Povauji si za velkou čest, e získávám tuto cenu a e se dnes stávám jejím jedenáctým nositelem. Stejně si váím i toho, e časopis Listy od roku 1990 otiskuje moje stati. Lituji, e slavnostnímu předání nemůe být přítomen Václav Burian, který nás před nedávnem opustil a jemu vděčím za mnohé, zejména za porozumění mému uvaování a mým argumentům.
V roce 2015 uplyne 25 let od zahájení ekonomické reformy. Tuto událost proto nemohu přehlédnout a několika poznámkami, právě při této příleitosti, ji připomenu.
*
Počátkem roku 1990 byl vytvořen tým expertů české vlády v čele s místopředsedou vlády Františkem Vlasákem, který dostal za úkol vypracovat scénář přechodu na trní ekonomiku v rámci svobodné společnosti. Tým sestával z převáné většiny z členů tzv. Obrody, tedy lidí staršího věku, kteří však měli zkušenosti s praktickým fungováním trní ekonomiky a s jejími institucionálními strukturami. Já jsem byl do skupiny kooptován a po jejím zaloení s očekáváním, e pomohu s řešením v oblasti mikroekonomiky a s koncepcí zamýšlené privatizace. Pro ilustraci uvedu několik jmen: Čestmír Koušník, Otakar Turek, Zdislav Šulc, Jiří Hanzelka, Karel Václavů. Mladší, teoreticky vzdělanou generaci představoval zejména Lubomír Mlčoch.
Prvním zásadním výstupem práce této skupiny byla studie Strategie přechodu k trní ekonomice, která byla dokončena na počátku dubna 1990 a která se vyjadřovala ke všem důleitým makro- i mikroekonomickým otázkám reformy. V letech 1990–1991 byla vydána i řada zákonů upravujících jednotlivé reformní kroky jako zákony o malé a velké privatizaci, o Fondech národního majetku, restituční zákony a mnoho dalších. Toto období bylo charakterizováno tím, e byly odbourávány pilíře modelu direktivního řízení a zároveň měly být vytvořeny předpoklady pro fungování výkonné trní ekonomiky. Obtí byla v tom, e zatímco v politické rovině bylo poměrně snadno dosahováno obecné shody o cílech transformace, při formulování konkrétních opatření ji tomu tak zdaleka nebylo. Obrovitost a historická ojedinělost procesu sociálně-ekonomické transformace vyzývala ke skromnosti všech, kteří tento proces koncipovali a jeho průběh řídili. Nikdo si nemohl být jistý, e zvolená cesta povede spolehlivě k cíli. Prostě nebyly praktické zkušenosti ani dostatečné teoretické znalosti, a proto jedinou cestou byla otevřená diskuse zaloená na respektu k názorům druhých a spoluúčast všech, kteří k tomu měli co říci. Nikoliv autoritativní rozhodování.
Filozofií tehdejších mocných byl však radikalismus. Rázné odstraňování starých struktur. Radikální destrukce starého, pokud není nebo nemůe být doprovázena stejně radikálni konstrukcí nového, je ovšem spolehlivou cestou k neúspěchu. Jinými slovy řečeno, po zániku institucí starého systému nesmí nikdy vzniknout vakuum a zanikající mechanismy musejí být plynule nahrazovány přinejmenším stejně efektivními mechanismy novými. Vzpomínám si na slova svého učitele Prof. Josefa Macka, tehdejšího děkana Vysoké školy obchodní. Kdy za ním v roce 1949 přišli s poadavkem, aby do výuky jako hlavní předmět zařadil plánování, odpověděl, e to rád učiní, ale a mu řeknou, jak plánování nahradí trní mechanismus. On to neví, a proto přednášky o trní ekonomice nahradit přednáškami o plánování nemůe. Byla to jedna z mnohých kapek, které rozhodly o jeho dalším osudu. J. A. Schumpeter zase hovořil o konstruktivní destrukci. ádný reformní krok by neměl být jen destruující, nýbr by měl přinášet i stejně efektivní pozitivní konstrukci nového.
Základním cílem úspěšné transformace ekonomiky bylo vytvoření soutěních trhů zboí, slueb a kapitálu. Jejich nutnou podmínkou ovšem je existence dělitelných a převoditelných vlastnických práv. Americký ekonom G. W. Nutter to vyjádřil takto: Trhy bez dělitelných a převoditelných vlastnických práv jsou pouhou iluzí. Nemůe být soutěního chování bez rozptýlených pravomocí a odpovědností. A nelze rozptýlit jedno bez druhého. Je-li veškerý majetek kolektivizován a tvorba cen zcela centralizována, nezbývá prostor pro mechanismus, který by významným způsobem umoňoval soutění soukromé podnikání. Proto bylo nezbytné převést významnou část státních podniků do soukromých rukou.
