Jste zde: Listy > Archiv > 2014 > Číslo 6 > Dialog o transformaci: S Janem Pirkem hovoří Martin Soldát
Jan Pirk (1948) je přední český kardiochirurg. Působí v praském Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM).
Čím pro vás byl rok 1989?
Byl neuvěřitelný, krátce před tím jsem byl ve Spojených státech, hovořil jsem tam s kolegy a říkal jsem, e beznaděj ití v předchozím reimu je hrozná. Z toho pohledu se jednalo o neuvěřitelně nádhernou změnu. Bylo ohromné, e se obešla bez krveprolití. Na druhou stranu vývoj byl revoluční. Přinesl řadu neádoucích jevů, jaké přináší kadá revoluce.
Velká distribuce majetku je povětšinou doprovázena silnými společenskými tenzemi. To u nás nebylo. Z tohoto pohledu změna byla provedena lehce.
Ano, a to byla krásná stránka věci. V roce 1948 to té bylo bez násilí. Zřejmě to odpovídá české povaze. Revolučního kvasu roku 1989 dokázali ale vyuít ti, kteří se zdarem vyuívali mezer v zákonech ji za předchozího reimu, lidé, kteří věděli, jak na to. Otevřelo se jim ohromné pole působnosti pro aktivity, o nich se nepřipraveným a naivním ani nezdálo. Tím mám na mysli třeba způsob, jak podvodně získat hypotéku na majetek, jen nemá hodnotu, a pak to nesplácet.
Společnost by měla mít mechanismy, aby byli včas odstaveni, izolováni.
Společenský systém budovali například v Dánsku devadesát let. Opět se dotýkáme toho, co jsem říkal. U nás to nebyla evoluce, ale revoluce. V lidské historii mně ukate revoluci, která by neměla řadu negativních důsledků.
Zpočátku se můe proces jevit jako negativní, ale z dlouhodobého hlediska se společnosti pomohlo.
Dnes se nikdo neptá, kde se vzal majetek rodiny Kennedyů. Jsou váenými občany, ale víme, e to bylo díky prohibici z ilegálních lihopalen. V tomto ohledu se historie opakuje.
Jak jste se jako hoch díval na rok 1968? Lidé ve společnosti zakoušeli velké nadšení.
Pamatuji se na tuto dobu. Jednalo se o ohromné nadšení, protoe ji to, e generální tajemník Dubček šel mezi lidi, smál se...
... byl lidovým člověkem, budil naději.
Dnes nemůeme lidem zazlívat, e nepoznali utopii. Nebyla jiná monost. Je však otázka, kam by se systém vyvíjel. Víme, co se stalo v Maďarsku roce 1956, jak to sovětská armáda utopila v krvi. Vědělo se, e kroky mohou být podobné. Nemůete jim to zazlívat. Ne, e dělali, co mohli, dělali víc, ne mohli, a proto to Rusové neskousli. I dnes vidíme, e si dělají, co chtějí. Jsem z toho nešťastný, protoe jsem si uvědomil, e velké země se stejně spolu dohodnou, jako se dohodli Ribbentrop s Molotovem. Něco podobného se děje nyní.
Solenicyn řekl: Nedopusť, aby vítězilo zlo, ale kdy vítězí zlo, nedopusť, aby zvítězilo skrz tebe. Je-li člověk zásadový, nebude s tím, co se děje, souhlasit. Udělá vše, aby nedocházelo ke zhoršování situace. A aby sám před sebou obstál.
Jsou velikáni, jako byl prezident Václav Havel, Solenicyn. Je otázka, jak by to na světě vypadalo, kdyby byly na světě samé takové osobnosti. Moná e by to ani nebylo k ití. Na toto téma jsem měl řadu rozhovorů se svým tatínkem. Obdivoval jsem sílu rodičů a prarodičů, kdy v roce 1948 o vše přišli. Dědeček byl zavřený v kriminále. Nezlomilo je to, vychovávali nás. Jestlie ijete zde, a my jsme zde chtěli ít, neboť tady jsme cvrkali kuličky – jak říkal Werich –, musíte té vychovat děti, aby z nich byli lidi...
