Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 1 > S Evou Dobšíkovou a Pavlem Friedem hovoří Jan Novotný: idovští pamětníci vzpomínají
Staří lidé idovské národnosti, kteří přeili hrůzy dvacátého století – a to se podařilo jen málokomu –, u tady za nějakých deset let nebudou. Jejich vzpomínky, zkušenosti, ivotní bilance, hodnocení dneška – to vše si jistě zaslouí naši pozornost. Vyslechněme proto ještě, takřka na poslední chvíli, dva pamětníky z Brna.
Před druhou světovou válkou vypadalo Brno kulturně i národnostně podstatně jinak ne dnes. Jeho střed byl hodně německý, někteří obyvatelé česky ani nemluvili. Německy mluvila a cítila i většina idů (na počátku války jich bylo v Brně asi 11 000), chyběli ale Romové (tenkrát se říkalo cikáni) a muslimové. Cikáni ili na venkově nebo kočovali, muslim se vyskytl jen sporadicky. V Brně byly synagogy, mnoho kostelů, ale ádná mešita.
idům, kteří včas neodešli do míst, kam na ně Hitler nedosáhl, se podařilo přeít jen výjimečně, ať u v koncentračním táboře, zpravidla nikoliv vyhlazovacím (z asi 10 000 deportovaných brněnských idů se vrátilo něco přes 700), nebo v úkrytu u někoho, kdo dokázal pro cizí ivot riskovat svůj. To druhé absolvovaly zejména děti a je to i případ ing. Evy Dobšíkové, která proila v izolaci snad nejdelší dobu – od Vánoc 1941, kdy jí bylo devět let, a do osvobození Rudou armádou 16. 4. 1945. Samota ji dlouhodobě poznamenala, naopak děti v koncentrácích byly a příliš nahuštěné a trpěly strachem a úzkostí před neznámými nástrahami. Z terezínských ubytoven je nacistická moc vytahovala jako králíky z kotců – na smrt. I do plynových komor se šlo společně. Terezín přeil ing. Pavel Fried, který se tam dostal roku 1942 jako dvanáctiletý a byl později po několik let předsedou brněnské idovské obce. Stejné otázky poloil oběma pamětníkům spolupracovník Listů Jan Novotný.
V čem vidíte dnešní poslání idovských obcí?
P. F.: Je v podstatě stejné, jako bylo odedávna. Sdruovat mue a eny vyznávající idovskou víru a samozřejmě i jejich potomky. Po holocaustu (šoa) jsou v některých obcích sdrueni i členové, jejich idovský původ se odvozuje pouze po jednom z rodičů, někdy dokonce i po některém z prarodičů. Poslání obcí je tím přirozeně ovlivněno a rozšiřuje se.
V minulosti bylo prvořadým posláním idovských obcí organizovat náboenský ivot členů a poskytovat tomu odpovídající sluby, zejména zabezpečování kadodenních, sobotních i svátečních bohoslueb a společenských setkání. Proto obce budovaly a udrovaly potřebná zařízení.
Dalším důleitým posláním obcí byla péče o chudé a opuštěné členy. K tomu vznikaly idovské starobince, nemocnice, mnohdy i košer vývařovny. Chudým členům byla poskytována sociální výpomoc. V tomto směru přispívalo nejvíce Svaté bratrstvo – Chevra kadiša. Členství v něm bylo velkou ctí. Staralo se nejen o nemocné, ale i o poslední věci člověka včetně rituální očisty zemřelých – tahary.
Všechny tyto činnosti organizoval zejména rabín obce. Ten také vedl výuku náboenství hlavně pro děti a mláde, vyučoval i hebrejštinu, namnoze i další jazyk, pokud jej ovládal. V obcích býval kromě rabína té kantor – chazan, který vedl bohosluby.
To všechno je v různé míře posláním idovských obcí i dnes. K tomu ale po vyvradění více ne osmdesáti procent evropských idů vyvstaly nové povinnosti. V prvé řadě je to péče o ty, kteří nacistické běsnění přeili. Z celých rodin se povětšině vraceli jen jednotlivci, kteří museli najít novou cestu ivotem, budovat existenci, nacházet azyl, hledat po světě zbylé příbuzné. Postupně stárli a proívali a proívají podzim svého ivota mnohdy osaměle. Je povinností obcí učinit jim tento podzim co nejdůstojnějším.
idé prokazatelně ijí na našem území od přelomu prvního a druhého tisíciletí. Jen na Moravě byly před druhou světovou válkou padesát dvě idovské obce. Jejich členové postavili a provozovali synagogy, hřbitovy, mikve (rituální očistné lázně) a další zařízení. I kdy většina z nich byla zničena, mnohá nepřízeň časů přečkala a idovské obce mají náboenskou i kulturní povinnost se o ně starat, opravovat je a udrovat, a to i tam, kde ji takřka ádní idé neijí. Jen v Brně pečuje místní obec o třináct hřbitovů.
