Letos tomu bylo 110 let, co se profesor Karel Krejčí narodil (20. 8. 1904), a pětatřicet let uplynulo od data jeho úmrtí (26. 6. 1979). Jeho posledním ákům, které měl monost alespoň krátce učit v roce 1968, je dnes kolem pětašedesáti a málokdo u ví, e to byl významný literární historik, bohemista a polonista a mimořádně nadaný pedagog. V české literatuře se orientoval na 2. polovinu 19. století. Za publikaci Dějiny polské literatury (1953) byl v Polsku dekorován Komandérským kříem s hvězdou řádu Polonia Restituta. Přednáškami na obou katedrách a bohatou publikační činností ovšem jeho aktivity zdaleka nekončily. V rámci tehdejší filologické fakulty pořádal pro zájemce vlastivědné procházky po Praze, při nich seznamoval studenty s historií města, jeho tajemstvími a krásami. Ještě dnes, kdy provázím nějakého návštěvníka Prahy po Karlově mostě, udivuji ho vědomostmi, které jsem načerpala téměř před 60 lety při někdejší vycházce s panem profesorem.
Kdo znal profesora Krejčího jako student, nikdy na jeho přednášky nezapomene. Řečeno víceméně jeho slovy, dokázal vdy v několika úvodních statích podrobně vysvětlit vývojové tendence společenského i literárního procesu v tom kterém období. Literaturu, o ní přednášel, zasazoval do širších souvislostí, tj. do rámce světového, protoe v době tuhého socialistického realismu pouíval komparatistických metod. K mnoha autorům měl vysloveně osobní vztah - k jeho miláčkům patřil Jakub Arbes, a být o 60 let starší, určitě by se byl oenil s Eliškou Krásnohorskou. V časech hýřících slogany a frázemi dokázal dát jasný obsah různým termínům, kterých se nejen tehdy, ale i dnes s oblibou pouívá s naprostou libovůlí. Učil nás nikoli papouškovat, ale myslet, a to není málo.
V roce 1958 musel Karel Krejčí tehdejší Filologickou fakultu UK z politických důvodů opustit a nadále, a do odchodu do penze, působil trvale ve Slovanském ústavu ČSAV, který ale s proměnami reimu několikrát změnil svůj název. Nezaujatému pozorovateli by se mohlo zdát, e si profesor Krejčí nijak nepohoršil, ale jestlie nadanému kantorovi, pro něho pedagogická činnost byla radostí i posláním, vezmete monost učit, jako byste se na něm dopustili fyzického násilí. Ostatně, jak vyplývá z nezveřejněných materiálů, i v té Akademii byla Krejčího publikační činnost řízena a omezována zásahy z tzv. vyšších míst. Na fakultu se vrátil pouze nakrátko v roce 1968, a protoe přednášel dobře a rád, vynahrazoval si to přednáškami v nejrůznějších spolcích, od Společnosti Boeny Němcové snad a po Baráčníky.
Dodnes ovšem všichni Krejčího ivotopisci obezřetně krouí kolem otázky jeho degradace, její příčinu spatřují v tom, e se v roce 1956 v univerzitní radě zastal nespokojených studentů. Bylo by přinejmenším zajímavé vědět, proti komu se nás zastal. V kadém případě pohroma se snesla na profesora Krejčího a v druhém pololetí roku 1957. Můeme se jenom domýšlet, proč se dosud pátrání po příčině toho zásahu shůry všichni vyhýbali. Ovšem vzhledem k tomu, e pan profesor byl bezdětný starý mládenec a zemřel dávno před listopadovým převratem, a tudí se nemohl doadovat satisfakce, je snad na čase, abychom konečně kousli do toho kyselého jablka a podívali se na to, proč byl Karel Krejčí svého profesorského místa zbaven. Je nepochybné, e významnou roli v té záleitosti sehrál lingvista Roman Jakobson, byť – jak se ukáe – nikoli nejspíš tu hlavní.
