Americké kriminální seriály poslední dobou silně zodborněly a zvědečtěly, co se projevuje hlavně tím, e detektivové si na místě činu nerozsvítí a jenom šajní baterkami, take hned všechno vidí jasněji, a navíc je z temného kouta můe nerušeně pozorovat vrah, který dosud nestihl uprchnout. Často se pak na ně vrhne a tou baterkou je umlátí, protoe který detektiv by v úleku myslel na to, nepustit baterku. Leda snad Dexter, protoe sám vradí. Další poitek plyne pro vzdělanějšího diváka z toho, jaké anatomické a fyziologické zvláštnosti se objevují při detailní pitvě nešťastných obětí vlivem překladu do češtiny. Ukazuje se, e většina obětí trestných činů v Americe jsou v zásadě obludy. Někdy si říkám, jestli i herci jsou u tak hloupí, e klidně přečtou kadý nesmysl, který se ve scénáři naskytne. Tuhle třeba napsal pachatel na papírek souřadnice, kam zakopal svou poslední oběť, a detektivové ji pak podle zeměpisné šířky a výšky skutečně dokázali najít. Jak mystické! Jindy se dozvídáme, e trenér, kterému boxer nechtěl vzdát prodaný zápas, hodil uprostřed zápasu do ringu rukavici. Těko říct, kde ji vzal, moná ji boxer zapomněl na střídačce.
Neméně pozoruhodné je, jak se v konzumní produkci kulturních statků konstruuje pro potřeby mas obraz génia.
Drtivá většina těch, kdo se na takové pořady v televizi dívají, hrubky zřejmě vůbec nepozná, jiní si jich všimnou, ale mávnou nad nimi rukou, o nic přece nejde, jen o zábavu. Proč by mělo vadit, e většina obyvatelstva jsou podle všeho hňupové, kteří nestojí za bezchybné sdělení? Proč by mělo záleet na tom, zda se jim veřejně předkládají jen věci hodné víry?
Jene ti hňupové (u nás včetně trestanců) potom aritmetickou většinou na základě obdobně kvalitních údajů, v nich se vyznají obdobně jako v detailech lidské anatomie, přijímají demokratická rozhodnutí, a tzv. vzdělanci jsou nejspíš přesvědčeni, e za to, jak se společenské uspořádání proměňuje ve frašku, nenesou ádnou odpovědnost. Důsledkem klesajícího vzdělanostního základu a horšícího se obecného úsudku je pak to, e političtí vůdcové, i kdyby nechtěli, nemohou jinak ne snait se masu hňupů a vrtáků, od kterých mají dostat důvěru, přesvědčit manipulací, a nikoli ujasňováním – jeho by ve shodě s obecným vývojem začasté ani nebyli schopni: jejich štěstí je, e ty, kdo toho ještě schopni jsou, nedokáe u obyvatelstvo ani pochopit, a tudí je nemá rádo.
I ukazuje se, e většina obyvatelstva se nechá opít rohlíkem čím dál obyčejnějším, i kdy má někdy podobu koblihy. Take se stává zbytečným vůbec něco ujasňovat, kdy nejlíp uspěje ten, kdo rovnou jen balamutí, protoe jde přímo k cíli. Tak jeden prohlásí, e je levicový, ani se také řekne, za jakých podmínek by toto slovo vůbec něco znamenalo; a druhý u jenom Ano, bude líp; a místo argumentace stačí přiblíit výrazivo úrovni cílové skupiny. A ten, kdo dnes říká Makat!, lidi něčím dopálí, vystřídá ho s největší pravděpodobností ten, kdo řekne Fachčit!; a po něm ten, kdo řekne Chčijte na ně!. (To snad u budu po smrti.) Tomio Okamura zatím dospěl na svých volebních plakátech jen k výrazu bordel, a prezident republiky to moudře a prozíravě zkouší, aby předešel nejhoršímu (tj. něčemu jinému ne sobě), ale doba asi ještě nenazrála (jak říkali komunisti), prý mu to ubírá na popularitě.
Vracel jsem se ve čtvrtek před půlnocí ze schůzky s několika převáně křesťanskými přáteli, čekal jsem u doma v přízemí na výtah a zpoza jedněch dveří jsem slyšel muský hlas, jak říká doslova toto: Já nevim ty vole e musíš ty vole vdycky ty vole všechno ty vole nějak ty vole zapatlat ty vole krávo jedna. Teprve ze dvou posledních slov jsem vyrozuměl, e mu tak patrně mluví se svou ivotní drukou. Hle, říkal jsem si, toť onen úplný český heterosexuální pár, jakým jedině by měla být podle české katolické hierarchie svěřována výchova dětí. Přisámbohu ty vole. U se těším, jak se podle buddhistických představ znovu narodím a budu si muset vybrat nějaké takové rodiče, protoe jiní nebudou k mání.
Někdejší (ilegální) předseda vlády Rusnok se ovšem vyjadřoval dost podobně.
