Vzdělání je jedním z témat, kterým se věnuje poměrně mnoho pozornosti. Otázka školství a vzdělání vůbec je však v Evropě nějak aktuální přinejmenším od 18. století. Mnohem zajímavější je proto sledovat, jakou podobu tato diskuse na sebe v těchto dnech bere a jak je v ní vzdělání vlastně chápáno. Mimochodem se v tom obráí jak charakter moderního uvaování, tak i tvářnost světa, ve kterém ijeme.
Kdy se dnes hovoří o vzdělání, hlavním tématem bývá především formální, institucionální stránka věci – mnoství a typy škol, druhy a úroveň očekávaných kompetencí absolventů a podobně. Existuje ale také hlubší povědomí, jak se sám smysl vzdělání v těchto debatách proměňuje?
Hlavním rysem moderního vzdělání je masovost. Tento pojem ovšem nemá význam primárně kvantitativní, nýbr kvalitativní. Nevyjadřuje prostě jen mnoství studujících, jejich absolutní počet je nakonec docela lhostejný, nýbr popisuje vnitřní tendence a dynamiku moderního vzdělávacího procesu jako takového, vyjadřuje jeho vlastní podstatu.
Vzrůstající masovost dnešního vzdělání je nejvíce spojená s jeho pokračující typizací a standardizací. Cílem nejrůznějších reforem je vytvořit unifikovaný systém, který dovolí pokud mono objektivní komparaci všech, kteří se na systému podílejí. To je hlavní smysl veškeré optimalizace, od zavádění státních maturit přes standardizované programy pro mezinárodní hodnocení studentů (PISA) a po bodové systémy hodnocení vysokoškolských pedagogů a vědeckých pracovníků.
I kdy se to můe zdát na první pohled paradoxní, ústředním hybatelem této plošné standardizace je snaha o zvýšení konkurenceschopnosti. Ve skutečnosti je ale obojí spojeno vnitřní logikou. Konkurencí se toti myslí zvyšování šancí na trhu (v první řadě na trhu práce, ve druhé řadě na trhu se zboím a novými technologiemi, které jsou touto prací vytvářeny). Nejvyšší šance uspět na trhu má ovšem ten, kdo se dokáe trhu nejlépe přizpůsobit, kdo dokáe nejlépe vyhovět jeho aktuálním poadavkům.
Trní, ekonomická racionalita je svou podstatou zaloená na monosti kalkulovat chystané investice, toti předem odhadnout a poměřit náklady a zisky. To lze ovšem jen tehdy, pokud je co nejvíce proměnných předem propočítatelných. Do tohoto investičního kalkulu proto nejlépe zapadají ty poloky, které jsou maximálně standardizované a typizované, protoe právě ty nejlépe umoňují racionální ekonomickou rozvahu. Není proto nic divného na tom, e vzdělání – má-li být jeho cílem konkurenceschopnost – musí být dostatečně nivelizované a unifikované, aby se co nejlépe přizpůsobovalo poadavkům trhu. Toto přizpůsobení znamená, e musí co nejsnáze podléhat trnímu, ekonomickému upotřebení.
Tím je de facto podána definice moderního přístupu ke vzdělání, které je vlastně chápáno jako proces nabývání znalostí a dovedností, je lze následně prodávat – ať u jednorázově, nebo ve stálém pracovním poměru. Jestlie bylo vzdělání jednou takto redukováno na pouhý kapitál v trním systému, je pak zcela logické, aby bylo jeho získávání zpoplatněno. Podléhá nyní stejným ekonomickým zákonům jako jakákoli jiná komodita. (Jestlie jeho smyslem je, aby bylo prodáváno za peníze, musí být samo zpoplatněno jakoto ekonomická investice).
Jedním z hlavních rysů takto pojatého vzdělání je, e vůči jeho driteli zůstává zcela vnější. Pokud na trhu náhodou není aktuálně zájem o konkrétní typ znalostí či dovedností, lze tyto kompetence prostě vyměnit za jiné (samozřejmě za příslušný poplatek), co se označuje jako rekvalifikace. Tato vnějškovost a lhostejnost vůči člověku není pouze nahodilá, nýbr patří k modernímu masovému vzdělání nutně. Jen díky ní můe člověk své vzdělání doopravdy prodávat – kdyby si vůči němu nezachoval tuto distanci, musel by na trhu prodávat sám sebe. Takto ale prodává jen určitou investici, tedy vlastně něco, co mu vposled nepatří a na čem mu mimo trní kontext nijak nezáleí.
Je charakteristické, e ačkoli se dnes zároveň mnoho diskutuje o znehodnocování, o devalvaci vzdělání, týká se tato diskuse ve skutečnosti něčeho zcela jiného. Nejde v ní vůbec o vzdělání jako takové, ale devalvaci titulů a diplomů, jimi se má vzdělání na trhu prokazovat. Tato devalvace jejich symbolické hodnoty pro ekonomické vyuití probíhá současně ve dvou směrech, co je nejvíce patrné na vysokoškolských diplomech. Na jedné straně klesá jejich hodnota tím, jak stále méně garantují odpovídající úroveň získaných znalostí absolventa. Na druhé straně devalvují zároveň v tom smyslu, e jejich driteli slibují stále menší šance na odpovídající uplatnění na trhu práce.