Osobnost Romana Jakobsona je poněkud rozporuplná: za socialismu byl u nás nemilosrdně zatracován mj. s odůvodněním, e jeho strukturalismus, který zabsolutňuje vnitřní strukturu objektů a teoretických systémů, (...) není s to vědecky prozkoumat skutečnou povahu (...) uměleckých děl (PSN, 1967). Naopak po roce 1989 se stal strukturalismus pro leckterého našeho filologa oblíbenou metodou a Jakobson uctívanou vědeckou kapacitou.
Navzdory svému seversky znějícímu jménu Roman Osipovič Jakobson (1896–1982) – alespoň z našeho hlediska – byl Rus. Nemám tušení, jestli rusky mluvící jevrej mohl podle ruských (potamo sovětských) měřítek získat ruskou národnost. Patrně byl taky trochu Čech, protoe na rozdíl od ostatních neádoucích cizinců, jako např. A. M. Ripellina, má Jakobson v disidentském Slovníku zakázaných autorů svoje vlastní heslo.
Studoval v Moskvě za první světové války a do Prahy přišel někdy na přelomu let 1920 a 1921, původně jako překladatel mise Červeného kříe. (Měl prý přesvědčovat emigranty, aby se vrátili do Sovětského svazu.) Přátelil se s levicovými intelektuály, byl členem Devětsilu a v roce 1926 se podílel na zaloení Praského lingvistického krouku. Také se u nás znovu oenil. V roce 1935 si vzal svoji ákyni Svatavu Pírkovou, která nejprve přijala sovětské občanství. V roce 1937 naopak oba manelé získali občanství československé, a v době, kdy sovětští občané, posbíraní po celé Evropě, putovali v zapečetěných vagónech nazpět do své vlasti, vydal se Roman Jakobson opačným směrem: přes Dánsko, Norsko a Švédsko do USA.
Nevím, zda pro profesory Harvardské univerzity platila jiná měřítka, ale normální smrtelník s jeho ivotopisem, který se s americkým pasem v 50. letech 20. století volně pohyboval po světě a mohl si bez problémů zajet i do své někdejší vlasti, musel být minimálně dvojitý agent. V roce 1957, poprvé od svého odjezdu, navštívil Roman Jakobson také Československo, zato hned dvakrát. Koncem ledna se v Praze zúčastnil zasedání přípravného výboru pro moskevský sjezd slavistů a poté v Olomouci konference o srovnávacím studiu slovanských jazyků (28. 1.–1. 2.). Začátkem srpna tého roku se objevil v norském Oslo na 8. mezinárodním kongresu lingvistů, kde byla přítomna rovně československá delegace, jejími členy byli dva praští jazykovědci Bohuslav Havránek a Karel Horálek. Z Norska se Jakobson vypravil přes Moskvu znovu do Prahy, kde se v září zúčastnil mezinárodní konference o ivotě a díle J. A. Komenského. Ubytoval se v hotelu Flora a okamitě navázal kontakt se svou švagrovou a její rodinou a hojně vyuíval jejich slueb. Z kolegů o něj kupodivu nepečoval ani jeho někdejší souputník Mukařovský, ani nikdo z jazykovědců, ale de facto jeho teoretický odpůrce Karel Krejčí, zakladatel Literárněhistorické společnosti (1934), která představovala protiváhu k Praskému lingvistickému krouku. Nejspíš proto, e bydlel na Vinohradech a měl to k hotelu Flora poměrně blízko. Během svého praského pobytu se Jakobson choval velice sebevědomě, ba přímo arogantně, a tajným, kteří ho sledovali na kadém kroku, dával nepokrytě najevo, e ví, co jsou zač. Před jeho odjezdem uspořádali pro něj jeho příbuzní večírek na rozloučenou, na který pozvali jeho přátele a kolegy.
Sotva Roman Jakobson odjel, na všechny účastníky večírku se snesla pohroma – opakované výslechy a obviňování. Celá rodina Jakobsonovy švagrové byla postiena. Oba manelé přišli o práci, synovi, který v roce 1958 končil studium na matematicko-fyzikální fakultě, nebyla umoněna vědecká kariéra, jeho mladší sestra se vůbec na vysokou školu nedostala. Z hostů to kupodivu odnesl snad jen profesor Krejčí, který nás ve 4. ročníku na konci zimního semestru stačil v lednu 1958 jen taktak vyzkoušet. V pátém ročníku a u státnic jsme ho u neměli. (Nahradil ho přednáškami a seminářem na téma umělecké mistrovství Jan Mukařovský, který byl sice jmenován profesorem UK u v roce 1945, ale pro přemíru funkcí neměl většinou na pedagogickou činnost čas.)
