Jak mohou Poláci mírově a konstruktivně sousedit s Ruskem?, ptá se ve své eseji krakovský publicista a literární historik Andrzej Romanowski. Text, který vznikl pro Listy, je kromě jiného sondou do myšlení lidí z prostředí polského liberálního katolicismu. Zkrácená verze vyšla koncem srpna ve varšavském deníku Gazeta Wyborcza. Publikování vyvolalo řadu dalších kritických komentářů k tématu.
Co má udělat člověk, který si uvědomuje, e Rusko je stálým prvkem polské politiky, a který je pamětliv toho, e naše dobré vztahy s Ukrajinou nemohou být namířeny proti nikomu? Nezabývám se kadodenně politikou, nejsem analytikem mezinárodních vztahů. Chci se na ukrajinský konflikt podívat očima občana, kterého vývoj událostí znepokojuje.
Začnu banalitou – ruský pohled na posledních více ne dvacet let se liší od pohledu polského. Rusové jako by říkali: téměř půl století jsme vládli střední Evropě, naše vnější impérium sahalo a k Labi. Nedostali jsme ho darem, byla to naše válečná kořist po vítězství nad fašismem, za kterou ovšem Rusové a sovětští občané jiných národností zaplatili krutou, krvavou daň (jen na území dnešního Polska jich zahynulo více ne 600 tisíc). Naším, tedy ruským dějinným posláním se tak stala kontrola nad východní a střední Evropou, zejména nad Polskem, přes které vede cesta na Západ a které bylo po celá staletí v naší moci. Toto poslání však zradil Michail Gorbačov. Kdy u neměl dost sil na udrení vnějšího impéria, vzdal se ho ve jménu – jak sám říkal – společného evropského domu. Jeho politika ústupků však přinesla ještě větší katastrofu: rozpad Sovětského svazu.
Polome si v tomto okamiku první otázku: Dokázaly si národy ijící v sovětském útlaku této ruské myšlenkové revoluce povšimnout? Dokázaly ji docenit?
Pak bylo pro Rusko ještě hůř. Dlouho se stavělo proti polskému vstupu do NATO, nakonec se s ním však smířilo, ostatně podobně jako s polským vstupem do Evropské unie. Dalo by se říci: Rusko nemělo jinou monost. Nebo dokonce: ze strany Ruska šlo o kamuflá. Můeme to však povaovat i za akt dobré vůle, gesto pomáhající budovat dobré sousedské vztahy. Druhá otázka by potom zněla: Ani toho jsme si nevšimli a ani toto jsme nedocenili?
Postupem času se pod deštník Severoatlantické aliance schovala téměř celá střední Evropa, a dokonce i tři bývalé sovětské republiky – Litva, Lotyšsko a Estonsko. Pro Rusko to muselo být traumatické, ale i s těmito fakty se nakonec, ač s obtíemi, smířilo. Třetí otázka by proto měla (se všemi analogickými výhradami) znít stejně jako otázky výše uvedené.
Nakonec začala o vstup do NATO usilovat jiná někdejší, navíc u mimoevropská sovětská republika – Gruzie. Zatímco praskání impéria podél švů hranic mezi jednotlivými sovětskými republikami bylo ještě moné pochopit, další z řady konfliktů – čečenská rebelie – se u odehrávala na území Ruské federace. Čtvrtá otázka by proto směřovala k tomu, zda mohla Gruzie uniknout svému osudu, a ještě předtím Čečensko své tragédii.
Poslední dva uvedené příklady potvrzují tezi o ruském imperialismu. Ve druhé čečenské válce na přelomu století došlo k vyvraďování Čečenců a v srpnu 2008 Rusko poté, co převzalo kontrolu nad Abcházií a Jiní Osetií, územími odtrenými od Gruzie, pošlapalo postulát o nedotknutelnosti hranic. Impérium tak zavelelo k protiútoku. Předtím se však oblast ruské moci či ruského vlivu po téměř dvacet let (1989–2008) neustále zmenšovala. V dějinách státu, který se od 15. do 20. století cestou systematického dobývání území neustále rozšiřoval, šlo o absolutní novinku. Ani to jsme si ale neuvědomovali, naopak – poadovali jsme, aby se Rusko dále stahovalo. Poslední otázky by proto zněly: Jak dlouho by takové stahování mělo trvat? A jak daleko by mělo zajít?
Neuvědomění si dlouhodobého charakteru změn, absence vhodné perspektivy, nedostatečná znalost toho, čím je pro Rusko Ukrajina, a nakonec nevydařená taktika ruských ústupků po oranové revoluci vedly k pokusu – jistě vyvolanému samotnými Ukrajinci – přetáhnout Ukrajinu definitivně na Západ. Důsledky dnes všichni vidíme. Jak to celé skončí, nevíme.
