Znaky
Volně prodejné léky představují apel na zodpovědnost kupujících. A výběr je obrovský. Jak si má ale člověk být jistý, e ten či onen produkt mu spíš pomůe, ne uškodí? Ještě e existují reklamy, které dokáí člověka ujistit, e se na příslušný výrobek můe naprosto spolehnout.
Ke vzbuzení důvěry přispívají tři typy reklamních strategií, které se nezřídka objevují v kombinaci. 1) obsah: reklama přímo přináší doporučení vlivných a/ne-
bo důvěryhodných osob; 2) forma a obsah: reklamní sdělení se snaí budit dojem, e se nejedná o propagaci, nýbr například o odborný text či osvětový pořad; 3) umístění: reklamní materiály se snaí pronikat do prostor důvěryhodných institucí, co nejblíe k ordinaci lékaře. Ve světě reklamy se objevují i další strategie garance kvality,jako například poukaz na tradici a solidnost výrobce, ty ale zůstávají u farmaceutických produktů v pozadí (jednou z výjimek je tradiční aspirin).
Ze zmíněných strategií je dle mého soudu nejvíce manipulativní ánrová kamuflá (2), byť se jedná o praktiku obecně známou. Nedůvěra vůči sebechvále reklamy vede k tomu, e se tvůrci reklamního sdělení snaí budit dojem, e jde o jiný typ textu či pořadu. Nejmarkantnější příklady najdeme v oblasti tištěných reklam v časopisech: celostránkové populárně naučné články obsahují po boku téměř neviditelný povinný nápis inzerce. Inzerovaný produkt je zmíněn a na závěr, poté, co jsou vyjmenovány různé (ale výrazně méně účinné) monosti řešení. Za kamuflá platí tvůrci formální strohostí: rádoby odborný text je méně nápadný a také méně čtivý, zato ovšem po přečtení účinnější, jeliko navozuje dojem objektivity. Druhý typ textu, za který se reklama schovává, představují příběhy ze ivota, jímavé historky o neduzích, které dotyčná osoba překonala díky tomu či onomu produktu – ty ale v posledních letech ztrácejí svou presti, tudí přestávají být pro farmaceutický mainstream atraktivní; drí se u spíše jen u diet a zázračných přípravků na dobírku.
Celebrity, lékaři a obyčejní lidé
Strategie doporučení od důvěryhodné osoby se objevuje v reklamách na nejrůznější typy zboí (chvála produktu je ostatně základem reklamy), ale u léků ji nalezneme v nejvýraznější míře. Obecně přitom není ádoucí doporučení prodejce a u vůbec ne samotného výrobce, nýbr někoho objektivnějšího. Do hry se tak dostávají sekundární mluvčí: reklamní herci, známé osobnosti či odborníci. Ti bývají skutečně v nepřímém vztahu s výrobcem (jeliko jsou například vybraní reklamní agenturou v castingu), ovšem k jejich objektivitě to jaksi nepřispívá.
Různé typy sekundárních mluvčích zastávají v reklamě různé funkce. Známé osobnosti upoutají snáze pozornost a jejich doporučení produktu je osobnější – zvlášť pokud se nějak vztahuje k jejich ivotu. Mluvčím k nezaplacení je přirozeně známý odborník. Ale známých lékařů, kteří se zaplatit nechají, není nazbyt. Proto převaují odborníci neznámí: často herci v bílých pláštích, není toti ádoucí, aby vystupovaly osoby, které nemají vyškolený hlasový projev.
Ale i neznámí neodborní aktéři mají svou funkci – slouí k tomu, aby se s nimi divák identifikoval. Jsou to jednak obyčejní lidé s určitou zkušeností, o kterou se podělí. Svou průměrností je nám takový pěšák blízký, spíše mu uvěříme. Mírně odlišnou identifikační funkci mají ideální typy: reklama sugeruje, e se díky konzumaci produktu těmto osobám přiblííme, budeme také tak krásní a zdraví. Stále větší roli v reklamách na léky a potravinové doplňky hrají atraktivní senioři. Při zařazení ideálních typů se ani explicitní doporučení vyskytovat nemusí, stačí je zabrat spolu s produktem, kýený výsledek můeme na vlastní oči vidět.
Farmakologická osvěta v čekárnách
Nejlepší reklamou na léky je přirozeně doporučení z úst lékaře nebo rovnou předpis. Ale i umístění reklam poblí ordinace má značnou moc. Reklamní letáky v čekárnách mohou budit dojem, e jde o produkty tak nějak lékařem schválené: škodlivé věci by tu přece netrpěl. O něco sofistikovaněji a důvěryhodněji působí osvětové nástěnky a panely, u nich je informační sloka zpravidla nadřazená reklamě. A zcela nejdůmyslnější čekárenskou vymoeností jsou obrazovky se speciálním zdravotnicky zaměřeným vysíláním.
