Mé přátelství s oslavencem je docela pozdní periodou v ivotě Václava Klusoně, který – jak dnes říkají s oblibou urnalisté – pomalu atakuje devadesátku. Blíe jsme se seznámili a v době, kdy Václav Klusoň měl ji úředně důchodový věk. Pozdní přátelství však je u Václava Klusoně spojeno s neobyčejně plodným obdobím pozdního sběru několika závaných publikací, je patří ke zlatému fondu české institucionální ekonomie. Ve víně je pravda a vína s označením pozdní sběr ji u nás oceňují nejen someliéři... A mě byla dána příleitost k ochutnávce několikrát jako jednomu z prvních čtenářů, jako recenzentovi. Ostatně – je třeba upřímně doznat, e Václav Klusoň několikrát recenzoval zase mé práce. Přesto si myslím, e jsme se oba snaili o zaujatou nezaujatost. Ta byla dána u tím, e naše profesionální ivoty běely dlouho nejen s fázovým zpoděním, ale také jaksi asynchronně.
Byl jsem ještě dítě předškolního věku, kdy Václav Klusoň měl ji jako vysokoškolák šanci volit mezi přednáškou národního hospodářství u profesora Macka nebo profesora Engliše – a takových pamětníků je dnes ji pomálu. Kdy mi byla dána jako mladému asistentovi příleitost přednášet vědeckým aspirantům a poté publikovat Teorii firmy v Ekonomickém ústavu ČSAV, zadělával jsem si tím současně na vyslání do praxe na skoro dvě desetiletí. Kdy já šel do praxe, Václav Klusoň šel naopak z praxe do teorie, do tého EÚ ČSAV. Teprve půldruhého roku před koncem normalizace se naše cesty setkaly: díky nabídce Václava Klusoně na práci v jeho týmu. Nabídku jsem přijal, kdy jsem krátce předtím odmítl podobnou nabídku do Prognostického ústavu tée Akademie. Dodatečně, po letech mi došlo, e u touto volbou jsem se rozhodl pro parketu ekonomické teorie, nikoliv pro praxi reálné politiky. Na půdě akademické jsme ale spolu nakonec dlouho nepobyli, právě jen po období fázového přechodu, zlomu doby. A tak se naše přátelství vlastně rozvinulo, a byl Václav důchodcem, a v uplynulých dvou desetiletích se i naše badatelské usilování doopravdy sblíilo. Skutečně svobodným i ve svobodné společnosti – to si přiznejme – se člověk stává teprve tehdy, a má své jisté – penzi.
Ekonomická teorie, která mne tehdy před více ne čtvrtstoletím lákala, mne s neúchylnou pevností vedla k filozofii ekonomie jako vědy velice blízké té, jakou představuje dnes Václav Klusoň se svými monografiemi Instituce a odpovědnost, Úvahy post-transformační, Moderní korporace v soudobém kapitalismu. Jde o institucionální ekonomii s etickým rozměrem, a v případě Václava Klusoně jde současně o dílo, v něm – s odkazem na jedno z evangelijních podobenství – on jako dobrý hospodář vynáší ze svých pokladů věci staré i nové. To, e má člověk o generaci starší komparativní výhodu pamětníka, je jaksi přirozené. Je ale skutečně úasné, kdy autor je i po své osmdesátce schopen sledovat vývoj v disciplíně, které se upsal na celý ivot, a to nejen v teorii, ale i tam, kde teorie ukazuje svou šeď proti zelenému stromu ivota. A o tom všem knihy Václava Klusoně přesvědčivě svědčí.
Ale co více: jsme přece jen na slavnosti pořádané nikoliv Českou ekonomickou společností – jak by si oslavenec nepochybně také zaslouil –, ale na ocenění dvouměsíčníkem pro kulturu a dialog. A proto je třeba na tomto místě vyzvednou schopnost Václava Klusoně, DrSc., podat i neprofesionálnímu čtenáři tu nejsloitější odbornou problematiku svěím a srozumitelným jazykem. A to Václav skutečně uměl a umí; u např. jeho titulek Nesnesitelná křehkost finančního inenýrství z roku propuknuvší globální krize to jasně dokládá.
Na duševní svěesti Václava Klusoně má jistě svůj podíl pevné a krásné rodinné zázemí. Rodina je pro našeho oslavence prioritou, a přikládá jí mimořádný význam i jako instituci. Já v tomto ohledu Václavovi velice vděčím za nasměrování mého výzkumného zájmu v posledních letech. Na počátku toti stál dárek od Václava – kniha Dr. Bedřicha Vaška, křesťanského sociologa, vydaná v Olomouci Maticí Cyrilometodějskou před 90 lety. Tato Rodina 20. století z roku 1924 byla pro mne velkou inspirací pro ekonomii rodiny naší doby.
