K Listům č. 5/2014
Debata o lidských právech se zejména díky svému zahraničně politickému rozměru stala zřejmě nejvýraznější domácí politickou debatou uplynulého roku. Jako její součást zveřejňujeme polemický příspěvek Stanislava Křečka.
Proměny světa, které přicházejí po roce 2000 a které se bezpochyby dotýkají i problematiky lidských práv, jsou mnohem hlubší, ne si připouští Petr Uhl (Neádejme jen toleranci, nýbr i právo, Listy 5/2014). Sám se obávám, e s některými tradičními představami o lidských právech se budeme muset rozloučit.
Svět a společnost, v jejich existenci doufali například autoři Všeobecné deklarace lidských práv, pokud vůbec někdy existovaly, dnes ji neexistují. Na formulaci tehdejší Deklarace se ostatně tehdy nepodílely ty národy, které v té době neměly stát – ily např. v koloniálním područí – ale dnes je jejich vliv na podobu světa téměř rozhodující.
Ji samotná představa vyjádřená v čl. 1 Všeobecné deklarace se ukázala být jen intelektuální představou lišící se od pozdější reality. Lidé se nerodí rovni v právech a lidské důstojnosti.
Je zcela zřejmé, e dítě narozené v rozpadlé chatrči kterékoli světové favely ve skutečnosti má – na rozdíl od dítěte narozeného v rodině disponující často obtíně představitelným majetkem – zcela jiné monosti realizovat a determinovat svůj ivot tím, co jsme si zvykli nazývat prvotní nebo základní lidská práva.
Kdykoliv se dnes hovoří o lidských právech, máme kupodivu většinou na mysli především práva jednotlivců (nejvýše však malých či větších skupin).
Jde jak o situace, ve kterých je namístě hovořit o zvláštním postavení (tedy i právech) skupin z povahy věci zasluhujících rozdílné zacházení (např. pacienti, spotřebitelé nebo nájemci bytů), tak o definování a prosazování zvláštních práv plynoucích z víry a náboenského přesvědčení, práv národnostních nebo rasových menšin, práv vyplývajících ze sexuální orientace.
Nejde o to, e by skutečná a samozřejmá práva těchto osob – právo na slušné zacházení, právo na svobodnou volbu svého jednání atd. – neměla být šetřena. Problém vzniká tehdy, pokud je vytvářen dojem, e realizace těchto práv je prosazována proti většinové společnosti. Vzniká tak toti nebezpečná představa o permanentní diskriminaci coby charakteristice celé postmoderní společnosti. Důsledkem toho pak je parcelizace práva.
Jeden z pohledů na tento problém popsal dnešní ústavní soudce Ludvík David před deseti lety v článku Fungují záruky právního státu? Tvorba většiny předpisů, napsal tehdy v Revui Politika, je motivována snahou zakotvit alespoň relativní jistotu a podepřít zájmy určitých společenských skupin, reprezentujících jednotlivé obory lidské činnosti, jich v tzv. civilizovaných zemích stále přibývá. Příslušníci těchto skupin své' právní normy znají nebo se to u nich alespoň předpokládá. Od ostatního obyvatelstva se samozřejmě znalost takových předpisů nečeká.
A jak to ještě razantněji nedávno zformulovala Irena Válová: Zaplevelen ve všech moných normách všemi druhy antidiskriminací (...) vytvořil ve skutečnosti sám tento stát svými zákony menšiny. V normálním státě platí obecné právo pro všechny občany stejně bez ohledu na různosti jednotlivců a speciální práva jsou udělována jen mimořádně. Takový stav činí stát respektovaný, stát všech občanů a pro všechny občany.
V některých případech se tak dostáváme a k tomu, e od teritoriálního působení právních norem přecházíme k jejich personálnímu pojetí. Jako kdyby si po středověkém vzoru někteří občané nosili svá práva s sebou, a měli tak ve skutečnosti jiná práva – moná spíše reálné monosti – ne většina členů společnosti.
V ji zmíněném článku se Petr Uhl obsáhle zmiňuje o nedávném a dodnes veřejností hojně sledovaném případu údajné diskriminace, kdy mělo být jedné somálské dívce kvůli jejímu šátku zabráněno studovat v Praze střední zdravotní školu.
Jde o veřejnosti známý případ a není asi nutné popisovat jeho věcnou stránku. Jde ale o problém mnohem hlubší, toti o vědomí souvislosti s jinými právy a skutečnostmi, jako je třeba poadavek na rovnost občanů. Přednost, která je dána výlučně jednomu z domnělých práv – např. aktuálně právo ákyně nosit náboenské symboly při vyučování – vede k tomu, e je paradoxně (diskriminačně) nezbytně zpochybněno právo jiných.