V rámci privatizačního procesu podle našich tehdejších názorů měly být otevřeny cesty všem v praxi ji dlouho známým a osvědčeným vlastnickým a podnikatelským formám. Tedy kromě podniku-jednotlivce osobním a kapitálovým společnostem a drustvům, popř. dalším hybridním formám. Uvědomovali jsme si význam společnosti s ručeným omezeným, komanditní společnosti a společnosti akciové. V naší koncepci se na startovní čáře transformace měla objevit pestrá směs podnikatelských a vlastnických forem, a která z nich dříve dosáhne cíle, bude věcí jejích adaptačních schopností. Soutě i zde vytřídí ty nejzdatnější.
Byli jsme si vědomi, e mnozí lidé nebudou v privatizaci spatřovat jen příleitost k samostatnému podnikání, nýbr i ke snadnému zbohatnutí. Tito lidé toti vycházeli a stále vycházejí z přesvědčení, e podnikání je pupeční šňůrou spojeno s korupcí, s okrádáním a s napalováním jednoho druhým. Proto jsme k reformě přistupovali s odhodláním, e budeme spoléhat na vlastní rozum a na odvahu těch, kteří hodnotí čest výše ne majetek. Brzo jsme poznali, e to bylo nerealistické očekávání. Zejména velká privatizace ve všech svých podobách nabídla i velké příleitosti k obohacování v rozsahu, který jsme neočekávali.
Jak tomu zabránit? To byla otázka, která nebyla a ani dnes není uspokojivě zodpovězena. Po listopadu jsme se probudili do ovzduší jakési absolutní svobody; jako by vše, co chceme, bylo dovoleno a bylo i moné. Proto se tolik hovořilo o trhu volném, svobodném, nikoliv regulovaném. Jakoby regulace byla špinavé slovo, kterého pouívají jen nevzdělaní lidé, hlupci a zpátečníci. Ti ekonomové, kteří prošli základním kursem matematické analýzy, však vědí, e hledáme-li optimum, resp. extrém (minimum nebo maximum) nějaké funkce, vdy se setkáváme s mnostvím omezení, která musíme respektovat. Soubor takových omezení vymezuje prostor přípustných řešení. Úkolem je pak nalézt bod dotyku této funkce s takovým prostorem. Obecně vzato, o svobodě je moné smysluplně mluvit jen jako o svobodě omezené. Trh má právo na existenci jen jako trh omezený, více nebo méně regulovaný.
Proto jsme zdůrazňovali, e nestačí říci, co chceme, ale i co nechceme. Čemu se musíme stůj co stůj vyhnout. V jedné podkladové studii pro závěrečnou zprávu expertního týmu české vlády byly mj. uvedeny tyto příklady: Nechceme, aby se koncentroval příliš velký majetek v rukou jedné osoby (dáváme přednost rozptýlenému vlastnictví); nechceme, aby vznikala ohniska velké nekontrolované ekonomické moci. Nechceme také, aby politická moc příliš zasahovala do ekonomické sféry; nechceme vytvářet takové obchodní společnosti, v nich soutě prakticky absentuje, tedy nechceme vytvářet nesoutění trhy zboí, práce a kapitálu; nepřejeme si rovně privatizovat tzv. síťová odvětví a převádět podniky veřejně prospěšného sektoru na obchodní společnosti. To jsou ovšem jen příklady některých ádoucích omezení, je podle našeho přesvědčení měla určovat hranice prostoru přípustných řešení reformního procesu. To se snadno řekne, avšak v praxi velmi těko realizuje. Zdaleka ne všechny rovnice a nerovnosti takového modelu lze toti vyjádřit v jedné stupnici, do úvahy přichází také stupnice ordinální, take naznačené řešení není v praxi realizovatelné. V praxi je pak moné jen řešení neformální a postupné. Model nás však učí, e musíme umět rozlišovat mezi cíli a mnostvím nejrůzněji vyjadřovaných omezení; jinými slovy řečeno, e musíme hledat odpovědi nejen na otázku co chceme, ale i na otázku, jak toho chceme dosáhnout.
