Korespondence Karla Skalického s Jiřím Pelikánem
Korespondence, kterou mi K. S. dal k dispozici, začíná 11. února 1975, tedy po neúspěšném atentátu na J. P. K. S píše:
Váený a milý pane doktore, dozvěděl jsem se před několika dny tu nepěknou zprávu o výbušném balíku. Chtěl jsem Vám zavolat telefonem, ale po dva dny jsem se marně pokoušel dovolat. (...) Chápu, e tyhle okamiky jsou pro Vás asi dosti hořké, a právě proto Vám píšu. Vím, e několik mých slov Vám nepomůe, ale snad vědět, e jsou lidé, kteří s člověkem cítí, sympatizují v jeho těkých chvílích a tak podobně, je také jakási posila a povzbuzení. V závěru krátkého listu vyjadřuje odesilatel naději, e mu bude potěšením se s J. P. zase setkat. Toto zase odkazuje k tomu, proč tu není starší korespondence – podle slov K. S.: Kdy jsem něco potřeboval probrat s Pelikánem, zašli jsme na pizzu. Zřejmě také proto je další zachovaný dopis a z února 1985, je to reakce na pozvání k přátelské debatě, J. P. se omlouvá, e odjídí do Bruselu a pak do Štrasburku (takto psáno), a nabízí pozdější termín. List má hlavičku Jiri Pelikan, Deputato al Parlamento europeo. Z listu je patrné, e si s K. S. nyní tykají.
Pak korespondence pokračuje a Pelikánovým přáním do roku 1994 – J. P. vyká. Na okraj přáníčka se J. P. ptá, zda je pravda, e se K. S. bude stěhovat do Jiních Čech, jak mu v Praze sdělila Amber Bousoglou. K. S. to potvrzuje (z Říma, nedatováno) a následně se ukazuje, e toto bude vlastním tématem obnovené korespondence, a sice také moný návrat J. P., zvaovaný ještě, zda do Prahy, či na rodnou Moravu. J. P. píše, e pořád váhá a e to v 71 letech není snadné, ale nakonec u jednou nohou jsem stejně ji tam, protoe Listy u vycházejí v Praze a on sám je v Praze prakticky kadý měsíc aspoň na dva týdny. Také nyní (5. 3.) tam právě odlétá a vrací se za 16 dní. Co se trvalého návratu týče, Moc rád bych si s Vámi o tomto rozhodnutí pohovořil a Vaše rada by byla pro mne nesmírně cenná (tedy vyká a oslovuje Váený pane profesore, milý příteli). Na setkání mu zjevně velmi záleí, je ochoten se přizpůsobit navrenému termínu a přijet kdykoliv kamkoliv, na oběd či večeři, na které Vás srdečně zvu. K. S. také v odpovědi (Řím 12. 3.) navrhuje obnovit naše staré římské tykání a dále hned tyká. Dopis ovšem dostal v předvečer mého definitivního přesunu do vlasti, k němu dojde 18. března. Proto ho zve na faru na Hlubokou, kde chutná římská kuchyně (...) a tichý pokoj na vyspání jsou vdy připraveny pro mého přítele Jirku. Ohledně otázky Pelikánova návratu ocitujme celou pasá:
Jsi-li u jednou nohou a hlavně úvahami, zda se vrátit či ne, ve vlasti, pak Ti na Tvou otázku odpovídám, e se musíš vrátit. Musíme přece začít spolupracovat. Musíš se ale vrátit především proto, e to teprve bude vyvrcholení Tvého ivota. Všecko, co jsi dosud udělal, ať v radosti či bolesti, ať v dobrém či ve zlém, bylo nutnou přípravou pro toto rozhodnutí, pro tento další risk. Vdyť riskovat znamená plně ít. O dalším pak navrhuje promluvit na Hluboké.
Pelikánova odpověď je datována a 12. července, co vysvětluje tím, e se musel v Mnichově podrobit operaci a nyní tráví rekonvalescenci v Římě (a připomíná, e celý ivot nebyl v nemocnici ani nemocný). Z dopisu je patrné, e k postupnému návratu u je rozhodnut; praktickým problémem je, e ČR ani Itálie neuznává dvojí občanství a jednoho se bude muset zříci, přičem zatím neví, zda zřeknutí se italského občanství by neznamenalo ztrátu důchodu za působení v evropském parlamentě, protoe ten je vázán na občanství v EU. Závěrečná věta můe znít jako zdvořilostní formalita, ve skutečnosti zde ale J. P. vyslovuje to, co bude tématem korespondence K. S. nejen s ním, ale i s ostatními spolubojovníky z exilu: Často vzpomínám na Křesťanskou akademii a minulá léta, těká, ale i hezká ve společném zanícení pro svobodu. V dopise Karlovi vyká, ale nakonec je připsána za první Vám hvězdička a poznámka pod čarou vyzývá ke změně všech formulací, kde vyká, ve smyslu starého římského tykání.
