Korespondence Karla Skalického
Se Zdeňkem Mlynářem
První dopis, který K. S. dal k dispozici, je Mlynářův dopis z Vídně 17. 6. 1978. Z. M. mimo jiné píše, e Karlova Prolegomena přečetl se zájmem opravdovým, neboť pro mne je tu zajímavý nejen Váš pohled, ale i řada faktů, které, jak chápete, při svém vzdělání buď neznám, nebo si je nedovedu zařadit. Dopis je hlavně omluvou, e Z. M. neposlal slíbený článek pro Studie: Nechci to, věřte mi, odbýt; chtěl bych psát věcně o něčem, co by mohlo mít smysl pro vzájemné pochopení v oněch okruzích, v nich se my dva pohybujeme.
(Ve sloce je volný lísteček K. S.: Spojeno s články (...) Zdeněk Mlynář, Exkomunisté a křesťané v Chartě 77.)
K. S. reaguje (Řím, 22. června 1978) na milé osobní oslovení Milý Karle – a tak se i já osměluji říct: Milý Zdeňku. U se mezitím dozvěděl, e jste se s takovým taným ptactvem, jako jsou Pelikáni, odsunul blíe k polárnímu kruhu, a e tedy z toho příspěvku pro č. 58 nebude nic. Ke slíbenému článku K. S. říká: Věc, o ní hodláte psát, je choulostivé téma, a slova musí být pečlivě volena a uváena, a to tím spíš, e Vatikánský rozhlas se uvolil, e by udělal Studiím propagandu a věnoval jedno vysílání k jakémusi jejich doporučení. Tím se samozřejmě stane, e budeme ještě více pozorováni a případně i napadáni. Nicméně jsem rád, e po takovém vysílání Vatikánu (pokud si to ještě hoši nerozmyslí) přijdeme zrovna s Vaším článkem. Poté zve ještě Z. Mlynáře k osobnímu rozhovoru: K tomu se hodí fraskátské sklípky a fraskátské víno.
Také další dopisy se vztahují k publikování, píše zpravidla Irena Dubská (ten můj pořád sedí a píše, tak abyste nečekal zbytečně dlouho na odpověď). 6. 4. 1980 posílá s doporučením rukopis jednoho čerstvého exulanta k uveřejnění ve Studiích a vrací knihu o frankfurtské škole, kterou si zapůjčila ze Skalického knihovny v Římě. Rozsáhlý dopis posílá 21. ledna 1982, tématem je res Kotas - má osobní ochranu, ji si platí, aby jako údajně budoucí prezident nebyl ohroen; Zdeněk s ním obsáhle polemizoval loni nebo předloni v časopise Západ - jestli to nesledujete, je to z okruhu J. Škvoreckého, ale narozdíl od JŠ politicky převauje vůbec protisocialistická linie – a to ve věci jeho frontálních útoků na eurokomunismus, ale taky výpovědi o situaci doma atd.; některé jeho téze jsou prostě nesmyslné (chystá se připojení právě ČSSR k SSSR, a to ví na základě archivů v ústavu V. Krále! K čemu všemu navíc přistoupilo, e hrál a hraje jakousi podivnou roli v přípravě praského procesu – týká se zadreného auta s literaturou, dle Dubské ale Kavan popírá, e by tam nějaké materiály od Kotase pro Hájka byly, a Hájkovi se vše zdá tak stupidní, e soudí, e ádný Kotas ani neexistuje. Dále I. D. píše o rostoucí snaze StB vyuít rozporů v emigraci a o zejména Pachmanových útocích na J. P. a Z. M. Vyrojilo se mnoství falešných oběníků, dopisů, i údajný dopis od Dubské Pachmanovi a legrační záleitost v textu: všechna vlastní jména, včetně vlastního mue, tu píšou verzálkami, jako v policejním či soudním protokolu, holt to píšou tyté písařky!
