Neexistuje pravděpodobně činnost, která by hrála v ivotě takovou roli jako práce. Nejen e člověk prací tráví velkou část času a e umoňuje jeho přeití, také veškerý civilizační vývoj, technologický pokrok, kultura, umění a všechny hmotné i nehmotné hodnoty by bez ní nevznikly. Před časem se na Deníku Referendum (nejenom) kolem tohoto fenoménu rozpoutala bouřlivá diskuse. Kdy si ji člověk zpětně pročítá, nutně nabude dojmu, e ač je význam práce nezastupitelný, panuje kolem ní mnohem více nejasností a sporů ne shody.
Otázek, na ně musíme hledat odpověď, je řada. Můeme práci nějak definovat? Liší se od zaměstnání? A pokud ano, nakolik je tento rozdíl významný? Lze najít objektivně dané a spolehlivé kritérium, pomocí kterého by se dalo určit, co práce je a co ne? Anebo takové neexistuje a to, co se v dané době na určitém místě za práci povauje, se stanovuje vdy na základě právě platného – dobrovolného, či více méně vynuceného – společenského konsensu?
Jiří Dolejš ve svém textu Vykašlat se na Bullshitt Jobs? v Deníku Referendum píše: V sloité společenské dělbě práce všichni pracují na druhé a výsledky jejich činnosti jsou zprostředkovány směnou, trhem. Teprve tak se ověřuje společenské uznání práce. To je realita... Lidé chodící do práce nejsou pracující blbci. Práce je především objektivní zdroj obivy v různých výrobních podmínkách. S civilizačním rozvojem se rozšiřuje produktivní charakter práce na uspokojování dalších společensky uznaných potřeb. Ale i neziskový sektor můe prostě ít jen z toho, e jinde pracující produkují zisk.
Jiří Dolejš mezi prací a zaměstnáním nerozlišuje. Ve chvíli, kdy za práci povauje pouze to, za co se dostává mzda, pro něho ostatně toto dělení ztrácí význam. Tím, co danou činnost oceňuje a rozhoduje o tom, čemu se můe říkat práce, je trh. Co se na něm neuplatní a nenajde si někoho, kdo by za to byl ochoten zaplatit, do této kategorie nepatří. Společnost danou činnost uznává jako práci prostřednictvím trhu.
Toto pojetí se v mnoha ohledech ukazuje jako nedostatečné. Především je z něho patrná příliš velká snaha najít objektivní kritérium, které by práci jasně určilo a oddělilo od všeho ostatního. Výsledkem je ale absurdní situace: tatá činnost prací někdy je a někdy není. Záleí jen na tom, jestli se podaří za ni dostat zaplaceno. Prací se tak můe stát prakticky cokoli. Od malování, povídání si s lidmi, chození na výlety přes hraní na housle a po psaní básní. Stačí, najde-li se někdo, kdo za to bude dávat peníze. A řada lidí se tak opravdu iví. Pozoruhodné na tom je, e ve chvíli, kdy píšete knihu a ještě nevíte, jestli se vám ji podaří udat nakladatelství a něco na ní vydělat, nedokáete říct, zda pracujete, nebo ne. A můe nastat situace, kdy se vám dílo podaří vydat a po několika letech – a teprve tehdy se ukáe, e kdy jste knihu psali, ve skutečnosti se jednalo o práci.
Přesto je Dolejšova touha po objektivním kritériu, které by oddělilo práci od nepráce, více ne pochopitelná. Kdy si odmyslíme trh, skrze který se odehrává společenské uznání práce, dojdeme k tomu, e hranice mezi prací a volným časem – nebo lépe řečeno zábavou – je dosti mlhavá. Pomoci by nám mohlo snad jen to, zda má daná činnost účel, jestli směřuje k nějakému výsledku a zda od nás vyaduje aktivní přístup. U luxování, praní či mytí nádobí to tolik nepřekvapí, ale můe například v případě čtení novin, kvalitní literatury či hraní na housle opravdu jít o práci? I dnes najdeme leckoho, jeho zaměstnání obsahuje také tyto činnosti. Proč tedy nepřipustit, e hraje-li někdo sám pro sebe doma na kytaru, pracuje stejně jako umělec, který cvičí a připravuje se na koncert?