Tragédie evropských idů nás zavazuje k trvalému aktivnímu boji proti antisemitismu a rasismu. Tato povinnost je součástí stanov naší obce a má mnoho podob. Patří sem aktivní účast na protestních akcích proti neonacismu či osvětová přednášková činnost na školách i v jiných institucích, v ní se mohou dosud uplatnit i ti, kteří holocaust přeili, pravidelné konání tryzen, kadoroční setkání pod názvem Izrael a my. K této osvětové činnosti vyuívá obec také svých vlastních prostor a otevírá je přitom nejširší veřejnosti. Naší trvalou snahou je tuto otevřenost zvyšovat. Souhrnně řečeno – seznámit naše spoluobčany s tím, kdo jsme, co vyznáváme, co nás postihlo a kam směřujeme.
E. D.: idovské obce jsou zřizovány, aby pomáhaly svým členům, a je to opravdu potřeba. Dnes ti nemnozí, kteří přeili nějakým zázrakem holocaust, vymírají a obce jim umoňují nejen dobře zabezpečené pozdní stáří, ale také pocit, e nezůstávají opuštěni. Bohuel po válce takové pospolitosti nefungovaly a některým navrátilcům do rodné země, svého města či vesnice se po léta nedařilo integrovat se do kadodenního ivota a najít v něm svůj pevný bod.
Jsem členkou brněnské obce, která má kolem tří set členů a je ze tří moravských obcí největší. Do začátku devadesátých let nesly naše obce přídomek náboenské (NO, nyní jen O). Toto akcentování náboenství některé náboensky vlané nebo nevěřící do společenství nepřitahovalo. Sama mám v muské linii etnické idovské předky, kteří byli vysoce vzdělaní v idovské věrouce i historii, ale náboenství nepraktikovali. Obávám se, e problém přetrvává dodnes. idovské náboenství je ve své ortodoxní starobylé formě neobyčejně obřadné a zatíené sterými předpisy: např. se v hrnci nesmí vařit jednou maso a jindy něco mléčného a samozřejmě nesmí být k obědu mléčné a masité jídlo (třeba křenová omáčka s uzeným). Pravidla, je kdysi posilovala vědomí sounáleitosti souvěrců a pocit výjimečné hodnoty jejich národa, ztratila význam snad u v době Josefa II., který svým patentem otevřel ghetta. Dnes je lpění na doslovném udrování prastarých zvyků a pravidel čímsi mimo čas. Ortodoxie – a ovšem nejen ta v idovském náboenství – působí proti nezbytné snášenlivosti a spolupráci občanů všech náboenských směrů. Nepodporuje pocit rovnosti lidí v právech a povinnostech, brání integraci do širšího společenství a snaze dívat se na svět očima jiných.
Proč se v našich obcích umísťují jen rabíni ortodoxního směru? Nechápu to a nemohu s tím souhlasit. Nepovauji za správnou ani ortodoxní výchovu dětí, protoe to není dobrá cesta do ivota v moderní společnosti, která by měla klást důraz na všelidské hodnoty. Vědomí kulturní tradice a dějin kadé lidské skupiny by se tomu mělo přizpůsobit.
Velmi důleitá je ovšem znalost příspěvku kulturních skupin do společné civilizační a kulturní pokladnice. idovská kultura spolu s kulturou křesťanskou patří k základům evropské a americké civilizace a významně se uplatňuje i jinde. Historii této účasti na společném dědictví by měli dobře znát a být na ni hrdi idé i křesťané.
Nechci zde uvádět zlé, zavreníhodné činy moci, kdy se křesťanství stalo vládnoucím náboenstvím. Taková moc nad jinými se naštěstí do rukou idů nikdy nedostala. idé také nikdy nevnucovali své náboenství násilím a agresí.
Patříte mezi pamětníky, do jejich osudů se tragická historie 20. století vepsala zvlášť výrazně. Které události pokládáte za zlomové pro vaši ivotní cestu?
