Básníci a jejich místa (34)
Odkud a z jakého času vychází to, nad čím se zastavuji v textech? Asi z prostředí, které mě jako téměř panelákové dítě fascinovalo a utvářelo.
Píšu záměrně téměř panelákové dítě, protoe tři dny v týdnu jsem trávil s rodiči a sestrou v útočišti v lesích pod zříceninou Vítkova kamene, tedy hradu Vikštejna. Ten se nachází na Vítkovsku, oblasti jihovýchodní části Nízkého Jeseníku, která vznikala v období prvohor. Lesy, déšť, klid, ticho, nikde ádní lidé, a na občasné turisty. A chata bez elektřiny a stabilního přísunu pitné vody. Místo, kde se svítilo plynovou lampou a chodilo spát s ústupem slunce za lesy meandru řeky Moravice. Místo, kde bujela dětská fantazie, kde se proháněli loupení rytíři, kde kadá lesní cesta byla po dešti vhodným místem, kde stavět přehrady a říční města, která jsme s bratrancem Martinem nechávali pod pohrůkou výkupného v nejistotě vytopení přehradou nad dotyčným městem a kde jsme ze semen jírovce, písku a krabiček od sirek stavěli pohřební komory králů a vyhazovali je do vzduchu petardami.
A do toho všeho se mísil neklid rodičů, hlavně mámy, která v pátek zabalila celý cirkus do dvou brašen, sebrala dvě své děti a autobusem vyrazila do Radkova-Dubové, odtud pak pěšky několik kilometrů lesem a do místa azylu. A neklidu tady vzdoroval i táta, kdy si u řeky léčil nervy z práce chytáním ryb a později tady klidnil zjizvenou duši po mrtvici.
Bylo to jakési nevědomé hermetické uzavírání se před světem, ve kterém se na sídlištích ilo. Devadesátá léta ještě zpočátku přinášela i aktivity v podobě opékání makrel celého prefabrikovaného bloku nebo volejbalový turnaj, který trval a do nočních hodin. Ale já jako dítě jsem rodiče sledoval zpoza okna, jak se baví, ulal jsem při tom šňůrku z erární rolety a ze strachu křičel z okna.
A raději se vracel tam, kde bylo dobře nejen jako dítěti, ale i v pozdější době. A jak by ne, kdy tu byl člověk doslova obklopen divočinou a zvuk civilizace se ohlašoval pouze v občasném záchvěvu motorových pil dřevařů. Záchvěvy se však v posledních letech staly prudšími. A jsem jednoho dne vstal z molitanové matrace a šel se podívat, jak vlastně vypadá ten les, do kterého se zakusovaly pily. Po prohlédnutí krajiny se dech mé vlastní úzkosti rozeběhl na plné obrátky. Místo dětských her zmizelo nejen s věkem, ale i fyzicky. A všechny syrové konce krajiny i ivota zůstaly najednou nastřieny a nesešity. Provdy?
-oh -
Přečkáváme neustálá
setmění,
ale mlha uvnitř
přečkat nejde.
Zatmívá se obzor
a hvězdy jsou jen
rozlezlými ponravami.
V rozbřesku nečekají
ani spánek, ani tichý pláč.
Jen klidné nádechy
a den nakaený
vrzáním dřevěné podlahy.
tátovi
Káceli jsme zase stromy,
za půlnocí házeli vrbové vrše do řeky.
A kolem bylo takové ticho,
e jsme slyšeli ondatry bubnovat.
Na druhý den,
v siluetách opuštěných vsí,
tahali jsme svou marnost
zpod zpuchřelého stavidla.
V tom slyšení vlhkých stěn
dny dál plynou
v natrených úsměvech mračen.
Radkovským sálem létá
pivo rum pivo.
Utahaní si budou dlouho zavdávat,
hostinský nestačí nosit.
A vyjdou polehku,
jen odlesky z okapů
je budou provázet
a tvrdé ráno jim sváe
rodný jazyk.
***
Matka spí,
vysílená rozplétáním tvých spiknutí.
Ruce pokryté ilnatinou venkovanství.
Nastalo u ní vyvlastnění.
A událost polibku
vyvolává v jejích snech
tiché zavrčení.
***
Sloupané stíny topolů
kradou klid vesnicím.
Vyďářená pole sténají.
Jen psi se rvou
o kadé písknutí,
co se jim rozbíjí o slechy.
***
uplynulý čas
po sobě nechává jizvy.
slova se rozmazávají
s ubývajícím pitím.
lidé si staví archy
a válčí se bez hluku,
pro pokračování světa bez dětství.
jsme v přístavech.
lodě hoří a nechtějí si rozpomenout.
***
tiskneš se k piánu
ke všemu, co tluče
a vzpomínáš
na cesty,
po kterých u nechodíš,
na znepokojení,
která zprůsvitněla,
i na trhání vlasů
a sopel cintající na podlahu
ve snaze křikem dosáhnout proměny.
za tím vším sedí ticho
vyceněných dásní
a syrové konce.
všechny zůstaly
nastřiené a nesešité.
Ondřej Hloek (1986) se narodil v Opavě. Vystudoval českou literaturu na opavské Slezské univerzitě. Na Opavsku pořádá literární setkání s názvem Básnické hlasy, Open Air Happening Vikštejn a jiné. Vydal dvě sbírky básní: Tíiny (2011) a Domů (2013).
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.