Ruská anexe Krymu je v poválečné Evropě bezprecedentní událostí. Bylo-li odtrení částí území od Gruzie ještě doprovázeno různými zástěrkami, nyní u byly všechny masky streny. Pro aktivity prezidenta Vladimira Putina existuje jediné vhodné přirovnání, a sice Hitlerův anšlus Rakouska, čeho si mnozí okamitě povšimli. Ve skutečnosti však byla ruská akce ještě horší, neboť původní obyvatelé Krymu, Tataři, novou vládu nepřivítali, co se v roce 1938 jistě nedalo říci o Rakušanech. I vyzbrojování separatistů a vysílání ozbrojených oldáků na východní Ukrajinu dalece předčí Hitlerovu podporu sudetských Němců.
Z takových srovnání ovšem nic zásadního nevyplývá. Podstatnější je konstatování, e Rusko se jednoduše cítí být dědicem někdejší Rusi. Kyjev je její kolébkou, posvátným městem, a Doněcká a Luhanská oblast leely na území moskevského státu i v dobách, kdy tyto oblasti kolonizovali ukrajinští kozáci. Krym získalo Rusko v 18. století a většinově byl osídlen Rusy (Ukrajině byl věnován před necelými šedesáti lety); Sevastopol je dodnes symbolem věhlasu ruské armády. K historickým příčinám je třeba připojit příčiny ekonomické: doly, hutě a továrny Donbasu nebyly budovány pro potřeby Ukrajiny, ale celého ruského (sovětského) impéria. Moná nejdůleitější je však aspekt, který nedávno připomněl profesor Adam Daniel Rotfeld: ruská obava, e Ukrajina bude kopírovat západní vzory – vzory, je jsou pro Putinův reim smrtonosné.
Uplynulé čtvrtstoletí přesto dokázalo, e je Rusko připraveno akceptovat existenci samostatné Ukrajiny. Ve dnech tzv. oranové revoluce prokázal i Putin zdrenlivost. Přesto si lze jen těko představit, e by nejen Putin, ale i Gorbačov či Boris Jelcin souhlasili se směřováním Ukrajiny do západního světa. O západní Ukrajině by se snad ještě dalo uvaovat. Ale ruskojazyčný východ? Sám Gorbačov anexi Krymu okamitě podpořil.
Profesor Jan Widacki (právník a v letech 2007–2011 levicový poslanec) v týdeníku Przeglšd (20/2014) napsal: Existovala naděje, e se Ukrajina během dvou generací sjednotí, e se její obyvatelé – narození ji v nezávislé republice – začnou cítit občany jednoho státu. To vyadovalo čas a klid. Západní Evropa a Polsko by měly evoluční procesy na Ukrajině uváeně podporovat, pomáhat s reformami, vzdělávat studenty a učit Ukrajince evropským standardům. Pozvolna, ale systematicky přibliovat Ukrajinu západnímu světu a zároveň nedrádit Rusko; umonit Ukrajině i nadále udrovat kontakty jak s Ruskem, tak se Západem, ale současně ji krok po kroku spojovat s Evropou. Elementární znalost reálií východní Evropy napovídala, e rychlé přetaení za Východ nebo na Západ nemusí Ukrajina jako stát přeít, e se můe rozpadnout. Co jsme však udělali? Všechno to, co jsme dělat neměli. Svůj podíl na tomto ukrajinském dramatu mají bohuel i polští politici. Chtěli jsme Ukrajinu co nejdříve vymanit z ruského vlivu v naději, e bude přijata do Evropské unie. Tato naděje však zůstane ještě mnoho let nadějí nereálnou.
Nelze popřít, e kdy se Polsko postavilo za snahu Ukrajinců vytvořit stejný systém jako na Západě, podpořilo tím aktivity namířené proti prezidentovi Viktoru Janukovyčovi a – podobně jako v roce 2008 v Gruzii – vyslovilo se pro vše, co můe Rusku uškodit. To s sebou samozřejmě neslo jistá rizika, ale takové břemeno na sebe musí politik čas od času vzít. Mělo to však smysl? Stala by se Ukrajina za Janukovyčovy vlády skutečně ruským protektorátem? Ukrajina je velký a lidnatý stát rozkročený mezi Východem a Západem, s přátelskými vztahy jak s Ruskem, tak se Západem (ačkoli s Ruskem jsou jistě silnější), take by sice byla odkázána na neustálé lavírování, nestala by se (zejména pro Ukrajince ze Lvova) vysněnou zemí, ale uchovala by si územní celistvost a měla by pocit bezpečí. Janukovyčova Ukrajina měla šanci, i kdy jen teoretickou, stát se evropským spojovacím článkem, zemí evropské rovnováhy. O takové monosti ale Polsko vůbec neuvaovalo. V rámci ukrajinského konfliktu se postavilo proti legální vládě disponující demokratickým mandátem. Ta byla sice neuvěřitelně zkorumpovaná, tento problém si však měli vyřešit sami Ukrajinci, nikoli Poláci.