Velmi pěkně to řekl pan primář chirurgie na mém prvním místě v Nymburku. Odmítli jsme tam zaloit SSM. Psal se rok 1972. Měl z toho velké nepříjemnosti. Byl neustále volán na výbor KSČ. Řekl nám: Pánové a dámy, podívejte se, takový ,bordel' mi zde dělat nebudete. Jestlie to tady tak nenávidíte, podepíšu vám ádost o devizový příslib a emigrujte. Pokud zde chcete ít, přizpůsobíte se tomu a tyto věci mi dělat nebudete.
Pouze jste přesídlil do jiné instituce.
Ano, ale zaloilo se tam SSM. Víte, na kardiochirurgii nemůete vyprávět krásné řeči, kdy vám po operaci pacienti umřou. Na chirurgii se vidí, jestli to umíte či ne.
Zde byla jistá tradice. Pan profesor Špaček, zakladatel Ústavu klinické a experimentální chirurgie, co byl předchůdce IKEMu, byl člen ÚV KSČ. Nechal zde vyrůst takové lidi, jako byl profesor Firt, jeho strýček Julius Firt vysílal na Svobodné Evropě. Nechal zde vyrůst profesora Hejhala, krvavého psa Tita – byl napůl Jugoslávec. Zkrátka vše zaštítil. Kdy byl kapitán Utitz – bojoval u Tobruku, Dunquerku – nezaměstnaný, IKEM jej vzal jako knihovníka. Utitz pak emigroval a měl vydavatelství Index v Kolíně nad Rýnem. Jednou, kdy jsem se s profesorem Hejhalem jako mladý chirurg myl k operaci, řekl mi: Samozřejmě, e jsem v KSČ, ale jsem tam proto, abych mohl realizovat špičkovou medicínu, abych českému pacientovi umonil léčbu na špičkové úrovni. Musíte rozlišovat kam a jít. Co je třeba pro to, abyste mohl pracovat, a co ji potřeba není. Dnešním lidem se to lehce odsuzuje. Kolik mladých intenzivně spolupracuje s různými politickými stranami? Tehdy zde byla jediná. Kdy chtěl někdo něčeho dosáhnout, nic jiného mu nezbývalo. Buď emigrovat a dosáhnout kariéry jinde, nebo se angaovat.
Měl reim i svá pozitiva?
Zmínil bych příklad ze svého oboru. Byl zde vypracován fungující ucelený celoivotní systém vzdělávání lékařů. Kdy jsem se o tom zmínil v cizině, všichni říkali: Je to fantastické, jaký máte systém. Ten se však po roce 1989 zboural. Ve vzdělání lékařů je nesmírný chaos.
Jak jste jako lékař vnímal stav společnosti, hospodářství, zdravotnictví v roce 1989? Uil byste na ni nějakou diagnózu?
Kdybych to vzal od hlavy, řekl bych, e to byla schizofrenní společnost, protoe tou dobou komunistické myšlence věřilo malé procento lidí. Všichni ostatní hráli divadlo, aby zde mohli ít, jezdit na chatu, aby se děti dostaly do školy. Neplatí to o hrstce disidentů.
A co srdce? Bylo zasaeno?
Bylo mnohem nemocnější, protoe lidé ili v přesvědčení, e péče o zdraví je celospolečenská záleitost, e se jich to netýká, e mohou kouřit, jíst bůček, a společnost je pak musí uzdravit, co je úplný nesmysl.
Je povinností člověka sledování politiky, případně i účast na ní?
Nemusí ji sledovat, ale pak ji nesmí komentovat. Jsem přesvědčen, e člověk by se o ni měl zajímat. To však neznamená, e kadý musí do politiky vstoupit. Jsem přesvědčen, e IKEM dělá pro tuto společnost a dost. Není tak potřeba, abychom byli v politice. Kadý pro společnost můe něco dělat. Politici by měli dělat, co mají, někdo uzdravuje lidi. Měli bychom ale politiku sledovat. Říkávám: Kdy je někdo podnikatel, vydělává peníze a zisk investuje do podniku, aby mu vzkvétal. Můj podnik je tento stát. Platím daně. Tím vlastně usiluji, aby můj podnik, stát, vzkvétal, a proto do toho mám co mluvit.