K. S. odpovídá z Hluboké 26. 7. 94, tj. v den, kdy se i on vrátil z nemocnice. Operace se týkala prasklin v očích, které přehlédl jeho vatikánský lékař jako nic nebezpečného, přičem zde bylo nebezpečí ztráty zraku prakticky kdykoli. O nemocnici mluví kvůli solidaritě s Jiřím, i kdy pobyt v mnichovské nemocnici byl jistě civilizovanější ne pobyt v té českobudějovické, která připomíná kuchyní a záchody trochu vojenský lazaret – s lékaři je ale spokojen. Tato moná okrajová poznámka o stavu nemocnice nicméně také odkazuje k problému, který oba při návratu do vlasti řeší, tj. problému jisté civilizační zaostalosti, která však není viděna černobíle, viz ocenění českých lékařů. Stejným směrem ukazuje i následující Karlova rada: Po různých překvapeních, která jsem si tu u proil, bych Ti radil postupovat s návratem velmi pomalu a obezřele. (...) My, co se vracíme, komplikujeme toti místním pánům jejich situaci, co jim není příjemné. Tedy postupuj opatrně. Ohledně dvojího občanství píše, e se sice česká i rakouská policie pozastavuje nad tím, e on má dvojí pas, ale ádné potíe s tím nejsou. Poté se K. S. vrací i k tématu společného zanícení pro svobodu ze závěru dopisu J. P.:
I já rád vzpomínám, jak píšeš, na ,minulá léta, těká, ale i hezká ve společném zanícení pro svobodu'. Nu a ,teď, kdy máme, co jsme chtěli' ...?! Anebo jsme to tak nechtěli? Anebo u nám nestačí rozum a síly, abychom to dotlačili, kam by se to dotlačit mělo? Anebo kadá revoluce, i sametová, má nutně své stinné stránky, se kterými nutno počítat? Co tomu říká Zdeněk Mlynář? Mohl bys mi dát jeho adresu? Prý přesídlil do Innsbrucku. Ztratil jsem s ním kontakt a rád bych ho zase navázal.
J. P. odpovídá 21. srpna, po návratu z dovolené a rekonvalescence v Tunisu: cítím se mnohem lépe (i mladší), take nemusíš mít obavy o mou chuť k ití a mou výkonnost. Jsem připraven do dalších pranic. Problémy s očima měl taky. Byl také úspěšně ošetřen laserem a vzhledem k dlouhým čekacím lhůtám ve veřejném zdravotnictví a drahotě u soukromníků se nechá zase prohlédnout asi a doma. Ohledně návratu cítí podobné problémy na kadém kroku. Hlavním problémem je pro něj dvojí občanství a jeden praský advokát mu řekl, e se nic nestane, dokud se někomu neznelíbíš. Platí také ještě nařízení z Husákových dob, e český občan nesmí mít konto v cizině, a pokud je má, devizy musí nabídnout státní bance... A oba státy vyadují platit daně v obou zemích. Ale Pavel Tigrid je prý ve stejné situaci a je členem vlády, tak snad nějaké řešení je. Dále J. P. Karla vyzývá, aby psal pro Listy o papeských encyklikách a vůbec o církevní problematice a náboenství. On sám píše do Práva (stejně jako Zdeněk Mlynář, na něj posílá kontakt) s povzdechem, e Lidovky, které pomáhal zaloit, ho netisknou, kdeto právě tento deník, který na nás tolik nakálel, nás tiskne.
V téme listě J. P. sděluje, e dostal od vatikánské Accademia Ecclesiastica výpověď z bytu, kde ije od r. 1970; při této příleitosti se dozvěděl od Msgr. Bukovského, e o jeho výpověď z vatikánského bytu usiloval při jednáních s Vatikánem komunistický reim (a pak to zkusil s výbušninou) a e Msgr. Frana, který mu umonil se tam nastěhovat, byl svého času za to pokárán a přeloen. Take teprve teď se to má podařit! J. P. napsal v té věci papei, ale nedělá si iluze, e se dopis k němu vůbec dostane; ptá se Karla, zda by nevěděl o někom, kdo by pomohl výpověď aspoň o rok odloit.