Petr Uhl tvrdí, e u naše Listina, tedy ústavní zákon, skýtá svobodnému projevování víry a náboenství větší ochranu ne třeba politickému přesvědčení či členství v politické straně. Nesdílím toto přesvědčení. Čl. 16 Listiny sice hovoří o právu občanů svobodně projevovat své náboenství a víru, ale stejně a stejnými slovy (Občané mají právo...) se v čl. 19 hovoří o pokojném shromaďování nebo v čl. 20 o sdruování v politických stranách. Hierarchii těchto práv zde nenalézám.
Právem lze tedy konstatovat, e ádný náš právní předpis nestaví náboenské symboly nad ostatní symboly lidské činnosti a identifikace. Zejména kdy v §2 odst. 3 antidiskriminačního zákona (zák. č. 198/2009 Sb.) výslovně uvádí, e nikoho nelze omezovat z důvodů rasy, etnického původu, pohlaví, sexuální orientace, věku zdravotního postiení, národnosti, vyznání, víry či světového názoru.
Pak by ovšem mohl jiný ák – neměl-li by být diskriminován – mít na hlavě i pokrývku vyjadřující jeho světový názor nebo národnost, čím se ovšem dostáváme do stavu sotva slučitelného se spořádanými poměry ve školách, tak jak jsme si je dosud představovali. Z celé diskuse nad tímto problémem se zcela vytratilo, e původně nešlo o šátky, o to co kdo můe nebo nemůe nosit ve veřejném prostoru na sobě, ale zejména o to, e jde o chování nezletilých školaček, u kterých svobodné přihlášení se k čemukoliv je jistě třeba posuzovat opatrně. A navíc o chování ákyň ve třídě v době školního vyučování! Take poukazování na to, e naše babičky také nosily šátek a e dámy ve společnosti nemusejí pokrývku hlavy sundávat, jsou zcela nepřípadné. Tam, kde naše babičky a dámy nosily a nosí šátek, nikdo nebrání nikomu mít na hlavě cokoliv.
Jiným příkladem stavu, kdy při těchto úvahách chybí vědomí souvislostí, je snaha o odstraňování tušené diskriminace z důvodů pohlaví. Sňatek mue a eny má po celou historii lidstva (bez ohledu na formu tohoto spojení) zcela zjevný cíl, toti vytvoření dítěte a péči o ně. Důraz na párovost tohoto spojení a na rozdílnost obou pohlaví je zde zcela zřejmý a z hlediska smyslu tohoto spojení také odůvodnitelný. Je jistě moné povaovat za rovnocenné tomuto spojení i sňatek osob stejného pohlaví (jak je to dnes v diskursu o lidských právech zcela nezbytné), ale pak patrně nelze přehlédnout, e argumenty pro takové souití nikterak neodůvodňují párovost takového spojení.
Jinými slovy – argumenty pro sňatkem posvěcené souití dvou muů jsou stejné jako pro souití dvou muů a jedné eny, pro souití dvou en a jednoho mue – kombinací je bezpočet. Je-li jediným argumentem to, e chtějí ít spolu, neboť se mají rádi (a rády) pak souití v páru opravdu nezbytné není. Tím ovšem nikterak nehodlám taková souití a takovou sňatečnost zpochybňovat, jen upozorňuji na ono vědomí souvislostí.
Druhou závanou skutečností, kterou je nutno brát v úvahu, chceme-li se dobrat skutečné podstaty lidských práv, je to, co přispívá ke kvalitě člověka v dnešním světě, kam směřují tuby a úsilí většinové společnosti.
Moje ji několikrát publikované tvrzení o tom, e základní lidská práva jsou přinejmenším zcela rovnocenná právům sociálním, je rozporováno nejen zprava (R. Joch, J. Kalvoda), ale překvapivě i zleva. Mému loňskému článku (Základní práva neřeší nerovnost, Lidové noviny, 11. 11. 2014) oponoval např. i Karel Holomek, předseda Společenství Romů na Moravě tvrzením, e základní lidská práva jsou rozhodující a ostatní – tedy i sociální práva – mohou být zajišťována jen operativně.