Jak jste vnímal obnovení trního hospodářství? Slovo kapitalismus mnozí chápali negativně.
Uvítal jsem je, protoe experiment, který na zeměkouli probíhal od roku 1917, se ukázal jako absolutně neivotaschopný.
Vnímáte kapitalistický řád jako přirozený, protoe dává prostor těm, kteří mají nápad, vizi, myšlenku a jsou ji schopni realizovat?
O tom není nejmenší pochybnost. Tamto byl reim, který vycházel z krásné myšlenky, ale myšlenka je realizovatelná, jen kdybychom byli všichni svatí.
Umělá rovnost, popření soutěe.
I v kibucech v Izraeli ije stále méně lidí.
Jaké hodnoty podle vás podporují demokratický a kapitalistický řád? Kladete akcent na svobodu?
Také bych zmínil bezpečnost, aby se mé děti nemusely bát na ulici, e je někdo unese. Nesmíme zapomínat na zdravé ivotní prostředí.
Úcta k člověku, respekt k němu.
Je to jedna z věcí, kterou se snaím vštěpovat mladým doktorům. Měl jsem díky svým šéfům štěstí, e tady můeme dělat to, co ve Spojených státech. Viděl jsem tam, e rodina je skutečně základ státu, e se k sobě chová krásně, e s nemocným jdou do nemocnice, navštěvují jej. Starý člověk poívá úcty. To se snaím vštípit kadému, protoe bude-li mít štěstí, bude také někdy starý. Kadé mládí je dravé, ale úcta ke starému člověku je namístě.
Jak vnímáte význam spojení měníme systém, ne člověka? Cílem lidí provádějících transformaci bylo nastavit hrací hřiště, a pak nechť se člověk přizpůsobí novému uspořádání. Říkal jste, e někteří z nás zneuívali své postavení v systému a pravidla si přizpůsobili.
Jsem přesvědčen, e nelze odtrhnout hřiště od hráčů. To je revoluční období. Kdyby to byla evoluce, tak se lidé budou měnit souběně s hřištěm. Na Západě se budovala silniční síť, úměrně tomu se zlepšovaly automobily. U nás najednou byla stará silniční síť a objevila se velká auta. Z mého pohledu to má jít ruku v ruce. Nemůeme odtrhnout člověka od společnosti.
Jde mi o toto: představitelé transformace nechtěli převychovávat občana, nechť člověk projde hodnotovou a procesní reorientací sám. Kdyby o to člověk usiloval, mohl by se dopouštět sociálního inenýrství.
Není to pravda. Na člověka se musí apelovat. Rakousko mělo na silnicích nevídaný policejní stát. Za kadým rohem stál četník. Pokutoval, pokutoval a pokutoval. V poslední době policisté z ulic a silnic zmizeli. Ne úplně, ale je jich podstatně méně, ne jich bývalo. Lidé ji jezdí podle předpisů.
Samozřejmě, e většina lidí má tendenci nedodrovat předpisy. Proč bych jel padesátkou, kdy mě nikdo nehlídá? Není to pravda, lidé se musí vychovávat. Ti, kteří zákony dělají, mají jít příkladem. asl jsem nad diskusí, jestli se v parlamentu při zasedání sněmovny můe podávat alkohol. Jak to můe někdo z poslanců obhajovat, kdy v ádné nemocnici se alkohol nenabízí. Nic proti alkoholu nemám, ale nevím, co by říkali politici, kdybych si dal tři becherovky a šel operovat.
České zdravotnictví bylo charakteristické tím, e jsme byli šampioni v kardiovaskulárních nemocech. To je negativní stránka. Také jsme měli dobré výsledky v péči o kojence.