Mediapharma TV oslavila letos deset let od svého vzniku a dostala se do čekáren asi tisícovky praktických lékařů i specialistů v republice. Obrazovka zavěšená v rohu čekárny působí na první pohled jako luxus, po chvíli strávené čekáním se ovšem projeví jako zvlášť ofenzivní reklamní praktika, zejména pro svou zvukovou sloku, kterou člověk musí přetrpět.
Jedná se o nový mediální formát OOH TV (out of home TV), v tomto případě výlučně orientovaný na čekárny zdravotnických zařízení (heslo reklamní agentury Mediapharma, která tento formát vyvinula: Buďte tam, kde vaši zákazníci čekají!). Díky tomu je hra na důvěru v tomto vysílání zároveň hrou na blízkost – vyuívá deiktické (tzn. kontextuálně závislé) výrazy, jako by byly ušité na míru: teď a tady se čeká a za chvíli se přijde na řadu. To jsou kulisy, do nich se zasazují reklamní a osvětové (= skrytě reklamní) bloky. Často opakovaná věta moderátorky mezi reklamními a osvětovými bloky zní: Ne vás sestřička pozve do ordinace... Je tak blízko, jako by věděla, jak ordinace vypadá, dokáe se do člověka vcítit. To, co tato usměvavá paní s profesionální dikcí doporučí v předsíni ordinace, jako by doporučil sám lékař.
Mediapharma TV působí dojmem, e nejde primárně o reklamu, ale e vysílá té osvětové pořady. Odborník nám vysvětlí, e nejlepší prevencí je očkování nebo koupě určitého produktu, a nezapomene na závěr zmínit zdravý ivotní styl. Oproti normálním reklamám mají osvětové bloky dostatek času a jistotu, e je divák koncentrovaně zhlédne, protoe nemá kam utéct. Mohou si dovolit navodit dojem vědeckosti: strohá informativnost z úst dámy v bílém plášti, která se nebojí přimíchat cizí slova, působí důvěryhodně. K tomu přispívá i odkaz na výzkum (čísla a grafy v pozadí), jeho výsledky jsou prezentovány tak jasně, aby o jednoznačnosti pozitivních účinků produktu nepochyboval ani podprůměrně inteligentní pacient. Pokud koláčový graf v reklamě na Wobenzym ukazuje, e se 4/5 koláče z neduhu naprosto vyléčily a dalších 6 procent mělo jen minimální obtíe, pak není o čem pochybovat. Svou roli hrají té příběhy obyčejných lidí, kombinované s radami lékařů. A sem tam normální blok reklam, aby se od toho zdánlivě nereklamní pořady odlišily. Čili opět ánrová kamuflá.
Kdy se na to podíváme z druhé strany, na základě sebepropagačních údajů reklamní společnosti Mediapharma na oficiálních webových stránkách (dnes je celkem běné, e reklamní agentury v rámci vlastní propagace veřejně prozradí něco ze svých strategií), nabízí se nám jednodušší obrázek. Agentura nabízí klientům, zpravidla farmaceutickým firmám, zařazení ji hotové relace do vysílání nebo přímo výrobu reklamy na míru. U výroby se můe zákazník rozhodnout pro dva formáty: reklamní spoty, nebo komplex edukace, osvěta & PR. Nejde tedy o promyšlenou, lékařskými autoritami schválenou dramaturgii, jak by se mohlo zdát, nýbr jen o odvysílání pořadů na zakázku, které se opakují cca v hodinových smyčkách. Kritériem pro zařazení spotu do vysílání není kvalita výrobku, ale kompatibilita s tématem nabízených rubrik a technická kvalita spotu (o uhrazení honoráře nemluvě). Koneckonců televizní farmakologickou osvětu mají pacienti monost konzultovat bezprostředně po zhlédnutí s lékařem, co – jak hlásá společnost Mediapharma – prý té hojně činí.
Závěr: zdroje důvěry
Chce-li výrobce léčiv prosperovat, musí se vypořádat s přirozenými zdroji důvěry:
Důvěra ve smysly: Přibarvuje se, dochucuje se a aromatizuje nepoivatelné.
Důvěra v dobré známé: Známé tváře za úplatu doporučují výrobek.
Důvěra v odborníka a ve vědu: V reklamách se prohánějí herci v bílých pláštích, kteří svůj projev občas okoření odbornými termíny.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.