S Jiřím Dolejšem by se na to pravděpodobně dalo odpovědět: kdy někdo hraje jen tak na hudební nástroj, nenaplňuje společensky uznanou potřebu, kdeto jestlie druhý trénuje a poté bude mít vystoupení pro veřejnost, která je ochotná mu za poslech hudby zaplatit, u se o takovouto potřebu jedná. Problém je, e nevíme, jak dotyčný, který rád ve volných chvílích provozuje hraní, se svojí dovedností naloí. A nejde jen o to, e by mohl začít koncertovat za peníze, můe hudbou těšit přátele a jejich známé nebo třeba zadarmo vystupovat na charitativních akcích. Aby naplnil společensky uznanou potřebu, přece nemusí dostávat zaplaceno. Kdyby však hodnota naplnění této potřeby nebyla určována trhem, ale obecně tím, e slubu někdo vyuívá nebo má z díla radost, přišli bychom o nesporné a objektivní kritérium vyjádřené penězi. Měřte uitečnost nebo potěšení z něčeho, nemáte-li čím.
Jiří Dolejš se brání relativizaci hodnoty práce jako práva a povinnosti tím, e kadé zaměstnání je podle něj zaloené právě na společensky uznané potřebě. Z toho plyne, e všechna placená zaměstnání jsou dnes objektivně povaovaná za práci, protoe vedou k naplnění společensky uznaných potřeb – trh je přece ocenil, je po nich poptávka. Je to opravdu tak? Připomíná to trochu definici kruhem – exekutor za práci dostává zaplaceno, protoe jeho práce vede k naplnění společensky uznané potřeby a on tuto potřebu opravdu realizuje, protoe jinak by za svou práci nezískával plat. Není tvrzení, e mzda odpovídá společenské potřebě, spíše víra ne realita? Jedná se o předpoklad, který je nakonec asi stejně měřitelný, jako kdy uvařím oběd a chci určit, kterému členu rodiny nejvíce chutnal. Opravdu tomu, kdo ho bude nejhlasitěji chválit? Stejné je to s objektivností Dolejšova kritéria. To, e trh činnost velmi dobře oceňuje a jinou ne, vypovídá spíše o trhu ne o dané činnosti. Navíc u mnoha zaměstnání je rozhodující, e trh je nějak nastaven zákony. Co je i případ exekutorů.
Vedle toho: současné společenské uznání potřeb je v mnoha případech umělé. Více ne na čemkoli jiném často záleí na šikovně vymyšlených marketingových strategiích a reklamních kampaních. Přistupovat k tomu, co je jejich výsledkem, jako k něčemu objektivně danému, je trochu pošetilé. Mnohem významnější kategorií je nakonec, jak své zaměstnání, za které pobírá plat, vnímá sám dotyčný. Právě k tomu směřuje pojem Bullshitt Jobs, který se objevil v titulku Dolejšova článku. Co si ale počít, kdy jsou lidé, kteří velmi silně pociťují, e sice mají zaměstnání, kde pobírají plat, ve skutečnosti však to, co dělají, nemá ádný smysl?
Zpochybňovat práci jako takovou je hloupost a lidé, kteří pracují, rozhodně nejsou blbci. Naopak, práce je něco, co člověk ivotně potřebuje – a vůbec ne jen jako zdroj obivy, ale jako způsob, jak uchopit svůj ivot a odpovědět si na otázku, proč tady vůbec jsem. Práci je nutné hájit, ale zároveň je třeba hledat její novou definici. Jak u bylo řečeno, současná, které se snaí dret, moná trochu paradoxně, právě místopředseda KSČM Jiří Dolejš, není dostatečná. O tom, zda činnost je, či není práce, často vůbec nerozhoduje ona sama, její povaha a kvalita, ale to, jak dobře se umíte prodat, zvládáte-li marketing nebo máte známé, kteří vám pomohou se prosadit a zprostředkují vám první zakázky. Na tom ale rozhodně není nic objektivního. Kritérium výdělku se pouze jako objektivní (uměle) stanovilo.
Hlavní charakteristikou práce stejně tak není, e je nepříjemná a člověk ji dělá nerad. Důleité je přestat cenu člověka odvozovat od vykonávaného zaměstnání, a pokud ho nemá, mluvit o něm jako o parazitovi. Mnohem větší význam má, zda pracuje v širokém slova smyslu.
Ono nakonec není tak snadné vůbec nepracovat. Pokud to nastává, většinou tento stav doprovázejí silné deprese; rozhodně si tuto situaci lidé nepochvalují a s radostí si ji neuívají.
Jaroslav Bican (1987) je politolog, působí v Deníku Referendum.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.