Je to paradoxní právě proto, e postavení Romů v českém prostředí podle mého názoru situaci dobře ilustruje. Romové mají – co patrně nikdo nezpochybňuje – zajištěna u nás všechna základní lidská práva, mohou se svobodně shromaďovat, vyjadřovat se k čemukoliv, mohou svobodně kamkoliv cestovat, vyznávat jakékoliv náboenství, ani by to ovšem mělo nějaký podstatný vliv na jejich ekonomické a materiální postavení ve společnosti.
Koncepce sociálního bydlení v České republice, kterou nedávno vypracovala vláda, pouívá termín, který se mi líbí. Hovoří o trním selhání v případech, kdy ona rádoby mocná a neviditelná ruka trhu k překvapení některých není schopna vyřešit ani základní problémy společnosti. Mám však za to, e o podobném lidskoprávním selhávání lze hovořit i v souvislosti s realizací a stavem lidských práv ve světě.
Realizaci lidských práv – ať ji jakýchkoliv – dnes významně ovlivňuje zcela nový jev: lidé nepřipustí realizaci jakýchkoliv práv bez povinnosti a odpovědnosti. Dobře je to vidět na probíhajících diskusích týkajících se problematiky sociálního vyloučení a sociálního bydlení, ale i v ji zmíněném problému muslimských šátků.
Kadé absolutistické pojetí lidských práv (kadý má jen právo!) determinuje společenský nesoulad, zničující nejednotu společnosti a ohrouje i realizaci práv jinak nesporných. Stejně tak je tomu tam, kde je bez onoho vědomí souvislostí vystupováno na obranu jakoby dotčených práv způsobem, který je pro společnost obtíně přijatelný.
Není snad zcela zjevným lidskoprávním selháním povyk, který část aktivistů spustila kolem oblečení Matta Taylora, vědce, který měl významný podíl na přistání sondy Philae na kometě 67P, kdy v televizi vysvětloval tento fenomenální úspěch? Je mi fuk, jestli jsi přistál na kometě, tvá košile je sexistická a ostrakizující, psali mu na sociálních sítích ti, kteří se domnívají, e obhajují lidská práva.
Avšak nejen to. Obávám se, e tradiční pohled na lidská práva, jak je popisuje ve zmíněném článku Petr Uhl, nepřihlíí dostatečně k míře respektu a pak k míře naléhavosti, jaké se ona práva v současné společnosti těší. Neznamená snad dnes svoboda slova pro mnoho lidí spíše pište a říkejte si, co chcete bez vlivu na běh událostí? Nemá snad v Evropě ale i jinde stále více lidí dojem, e svoboda politického projevu je bez významu, pokud v ulicích nebudou barikády a nebudou tam hořet zapálená auta?
Není snad mnoho lidí přesvědčeno o tom, e míra politických práv se posuzuje spíše podle ratingu ne podle svobodného mínění občanů? Nemá snad většina společnosti za to, e právě svoboda některých lidí zcela volně nakládat se svým majetkem je příčinou ekonomických potíí současného světa?
Naopak velmi vítám tvrzení Petra Uhla, e zuování ochrany lidských práv na ochranu práv občanských je přitom častým nebezpečným bludem dnešní doby. Kdy naposledy demonstrovali lidé za ona základní, přirozená práva? Není naopak pravdou, e co týden lidé na celém světě demonstrují za ona nepřirozená sociální práva? Ostatně, není právě názor na druhořadost a nepřirozenost sociálních práv tím, proč se podstatná část společnosti dosud nedokázala vyrovnat s minulým reimem, který zcela jistě nezaručoval ona přirozená práva, ale zato garantoval ona nepřirozená práva v míře, která je dnes pro mnoho lidí nedostupná?
V zemích, kde nejsou garantována práva osobní, politická či občanská, napsal v Lidových novinách Roman Joch, se lidé nemohou na reimu domoci práv sociálních ani ekologických. Naopak tam, kde mají práva osobní, občanská a politická, se mohou dohodnout i na míře sociálních a ekologických práv.
Podle mě je tomu přesně naopak. Jedno z poučení z tragických událostí 20. století přece spočívá právě v tom, e, řečeno básníkem, vlky z lesů ene hlad. e pokud v míře, kterou lidé budou povaovat za potřebnou, nebudou uspokojena jejich sociální práva, dříve či později budou i ostatní lidská práva vyvrácena. V době volání po zásadních změnách ve společnosti, v době přehodnocování minulých jistot bych rezignaci na toto poučení povaoval za mimořádně nebezpečnou.
(Redakčně zkráceno, mezititulky Listy.)
Stanislav Křeček (1938) je právník, zástupce veřejné ochránkyně práv.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.