásadě stačí k tomu, aby se s jeho nelibou existencí vyrovnal. Podstatnou otázkou zůstává, zda jsou jeho nevkusné erty nepodloené.
Podle mého názoru nejsou. Karikatury by se potom míjely cílem, a míjet se cílem je pro kadého satirika pohroma. Nejslavnější karikatura proroka Mohameda ho ukazuje, jak se drí za hlavu a hořekuje: Je to hrůza, kdy vás milují blbci! Útok je přiléhavý, dokonce zevšeobecnitelný, take nijak zvlášť protimuslimský. Zlob se, koho se to týká, a jake je to s tím zrcadlem a křivou hubou? Stáhl jsem si z internetu také několik karikatur zaměřených na katolickou církev. Přijdou mi většinou přihlouplé (co je program časopisu, jako výmluva zvlášť příhodný), ale ne bezdůvodné. Na jedné vidíme Benedikta XVI. krátce po odstoupení, jak se drí v láskyplném objetí s mladým členem švýcarské gardy a říká: Konečně volný! Jistě to není (nepodloený) poukaz na Benediktovu homosexualitu, ale na pokračující vůli církve i Benedikta samého rozhodovat o sexuální morálce, při všech sexuálních skandálech, které na ni právě za jeho pontifikátu dolehly.
Jiná ukazuje Františka, tou dobou v Brazílii, jak ve sporém oblečení křepčí na karnevalu, s komentářem: Schopen všeho, jen aby nalákal zákazníky. Karikaturista zřejmě pochybuje o tom, e je pape ve své politice otevřenosti upřímný. Nespravedlivé, sporné, ale pořád nic alovatelného. Pape má řadu moností, jak na takové útoky odpovědět: nepřijmout členy redakce k audienci (neboli nevpustit je na oplátku do komunikačního pole své víry), kritizovat je neméně trefně nebo tím pověřit někoho jiného, případně zachovat důstojné mlčení a dál jednat svobodně v souladu s vlastním svědomím: neboť čistota úmyslů nakonec vdy vyjde najevo a pozná se v jejich účinku. Tvrdit, jako to dělá Halík, e časopis uráí víru jedněch i druhých, ádat obecný zákaz takového jednání, a přitom nepodat ádnou přesnou analýzu, která by záměr urazit dokazovala, však zavání licoměrností... a je hodna i toho nejdrsnějšího zkarikování. Náboenská víra by u za ta léta měla být vyrovnána s tím, e ji někteří lidé budou nadále znevaovat – právem i neprávem – i ve věcech, které jsou pro ni posvátné, a nejen bezzubými legracemi, které předvede pro jistotu jednou do roka sám pan farář.
Ti v naší západní společnosti, kterým všechny ty vrady zdánlivě enou vodu na mlýn, si také hned pospíšili s tvrzením, e jde o krach multikulturalismu. Já to vidím přesně naopak: je to krach unikulturalismu. V první řadě unikulturalismu muslimského: jeho násilné projevy přece nelze povaovat za úspěch! Jaké výhody z toho islámu plynou? ádné! Z krutosti a nenávisti nic kloudného nevyroste.
K multikulturalismu pokojného sousedství a doufejme i vzrůstajícího sdílení jsme v zásadě odsouzeni: Evropané věřící i nevěřící, muslimové, Indové, Papuánci, rostliny, zvířata, lidé. ivot na Zemi. Druhá monost – obecný rozkol – je příliš ubohá a vzhledem k dosaenému stupni technického rozvoje málo pravděpodobná. Dnes rozhodujeme spíš o tom, zda další osud našeho druhu, nevyhnutelně společný, bude lidský, nebo nelidský: sdílená obec, nebo globální tyranie. Krátkozraké a nebezpečné je proto i pokušení oivit náš vlastní unikulturalismus, co je vlastně směsice nesnášenlivých tradičních partikularismů, které jsme pokládali za překonanou zlou minulost. Sami bychom na tom prodělali. Kdy vystrkuje růky naše stará úzkoprsá mravopočestnost a ráda by uzákonila politickou korektnost, civilizaci bez vůně, bez barvy a bez chuti, je potřeba vzdorovat. Prosadí-li se unikulturalismus, zkrachujeme všichni.
Jistý malý krach našeho západního unikulturalismu vidím v té podivné aféře českých dětí vyvlastněných norským státem. Dost moná e Norsko jen uplatňuje mezinárodní úmluvu o právech dítěte, jene si k ní zřejmě vytvořilo soubor vlastních, přemrštěných kritérií, která vypadají jako nějaká zvláštní šaríja s drtivou sankcí při sebemenším poklesku: plácnete dítě nebo mu dáte do školy sladkou přesnídávku – a dítě vám rovnou seberou? Norové neznají něco jako napomenutí, pokutu, varování, kdy u je tedy záhlavec takový zločin? Navíc je zřejmé, e tomuto svému mravopočestnému unikulturalismu odhodlaně, bez upozornění a se zvláštním gustem podřizují cizince: kulturní návyky druhých je nezajímají.
Český unikulturalismus (zvaný té nekulturnost) má na to své vlastní odpovědi: vykrucování. Najednou slyšíme argumenty typu my černochy také střílíme (jako by se tím na osudu těch dvou zcizených dětí mohlo něco změnit), spolu s tajnůstkařením hodným Kubiceho zprávy (to, co víte, není ještě nic proti tomu, co nevíte, a co vám v zájmu těch dětí nesmíme říci: ono je tedy ještě něco horšího ne pohlavní zneuívání, naštěstí neprokázané? – a těm dětem se přece u ublíilo dost!). Moje rozpaky kolem té věci jsou velké, moná se k nim ještě vrátím.
Ostatně soudím, e k právům dítěte patří: a) mít rádo bonbóny a b) nebýt policejně zabavováno.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.