Jste zde: Listy > Archiv > 2014 > Číslo 6 > Joseph Grim Feinberg: Můe nás ještě inspirovat Praské jaro?
Pořadatelé nového sborníku ze zlatého věku Literárních novin, Literárních listů a Listů (léta 1967–1969) tvrdí e ano. Sloitější otázkou však je: jak?
Knihu Inspirace Praské jaro 1968 lze číst jako projev ducha doby, která u skončila, tj. jako dokument unikátní historické události. Do určité míry nás k tomu vedou například příspěvky A. J. Liehma (Tak váně: co konkrétně) a R. Kalivody (Demokratizace a kritické myšlení), které charakterizují jednak v kontextu dobových podmínek značně specifické demokratizační poadavky, jednak patrná ostýchavost, s ní tyto (z dnešního pohledu) docela mírné poadavky vyslovují. Naproti tomu vytváří M. Kundera ve známém článku Český úděl interpretační rámec, v něm se i opatrné demokratizační snahy jeví jako prvky velkého hrdinského úsilí. Češi (nejspíše společně se Slováky) něco zásadního udělali. Československo se stalo na chvíli středem světových dějin. Po celém světě lidé čekali v napětí: dokáe tato malá země vytvořit něco dosud prakticky nevídaného, toti demokratický socialismus?
Nedokázala. Optimismus, s ním si tehdy představovala lepší budoucnost, nás sice můe inspirovat, ale co znamená skutečnost, e tato budoucnost nepřišla? Odvaha a hrdost, s nimi se tito lidé stavěli proti invazi a následnému národnímu poníení, by nás sice inspirovat mohla, ale ne u tak fakt, e nakonec prohráli. Praské jaro nás jistě dojímá patosem svého tragického konce, zároveň se však můe zdát, e nás varuje, abychom se je nesnaili zopakovat.
V úvodu knihy redakce čelí právě tomuto rozšířenému výkladu Praského jara: Nebylo snad demokratům a vyznavačům starých dobrých časů jasné, e komunistický reim je nereformovatelný a jeho ideové zřídlo, marxismus, patří do starého eleza? (s. 8) Není z polistopadového hlediska poselstvím Praského jara právě jeho konec? Redaktoři si to nemyslí. Domnívají se naopak, e v dnešní době, postiené nadvládou peněz, korupcí, úpadkem duchovních hodnot (s. 8), nabízí Praské jaro alternativu, která vůbec neselhala na poli vlastních, vnitřních principů, a právě proto musela být ukončena vojenským zásahem.
Vzít Praské jaro za politický vzor pro budoucnost je nicméně sloitou výzvou. Formulační opatrnost, s ní se autoři jednotlivých příspěvků snaili vyhnout zbytečným provokacím svých stranických soupeřů, je pochopitelná. Zdá se mi nicméně, e právě ona svědčí o zakotvenosti autorů ve své době a také o značně relativní míře nadčasovosti jejich výzvy budoucím generacím. Přispěvatelé sice kritizují komunistickou stranu, ale (s výjimkou I. Svitáka, který byl ze strany dříve vyloučen) ji kritizují zevnitř. Kdy tvrdí, e znárodněním majetku strana u vytvořila základy socialismu, vlastně ji tak více méně uznávají. Sociální zřízení společnosti toti příliš nezpochybňují, kritizují především její zřízení politické. Přestoe občas napadají liberální představu, e politické otázky lze oddělit od sociálních (viz např. Kalivoda, s. 70, nebo Nový, s. 157), v praktickém ohledu velmi podobné oddělování provádějí. Chtějí toti kombinovat socialismus s demokracií, jako by to byly dvě odlišné a rozlišitelné věci. Chtějí zemi demokratizovat. Zjevně u necítí potřebu ji socializovat nebo přesocializovat.
Snad je má kritika částečně nepatřičná. V rámci dobových podmínek bylo jejich úsilí o demokratizaci neobyčejně odváné a obdivuhodné a moná by nebylo ani dnes vůbec špatné znova znárodnit největší podniky a kombinovat politickou demokracii s tzv. státním socialismem. Zdá se mi nicméně, e duch Praského jara cílil k něčemu vánějšímu, co však nestihl plně uchopit. Myslím, e na meze politického a sociálního myšlení Praského jara toti poukazuje právě jeho jiný, zásadnější princip: humanismus. Autoři zastoupení v recenzované knize skutečně opakovaně zdůrazňují, e plného lidského potenciálu nelze dosáhnout pouhou formální, liberální demokracií ani čistě státním socializováním majetku. Je třeba něco více, nový typ člověka, nový způsob bytí. Jak jej ale dosáhnout a zda byli vůbec na správné cestě, začínali zjišťovat a tehdy, kdy invaze končila jejich pátrání.
V závěru úvodního slova redaktoři píší, e poráka velkolepého snu Praského jara neznamená, e ideje, které stály u jeho zrodu, jsou chybné. Na to, aby to bylo definitivně posouzeno, mají Dějiny [...] dost času. (s. 9) Avšak redaktoři tím také naráejí na Hegelova varovná slova, e velké historické události nelze opakovat, ani by se z původních tragédií nestaly jen frašky (s. 7). Dějiny nechávají svým dědicům podivné bohatství, je musí být v kadé době znovuobjeveno a překováno do nových podob. Je to náročná, převáně pomalá práce. Doufejme tedy, e skutečně máme dost času. A buďme zatím rádi, e knihy, které jsou v procesu trvalého objevování a přehodnocování minulosti nezbytné, máme.
Červinková, E. a kol.: Inspirace Praské jaro 1968. Literární noviny – sborník statí.
Hradec Králové, Sumbalon 2014.
Joseph Grim Feinberg (1979) pracuje ve Filozofickém ústavu AV ČR v uddělení pro studium moderní české filozofie. Věnuje se změnám kultury a politické ideologie od šedesátých let 20. století.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.