Další dopis je psán ve zcela jiné situaci (Řím, 8. února 1988): Milý Zdeňku a paní Ireno, děkuji moc za přání dobrých nervů a silného aludku. U toho mám zapotřebí, neboť jsem se dozvěděl takovou zajímavou věc, e od té doby, co nastoupil Gorbačov, Skalický a Mlynář se distancují od Opus bonum, neboť jeden pomýšlí na praského arcibiskupa a druhý na prvního tajemníka. Ohromné, není-li pravda. Škoda, e nemohu zavítat do Vídně, rád bych Vás viděl a poklábosil o pěrestrojce...
Další list je opět u ze zcela jiné situace, datován Neděle 23. 6. 1996, psán zřejmě z Hluboké. K. S. se dozvěděl adresu Mlynářových v Praze a také, e Tebe, Zdeňku, suuje momentálně nepříjemný neduh. To mě samozřejmě zarmoutilo, a tak hned sedám, abych Ti dal vědět, e jsem v Duchu s Tebou a e Ti vyprošuji brzké uzdravení. Jak rád bych se s Vámi oběma zase po tak dlouhé době setkal a v tak hluboce změněných podmínkách právě o této změně porozprávěl, nemusím nijak zvlášť zdůrazňovat. Proto se musíš brzy pochlapit, za co se celou svou sice hříšnou, ale přece jen zbonou duší modlím a poroučím Tě do Boí ochrany. Následuje ovšem u jen oznámení o smrti Z. M. 15. dubna 1997.
Explicitně náboenského je asi v této korespondenci nejvíce. Příznačné je opoděné, ale o to prý srdečnější Janouchovo přání ke Skalického padesátinám:
Milý Karle, (...) jsi ten nejfajnovější flanďák, se kterým jsem se kdy setkal. (Tohle slovo jsem musel vyhrabat z hlubokých vrstev šedé mozkové kůry, utkvělo mi tam v dětství, kdy mi táta vyprávěl o svém buntu proti velebnému pánovi na gymnasiu – ještě za c. k. monarchie.) Jsi moc fajn, mám Tě moc rád, ale na víru se kvůli Tobě nedám. Ale Ty mi to jistě nemáš za zlé. Moc Tě zdravím a objímám. Tvůj Franta
Náboenská tematika je i v prvním listě, který K. S. poskytl. F. Janouch (Stockholm, 31. 8. 1977) mimo jiné píše: Vaše kázání jsem si se zájmem přečetl (přiznám se, e to bylo vlastně první kázání, které jsem četl či vyslechl) a velice se mi líbilo. Ovšem povaoval jsem a povauji ta mariánská témata či odkazy v poesii spíše za symbolické, nikdy jsem jim nedával a nedávám natolik přímý smysl, jako jim dáváte Vy. (...) Byl jsem nyní na dovolené na Gotlandu – představte si, e na tom malém ostrově (asi 100x25 km), kde je asi pět městeček a dvacet vesnic, je snad 96 kostelů, z nich většina je románského původu, pochází z 11.–13. století a jsou v nich zachovány románské lodě, fresky, krucifixy, sochy, vnější architektonická výzdoba. Prošel jsem těch kostelů asi 40, psal jsem o nich svým známým, mám je v očích před sebou – a jsem neznaboh, pohan nebo ateista. Myslím, e je tomu podobně u Seiferta – Stehlíka natolik neznám. (Ve sloce je volný lísteček K. S.: Vztahuje se k článku Studie 57/1978 F. Janouch – A. Kolman, Dva marxisté o náboenství a novoročenka 1978 s tehdy typickými tribunovými profily Marxe (?), Lenina a Stalina a navíc Mickey Mouse s Janouchovou poznámkou: Konec ideologie nebo ideologie konce?)
Na nedatovaném lístku s hlavičkou The Weizman Institute of Science prosí F. J. Karla Skalického o evangelické a katolické dokumenty o situaci církví a poznamenává: U jsem idem honoris causa, třeba se také ještě stanu věřícím honoris causa (zůstávaje přitom přesvědčeným ateistou).