P. F.: Pocházím z nevelkého okresního města Třebíče. Přesněji řečeno takové bylo v době mého mládí. Třebíčskou idovskou komunitu tvořilo na počátku 19. století asi padesát procent obyvatel města, bylo to asi osmnáct set idů. Měli své vlastní území, chcete-li ghetto, svého starostu, policajta a vše, co k obci patří. Za mého mládí zde však ilo ji jen něco přes tři sta idovských duší. Ostatní se rozptýlili po světě.
Z útlého mládí nemám vzpomínky na výrazné události, ale vím, e se nám idům ilo v Třebíči celkem dobře. Neili jsme vedle ostatních občanů, ili jsme mezi nimi. V tom je veliký rozdíl oproti obcím ve velkých městech. V těch mohli ít idé opravdu vedle svých spoluobčanů, měli své idovské obchodníky, krejčí, restaurace, holiče, advokáty, lékaře atd. a nic je nenutilo, aby výrazně pěstovali kontakty se svým okolím. To jistě neposilovalo vzájemné pochopení.
Já měl mnoho kamarádů, kteří idy nebyli: dcery a syny našich sousedů, spoluáky. To bohuel skončilo příchodem nacistů. Ti i nás v malých městech uplatňováním norimberských zákonů postupně vehnali do izolace.
Razantní změnou v mém ivotě byla ovšem deportace do Terezína. Nebylo mi ještě dvanáct roků. Byl jsem tam v tzv. Kinderheimu. Po návratu z Terezína jsem studoval v Brně. Po ukončení studia jsem jako nespolehlivý ivel vykonával slubu u Pomocných technických praporů.
Shodou okolností jsem se v Praze ocitl na Staroměstském náměstí 21. února 1948 ve chvíli, kdy tam komunisté vykročili k převzetí moci. Ten záitek, to davové šílenství, ve mně vzbudilo dvě myšlenky. Uvědomil jsem si, e podobně přicházeli k moci nacisté a e já do takové strany nikdy nevstoupím. U PTP jsem strávil třicet dva měsíce vojenské sluby, dá-li se to tak nazvat. V té době, ale i později, jsem se vdy hrdě hlásil ke svému idovství a kupodivu jsem udělal zkušenost, e takový postoj mi v mém okolí získává respekt. Někteří idé svůj původ skrývají, asi v domnění, e se jim pak povede lépe. Podle mého soudu, zdrenlivě řečeno, je to nemoudré. Být idem je někdy sloité, ale já jsem ve svém idovství šťastný.
E. D.: Pamětnictví? Ano, proili jsme čtyři, či chcete-li, pět reimů. Masarykovská republika byla i nebyla pro mne pohodou. Jako dítě velmi nezralé vnímala jsem především svou sociální privilegovanost – byla jsem jedináček oblíbeného obvodního lékaře. Běda, byl to id, byť náboenství nepraktikující, ale ještě před školou mě velmi vzdělal v idovských dějinách. Protoe to, co nám vykládal katolický pan farář, se mi strašně líbilo jako pohádka (nechával mě toti ve svých hodinách sedět v lavici, abych nemusela čekat na ulici), v náboenství jsem vynikala. Jen mě mrzelo, e jsem nedostávala známky. Při biřmování mě pan farář vzal s několika dalšími dětmi do kostela. Tam jsem musela podat panu biskupovi kytici růí a byla jsem mu představena jako nejlepší z náboenství. Na vybídnutí faráře mě biskup vyzkoušel, mými vědomostmi potěšen a faráře pochválil. Mám ale na pana faráře také vzpomínky, jak nepěkně se choval k chudým dětem. U tenkrát jsem se za svá privilegia moc styděla a marně jsem si přála být jako ostatní děti.
Brzy po mém kostelním úspěchu poádala naše pomocnice Mařenka mou maminku, aby si mě mohla vzít s sebou na odpolední vycházku po nedělním obědě. Šly jsme spolu dědinou a na místo, kde na ni čekal mládenec. Byl na první pohled zklamaný, e nepřišla sama. Proč jsi brala tu prašivou idovku s sebou? Na ta slova nikdy nezapomenu.
Protektorát – to je vstup nacistických vojsk, vzápětí smrt otce a rychle postupující pronásledování idů. Později naše vystěhování, po něm mě matka ukryla v domku starého pana poštmistra se aluziemi a okenicemi, kde jsem proila tři roky a čtyři měsíce v jakési samovazbě. (Ta trvala i v době, kdy se matce podařilo zařídit vydání zfalšovaných dokumentů, které mě přesunuly do kategorie, je byla určena a k pozdější deportaci.) Maminka byla jako vdova po idovi totálně nasazena v obilním skladu, kde se pracovalo na tři nepřetrité směny. Měli jsme idovské příbuzné a přátele v Brně a ve Vídni. Moc jsem na ně myslela a matka jim a do konce války pomáhala balíky. Z těch brněnských nepřeil nikdo.