Řada věcí byla tragických, ale byly i světové unikáty. Kdybych to vzal ve své oblasti, unikátní byla práce profesora Šamánka, co je dětský kardiolog, který zde zavedl povinný předoperační screening těkých vývojových srdečních vad. ena musela mít v těhotenském průkazu, e v určité fázi navštívila dětského lékaře, který jí udělal vyšetření. V případě, e byla zjištěna těká vývojová vada – děti by se rodily s těkým srdečním a vývojovým postiením –, těhotenství se ukončovalo potratem, a proto jsme u nás měli nízký výskyt těchto vad. Péče byla systematická a pro všechny stejná. Kdy se narodí tak těce nemocné dítě, musí podstoupit několik sloitých operací a nakonec stejně umře. Nikdo si to neumí představit. Rodina je postiená. Netroufá si mít další dítě, kdeto takto můe mít pět dalších zdravých dětí. Uvedl jsem příklad ze zdravotnictví, které nám záviděl celý svět. Tento systém se však rozpadl. Dnes není nic povinné, dnes je vše dobrovolné. Kyvadlo se přehouplo. Nedostalo se do střední pozice.
Systém vychází z teze, e člověk je odpovědný za své zdraví. Je svobodný a má se rozhodovat.
Do určité míry se jedná o jeho volbu, ale kdy společnost ví, co to bude stát, e to k ničemu není, tak to jen jeho volba není. Člověk pak usiluje o léčení zdarma, třebae mu bylo řečeno, e je to stav neslučitelný se ivotem – stav, který bude stát miliony, ne dítě umře. Zkrátka, nejedná se pouze o jeho rozhodnutí.
Lékař má nad pacientem velkou informační převahu.
Chování zdravotnického personálu jsem hned po revoluci povaoval za jedno z neblahých dědictví. Je to dané úctou člověka k člověku. Lékař se musí dostat na stejnou úroveň jako pacient. Nemůete chtít po pacientovi, aby byl na úrovni lékaře. S pacientem, který je květinář, se nebudu bavit o tom, jaké léky musí dostávat pacient po transplantaci srdce. Budu se s ním bavit, co nyní kvete.
Nepřímo říkáte, e zdravotnictví minulého reimu nebylo dostatečně lidské.
Reim nebyl lidský. Tato skutečnost se odrazila v chování zdravotnického personálu.
Další vada systému byla, e zdravotnictví bylo podinvestované.
Co nebylo podinvestované? Policie, armáda. To jsou pro dnešní mladou generaci neuvěřitelné věci. Byl jsem pověřen zdejším profesorem Firtem nákupy za devizy, jeliko zdravotnické věci byly ze Západu. Představte si, e někdo nám ukázal v lednu roku X něco, co posunuje medicínu dál. Nemuselo jít o drahou záleitost, mohlo to být za pár devizových korun. Napsali jsme ádost. Ty se shromaďovaly celý rok na Zdravotnickém zásobování. Tato pézetka svolala koncem roku zástupce všech kardiocenter a tam nám řekli: Shromádily se zde ádosti za 20 milionů korun. My na to máme pět milionů. Kadý můe realizovat čtvrtinu svého poadavku. Byl konec roku a vlastně jsme rok čekali, pak záviselo na Zdravotnickém zásobování, jak jednotlivé ádosti naplní. To znamená, e jsem věc, kterou jsem objednal, viděl třeba a za dva roky.
Kde jsou základní zlepšení po roce 1989?
Nemohu hovořit za celé zdravotnictví. V péči o srdce – v kardiologii, kardiochirurgii – jsme se vyrovnali špičkovým zemím.
Lékaři dotovali systém zdravotní péče.
Zlepšilo se to. Za předchozího reimu lékař suploval práci sestry. Ta suplovala práci uklízečky. Ta, jakoto příslušník vládnoucí dělnické třídy, nedělala nic. Tento přístup se naštěstí změnil. Nyní kadý dělá, co má. Na počátku bylo především fandovství. Důleité také bylo, e jsme uměli improvizovat. Té je nutné říci, e v současnosti se český pacient má, jak se nikdy neměl: na recept, který je zdarma, dostane řadu léků, u kterých nebyl vědeckými metodami prokázán ádný účinek.