Smysl pro mezigenerační předávání vědění a poznání se u Václava Klusoně projevoval i tím, e od počátku sledoval profesní růst několika mladých – ještě o generaci mladších – ekonomů se sociálně demokratickou inklinací, kterou on sám jako štafetu přebíral po svém tátovi. Zájem o Jířího Havla, Milana Sojku a Pavla Mertlíka byl u Václava nelíčený a zasvěcený; přitom tehdy ještě nikdo – ani on – netušil, e půjde jednou o budoucího místopředsedu vlády, autora velkého díla dějin ekonomických teorií či do třetice ministra financí. Zájem byl ale v tomto případě oboustranný – Havel, Sojka i Mertlík Klusoně znali a četli. Havel svým zájmem na pomezí ekonomie a obchodního, a specielně směnečného práva by snad býval byl institucionalismu Václava Klusoně nejbliší; to ale přervala jeho předčasná smrt. Milan Sojka ještě stihl zahrnout Václava Klusoně do slovníku českých a světových ekonomů jako významného institucinalistu a jeho poslední článek pro Politickou ekonomii, ji jím nedokončený a bohuel rovně a posmrtně vydaný, kladl sobě i čtenářům sugestivní otázku, zda to nebude právě škola institucionální ekonomie, co v 21. století nahradí dosud převládající hlavní proud. A potom – jako jakýsi tajemný projev reciprocity – byl Václav Klusoň oceněn jako první laureát nové Ceny Milana Sojky udělované Národohospodářským ústavem Josefa Hlávky a Vysoké školy ekonomie a managementu. Cenu Václav dostal za monografii Moderní korporace v soudobém kapitalismu, věnovanou památce Milana Sojky. Toto dílo vydal Václav v Karolinu ve svých 84 letech v Hlávkově nadání o rok dříve! Pavel Mertlík, jeden z recenzentů studie, poté čtenářům Listů Klusoňovo dílo přiblíil; pasáe z jeho vysokého ocenění Klusoňova díla by bylo moné prakticky bez úprav pouít rovně jako toto laudatio.
Dovolte mi, abych své zamyšlení zakončil drobnou, ale velice důleitou epizodou z dětství Václava Klusoně, jak ji znám z jeho vyprávění. Epizodou důleitou jistě pro něho osobně, ale nejen pro něho: i pro naši dobu. Malý Václav chodíval s maminkou kadou neděli na mši svatou, tatínek, ruský legionář, který prodělal celou sibiřskou anabázi, ne. Místo toho jako člen představenstva chodil, vybavený dostatečným počtem virinek, do kampeličky. Lidé se ve svátek a v neděli zastavovali v záloně, kam si ukládali své úspory nebo vybírali hotovosti. Úkolem tatínka bylo spolupodepisovat příjmové a výdajové doklady (vkladní kníky). Ostatní obstarával kvalifikovaný pokladník. Namísto toho otec rozmlouval s některými klienty, kteří buď spláceli své úvěry, nebo ádali o nové, o tom, jak se jim daří a jak prosperují. To byla velká výhoda těchto malých venkovských záloen, které na rozdíl od peněních ústavů ve městech měly spolehlivé informace o bonitě svých dluníků. e by někdo nebyl schopen plnit své závazky – to bylo nepravděpodobné. Šlo o vztahy důvěry, a k té jak známo nejde nikoho přinutit – důvěry musí být člověk hoden.
Bankovní lobby té dávné doby, kdy Václav byl vnímavým synkem, usilovala o zpřísnění regulace lidových záloen jako nepohodlných štik v rybníce velkého bankovnictví. Dovídám se, dokonce oklikou přes starou dobrou Anglii od rovně osmdesátníka Luďka Rychetníka, e aktuálně, v naší době, se chystá rovně zpřísněná regulace na poslední zbytky svépomocných úvěrových drustev – jak jsou v dikci dnešního zákona jmenovány lidové zálony. Důvěra k mnoha z nich u byla vytunelována v 90. letech, a dnes nepředstavují v našem bankovnictví ádné štiky, spíše rybí potěr. Ale potěr je budoucností rybníka. Nevím, zda dnešní zálony u nás přeijí. Václav Klusoň však ukazuje svým dílem, e jen návrat étosu sluby a nezištnosti do financí a správy svěřených peněz můe zachránit kapitalismus doby pozdní.
Osobnost Václava Klusoně a Listy jako dvouměsíčník pro kulturu a dialog jsou pro mne jakýmsi ostrůvkem pozitivní deviace – jinak v českých podmínkách velice vzácným –, na něm ještě úplně nevymizela šance na vzájemné porozumění mezi křesťanstvím a idejemi sociálního demokratismu. Čtenáři Klusoňových knih i Listů tvoří jen malé stádce. Ale ten, jeho narození si o vánočních svátcích přese všechno připomínáme, nás – malé stádce – povzbuzuje, abychom se nebáli. Dělejme, co dělat máme, a všechno ostatní pak můeme v plné důvěře svěřit jemu: vdyť jen jeden je Mistr! – jak si při všech oslavách a chválách nás smrtelníků v pokoře uvědomujeme. Gaudeamus igitur! Radujme se dokud jsme mladí, a dnešní oslavenec Václav Klusoň je vynikajícím představitelem duševního mládí, i přes svůj věk kmeta. Václave, díky.
V Olomouci 16. prosince 2014
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.