Dvouměsíčník pro kulturu a dialog

Tiráž a kontakty     Předplatné



Jste zde: Listy > Archiv > 2014 > Číslo 4 > Josef Kašpar: Costa Concordia – emblém stínů i světla „italian way of life“

Josef Kašpar

Costa Concordia – emblém stínů i světla „italian way of life“

Píšu tyto řádky v sobotu 26. července po poledni, v okamžiku kdy z Tigullia, čnícího nad janovským zálivem, se již rýsují obrysy tři sta metrů dlouhého vraku lodi Costa Concordia. Snad se během posledních hodin nic nestane a loď po několika hodinách zakotví v přístavu, kde bude během příštích dvou let demontována a půjde do šrotu.

Dva a půl roku dlouhý příběh ztroskotané lodi začal obrovskou ostudou a tragédií, která stála život 32 lidí. Tělo jednoho z nich, člena posádky, nebylo nikdy nalezeno. Kapitán lodi Francesco Schettino je obviněn z lehkovážnosti, nezodpovědnosti a opuštění lodi v okamžiku, kdy bylo nejhůř. U soudu se hájí tím, že neštěstí způsobil hlavní kormidelník, který neuposlechl jeho pokynů. A protože toho bylo málo, právě v okamžiku kdy se zničená loď chystala na poslední cestu do Janova, se nechal na ostrově Ischia vyfotografovat při elegantní party a prohlásil, že „obyvatelé ostrova Giglio na ztroskotání vydělali, protože se stal centrem pozornosti celého světa“. Lze jen doufat, že soud mu podobné chování přičte k dobru... Není pak divu, že podobné chování jen oživilo tradiční klišé a předsudky o obyvatelích Apeninského poloostrova.

Ke světlům patří především hluboká a stálá solidarita obyvatel ostrova Giglio, pro které tragická smrt tolika lidí zůstává nevymazatelnou skvrnou. Narovnání obra a jeho technicky velmi složitý převoz přes širé moře do Janova ukázaly, jak již často v minulosti, že „když Italové chtějí, dokážou“. Bohužel velmi často nechtějí. Likvidace lodi Costa Concordia byla a je z technického hlediska absolutní rekord. A firmy, které na obtížnou a nákladnou operaci přijely na Giglio z Nizozemí, Austrálie i Jižní Afriky, uznaly technickou schopnost, obětavost, ale i spolehlivost svých italských spolupracovníků a úřadů.

Itálie je země různorodá a plná kontrastů i paradoxů. O chaotické Neapoli se nejen v Itálii, ale i v celém světě ví. Málokdo ví, že v metropoli, ve které organizovaný zločin má jednu ze svých základen, se vyrábějí technicky velmi pokročilé části dopravních letadel americké firmy Boeing... Město založili Řekové někdy před 2200 lety, a tak naděje, že změní mentalitu, příliš velká nebude.

Josef Kašpar

Obsah Listů 4/2014
Archiv Listů
Autoři Listů


Knihovna Listů

Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour

Jan Novotný:
Mizol a ti druzí

Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem

Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát

Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse

Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříšeného Ducha

Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze Ženevy

Jiří Weil:
Štrasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?

další knihy

Cena Pelikán

Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.

Předplatné

Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!

Fejetony

Juraj Buzalka

Vlasta Chramostová

Václav Jamek

Ondřej Vaculík

Alena Wagnerová

Jan Novotný

Tomáš horvath

Tomáš Tichák

Všichni autoři

Sledujte novinky


RSS kanál.

Přidej na Seznam

Add to Google

Co je to RSS?

Mapa webu

Mapa webu - přehled článků a struktury webu.



Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.

Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu

Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.