– Po sérii velkých knih o všem i o ničem se fyzik a přibliovatel vědy vrhl na miniatury. První série (další stovka je věnována sportu a její vydání se připravuje) je věnována podivuhodným projevům matematiky v běném ivotě. Za některé vděčíme pouze přírodě, za jiné technickému pokroku. Všimli jste si například, e jsou stoáry elektrického vedení obvykle sestaveny z trojúhelníkových prvků, a poloili jste si otázku, proč tomu tak je? Proč je skoro vdycky rychlejší fronta, ve které nestojíme? Proč můe prach, v malém mnoství téměř nehořlavý, vyvolat katastrofální poár? Jak se co nejefektivněji a nejpohodlněji bránit při nákupech hromadění drobných? Můe mít fotbalový turnaj pravidla, při nich bude v jisté situaci pro jedno mustvo výhodné chránit soupeřovu branku před vlastním gólem? Proč mohou mít skvrnitá zvířata pruhovaný ocas, ale pruhovaná zvířata skvrnitý ocas mít nemohou? Jaké rozměry papírů umoňují nejhospodárnější zmenšování a zvětšování kopií? To je ukázka problémů, jim se autor – jako obvykle s jasností, vtipem a přiléhavě vybranými motty – věnuje. Některé jeho nálezy – o volbách, rasové segregaci či globální vesnici, která je zmenšeným obrázkem lidstva – jsou pozoruhodné i z politického hlediska. Nakonec rada: Nepokoušejte se přečíst knihu naráz, nemusíte ji ani číst popořádku: otevírejte si ji náhodně, jako si berete kousky ovoce či cukroví.
John D. Barrow: Sto důleitých věcí, které nevíte (a ani nevíte, e je nevíte). Matematika všedního dne, přeloil Jaroslav Drahoš, Dokořán, Praha 2013,
301 s., cena 298 Kč
-jn-
– To Sir, with Love... Profesoru Karlu Krejčímu jeho vděční studenti... Je potěšující, kdy se v záplavě lidového čtení objeví ve vybraných knihkupectvích titul, který nesleduje komerční cíle; kniha komparatistických statí Karla Krejčího je především výrazem úcty mladších kolegů a áků k profesorovi, jeho pedagogická kariéra byla násilně ukončena v roce 1958. Patřila jsem k posledním studentům, kterým profesor Krejčí v socialistických 50. letech přednášel českou literaturu 2. poloviny 19. století, a byly to přednášky nezapomenutelné. Mluvil spatra, jen občas nahlédl do kartiček s poznámkami, a bylo potěšení mu naslouchat, nemluvě o tom, e jeho informace nepodléhaly proměnám času. V té době, jak trefně poznamenal jeden kolega, nás s českou literaturou novověku seznamoval na naší fakultě jeden marxista, jeden idealista a jeden pozitivista. Ten poslední byl právě profesor Krejčí. Násilné přerušení kariéry čtyřiapadesátiletého nadaného pedagoga znamenalo citlivou ztrátu pro literární vědu, a praská polonistika, která od dob prof. Mariana Szyjkowského (1883–1952) představovala jedno z předních pracovišť v tomto oboru, se po odchodu K. Krejčího u nikdy nevzpamatovala. Vydání téměř padesátky statí, představujících 55 let Krejčího tvůrčího období, povauji za vysloveně zásluný čin, protoe pamětníkům připomíná výraznou osobnost české filologie 20. století a příslušníkům mladších generací umoňuje seznámit se s šíří rozhledu literárního vědce, jeho práce, napsané svěím jazykem, ani s odstupem doby neztratily nic na své zajímavosti.
Karel Krejčí: Literatury a ánry v evropské dimenzi, Slovanský ústav-Euroslavica, Praha 2014, 664 s.