Dalším velkým problémem, před jeho řešením jsme se ocitli, byla rychlost transformace, specielně rychlost privatizace. Zde si pro osvěení připomeňme jeden slavný citát: Chromý na správné cestě předbíhá zdravé, kteří bloudí. (Francis Bacon, 1561–1624.) S kritickým stanoviskem k této otázce se a v roce 1999 přihlásil prof. Stiglitz, tehdy hlavní ekonom a viceprezident Světové banky, který transformaci v postkomunistických zemích přirovnal k bleskové válce a porovnával ji s institucionálními změnami v revoluční Francii a později v bolševickém Rusku. To bylo samozřejmě srovnání značně přehnané. Schvalování privatizačních projektů na ministerstvu privatizace ovšem často trvalo velmi krátkou dobu, někdy jen desítky minut, a nehledělo se při něm příliš na cenu privatizovatného majetku ani na splnění mnohých dalších podmínek. Právě proto byl proces velmi případně nazván šokovou terapií. Vycházelo se z přesvědčení, e soukromý vlastník je vdy odpovědný vlastník. Proto se tehdejší privatizátoři podvodů příliš neobávali. V privatizačních zákonech proto nebyla ani zmínka o soudním přezkoumání alespoň některých podezřelých rozhodnutí příslušných orgánů statní správy. Všeobecně předpokládaná spolehlivá orientace občanů a jejich mravní integrita dovolovaly postupovat se zhasnutými světly rychle vpřed.
Hned od počátku transformace ovládla společnost jakási posedlost akciovou společností. Jako by jiné podnikatelské formy neexistovaly. Snad s výjimkou podniku-jednotlivce, který byl uplatněn v restitucích. Sem tam se objevila i společnost s ručením omezeným, v ní však bylo a stále je velkým problémem ručení. Neznalost a povrchnost myšlení některých významných politiků tak snadno postavily na piedestal privatizace akciovou společnost, její funkce a nástroje si však vyloili po svém, často naprosto chybně.
Prvním a zásadním pochybením celého privatizačního procesu byla monost zaloit akciovou společnost jednou osobou (fyzickou nebo právnickou). U tohoto kroku se zastavíme, protoe v něm došlo k velkému selhání celého týmu vládních reformátorů i mnohých renomovaných právníků a ekonomů. Zdánlivé pochybení ve formě, jakési právnické přeřeknutí, se ukázalo být omylem v podstatě, error in re. Ji náš někdejší obchodní zákoník obsahoval ustanovení, e celý akciový kapitál nemůe být upsán jednou osobou, neboť akciová společnost je spolkem, a je tudí k jejímu zaloení třeba účastenství více osob. Německý zákon stále předepisuje nejméně pět osob, které akciovou společnost mohou zaloit.
Zdaleka nešlo jen o přeměnu státního podniku na akciovou společnost, nýbr o to pomocí zakladatelů do ní vnést nový kapitál a prohloubit její podnikatelskou aktivitu. Váným nedostatkem tedy bylo, e transformace zaloená na jednom zakladateli omezila vstup nového kapitálu do společnosti; výnos z případných prodejů akcií takové společnosti toti fakticky směřoval do státního rozpočtu, popř. do nějakého fondu, nikoliv do privatizovaného podniku. Důleitým předpokladem úspěšné privatizace mělo být, e hodnota základního kapitálu nové společnosti bude vyšší ne vloená hodnota základního jmění státního podniku, z něho vzešla. Je třeba si také všimnout, e větší počet zakladatelů mohl zúit prostor pro případné podvodné jednání a korupci státních úředníků. Ustanovení, e akciová společnost můe být zaloena jedním zakladatelem, který je právnickou osobou, ukazují, na jak chatrných a nepromyšlených základech byla privatizace státních podniků na akciové společnosti zaloena.
Implicitně se předpokládalo, e akciové společnosti budou fungovat v prostředí organizovaných trhů, tedy e jejich akcie budou obchodovány na burze a e dosaená trní cena bude spolehlivě informovat i o kvalitě privatizace. Tento předpoklad nebyl a ani nemohl být ve většině případů splněn. A to proto, e kapitálové trhy po provedené privatizaci neexistovaly, nebo jen ve velmi omezeném měřítku. Nové akciové společnosti toti většinou nesplňovaly podmínky ke vstupu na burzu. Zůstaly tedy trvale společnostmi soukromými, nikoliv veřejnými. Soukromé společnosti se podobaly rybám, které měly ít a prosperovat ve vypuštěném rybníku...
K tomu doplňující poznámku. V roce 2004 činil celkový objem obchodů na BCPP 480 mld. Kč, v roce 2013 klesl na 174 mld. Kč, tzn. na 36 % objemu v roce 2004. Počet emitentů, jejich akcie byly na praské burze obchodovány, činil v tomto roce jen šest společností. A v roce 2013 se zvýšil na 13, z valné části zahraničních. Organizovaný trh akciemi nemá ani dnes zdaleka ten význam, jaký se čekal.
Fugování akciové společnosti, jejím jediným vlastníkem je stát, je vystaveno reálnému nebezpečí, e o zvyšování trních cen akcií nebude mít nikdo zájem. Take při prodeji akcií do soukromých rukou se můe snadno stát, e dosaená (realizační) cena bude niší ne cena trní. Proto při privatizaci některých odvětví, které tehdy ve Francii a ve Velké Britanii probíhaly, byla úspěšnost privatizace posuzována právě z hlediska rozdílu mezi oběma cenami. Předpokladem takového hodnocení byla ovšem existence likvidního kapitálového trhu.