Jaký tedy div, e ze všech orientálních mudrců nemá u nás nejvíc učedníků Siddhártha Gautama, Mistr Kchung ani Mistr Meng, Mistr Lao ani Mistr Lie, Mistr Jang ani Mistr Čuang, ani můj oblíbený čínský bůh srandy, ba ani ádný z přitroublých denájů (běněji dinů, z původního fest-anglického genii), nýbr je všechny vysoko přečnívající Mistr Chu-c'pe.
Čím jsi postien sám, to nejvíc vyčítej druhým, říká Mistr Chu-c'pe. Co nechceš, aby druzí činili tobě, čiň jim ty bez míry a vkusu. Směle se domáhej toho, co ti nepatří, ale platit vdy přiměj druhé. A za všech okolností řvi, jak by tě na noe brali, říká Mistr Chu-c'pe. Zákalem v oku svém kadému vytři zrak. Tak praví Mistr Chu-c'pe.
K milovaným učedníkům Mistra Chu-c'pe patří u dlouho náš známý pravicový recesista a mystifikátor David Černý. To je ten, co přidělil Bulharům jako symbol národní státnosti turecký záchod, a přitom se ještě ani nenaučil u sebe doma pořádně přiklápět dekl. Potom vypustil na Vltavu člun s vytrčeným prostředníkem, zvaným prý flákač, zřejmě na pozdrav cizím turistům, kteří se u břehů těch kochají panoramatem Hradčan. Od té doby dosáhl druhého nejvyššího stupně dokonalosti v Mistrově řádu, kdy označil ústa českého prezidenta republiky za otvor chrlící výkaly, a úplně přitom zapomněl, e byl sám odsouzen ke stotisícové pokutě za to, jakým sprostým slovem veřejně počastoval jednoho ze svých kolegů recesistů. (A novináři nás nějak zapomněli informovat o tom, kam ta aféra vlastně dospěla.)
Dostal se tak o mnoho stupňů výš ne jiný vymetač záchodů, Karel Schwarzenberg (ten se na rozdíl od ostatních Čechů dokázal udret v obecné rovině, v ní mohl kdykoli kamkoli zacouvat, co je vnímáno jako elegantní), ale mety nejvyšší, černého pásu Chu-c'pe dosáhli u nás zatím jenom dva lidé. Prvním je Václav Klaus, který své působení v čele státu slavnostně ukončil zločinnou amnestií; dnes tvrdí, e to bylo v záchvatu sexuální dezorientace a rád by to odčinil tím, e by se do nejvyššího úřadu vrátil, co přijde našim novinářům – vesměs majitelům nahnědlého pásu Chu-c'pe – pochopitelné a normální. Na stejnou úroveň se vypracoval někdejší sněmovní poslanec Melčák, který pár dní po zvolení přeběhl ke straně, proti ní jeho voliči hlasovali, a pak měl ještě tu drzost, e se šel svých údajných práv jako údajný zastupitel lidu domáhat k Ústavnímu soudu, a ten mu nedokázal sdělit, e v demokratickém státě ádná práva nemá, protoe u dlouho nezastupuje nikoho krom jednoho podivína z Vysočiny, co na poslanecký mandát nestačí.
Sekreční expresivita čili umpéznost patří k disciplinám, ve kterých Češi věru nedostině vynikají nad všemi ostatními národy. David Černý by mohl nicméně namítnout, e on jakoto umělec má nárok na širší výrazový rejstřík ne hlava státu. V tom by měl zajisté pravdu, ale pořád to nestačí k tomu, aby zrovna on mohl sprosté hlavě státu něco předhazovat. Ve společenském postavení se různí, ale ve sprostotě si nemají co vyčítat.
Právem se tedy cituje odpověď, kterou Mistru Chu-c'pe jednou uštědřil Mistr Lao: Od vás to sedí, milostivá.
Prezident republiky je tvor mazaný (nebo si to o sobě aspoň myslí), take si spousta lidí – moná zbytečně – láme hlavu, jak to s ním vlastně je. Nedávno třeba letěl do Číny a naši vesměs dobromyslní a prostomyslní novináři měli za to, e se tam jede bratřit s ohavnými liberálně-kapitalistickými komunisty, kteří tak jako většina ultraliberálů úplně kašlou na to, jestli v trním prostředí někdo přeije nebo ne, zvlášť při tom kvantu lidského materiálu: takový pravolevý rozkyv se do těch malinkých makoviček u celý nevejde, take za tu pouť hlavě státu vesměs zuřivě spílali. Prezident tam však vůbec neletěl kvůli čínským pohlavárům, to byla jenom nevyhnutelná odbočka. Ve skutečnosti chtěl navštívit hlavní chrám Mistra Chu-c'pe v údolí Pi-čcha. A povídá se, e mniši hned poklekli a začali bít hlavami o zem, protoe v našem prezidentovi rozpoznali Mistrovu reinkarnaci. Hned ho také opásali duhovým pásem Všech Stupňů Dohromady, ale museli to trochu nastavit čínskou státní vlajkou, protoe původně počítali s někým štíhlejším.