V dopise z Říma 16. ledna 1978 probírá K. S. s F. J. publikaci jeho rozhovoru s tchánem a dodává: Budu ovšem k tomu muset napsat té nějakou redakční doušku – chápeš, jsme křesťanská revue, čili musíme vysvětlit, jak to, e publikujeme rozhovor dvou ateistů o náboenství, aby se na mne lidé nesesypali. Stejně se asi sesypou, ale to je jedno. Dialog povauji za nejdůleitější věc dnes v naší situaci, myslím pravý, upřímný dialog, bez nadávek a silných výrazů, bez snahy sprdnout, rozbít, setřít protivníka.
Jakousi teologickou úvahu nabízí F. J. v listě ze Stockhomu z 21. 1. 1978: Nevíš, proč a kam tak strašně spěcháme? Není to charakteristické hlavně pro bezvěrce? Vdyť věřící by tak pospíchat neměli: co nestačí udělat zde, dodělají – třeba s větším komfortem – v ivotě posmrtném. Ty ale asi stejně nevěříš na posmrtný ivot, a proto také pospícháš! e pospícháš? Viď? Kromě toho bys měl na jedno číslo přílišnou koncentraci bezvěrců a mohl bys mít kádrové průsery.
Na popíchnutí reaguje K. S. a v listě 16. března 1978 z Říma (zdrení omlouvá tím, e ho trápila influenza russa, která dle vtipkování studentů má dlohotrvající následky zvláště pro Čechoslováky). K. S. přikládá svůj pokec z Frankenu: Posílám Ti ho, protoe to je snad asi to zatím nejlíp vyjádřené mé osobní vyznání víry. Trošíčku si mě k tomu popích i Ty tou poznámkou o spěchu a o tom, e taky asi nevěřím v posmrtný ivot. (Jenom malé odbočení: nevidím, proč víra v posmrtný ivot by nás měla dispensovat od spěchu – rozumí se zdravého spěchu, ne uchvátanosti; jsou věci, které mohu udělat jenom tady a nikde jinde.) Trošíčku pak mi tanul při psaní na mysli i Váš rozhovor (= dialog o víře Kolmann-Janouch; pozn. J. V.). Posílám Ti to tak trochu jako výraz vděčnosti.
V dopise ze Stockholmu 3. 9. 1984 píše F. J: Začínám se Ti plést do řemesla. Na 21. srpna mě pozval pater primarius stockholmské katedrály Jönsson na pamětní bohoslubu a musel jsem pronést řeč. Kdy jsem ji psal, myslel jsem na Tebe. Hejzlar pravil, e jsem mluvil jak kardinál. Ale on tomu nerozumí – posílám ji na posouzení post factum Tobě jako odborníkovi...
Na zaslaný text reaguje K. S. (Řím 19. září 1984): Dvojctihodnému pánu, panu Františku Janouchovi, ateistovi z Boí milosti, bratru mně nanejvýš milému z hlediska praxe, i kdy z hlediska teorie protivnému, milost od našeho Pána Jeíše a ode mne slušné a způsobné pozdravení za list i za proslov v chrámu Páně! Milý Frantino, gratuluji ke kardinálskému ba kardinálnímu projevu! V tomté dopise ujišťuje K. S. F. Janoucha, e mu děkoval za přání k abrahamovinám (viz v úvodu této části) a e se neurazil, ale Tvé přání ,flanďákovi' (to toti je výraz, který často pouíval i můj otec!) mne spíše pohladilo po srsti mé duše, take ta z toho spokojeně a šťastně předla a vrněla...
Na text Janouchovy řeči ve Stor Kyrkan K. S. konkrétně nereaguje, pro ilustraci z ní uveďme závěr: Dovolte, abych tak udělal (tj. zakončil; J. V.) způsobem, který je typicky český. Anekdotou. Po sovětské okupaci koloval v Praze tento vtip. Existují prý dva způsoby, jak dostat sovětské vojáky z Československa: ten první je normální, ten druhý je zázrak. Normální způsob by byl, kdyby archanděl Gabriel sešel z nebes a vyhnal planoucím mečem okupanty z naší země. Zázrak by byl, kdyby okupanti odešli sami. Kdybych byl věřící, pomodlil bych se s vámi za uskutečnění tohoto zázraku.