A také jsem ztratila nejlepšího, vlastně jediného kamaráda. Byl asi o sedm roků starší, u jako předškolní dítě jsem s ním bývala kadý den na statku jeho rodičů, kde mě učil starat se o hospodářská zvířata. Jeho tatínek se dal, jak se tehdy říkalo, k Němcům. Stal se z něho nacionální socialista a rodina ho musela chtěj nechtěj následovat. Tři synové, včetně mého kamaráda, museli narukovat a jeden z nich padl. Můj kamarád zůstal jako tlumočník Američanů v Německu a je mu teď u téměř devadesát. Po roce 1989 mě několikrát navštívil a dodnes si píšeme. Přesto zůstala mezi námi průrva plná bolestivých otazníků a nedořešených problémů.
Období po válce do roku 1948? To se dá říci jednou větou. Návrat do pobořeného, zpustošeného domova a úasný pocit síly a touhy dohonit, co jsem zanedbala, učit se a učit, být ku prospěchu společnosti a pomoci z ní vykořenit zlo. To byl můj ivotní sen a někdy, zejména kdy se mi to nedařilo, styděla jsem se, e jsem přeila.
Komunistické období? Zase se to dá říci stručně. S kým jiným jít, ne s těmi, kdo jsou na straně chudých a utiskovaných? Vdyť jsem to viděla u jako děcko v rodné obci. Sociální demokraté se mi nezdáli dost důslední. Chce-li se však mladý člověk zapojit, musí mít pevnou půdu pod nohama, být dobře začleněn a přijímán svým okolím. Po letech samoty a vyřazenosti bylo pro mne obtíné toho dosáhnout. Plně jsem se dokázala integrovat a prosadit a asi čtvrt století po skončení války, v době, kdy k tomu shodou okolností vyvstaly příznivé podmínky. Ty ovšem netrvaly dlouho. Díky svým snahám o společenskou aktivitu jsem poznala několik výjimečných osobností, skutečných vůdců s hlubokým smyslem pro potřeby lidí. Přinejmenším jednoho mue a jednu enu. K těm jsem se snaila přimknout a pomáhat jim v jejich úsilí.
Dnes u neijí. Svět jde jinudy, ctí jiné hodnoty. Je jiný, ne k jakému jsme chtěli svou aktivitou směřovat. Bezohledné, nesolidární dělení na bohaté a chudé, růst počtu ztracenců a bezdomovců, který většině nevadí – to je jeden z rysů dnešní společnosti, který mě nepřestane pobuřovat.
V čem vidíte kořeny protiidovských postojů – u nás i v jiných zemích? Proč se podle vás nacistické vedení Německa tak usilovně snailo likvidovat idy?
P. F.: Protiidovské postoje, antisemitismus... K tomu ji bylo napsáno mnoho knih, vědeckých prací, konalo se bezpočet konferencí a diskusí. Ty se často pokoušejí o hluboké analýzy postojů, událostí, výroků... Snad i kadý z nás idů se sám sebe ptá, proč? Někdy mne však napadá, zda to vše neulpívá na povrchu a zda příčiny nejsou ještě hlouběji, snad je třeba vrátit se a k počátkům lidského přebývání na zemi. Pokusím se to vyloit v podobě jakési pohádky či legendy.
Hospodin stvořil člověka, stvořil mue a enu. Poehnal jim a řekl: Buďte plodní a mnote se. To oni činili a činili tak i potomci a svět se pozvolna zalidňoval. Nejprve bylo lidí pramálo, jejich skupinky ily izolovaně, nevěděly o sobě a nenaráely na sebe. Co se dělo nepochopitelného kolem nich, povaovali za dílo bohů. Pro různé jevy měli různé bohy a kadá skupinka měla i tyto bohy odlišné. Ale jak lidí přibývalo a začali se potkávat a střetávat, kadá skupinka prosazovala ty své.
