Jste zde: Listy > Archiv > 2014 > Číslo 4 > Veronika Opletalová: Sebeinscenace a sebeklam v éře sociálních sítí
Znaky
V jedné studii jsem četla, e lidé narození před rokem 1983 nikdy nepochopí sociální média tak jako ti, kteří s těmito vymoenostmi vyrůstali. Něco na tom bude – uteklo mi to jen o fous a u mám tendenci se podivovat nad nejednou samozřejmostí internetové komunikace. A taky mě napadá: proč nevzít jako mezník orwellovský 1984?
V Havlově Vernisái ukazují Věra a Michal svůj nově zařízený byt Bedřichovi (nikdo tu ještě nebyl, take dneska vlastně máme takovou malou vernisá). Michal hovoří o řetězu věcí, které se na sebe při zařizování bytu automaticky nabalují, Věra je nesmlouvavě ukazuje (kdy máš toti to, čemu my říkáme kvartýr s ksichtem, nejde jen o to mít rád staré věci, musíš je taky umět sehnat a mít cit pro to, jak je v kvartýře pořádně prezentovat). A Bedřich kývá, neboť nemá šanci oponovat a vlastně ani opustit byt, aby neurazil.
Na síti získaly vernisáe nový prostor i nový rozměr (tím ovšem nemyslím, e by klasickým snobským návštěvám odzvonilo). Posting, vyvěšování fotografií či videí na internet, navazuje na prezentaci rodinných fotoalb. Rozdíl ale nespočívá jen ve způsobu prezentace (osobní vs. na dálku; internet jakoto multiplikátor příjemců a zároveň anonymizátor); zdá se, e se mírně posouvá i tematický záběr. Od dokumentárních témat kde a s kým jsem byl na výletě, dovolené + jak se má rodina/jak děti rostou se čím dál víc posouváme k existenciální otázce kdo vlastně jsem.
Ale podle jakého klíče tvoříme osobní balíček alias profil na sociální síti? Vybíráme spíš fotky, na nich jsme neotřesitelně sami sebou, nebo ty, na nich jsme tací, jací jsme si vdycky přáli být? (Ale to jsme přece také my, máme to zdokumentováno!) Nebo vybíráme spíš fotky, na nich působíme tak, jak bychom chtěli, aby nás vnímalo okolí? Image jakoto social self.
Taky můeme celý sebeinscenační cirkus obejít a charakterizovat se nepřímo (skrze vlastní pohled na svět – výběr obrazových motivů, na nich nefigurujeme) či si vytvořit zcela novou/cizí virtuální identitu. Nebo hravě oscilovat mezi jednotlivými mody, experimentům se meze nekladou.
Ale zůstaňme u civilních profilů s dominantní sebeprezentační slokou. Pro vnímání něčí image na síti se jeví jako určující dva faktory: autenticita a vnitřní konzistence. S prvně jmenovaným úzce souvisí rozmach fenoménu selfie. Na rozdíl od pečlivě aranovaných ateliérových portrétů z počátků éry fotografie působí selfies ve svém neumětelství (tímto se omlouvám všem skutečným umělcům ánru selfie) spontánněji, co sugeruje dojem autentičnosti.
Pojmy autenticita a inscenace bývají skloňovány zejména v kontextu analýzy dokumentárních fotografií a filmů, kde má autentičnost informací velkou váhu. Pod pojmem inscenace můeme chápat ovlivňování nebo vytváření událostí za účelem prezentace; autentická skutečnost je taková, v ní nedošlo k zásahům tohoto typu. Lze sice namítat, e opravdu autentické u není skoro nic a e kadá fotografie je více či méně inscenovaná, přesto má smysl vzít toto rozdělení za výchozí bod. Inscenace hrají zásadní roli v dramatu a hraném filmu, zde se jedná o inscenace přiznané, konstituující fikční prostor – takto lze pohlíet i na virtuální identity na síti, je se otevřeně prezentují jako artificiální. Za inscenace můeme povaovat i drobné dramaturgie všedního dne, ostentativní vystupování ve společnosti i různé autoretuše za účelem fotodokumentace.
Retuše fotek u pomalu nejsou třeba, kdy je retuš fyziognomie tak jednoduchá. Přebytečný tuk máte odsátý za prodlouený víkend (pokud ho není moc, taky se to někdy špatně hojí, mokvá to, ale to nemusí být na fotkách vidět). A k tvorbě náleitostí konvexních máme silikon. Naskýtá se otázka, co je autentičtější: vyretušovaný portrét přírodního těla, nebo autentický snímek vyretušované anatomie? Z perspektivy adresáta snímku samozřejmě posledně jmenované: chirurgický zákrok u je vepsaný do těla, jde o zachycenou realitu. Jakmile ovšem rovina obrazové dokumentace odpadne, zůstává tu samotné tělo, které působí jako vyretušovaná fotka. Roland Posner postuluje ve své stati Člověk jako znak (1994) hierarchii důvěryhodnosti neverbálních, resp. fyzických znaků: od krátkodobých (mimika, gesta) přes trvalejší (barva vlasů, tělesný objem) a po nezaměnitelné trvalé tělesné rysy. Jakmile člověk výrazně modifikuje trvalé rysy, stává se nedůvěryhodným pro okolí. Kdoví, moná s sebou móda estetického vylepšování časem přinese i toleranci vůči zásahům do trvalých rysů.
