Původně jsem chtěl zpívat o fialovým hrníčku, začínala písnička Petra Lutky. A já jsem chtěl původně psát o tom, jak se syn vypravil pro zmrzlinu a místo ní si za veškeré svěřené peníze koupil digitální kuchyňskou váhu. Jak píše Emanuel Frynta: Znám mue, jen nevěděl přesně, / zda koupí si višně či třešně. / I uviděl krám / a zaběhl tam / a koupil si patentní zouvák. Rozhodli jsme se tu hned věc vrátit nebo vyměnit za něco uitečného – blahoslavený svobodný trh! –, leč marné hledání. A se našla pevně zaklesnuta v ostrém mléčném chrupu labradorského štěněte.
Pak to ve mně ale začalo kypět a začal jsem psát o Okamurovi a jemu podobných. A v té souvislosti jsem si vzpomněl na výrok filmové publicistky Mirky Spáčilové o sporné hollywoodské hvězdě Melu Gibsonovi na letošním karlovarském filmovém festivalu: Zopakujme si tedy, co strašlivého Gibson provedl. V nadávkách se trefoval do ,idů a negrů'. Na to samozřejmě nemůe být nikdo pyšný, ale kdo si ve vzteku či po pár sklenkách nikdy neulevil způsobem, jen by se třeba romským aktivistům nelíbil? (iDnes, 26. 6.)
Ale zaťal jsem zuby – obrazně – a přešel k úvaze o politické kultuře a občanském dialogu, které nesly Listy v názvu předtím, ne je pro zobecnění zbavily přívlastků. A sáhl jsem po komentáři Ondřeje Neffa v Lidových novinách (26. 7.). Podtitulek zní Vzpouru v sociálně demokratickém opičinci je třeba zanalyzovat a píše se: To, co se stalo ve středu a pátek v klubu strany sociální demokracie, připomíná tak trochu poměry v opičí tlupě. Vzpurní samci se vzepřeli vůli svého vedoucího alfa samce a vystrčili na něho své červené zadky (a proč ne oranové? – pozn. aut.). Bylo nutno jim pocuchat chlupy a zklidnit je...
Nače jsem se také skoro zklidnil a řekl si, e bych se měl dret místních témat a začetl se na iDnes do článku o připravované výškové budově v Olomouci. Má se jmenovat hezky Šantovka Tower. Na vysvětlenou – Josef Šanta (1883), v r. 1944 zatčen za účast v odboji, zemřel 9. května 1945 v Terezíně. Tower – vě.
Část veřejnosti a památkáři mrakodrap odmítají, protoe by údajně rušil panorama historického středu města. Na iDnes se však 4. srpna píše: Objektivní fakta a věcné argumenty u nejsou jedinou municí, která létá v přestřelce kvůli plánu na výstavbu kontroverzního olomouckého mrakodrapu Šantovka Tower. V boji u padají i domněnky a nepodloená tvrzení. Naposledy jimi vypálil šéf olomouckého Národního památkového ústavu. Mířil však špatně...
Opět na vysvětlenou – ředitel olomouckého NPÚ obvinil radnici, e stavbu podporuje nejen tím, e jí neklade odpor, ale ani ji neprojednává a dokonce spolupodepsala jednu z ádostí o stavební povolení. To prý ale podle zákona musí, ať chce či nechce – hájí se radnice.
O to mi však teď nejde, vlastně ani o ádný mrakodrap, udivuje mne způsob, jakým je tato napohled zpráva zformulována: Proti věáku, který má stát v ochranném pásmu městské památkové rezervace, se olomoucký NPÚ ve svém odborném vyjádření jednoznačně postavil u dvakrát. Bliší pohled však ukazuje, e se zde ne vdy objevují jen objektivní vědecké argumenty... Do Šantovky a magistrátu v tomto případě střílel naslepo. V závěru článku pouští novinář ke slovu olomouckého primátora, který vysvětluje, proč se městští radní mrakodrapem nezabývají: prý proto, aby úředníci, kteří nyní plány na třetí věák pro Olomouc posuzují, rozhodli naprosto objektivně. Zvláštní pojetí výkonu moci, svěřené voliči, ale o tom, jak u řečeno, nepíšu. Píšu o tom, e autor článku objektivitu ani nepředstírá. Přikládá cihlu k mrakodrapu, který poválivě roste a postupně zastiňuje naivní představu urnalistiky jako sluby, pomáhající dohlédnout čtenářům k pravdě.
Abych nezapomněl, Lutkův Zmařený song o fialovém hrníčku pokračuje: kdy jsem se chystal začít, spatřil jsem, ó běda, / po louce k sobě kvačit brtníka medvěda.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.