Ani na chvíli jsme neuvaovali o regionalizaci Ukrajiny. Polští publicisté bili na poplach: byl by to počátek rozpadu ukrajinského státu! Ano, mohlo to tak dopadnout. Je ale dnes, kdy je východ Ukrajiny ji řadu měsíců v plamenech, riziko rozpadu menší? Kdyby s projektem regionalizace přišla u dříve ukrajinská vláda, sebrala by Rusku její hlavní trumf. Našlo by si Rusko jinou záminku? Není to vyloučené. I kdybychom ale připustili, e je cílem Ruska pohlcení Ukrajiny (co je z výše nastíněných důvodů více ne pravděpodobné), není jisté, e by si takový akt v případě státu, který je s Ruskem jistým způsobem spřátelený a spojený, uchoval legitimitu.
Před deseti lety jsem byl nadšeným přívrencem tzv. oranové revoluce a můj syn (čím se nepřestávám chlubit) jezdil do Kyjeva demonstrovat společně s Ukrajinci. Podobnou polskou solidaritu z let 2013–2014 – ji po odtrení Abcházie a Jiní Osetie od Gruzie, tedy v odlišných politických podmínkách – jsem však kritizoval. Šlo toti Polsku o dobro Ukrajiny, nebo o to, abychom ještě jednou popíchli silnější Rusko? V červenci 2012 jsme spolu se synem pozorovali ve Lvově protesty proti právě přijatému zákonu o základech státní jazykové politiky. Rozuměl jsem pochybnostem o způsobu přijetí tohoto zákona, uvědomoval jsem si, jak je pro Ukrajince kontroverzní, ale nenávist k těm, kteří mluví jinak, k lidem hovořícím rusky, kteří se nechtěli stát občany druhé kategorie, mě šokovala. Říkal jsem si, e takto se stát vytvořit nedá.
Na jaře tohoto roku jsem proto říkal svým přátelům: Dríte Ukrajině palce? Poslední zárukou její celistvosti je Janukovyč.
Politický systém vytvořený Putinem je právě tak anachronický jako smrtelně nebezpečný: okcidentalistický, ale ve smyslu návratu do středu Evropy, ivící se sny o obnovení ztraceného impéria, a sázející proto na armádu a politiku síly. Metody, jaké tento reim uplatňuje vůči Ukrajině, míra brutality, bezskrupulózního jednání, cynismu a li budí přinejmenším rozpaky. Výsledkem je strach a spolu se strachem roste chuť postavit se na odpor, touha po odvetě. Přesto – máme-li travestovat klasika – Putinové přicházejí a odcházejí, ale Rusko zůstává. Měli bychom si proto navzájem zasadit co nejméně ran, abychom se za příznivějších okolností mohli vrátit ke vztahům, jejich předzvěst přinesla raná 90. léta.
Vdyť Rusko má řadu jmen. I nesvoboda, kterou přineslo Polsku nebo Ukrajině (Ukrajině ale mnohem více!), napáchala nejen mnoho zlého, ale – paradoxně a mimochodem – přinesla i něco dobrého. Sjednocování ukrajinského území, k němu docházelo od 18. do 20. století, by bez ruské a později sovětské vojenské síly nebylo moné. Mutatis mutandis, podobná úvaha by se dala vztáhnout i na dnešní Polsko; vdyť územní podoba polského státu byla vytyčena Stalinem. Dá se říci, e Polsko existuje z vůle a milosti Stalina, psal v Myslivcově roku Czesław Miłosz.
Po vlnách mrazu přicházejí v Rusku období tání. Vedle antipolského nepřátelství v Rusku nikdy nescházely četné projevy sympatie, přátelství, fascinace, a dokonce propolského snobismu. Bylo tedy na čem stavět, zejména v době největší ruské otevřenosti. I kdyby však k podobným projevům náklonnosti nedocházelo, zůstává aktuální výzva básníka Cypriana Norwida: Kdy sousedíte s Ruskem, musíte v něm mít svoji stranu.