Dalším problémem, který však tehdy u nás málokdo vnímal, bylo ručení podnikatelů za závazky vůči věřitelům. U akciové společnosti ručí za její závazky společnost, nikoliv akcionáři. Ti mohou utrpět ztrátu jen při poklesu trních cen akcií. Má-li však soukromá společnost jediného vlastníka (akcionáře) nebo jen velmi omezený počet, je pro nepoctivého podnikatele, který získal svůj majetek např. privatizací, lákavé prodat všechna aktiva (fyzická i finanční), výnos prodeje si strčit do kapsy a věřitelům nic nedat. Tomu říkáme tunelování. Vytunelovaný podnik je jen prázdnou skořápkou, protoe na obsahu si ji pochutnaly vše bedlivě pozorující straky.
Napadlo mně, e právě straka by mohla být symbolem úspěšného tunelování a rozkrádání státního majetku. Tento pták toti hledá vajíčka v hnízdech jiných ptáků, zobne do nich a vypije chutný obsah. Stejně si počíná tunelář v roli akcionáře; rozprodá aktiva společnosti, z nich v nejlepším případě zbude jen skořápka. Proto soška straky by mohla být vhodným oceněním (jakousi anticenou) pro rozkradače státního majetku. Přiznám se, e inspirací tohoto nápadu mně byla opera G. Rossiniho Straka zlodějka. Předehra k této opeře by proto mohla být i vhodnou hudební kulisou při slavnostním předávání této anticeny. Ostatně příkladem takového negativního ocenění je i anticena Ropák roku, kterou kadoročně uděluje občanské hnutí Děti země, které tím vyjadřuje svoje hodnocení konkrétních aktivit, je nejvíce poškodily ivotní a přírodní prostředí.
Společnost s ručením omezeným není na tom o moc lépe. Společníci ručí za závazky společnosti jen do výše souhrnu nesplacených částí vkladů všech společníků. Proto také je tato společnost na ebříčku oblíbenosti podnikatelských forem pro privatizaci na druhé příčce, hned za akciovou společností.
Kdy se mě dnes někdo zeptá, zda transformace a privatizace byly úspěšné, či nikoliv a kdo je za jejich neúspěch zodpovědný, jsem na rozpacích. Většina společnosti – jak se zdá – viníka(-y) zná, já si však myslím, e je to sloitější. Vzpomínám si při této příleitosti na útlou kníku německého filozofa Karla Jasperse Otázka viny, která vyšla i u nás. Autor v této práci zkoumal vinu a odpovědnost německého národa za nacistický reim a za jeho zločiny. Výsledky, k nim dospěl, mají ovšem velký význam i pro demokratickou, otevřenou společnost. Jaspers rozeznával čtyři typy viny (odpovědnosti): a) kriminální vinu, kdy spáchané zločiny posuzuje a trestá soud; b) vinu politickou, spočívající v odpovědnosti občanů za to, jakou mají vládu. Připomeňme si na tomto místě varování Winstona Churchilla, e kadý národ má takovou vládu, jakou si zaslouí; c) morální vinu – jednotlivec odpovídá za všechny činy, které vykonal nebo jim jen přihlíel. Nikdy neplatí: rozkaz je rozkaz. Kadý čin je podřízen morálním kriteriím, instancí pro jeho posouzení je vlastní svědomí; d) metafyzickou vinu, která vyplývá ze solidarity mezi lidmi a má za následek spoluzodpovědnost kadého za všechna bezpráví a nespravedlnosti, k nim v jeho přítomnosti a s jeho vědomím dochází. Autor podtrhuje význam morální viny a morální odpovědnosti.
Pokud bychom Jaspersovo pojetí odpovědnosti (viny) přijali i pro posouzení ekonomické transformace, museli bychom se sami sebe ptát, jak jsme přispěli k úspěchu či neúspěchu reformy. Zda naše jednání bylo racionální a odpovědné, nebo zda jsme se jen připojili k velkému davu věřících, hlásících se kupř. k Jeíšovu: ... vstaň, vezmi loe své a choď! Víra tvá tě uzdravila. Na první pohled se zdá, e víra a racionalita jsou – alespoň v pozemském ivotě – v ostrém rozporu. Polome si proto otázku: Můe vůbec být víra součástí racionálního rozhodování? K. R. Popper ve své znamenité knize Otevřená společnost a její nepřátelé zavedl pojem falzifikace hypotéz. Vědecký charakter kadé teorie tvoří monost jejího testování respektive vyvracení pravdivosti hypotéz, na nich je dočasně postavena. Představíme-li si, e kadá hypotéza je i jakousi dočasnou vírou v pravdivost jejího tvrzení, potom musí být pozemská víra i součástí racionálního postupu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.