Další poskytnutý dopis je a z 20. 12. 94, K. S. děkuje z Hluboké, e ho F. J. navštívil na zdejší faře. F. J. si stěoval na malý zájem o opravdovou vědu, K. S. říká, e jej dnes navštívil jeden student, e by chtěl studovat teologii v Americe, protoe prý to tam je ortodoxnější a praktičtější. V nějaké blíe nespecifikované záleitosti děkuje za intervenci u Tigrida, Jsi moc hodný, e se staráš o takového disidentského faráře, jako jsem já a přeje zdar v další dobročinnosti, jako byla ta s Míšou (zřejmě Gamma nů). V dopise z 13. 10. 1995 K. S. chválí novou Janouchovu knihu o dobách, kdy jsme byli protireimní disidenti neboli odsedlíci, jen poznamenává, e latinský citát, u něho se dovolává Skalického konzultace, obsahuje dvě tiskové chyby, tak prosí o opravu v dalším vydání, jinak znalci řeknou, e jsem latinský nedouk. K. S. přikládá svůj rozhovor o koncilu. Zatím dostávám na něj jen positivní, ba a nadšené reakce. Ne však od vysoké hierarchie. Zmiňuje té svou reakci v Ádéčku na Vlkovo prohlášení, e o pravdě nelze vést dialog: Je to prohlášení, které odporuje nejen duchu, ale i liteře koncilových usnesení. Kdyby měl tento nový princip v církvi zdomácnět, pak by ústřední koncilová myšlenka dialogu byla jen trapným nedorozuměním. Pak ovšem by nebylo jasné, jak jinak ne dialogem vést ,novou evangelizaci'. Snad přemlouváním a donucováním k pravdě? To by však byla přímá cesta ke klerikálnímu autoritarismu, který, nebyl-li by ničím brzděn, vyústil by nutně v klerikální totalitarismus. K. S. se ptá, zda se ho AD odváí otisknout a Jaká bude reakce biskupů? Dostanu se zase chtě nechtě do postavení disidenta? Kvůli věrnosti vůči koncilu jsem ochoten podstoupit i to. Jenom je mi z toho smutno. Kdy jsem šel proti komunistům, tak jsem proti nim šel jako proti ,těm druhým'. Teď však jdu proti svým lidem. Nechápu, kde ztratili rozum.
(Následující korespondence se týká prodlouení povolení k pobytu pro Moniku Schreier, které nakonec F. J. vyřeší intervencí u ministra Rumla, kdy nepomohla ani Rumlovým sekretářem vyádaná ádost ministrovi. F. J. Jiřímu Rumlovi: Karla Skalického zřejmě znáš, a pokud jeho lidské problémy nemůe (či nechce) řešit vyšší klérus, rád bych pomohl já. V exilu byl Karel vdy etalonem lidskosti, slušnosti a tolerance... a v oficiální ádosti ministrovi, tj. Janovi: svým liberalismem, svou vzdělaností, svou tolerantností a publikací mnoha, ze striktně katolického pohledu kacířských publikací se stal velice uznávaným a váeným členem emigrantské komunity.)