Je zajímavé si všimnout, e tato postupná devalvace symbolů vzdělání se děje nejen kvůli jejich prostému stoupajícímu počtu, ale také právě kvůli samotné pokračující standardizaci a unifikaci celého systému. Mezi různými vysokoškolskými diplomy tak v důsledku toho existují ve vzájemném porovnání stále menší rozdíly, postupně toti dochází k nivelizaci jejich symbolické hodnoty jako takové. Ona kýená konkurenceschopnost tedy v důsledku naopak spíše klesá. Naráíme zde na zcela typický rozpor mezi očekávanými a reálnými výsledky ohlašovaných (a prováděných) vládních změn, s ním se setkáváme tak často všude tam, kde chtějí být veřejné záleitosti spravovány na základě trního kalkulu.
Jakkoli se nám dnes právě moderní pojetí vzdělání a vzdělávacího procesu (i s jeho vnitřními rozpory) můe zdát jako samozřejmé a přirozené, jen několik generací nazpět by se ještě zřejmě jevilo jako něco zcela absurdního. Samozřejmě, vdycky fungovalo cosi jako odborné školení a získávání profesních kompetencí, které měly v podstatě instrumentální charakter. Tyto kompetence jako takové ovšem nikdy dříve nebyly vydávány za vzdělání ve vlastním smyslu. Existovalo naopak větší nebo menší povědomí, e vzdělání je něco značně důleitějšího a v jistém smyslu i náročnějšího, co má podstatně humanizující charakter a jako takové sestává ze tří vzájemně provázaných momentů: vztahu k lidské existenci, zaměření na pravdu a rozvíjení schopnosti imaginace.
Skutečné, autentické vzdělání se vztahuje lidské existenci a jako takové je člověku něčím doopravdy vnitřním a osobním. Osvojované znalosti v jeho rámci nemají význam samy o sobě, nýbr získávají smysl pouze tehdy, jestlie jsou vztahovány k centru osoby, z něho vychází veškeré rozumění. Vzdělání se tak podílí na rozvíjení a kultivování všech proívaných významů. Nejde v něm na prvním místě o konkrétní znalosti jako takové, ale o schopnost skrze tyto znalosti vidět a chápat. Jinými slovy, znalosti v něm získávají svou hodnotu pouze tehdy, jestlie jsou aktivně zvnitřněny, toti začleněny do pohybu samotné ité existence a napomáhají její rozumějící orientaci.
Autentické vzdělání je vdy takto osobní proto, e se odjakiva podstatně vztahovalo k pravdě. Nikoli ovšem k pravdě té nebo oné poučky, ale k pravdě celé proívané skutečnosti, jí je člověk sám nedílnou součástí. Jestlie člověku při vzdělávání běí o pravdu toho, co má na očích a co je jako takové pro něho skutečné, běí mu tím zároveň o pravdu a pravou skutečnost sebe sama. Má tedy na zřeteli pravdu svého proívaného světa a potamo i vlastní situace v něm. Díky tomu se zároveň učí rozeznávat to, co pravdě nedostačuje, tedy co je jako takové nepravdivé, popřípadě falešné, nepravé, livé. Tím je vzdělání zároveň klíčové pro schopnost hodnotit, bez čeho není moné ádné rozumění a potamo ani ádná skutečná svoboda.
S tím nakonec souvisí, e vzdělání je podstatně imaginativní. Rozvíjí schopnost fantazijně variovat faktickou, bezprostředně proívanou skutečnost, a vytváří tak od ní odstup. Učí rozlišovat mezi podstatným a nepodstatným, nutným a nahodilým. Rozlamuje diktát skutečnosti a načrtává povědomí, co by být mohlo, popřípadě co by být mělo. Činí tak člověka nejen svobodným, ale spolu s tím také odpovědným. Řečeno dramatickým argonem francouzských existencialistů minulého století: vzdělání člověka odsuzuje ke svobodě i odpovědnosti. Tuto zásadní moc člověka kultivovat a rozvíjet má ovšem pouze tehdy, jestlie se ho doopravdy vnitřně dotýká, jestlie se týká samotné pravdy jeho bytí ve světě.
Všechny tyto rysy skutečného vzdělání jsou také hlavním důvodem, proč mělo vdy v dějinách tak obrovský emancipační potenciál. Skrze vzdělání se člověk učil poznávat pravdu své vlastní ité skutečnosti, čím se postupně osvobozoval od té které vládnoucí ideologie a otevíral si tak monost postavit se proti nejrůznějším formám dominance a útlaku. Vzdělání vytvářelo nový prostor pro svobodu a tím i pro jednání, jím mohl člověk proměňovat podmínky svého ivota ve světě. Jen díky němu – toti díky určitému typu porozumění a vědomí – se člověk dříve nebo později dokázal pozvednout proti tomu, co poznal jako manipulaci a nepravdu. Proto všechna politická zřízení, je si kdy v dějinách uzurpovala moc nad člověkem, vzdělání aktivně kontrolovala a omezovala.
e dnes toto potlačování vzdělání nepůsobí, nýbr se vzdělávání naopak podporuje v co nejširší míře, neznamená ještě vůbec nic. Poté, co byl zničen jeho původní smysl a bylo zredukováno na soubor roztříštěných, vzájemně nesouvisejících informací, které mají navíc význam pouze jakoto kapitálová investice, není potřeba je dále nijak omezovat. Naopak, vzdělání se nyní můe rozšířit do obrovské školicí mašinérie, která do sebe vtáhne co moná největší počet lidí. Nemůe být v této situaci člověku zdrojem jeho osvobození a emancipace, protoe je samo řízeno a spravováno podle pravidel, které diktuje vládnoucí systémem ekonomie a trhu. Místo aby tuto ideologii ohroovalo, stává se naopak jedním z klíčových nástrojů její reprodukce. A ani ádné dramatické zvýšení úrovně znalostí a kognitivních schopností absolventů v masovém měřítku na tom nic nezmění.
Jakub Trnka (1980) je filozof, PhD.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.