I kdy do zdravotnictví dáváme zlomek toho, co v USA.
Spojené státy jsou v tomto ohledu extrémní.
Uvádí se přes 17 procent výstupu hospodářství.
V USA máte řadu super špičkových pracovišť, ale pak jsou tam tisíce malých nemocnic. V jednom jiním státě byla malá kardiochirurgie, kde dělali pár desítek operací do roka, ale kadý kardiochirurg měl svůj vlastní operační sál, poněvad se nikdo nechtěl dělit. Ne všechny peníze jsou vynaloeny zcela účelně.
Soudíte, e důraz na efektivitu, přístup hospodáře se uplatňuje, i kdy prostředků, které se rozdělují, přibývá?
Nemocnice byly za Rakouska-Uherska budovány na dojezd koňského povozu; třebae dnes naše sanitky jezdí násobně rychleji ne koně, síť nemocnic zůstává. Moderní medicína vyaduje drahá diagnostická a špičková léčebná zařízení. Přístroj musí být vyuíván s dostatečnou frekvencí, aby se zaplatil a taky aby to s ním lékaři uměli. Kdy na CT lékař pracuje dvakrát do týdne, neumí odečíst nález a my si to musíme udělat znova.
Je to chyba, s ní se potýkáme čtvrtstoletí.
Vidím to opět jako zásah revoluce. Bylo nadšení, peněz bylo najednou víc. A proto se nakupovalo.
Kdy podle vás dojde k patřičnému vystřízlivění?
Jsem přesvědčen, e k vystřízlivění pomalu dochází. Není lepší a horší obor medicíny, ale je zde kritický nedostatek doléčovacích zařízení.
Opět oivit program lázní...
... kde mohou pacientovi nabídnout rekonvalescenci. Mám příklady, e zde leel těký pacient přiblině rok, protoe ho nikdo nechtěl vzít. Leel rok na karchiochrirugické JIP, kde má pacient být nanejvýš týden po operaci a pak má jít na doléčení.
Jaké neuralgické body vidíte v proměnách společnosti?
e nevíme, co je to demokratická diskuse. Většina lidí vnímá člověka, který má na určitou věc jiný názor, jako svého úhlavního nepřítele. Tak to v tradičních demokraciích není.
Co Česká republika a její budoucnost v Evropě či globalizovaném světě?
Vyuít šikovných českých hlav i rukou.
P. S.
Jak jste se osobně účastnil obnovy demokracie a svobodného trhu?
Vrátil jsem se z Dánska a ji 22 let jsem přednostou největší kardiochirurgie v ČR, kde poskytujeme pacientům péči na nejvyšší úrovni.
Účastnil jste se kupónové privatizace?
Ano, vše jsme dali do firmy Tofa, co byla před válkou firma mého dědečka z maminčiny strany. Je neuvěřitelné, e maminka o tuto továrnu za svého ivota třikrát přišla, a to vdy podle platných zákonů.
Co jste říkal na rozdělení Československa na dvě samostatné republiky?
S rozdělením jsem naprosto souhlasil. Odstranily se všechny dohady a diskuse, kdo na koho doplácí, kdo koho sponzoruje. Teď si prostě kadý hospodaří na svém písečku. Myslím, e nás to spíše spojilo, ne rozdělilo.
Výňatek z delšího rozhovoru; redakčně upraveno a zkráceno. Úplná podoba bude zveřejněna
na internetové stránce revue Prostor.
je záměr, který se snaí v rozhovorech zpřístupnit zájemcům, jak proívali a proívají polistopadové období lidé z různých věkových, konfesních či profesních skupin. Táe se také po splněných či nesplněných nadějích z přelomové doby. Dialogy by měly být komplementem ke slovníku a mezinárodnímu projektu Atlas transformace www.monumenttotransformation.org/atlas-transformace/index.html.
Jsou představovány na internetu, v rozhlase, ale také v tištěné podobě mj. v Listech. Martin Soldát, Institut pro péči o kulturní a intelektuální dědictví Praha http://www.ippkid.cz/
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.