Číňané potom naši hlavu státu neposlali do převýchovného tábora na redukční dietu, nýbr pustili ji zpět domů a dali jí tak příleitost, aby v televizi projevila svou pověstnou rozšafnost několika – řečeno s kamarádem Klausem – ošklivými slovíčky, z nich se delikátní, zlatoústé a vdy vytříbené české obci kulturní hned udělalo šoufl a ještě pořád ji to drí. Hvězdopravci zahleděli se okamitě k Uranu a Saturnu, chtíce zjistit, co neblahého tím prezident sledoval (neboť prezident rozhodně vdy a vším něco neblahého sleduje), a z konjunkce s kometou Čurila-Plenkovič jim vyplynulo, e vypouští smradlavé balonky za účelem svého znovuzvolení, co připadá v úvahu bratru za tři roky.
Legenda o Velkém stratégu Zemanovi má tuhý kořínek. I kdyby si však vypočítavě pojišťoval pozici u nejsprostší části voličstva, kterého je zřejmě většina, kdeto ušlechtilá část národa u dva roky usedavě oplakává Schwarzenberga (a kdy si chce udělat omeletu, pro samé slzy se netrefí vajíčkem do pánve), sotva by takové chování mohlo vyplývat jen z politického výpočtu: všechny inteligentní strategie nejsou nutně sprosté, take něco skutečně obhroublého musí být v prezidentově povaze, kdy si z veškeré lidovosti vybírá zrovna tohle, a neřekl bych, e všechny důsledky domýšlí. Navíc je tu něco horšího ne jen vulgární vyjadřování: otřesně šosácké názory, kterými svou hrubost zdůvodňuje.
Kultuře hoví tento prezident ještě míň ne jeho předchůdce, a co si máme myslet o jeho ostrůvcích pozitivní deviance, kdy nekonformní postoje ve skutečnosti posuzuje z duchovní perspektivy pana Broučka? Názory a performance skupiny Pussy Riot nemusíme milovat ani schvalovat, ale pořád by mělo platit, e v naší civilizaci se za provokaci a za rouhání, byť sebedrzejší a sebenevkusnější, do vězení chodit nemá. Nemohl být prezident aspoň zticha, nebo si najít pro shovívavost k Rusku lepší důvod, zvlášť kdy vezmeme v potaz jeho krveíznivý názor na netolerantní islám? Moná by protestoval, a kdyby zuřiví pravoslavní křesťané těm holkám usekali hlavy?
Zemanovo šosáctví je navíc pokrytecké: kdy odmítal podepsat Putnovu profesuru, skutečný důvod byl osobní. Kdyby se někdy Putna (z druiny jemnocitných a zlatoústých) vyjádřil o mně tak sprostě jako v jednu chvíli o Zemanovi, také bych mu profesorské jmenování (které si jako mimořádně platný český vzdělanec plně zaslouí) odmítl osobně předat, ale spokojil bych se tím, e bych tuto pravomoc rovnou a bez kraválu přenesl na ministra školství, jak se nakonec stalo. Zbytek byla nízká malichernost, ubohý zástupný důvod; navíc za to, jakou ceduli nesl Putna v průvodu Gay Pride, by mu skutečný levicový politik gratuloval: bylo to ádoucí a prospěšné! U koho to chtěl Zeman vlastně získat sympatie, kdy řádil jako úzkoprsý filistr: u nejkonzervativnější pravice a u spodiny posedlé nenávistí?
U jsem to napsal dřív: náš reinkarnovaný Mistr Chu-c'pe nejspíš zcela opovrhuje lidmi, o ně své postavení opírá a o jejich přízeň se dál musí ucházet. V tom opovrení mu asi nedochází, e tito lidé ijí především v jeho vlastních špinavých představách a e se podobají hlavně jemu. Cynický realismus bývá ze všech iluzí ta nejhorší. A nenajde se pitomec, aby opovrení tak okaté nakonec nevycítil.
Tím nechci říci, e jiné šosáky a pokrytce, Chu-c'pe niších stupňů, u nás nemáme. Za současného prezidenta nesu svůj díl odpovědnosti, protoe jsem pro něho hlasoval. Kdy se mě jeden přítel ptal, jak jsem to mohl udělat, odpověděl jsem: Lid ve své neskonalé moudrosti mi vybral dva špatné kandidáty. Nejdřív jsem nechtěl ádného. Potom jsem pochopil, e bude-li zvolen první, bude zahrnut uctíváním tak nekritickým a tak nesnášenlivým, e mu všechno projde. Bude-li zvolen ten druhý, bude pod neustálým dozorem a nikdo mu nic nedaruje, co je za daných poměrů lepší. Plním závazek, který mi z té volby vyplynul: nedávám nic zadarmo.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.