V archivech StB se bohuel nezachovaly materiály týkající se výslechů spojených s druhou Jakobsonovou návštěvou v Praze v roce 1957, ale existuje stručné hlášení III. Správy MV (odd. 361) z 23. února 1957 o čtyřdenní oslavě, kterou organizoval s. Wollman Slavomír, vědecký pracovník Slovanského ústavu, a nezařadil do spolupráce členy KSČ. Dá se tedy předpokládat, e tití Jakobsonovi kolegové, kteří se zúčastnili v lednu setkání v hotelu Paří, byli rovně o půl roku později pozváni na soukromý večírek v rodině Jakobsonových příbuzných. Organizátoři si později lámali hlavu, kdo z přítomných mohl ostatní denuncovat, ale nenapadlo je, e se vlastně měli ptát jinak: kdo mezi hosty chyběl.
Těko říci, zda by nám v tomto bádání napomohl strukturalismus, ale inspirujeme-li se komparatistickou metodou, s ní se moje generace setkala v hlubokých 50. letech na přednáškách profesora Krejčího, dojdeme k závěru, e náš pan profesor v tomto příběhu figuroval nejspíš v roli nevinné Šípkové Růenky.
U zrodu strukturalismu stály toti tři bohemistické sudičky: excentrik Roman Jakobson, pedant Bohuslav Havránek a estét Jan Mukařovský. Oba první učili ve 30. letech v Brně, Mukařovský dostal místo a v Bratislavě. Po válce se Jakobson, americký lingvista ruského původu (viz Malá československá encyklopedie, Academia 1984-87), věnoval vymýšlení dalších teorií, Havránek, č. jazykovědec slavista a bohemista, se zabýval slovesy a jejich rodem a akademik Jan Mukařovský, č. lit. vědec a estetik, představitel čs. a svět. mírového hnutí, shromaďoval funkce a metály. V roce 1948 se zřekl učení svého Mistra a tvrdě proti němu bojoval, o čem svědčí hesla o strukturalismu v dobových slovnících. Nemám tušení, zda se někdy s Jakobsonem usmířili, ale pokud byl vůbec na ten večírek na rozloučenou v září 1957 pozván, tak rozhodně nepřišel. Zachoval se tedy jako ta nevítaná sudička, která se u Homéra jmenuje Eris a která vlastně zavinila Trojskou válku. Jakoto někdejší rektor UK (1948–1953), ředitel Ústavu pro českou literaturu ČSAV, nositel Stříbrné hvězdy řádu 25. února 1948, Řádu republiky ad., předseda Československého výboru obránců míru a člen předsednictva Světové rady míru k tomu měl dostatek pravomocí.
A to mohl Karel Krejčí ještě mluvit o štěstí! Takový Václav Černý, odborník na srovnávací literatury, se ještě v roce 1967 vůbec nedostal do Bělehradu na 4. sjezd komparatistů a v Příručním slovníku naučném (ČSAV, 1962–67) je uveden a v dodatcích.
To ale není nic nového. Ti z kolegů, kterým ještě jméno Karel Krejčí něco říká, nepochybně znají rovně knihu Václava Černého Paměti 1945–1972, kde se o někdejších strukturalistech lze leccos dočíst. Kdo by ale bral váně zatrpklého starce? Nejspíš je lepší do ničeho nešťourat, protoe budeme-li otvírat staré almary, mohli bychom ještě narazit na nějakou zapáchající mrtvolu nebo – jak se dnes pěkně po americku říká – tělo, zvlášť kdy těch kostlivců jsme měli v nejrůznějších skříních poschovávaných dost!
Olga Hostovská (1936) je literární historička, překladatelka a editorka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.