Pokud však takovou stranu chceme mít, musíme Rusko nejprve pochopit. Na vzájemném pochopení polské a ruské dějinné mise stavěl kdysi svoji politickou koncepci národně demokratický politik a ideolog Roman Dmowski. Před ním se v 19. století pokoušel vyuít ruského uvolnění poměrů konzervativní politik, hrabě Aleksander Wielopolski a ještě dříve obnovoval Polsko ruskýma rukama kníe Adam Jerzy Czartoryski (oba přes různé politické osudy v jistých okamicích usilovali o modernizaci Polska s podporou svých ruských protektorů). Jako členové NATO a Evropské unie jsme Rusko přestali brát v potaz a jen čas od času jím pohrdáme. Ponechali jsme Rusko samotné se všemi jeho komplexy a frustracemi po největší geopolitické katastrofě 20. století. Přestalo nám záleet na přítomnosti polské kultury v Rusku. Nepokusili jsme se vytvořit polskou stranu. Jakkoli je polský pohled na Rusko různorodý, nejsilněji se ozývá specifický polský patriotismus.
Specifický, neboť myšlenkově primitivní. Jeho imperativem je snaha uškodit Rusku, kde je to jen moné, a to v naivní víře, e ho tak zapudíme dál od našich hranic (polský pravicový publicista Tomasz Sakiewicz začal okamitě vyzývat k vyslání polských jednotek na Ukrajinu). Nebereme v úvahu, e výsledkem takového přístupu můe být přesný opak, e můeme v Rusech probudit obranného ducha. Musíme vyrazit do boje, vykřikoval 12. srpna 2008 v Tbilisi tehdejší polský prezident Lech Kaczyński. Těko bychom našli lepší příklad fanfarónství, zbytečného drádění Ruska a nezodpovědnosti/nedostatku odpovědnosti za vlastní slova.
My v Polsku rádi dáváme najevo (veřejně – v soukromí to bývá jinak), jak moc nemáme Rusko rádi. Kdy hovoříme o Rusku, jsme přinejmenším blahosklonní, ironičtí, ve všem, dokonce i v olympiádě v Soči, spatřujeme ruské imperiální sklony, nechceme vidět nic, co by na Rusku mohlo být sympatické. Ještě navíc si vymýšlíme komplot Tuska s Putinem (o kterém hovoří část polské pravice a podle kterého by tito politici měli mít společný podíl na smrti prezidenta Kaczyńského při leteckém neštěstí ve Smolensku v dubnu 2010). Dokonce i zacházení s tělem prezidenta Kaczyńského po havárii ve Smolensku u nás vyvolalo slova o ruské rakvi, proti čemu jsem protestoval s naivním očekáváním, e se ke mně někdo připojí. Konec konců ani v Polsku nejsou ruské vojenské hřbitovy zcela v bezpečí.
Polská rusofobie však nevyrůstá jen – a dokonce ani především – z komplexů majících svůj původ v dobách, kdy nám Rusko vládlo. Jejím základem je přesvědčení o polské kulturní nadřazenosti sahající a do časů sarmatismu. Nedávno se v tomto stylu vyjádřil pravicový publicista Piotr Skwieciński (přitom jeden z těch rozumnějších), podle něho rusifikace Polského království nemohla v situaci kulturní převahy Poláků nad Rusy uspět (Rzeczpospolita 31. 1. 2013). Tvrdit něco takového v kontextu ruské kultury a společnosti 19. století, časů Dostojevského, Tolstého, Turgeněva, Petra Iljiče Čajkovského a Dmitrije Ivanoviče Mendělejeva, je smutným důkazem polské domýšlivosti. Skwiecińskému, ijícímu ve Varšavě, bych rád připomněl, e jeho městem protékaly splašky a do doby, ne tam přijel carský generál Sokrates Starynkiewicz a zavedl kanalizaci.
Polská rusofobie samozřejmě nemá větší politický význam, posiluje nicméně snahu pomstít se Kremlu. Škoda, e jsme se v uplynulém čtvrtstoletí nepokusili přijít s nějakým gestem přátelství a sympatie, které by ukázalo, e ruská politika otevřenosti nebyla zbytečná. Stalo by se něco, kdybychom například ve Varšavě, na paláci Morsztynů v ulici Miodowé, odhalili tabuli s informací, e zde od 14. července do 4. září 1707 pobýval car Petr I.? Byl to přeci nejvýznamnější ruský panovník. e se do polských dějin nezapsal dobře? Právě v této době navštívil Polsko jako spojenec legálního polského krále...