Tu Hospodin poznal, e to tak dál nejde, a prohlásil se Bohem jediným, autoritou, která dá národům návod, jak ít na této zemi spokojeně a v míru. Velké nadšení to nevyvolalo. Přistoupil na to jen Abraham a pak přišel ten nešťastný Mojíš, který přijal a přinesl idům Desatero a navíc Tóru. A problém byl tady. idé nebyli jako ostatní, začali se odlišovat. Byli vyvoleni k tomu, aby šířili nepopulární jednoboství pod vládou Hospodinovou, a to se mnohým vládcům, světským ani duchovním, nelíbilo. Ale nejen jim. Jinakost vyvolává podezření a nenávist. S tím se v různých podobách setkáváme a do dnešních dnů.
Promiňte mi nyní velikánské zjednodušení – nejsem teolog ani historik. Další významný moment vidím v období proroků. Bylo jich mnoho a patřil mezi ně i Jeíš Kristus. Jeho učení se opíralo o Desatero a o pět knih Mojíšových. Potud by nešlo o nic výjimečného. Jeíš jako jiní proroci potíral mnohé nešvary, konal i to, čemu říkáme zázraky, ale ani v tom nebyl jediný. Impulsem ke zvratu byla jeho odpověď na otázku velekněí, zda je synem Boím. Odpověděl: Sami říkáte, e jsem. Snad by světu pomohlo několik slov vysvětlení, co tím myslel. Všichni jsme přece děti Boí.
Apoštolové či jejich následníci z toho vyvodili závěry o skončení platnosti původní smlouvy Hospodinovy a o vzniku smlouvy nové. V tomto okamiku byl obrácen vniveč záměr Hospodinův ustanovit jedinou autoritu, která darováním Desatera, těch deseti láskyplných rad, a Tóry nabídla lidstvu monost ít v míru a v harmonii.
Následovaly spory, kterée učení je to pravé. Nešlo bohuel jen o diskuse, častěji byla ta pravá víra prosazována pogromy. Z náboenského antisemitismu se vyvinul i antisemitismus etnický. Vdyť idé byli pro svou vzdělanost úspěšní, a to se neodpouští. Stále ivená nenávist se vryla do podvědomí lidí natolik, e kdy v osvíceném 20. století v kulturně vyspělém Německu rozbíjeli idům výkladní skříně obchodů, a dokonce je bili na ulicích, lidé, pokud se nepřidali, odvraceli hlavy. Vdyť jsou to idé a ti jsou nějak divní... Jistě, třeba ten Karpeles je hodný člověk, ale ti idi jako takoví... Tak mohly vzniknout koncentrační a vyhlazovací tábory, idé v Evropě byli takřka vyhubeni a tisíciletý antisemitismus dosáhl svého zrůdného vrcholu.
E. D.: Myslím, e kadý, kdo se výrazně odlišuje od svého okolí, bývá většinou neoblíben. idé byli u od dob Mojíšových – tedy více ne před třemi tisíci let – přesvědčeni, e jsou Bohem vyvoleným národem. Vytvořili přísná pravidla, podle nich se rozlišovalo, co je dobré a co špatné – měli Desatero přikázání a Tóru, která je částí knih Starého zákona, k němu se hlásí i křesťané. Pěstovali vzdělanost a byli pracovití, proto se mnozí domohli zámonosti. Bohatství ale plodí závist, a ta je zlá, velmi zlá. Nedůvěra vůči idům byla vdy spojena také s tajemstvím jejich odedávné výjimečnosti a s podezřením, které budilo jejich záhadné, obřadné náboenství. Na to se vázaly pověry, které viděly v idech nebezpečí pro křesťany a zdroj mnohého zla. Proto byli idé diskriminování, stávali se oběťmi pogromů apod. Teprve v 19. století se po patentech Josefa II. a zrušení ghett začala prosazovat rovnoprávnost. idé, kteří vystoupili z diaspory, dosahovali v porovnání s majoritními národy velkých úspěchů ve vzdělání, intelektuálních povoláních, obchodě, ekonomice, dobývali si i politických pozic. To posilovalo nepřátelství proti nim, vznikly i kamuflované materiály o jejich údajných plánech na ovládnutí světa.
Pronásledování idů dovršil Hitler a jeho pojetí nacionálního socialismu, který byl určen jen pro Němce. Ti měli ovládnout všechny evropské národy včetně národů Sovětského svazu, některé postupně likvidovat fyzicky a jiné zotročit. idy pokládali nacisté za nejnebezpečnější etnikum a určili je k co nejrychlejší fyzické likvidaci jako první. Myslím, e Hitlerovi vadili hlavně proto, e mu naháněli strach. Prohlašoval je za zdegenerované, slabošské, ale ve skutečnosti se bál jejich důmyslu, intelektu, schopností. Jak snadné bylo udělat z nich černého Petra – viníky bídy, hospodářské krize, nelítostné pijavice. Jak lákavé bylo idy prostě vymýtit a zmocnit se jejich majetků.