Další důleitý aspekt image balíčku je vnitřní konzistence. I kdy se člověk chce prezentovat jako mnohostranná osobnost, určitý jednotící moment by měl zůstat, kontradikce jsou neádoucí. Monosti sjednocení heterogenního materiálu na internetovém profilu jsou různé – od jednotné stylizace vizáe na fotkách přes stylizaci komentářů (lapidární, aforistické) a po nějaký extrémnější názor, který se táhne jako jednotící linka skrze texty.
Poadavek konzistence hraje ještě zásadnější roli při volebních kampaních politiků, jejich součástí se ostatně stávají i profily na sociálních sítích. Netřeba zdůrazňovat, e tyto kampaně se zakládají na komplexních inscenacích. Jestlie u prezentací politiků na autenticitě tolik netrváme – jsouce si vědomi iluzornosti takového poadavku –, trváme aspoň na určité integritě osobnosti. A ta musí být o to výraznější, dotyčný by ji měl prokázat i při nečekaných otázkách novinářů: neprotiřečit si, stát si za svým i bez poradců.
Roland Posner ve své další studii o sebeprezentaci (Mensch und Computer als Selbstdarsteller, 1996) sleduje vývoj Ronalda Reagana od herce k přednímu politikovi a popisuje, jak si dotyčný na počátku své politické kariéry osvojil fundus bonmotů, které bryskně uíval v nejrůznějších kontextech. Nešlo primárně o to, zda se hodily, ale o rychlost reakce – aby dokázal, e není jen hercem, který recituje cizí repliky. Časem se tak vytvořil ustálený pohled na Reagana jakoto na suverénního a pohotového politika s integritou. Paralely s naší novodobou historií? Pomocí zakadoucenu-bonmotů se tu dostal na Hrad neherec.
Znám několik dam, které se z různých kontinentů a důvodů provdaly do Německa. Přirozeně za tím byla i touha po štěstí. U jedné známé z Latinské Ameriky mě v tomto ohledu překvapila instrumentalizace Facebooku. Seděly jsme v restauraci, která patřila jejímu mui, a ona mi povídala, e si připadá osamělá, poněvad manel pořád pracuje. A vzápětí vystřihla několik záběrů: ona s muem před opulentní tabulí, u baru s vánoční výzdobou atd. Chtěla mě na Facebooku taky mít a prosila mě, abych se na společné fotce hezky usmívala – pro její přátele za oceánem. A tak jsem stejně jako ona usilovně cenila zuby, aby aspoň na webu zůstala zakonzervovaná její představa o šťastném novém domovu.
Inscenace jsou často klamavé, tedy pokud se nejedná o přiznanou fikci. Jsem přitom toho názoru, e sebeinscenace přispívají té k sebeklamu. Člověk rád věří tomu, e je tím, čím chtěl být. Někteří psychologové jsou toho názoru, e sebeprezentace a vyprávění osobních příběhů pomáhají tvořit osobní identitu (srov. např. McAdams: Identity and Story – Creating Self in Narrative). Překvapivý je přitom fakt, e díky opakované sebeprezentaci můe člověk v určitých případech kýených osobnostních rysů nabýt. Díky pravidelnému procvičování se v dané roli zdokonaluje, upevňuje, a v ní zůstane. Posner nazývá tento jev v návaznosti na Reaganův ivotní příběh Reagan-Effekt.
Bohuel sociální statut či materiální statky si potěmkinovskými instalacemi nenavodíme. Ale můeme nabýt dojmu, e jsme si je tak nějak přiblíili. A postupem času se rádi necháváme inscenovanými dokumenty klamat: omezená kapacita paměti přispívá k redukci diferenciace; to, co bylo při pořizování snímku relativní, se posléze jeví jako víceméně pravdivé. Podobně je tomu u předstíraných emocí. Pohled na vlastní rozesmátou tvář či úsměvy blízkých nás díky nakalivosti emocí navíc dokáe přenést do stavu rozveselení. Přirozeně záleí i na hereckém talentu subjektu, falešné úsměvy lze do určité míry rozeznat. Ale mnozí z nás dokáou při pózování zapojit patřičné mimické svaly (zygomaticus major a orbicularis oculi) velmi šikovně. Moná proto se tak ráda probírám staršími snímky – abych se vrátila do časů, kdy jsem byla opravdu šťastná.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.