V pochopitelné, avšak krátkozraké obavě o vlastní bezpečnost jsme Rusku dokázali, e mu nejsme nakloněni. Máme se pak divit, kdy ten či onen ruský publicista dnes čas od času pronese něco protipolského? e v Rusku oívá stereotyp nafoukaného Poláka? Po pravdě – kdy jsem pozoroval polské šílenství po Smolensku, řekl jsem si, e Rusko s námi má svatou trpělivost...
Ve skutečnosti jsme však v uplynulých letech dokázali cosi mnohem důleitějšího. Ukázali jsme Rusku, e jeho politika otevřenosti – zahájená Gorbačovem, v ní pokračoval Jelcin a nějaký čas dokonce i Putin, jen před pěti lety pronášel na Westerplatte slova znějící ruskému uchu vpravdě revolučně – je cestou k politickému úpadku. Společný evropský dům se ukázal být místem, z něho Rusko neustále někdo vyhání, místem, kde se projevují protiruské komplexy a fóbie, někdy a hraničící s paranoiou. Vypadala by situace jinak, kdyby se střední Evropa, a v jejím rámci zejména Polsko, chovala k Rusku přátelsky?
Vdyť Polsko nemělo po dosaení svých strategických cílů, jimi byl vstup do NATO a Evropské unie, ádný důvod zaujímat vůči Rusku konfrontační postoj. Polsko nemělo být jestřábem, ale spíše holubem, jakýmsi mediátorem. Zejména dnes, kdy má Evropská unie, včetně našeho středoevropského regionu (viz postoj Maďarska či Slovenska), v otázce Ukrajiny daleko k jednotnému postoji, riskuje Polsko jako jestřáb mnohé do budoucna a ztrácí mnohé aktuálně. Není to náhoda, e se rozhovory ministrů zahraničních věcí Francie a Německa s Ukrajinou a Ruskem odehrávají od července bez polské účasti.
Neprohráváme však proto, e bychom nedocenili ruské nebezpečí. Prohráváme, protoe jsme toto nebezpečí přecenili. Ne kadý krok Ruska byl v minulosti zamýšlen jako konfrontační. Kdy jsme přirovnali rusko-německou smlouvu o dodávkách plynu k paktu Ribbentrop-Molotov, připravili jsme sami sebe o důvěryhodnost. Polské elity vzešlé z prostředí někdejší Solidarity, vychované na étosu boje a samy vůči sobě nekritické, si nedokáí poradit s ohroením v okamiku, kdy se toto ohroení stalo reálným. Budou – podobně jako Lech Kaczyński – hodně mluvit, protestovat, pranýřovat a poadovat sankce, budou se předhánět v radikalismu, nemají však ádnou ideu jak vůči Rusku postupovat, jak s ním udrovat dobré sousedské vztahy. A kdy u proti němu nic nenajdou, budou přinejmenším poadovat, aby byl katyňský masakr uznán za genocidu. Taková politika bezpečnost Polska ani Ukrajiny neposílí.
Na druhou stranu dnes lze jen stěí najít sílu, která by dokázala Rusko zkrotit. I řešení rusko-ukrajinského konfliktu zůstává v nedohlednu. Mám-li ocitovat názor z počátků Velké vlastenecké války, Rusko u nemá kam couvnout. Nemůe pustit Ukrajinu, neboť by tak vznikl stát ještě výrazněji protiruský ne Polsko. Ani Ukrajina u však nemá kam couvnout; nemůe přeci obchodovat s vlastním územím. Evropa, pamětliva mnichovské zkušenosti, si pak dobře uvědomuje, e revize hranic je cestou do záhuby. I Hitler přeci tvrdil, e Sudety jsou jeho posledním územním poadavkem. V ukrajinsko-ruském konfliktu se střetávají historicky zdůvodňované územní nároky s existujícími hranicemi garantovanými mezinárodními smlouvami. Takové rozpory nelze vyřešit bezbolestně. Jediným východiskem by mohla být druhá Jalta – ponechání Ukrajiny ve sféře ruského vlivu. Avšak právě to nesmíme dopustit.
Co tedy z ukrajinského konfliktu pro Polsko vyplývá? Musíme myslet. Ideálně ještě předtím, ne způsobíme nějakou škodu. Lépe pozdě ne nikdy.
Přeloila Michala Benešová.
Andrzej Romanowski (1951) je polský literární historik a publicista, v letech 1990–2002 byl redaktorem časopisu Tygodnik Powszechny. Přednáší na Fakultě polonistiky Jagellonské univerzity v Krakově.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.