Dialog fyzika s teologem přináší Janouchův dopis z Björknäs 25. 6. 1996, začínající: Milý Karle, je prudké (znáš-li jihočeský výraz prudké ráno?) a k tomu líbezné ráno, prošel jsem k moři, vykoupal a zacvičil si, radoval se z úplné exploze květů a svěí zeleně, které Švédsko kolem midsommaru tak štědře poskytuje. Nyní sedím na terase, snídám, piji dobrý čaj a přede mnou leí Tvá kníka. (...) Přemýšlel jsem, kdy jsem šel k zálivu, co je mi v Tvém přístupu nezvyklé. Při zdravé snídani (jahody, müsli, kefír) kníka leela zadní stranou nahoru a já si četl Tvou positivistickou úvahu o vlivu pozorování na předmět samotný. To víš, koukám na to jako sprostý fyzik: pozorováním stěí ovlivníš procesy ve hvězdách, vzdálených miliony světelných let. Pozorováním atomu, elektronu či jádra se tohoto objektu přímo dotýkáš a můeš jeho stav ovlivnit. V Tvém rozhovoru si ale dále čtu, e věříš, e ,způsob Tvého pozorování můe další vývoj (společnosti) buď zhoršovat, nebo zlepšovat'. Najednou jsem si uvědomil, e právě zde někde leí hlavní rozdíl mezi námi. Ty pozoruješ a věříš, e způsob Tvého pozorování ovlivní další vývoj. Mé pozorování je východiskem pro činnost, zápas, nebo, ale to je zřídka, rezignaci.
Skalický (studeného a deštivého rána na Huboké, 12. 8. 1996) odpovídá: Je-li Tvé pozorování východiskem pro činnost, musí u implikovat jakousi víru ve smysluplnost takové zaangaovanosti, jinak bys dal přednost tomu leet na lehátku a škrábat se na břiše. A kdybych já jen pozoroval věci a spokojil se jen s tím, e pozorování s vírou u stačí na to, aby další vývoj byl strkán k dobrému, šel bych proti tomu, co píše svatý Jakub ve svém listě (následuje celý citát Jak 2, 14–17 a 24–26). e mé pozorování nevyšine Slunce ze své dráhy, vím. e však pozorování vyšine elektron, na tom, pamatuji-li si dobře na svá fysikální studia, se zakládá Heisenbergův princip neurčitosti. V etnologickém bádání pak pozorování ovlivňuje pozorovaný předmět ještě více. Člověk se toti chová jinak, ví-li, e je pozorován. Je-li tedy mezi námi nějaký rozdíl, vězí někde jinde.
V dopise ze Stockholmu 27. 5. 1996 F. J. píše, e z Karlovy knihy o Blochovi přeloil ústně do ruštiny několik citátů, kdy v rekonvalescenci v Kyjevě diskutoval s jednou věřící Italkou.
Závěr
Pokud bychom měli nějak shrnout epilog dialogu, pak asi nejspíše do formulace od dialogu marxisticko-křesťanského k dialogu obecně – dialog mezi marxisty a křesťany v exilu postupně přerůstá ve společné úsilí o prosazení kultury dialogu jako formy ivota v postkomunistické společnosti. Tato nová situovanost ovšem vede ke změně front – protivníky se stávají protivníci dialogu ve vlastním táboře, naproti tomu bývalí názoroví protivníci jsou nyní spojenci v zápase o kulturu dialogu. Marxismus jako téma se postupně vytratil a zůstává to, co spojovalo u předtím, tedy společný sociální zájem, spíše probleskuje náboenská tematika, ale ani zde nedochází k hlubším disputacím. Spojujícím tématem se stává návrat do vlasti a problémy s tím spojené, v tomto smyslu je tu ještě jedna hranice, oddělující marxistické a křesťanské exulanty od těch, kdo zůstali doma a mají obdobnou nedialogickou mentalitu, komunisté i antikomunisté (viz vlnu opoděného antikomunismu poloviny 90. let). Dialog tedy nekončí, ale přenáší se do vlasti, a to jej proměňuje v mnoha ohledech. Více ne o dialog o něčem jde nyní o dialog samotný jako hodnotu, kterou je třeba přinést do nového ivota ve vlasti.
Epilog dialogu. Korespondence Karla Skalického s některými marxisty; vybráno ze sborníku
Církev a společnost. Karlovi Skalickému k 80. narozeninám, uspořádali František Štěch a Roman Mička, Jihočeská univerzita, Teologická fakulta,
České Budějovice 2014, 302 s., 300 výtisků. V minulém čísle jsme přinesli přehled korespondence s Jiřím Pelikánem. Prof. J. Vokounovi děkujeme za laskavé poskytnutí textu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.