-hostovská-
– Nelehkým problémem je vysvětlit, jak můe nějaká entita tvořená výlučně fyzickou hmotou – jako třeba lidská bytost – zakoušet vědomé pocity. Problém je sloitý, protoe nám coby subjektům takových pocitů připadá, e tyto pocity mají vlastnosti, jaké dokáe sotva vykouzlit sama hmota. To říká autor, filozoficky orientovaný psycholog, v úvodu ke knize, v ní se sloitého problému nezalekl a pokouší se pohnout s jeho řešením, o které se marně snaili největší duchové. Začíná fiktivním příběhem: mohla by umělá inteligence přišlá k nám z vesmíru, vybavená dokonalými teoretickými i technickými nástroji, ale sama postrádající vědomí, pochopit, e něco takového jako vědomí existuje a má vliv na chování svých nositelů? Autor si klade dva cíle: jednak vymyslet aspoň náznak teorie, co je vědomí a jaký je jeho vztah k mozku, jednak ukázat, jak vědomí úspěšně zvyšuje šance svých nositelů na přeití (take jeho rozvoj dobře ladí s darwinismem). V celém díle dodruje slib z úvodu, e kniha nebude příliš vědecká (i kdy četba určité úsilí a obeznámenost s filozofickým pozadím vyaduje). Mám pocit, e zvláště v druhé části autor a nečekaně uspěl – a ukázal, e pro některé úvahy je přiměřenější jazyk umění ne jazyk vědy. Ve třetí, spekulativnější části knihy se autor dotýká i problému nesmrtelnosti duše a svobodné vůle. Po prvním přečtení si na trvalejší zhodnocení knihy netroufám – mohu jen říci, e mi poskytla silný intelektuální i estetický záitek a e se k ní budu vracet.
Nicholas Humphrey: Prach duše aneb Kouzlo našeho vědomí, přeloila Kateřina Ctiborová,
Dybbuk, Praha 2012, 269 s., cena 288 Kč.
-jn-
– S knihami tematicky čerpajúcimi z príbehov druhej svetovej vojny akoby sa roztrhlo vrece. Dvojnásobne to platí o führerovi. Ten sa v priestore umeleckého prekladu stáva temer módnou postavou a jeho fúziky bezmála fetišom vydavateľských grafikov, a to v oblúku, na ktorého začiatku je hoci románová paródia U je tady zas od Nemca Timura Vermesa (praské Argo) a na konci povedzme Edgar Feuchtwanger s kniným memoárom Môj sused Hitler (bratislavské Trio Publishing). Medzi tými knihami má výsadné miesto medzičasom sfilmovaný bestseller Zlodejka kníh od Austrálčana Markusa Zusaka. Román vyšiel ako reprint v českom i slovenskom preklade, čo len potvrdzuje, e slovenský umelecký preklad je u svojbytnou, čitateľmi na Slovensku rešpektovanou disciplínou. Zlodejka kníh je kompozične dômyselným a poeticky vyrozprávaným príbehom tragickej časti ľudských dejín, ale i príbehom tých, čo aj v najodľudštenejšej dobe nestrácajú zmysel pre morálnu povinnosť. Rozprávačom a komentátorom príbehu je Smrť. Alegorická postava, plná irónie, krutosti i krutej pravdivosti: Nenosievam kosák ani kosu. A čierny plášť s kapucňou len vtedy, keď je zima... Chcete vedieť, ako naozaj vyzerám? Našepkám vám. Kým budem pokračovať, dívajte sa do zrkadla. Vie však prejaviť aj súcit. Napríklad so idmi, ktorých vedú do koncentračného tábora. Ľudí u dôverne pozná: Z akéhosi dôvodu sa umierajúci vdy utiekajú k otázkam, na ktoré poznajú odpovede. Azda preto, aby aspoň vo chvíli smrti mali pravdu. Pozná hlavne deštruktívnu podstatu ľudského spoločenstva. Vie, e sa dočká, e ľudia budú znovu a znova márnivo nakladať s vlastnými ivotmi a so ivotmi iných, a tým jej uľahčovať prácu. No zavše sa nájde ktosi, kto jej ju na chvíľu sťaí. Napríklad hrdinka knihy, deväťročná Liesel Memingerová, ktorá v januári 1939 pricestovala k náhradným rodičom na predmestí Mníchova. Dievča je celoivotná odborníčka na preívanie. Plaší Smrť, odháňa ju od seba a od iných. Tým, e sníva nad ukradnutými knihami a spieva aj v najhlbšej tme, keď u sa zdá, e ošklivosť v človeku neodvolateľne zvíťazila nad krásou v ňom.
Marcus Zusak: Zlodejka kníh,
preloil Vladislav Gális, Ikar, Bratislava 2014, 480 s.
-mah-
– Román Jany Červenkové není jen příběhem vztahu dvou lidí na historickém pozadí československého poválečného dvacetiletí, společenské změny a otřesy osudy hrdinů přímo ovlivňují a vplétají se do nich. Kniha je ale psaná jakoby lehkým perem a přístupným jazykem. Po čase čtenářského půstu mi připomněla, e literárně umělecké prostředky mohou zprostředkovat obraz doby výstiněji ne vědecká studie. A také e sebepromyšlenější historický román nenahradí vyprávění autora – autorky, je píše o tom, co sama proila a procítila.
Jana Červenková: Zavři oči, otevři pusu,
Doplněk, Brno 2014, 248 s.
-tt-
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.