Jsem přesvědčena, e na dně vědomí antisemitů seděl strach – mrtvý id u není nebezpečný.
Co soudíte o vztazích mezi menšinami v Brně – speciálně mezi idy, Romy a muslimy?
P. F.: Přes svou dějinnou zkušenost či moná právě pro ni máme my idé veliké pochopení pro nejrůznější menšiny trpící nerovným postavením a nepřízní většiny. Naše obec měla vdy velké porozumění pro romskou problematiku. Mluvím tu záměrně o problematice, vím, e Romové nepředstavují homogenní společenství, a zatímco někteří jsou vysoce vzdělaní a poívají všeobecné úcty, jiní, kterým vyšší vzdělání chybí, obtíně hledají důstojné uplatnění ve společnosti. Svůj ivot pak přizpůsobují monostem, které jim zůstaly, a to vyvolává nepřátelské postoje společnosti, vedle které ijí. Naše obec se vdy snaila vyjádřit podporu těm romským iniciativám, které se snaí o nápravu jak uvnitř své komunity, tak i v celé společnosti.
Sloitější je situace ve vztahu k muslimům. Kdysi jsem se to pokusil vyjádřit účelově diplomaticky. Všichni, ať jsme jakéhokoliv náboenství, jsme poutníci, kteří bloudí na cestě k Bohu. Která cesta byla a je ta, je se mu nejvíce přibliuje, nám sdělí, a před ním jednou staneme, moná. Tím nenabízím řešení, ale jen základ k vzájemnému respektu a ke klidnému souití. Naše obec měla svého času s muslimskou obcí v Brně dobré vztahy. Náš kantor se zúčastnil otevření brněnské mešity, já jsem ve své funkci předsedy obce navštívil mešitu dvakrát, zástupci muslimské obce navštívili několikrát tryznu, kterou konáme na paměť našich zavraděných souvěrců. Tento ádoucí vztah vzájemného respektu byl narušen ve chvíli, kdy do něho vstoupily aspekty politické, a to bohuel trvá dodnes.
E. D.: Vztahy mezi menšinami v Brně – zejména mezi idy, muslimy, Romy – jsou podle mne plné neporozumění a neznalosti situace, historie, potřeb a tueb a také přirozenosti toho druhého. Aktuální politika s těmito vztahy doslova cloumá. Rozdílnost náboenství odcizení ještě prohlubuje. Vzájemně se nestýkat – to je to nejhorší, co mohou vůdcové menšin prosazovat. Co tak pořádat kadý měsíc malý kulatý stůl, několikrát do roka společné akce pro děti a dospělé či pro mláde s tancem a přitalivým programem? Moností by se našlo hodně, jen chtít.
Jak pohlííte na současnou situaci na Blízkém východě – na její příčiny a perspektivy?
P. F.: Politická, vojenská i bezpečnostní situace je tam sloitá a nepřehledná. Arabský svět se zdá být ve velkém pohybu. Propojení víry, islámu, se světskou mocí tento pohyb komplikuje. Stát Izrael zaujímá prostor, kde mají kořeny všechna abrahamovská náboenství – judaismus, křesťanství i islám. Procházíte-li ulicemi měst na tomto území, můete nejednou uvidět z jednoho místa synagogu, kostel i mešitu a ve všech se konají pravidelné bohosluby. V tom problém není. Ten vzniká a ve chvíli, kdy se z víry stane fanatismus.
E. D.: idé a Arabové jsou dva semitské národy, podle Bible nevlastní bratři, synové Abrahamovi. Nerozděluje je pouze náboenství, ale i novodobá historie, kdy se idé po strašlivém pronásledování, jemu byli vystaveni v Evropě, ve velkém počtu vrátili na poměrně malé území, kde měli v dávné minulosti svůj stát. Po vyhlášení samostatného státu Izrael roku 1946 následovala válka, kterou vyhráli idé. Velká část Palestinců ije od té doby v uprchlických táborech, odkud se nemohli vrátit. Jako jediné nadějné řešení se mi jeví vznik samostatného palestinského státu, i potom však bude obtíný úkol zajistit mezi idy a Araby trvalou a prohlubující se mírovou spolupráci.
Jan Novotný (1944) je fyzik, esejista, básník a stálý fejetonista Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.