Další dopis je rovně od J. P., z Říma 26. 10. 94. Ptá se, zda dostal jeho předchozí dopis, kdy neodpovídá, a připomíná chystanou praskou konferenci o samizdatové a exilové literatuře, kde oba mají dostat medaili Jiřího z Poděbrad – od Evy Kantůrkové se dozvěděl, e prý K. S. ani na toto pozvání nereagoval. Současně mu chce přivézt do Prahy papeovu knihu Překročit práh naděje a prosí jej o velkou a zasvěcenou recenzi pro Listy ! (Nikdo jiný to nemůe napsat lépe ne Ty!). Připojuje: Kdybys to z jakýchkoliv pochopitelných důvodů nemohl napsat pod svým jménem, uveřejnili bychom to pod pseudonymem se zárukou, e skutečného autora nikomu neprozradíme. Jedná se o jedno z mála míst se vztahem ke křesťansko-marxistickému dialogu, či nyní spíše ke křesťansko-levicověliberálnímu dialogu. J. P. píše:
Povauji za velmi důleité, aby se naši čtenáři seznámili s hlavními myšlenkami papee, protoe z této knihy i z dalších jeho vystoupení, o nich se u nás málo mluví, se otevírá obraz papee a katolické církve jako velkého myšlenkového náboje pro současné myšlení a dění. Je to tak důleité proto, e naše veřejnost začíná vnímat církev hlavně s diskuzemi [takto psáno] o návratu majetku a toho lze snadno demagogicky vyuívat, ne zcela bez úspěchu, jak jsem se přesvědčil u řady mladých lidí, kteří v době útlaku našli v církvi útočiště a teď se k ní staví kriticky. Pod listem je tukou připsáno od K. S., e mu 7. 10. telefonoval a přislíbil recenzi. Slib K. S. neprodleně splnil (samozřejmě pod mým jménem, protoe pseudonym by mne stejně neskryl. Budu-li vyobcován z české církve, musí se mne Listy ujmout. Kritiku tam, kde se mi zdála na místě, byť uctivou, jsem si neodpustil - cit. z nedat. konceptu odpovědi), v novoročence J. P. děkuje za krásný článek pro Listy – a uvítáme další.
25. ledna 1995 z Říma chválí J. P. vynikající a moudrý článek pro Listy. Kdyby měl K. S. nějaké nepříjemnosti, má se ozvat, zastanou se ho a pomůou. Nebo by ses musel vrátit do exilu? 5. března 1995 jej informuje, e redakce Listů dala souhlas k přetištění článku v Perspektivách, ohlašuje odjezd do Říma a do Číny. Snail se mu zatelefonovat, ale nedovolal se; posílá fotografii ze slavnosti v Karolinu (kde je K.S., J. P. a F. Janouch). Přeje zdraví a sílu a stále stejnou moudrost a lidskost. K. S. odpovídá 17. 3. z Hluboké, byl u něj dr. Šabata a ohlásil, e Listy budou recenzovat novou knihu K. S., kterou K. S. poslal i do Říma Jiřímu Pelikánovi. V novoročence do r. 1996 J. P. opět píše, e se mu nepodařilo se telefonicky dovolat K. S. a e na něj vzpomínali s Janem Dusem, který by ho rád navštívil. Pak následuje ještě jedna novoročenka z Říma (29. 12.) jako poděkování za Karlovu Meditaci vánoční... a hospodskou: Je to na mé stejné citové vlně – četl jsem to dvakrát a zdobí i náš vánoční stůl.) Přiloena je korespondence se Státním sekretariátem ohledně bytu a několik Pelikánových článků z Práva (jeden je nekrologem na zavraděného premiéra Rabina, kterého J. P. znal ještě jako představitele izraelských labouristů ze zasedání Socialistické internacionály. V listě z 26. 1. K. S. píše, e se závěrem článku souzní).
Ohledně korespondence s vatikánskými úřady komentuje K. S., e mu aspoň slušně odpověděli, kdeto kdy on, K. S., svého času psal papei o tom, jakou habaďůru s ním Sekretariát sehrál, odpovědi se nedočkal. K. S. mu posílá kniní vydání studie Blochova marxistická filosofie naděje, s tím, e ten přísudek ,marxistická' vypad [tak], ale jinak to zůstalo stejné. Zadruhé Ti posílám svůj dialog o dialogu s kardinálem. Mám toti za to, e jeho prohlášení o pravdě nemůeme vést dialog – co by se někomu mohlo jevit jen jako lapsus, kdyby něco podobného neříkal i jinde (např. 1/95 Týden-Události říká: Jestlie realita je jedna, pak pravda, to znamená výpověď o této realitě, můe být také jen jedna!) – je nebezpečné. A tak jsem zareagoval. Někteří se pak na mne rozkatili a vyřítili, jak říkával pater Petrů. Neměly by Listy věnovat tomu problému trochu pozornosti? Uva.
*
Na korespondenci navazuje korespondence podepsaná Vaši Vančurovi, týká se Karlových knih recenzovaných Erazimem Kohákem. Jiří Vančura mu té zaslal s prosbou o komentář rozsáhlý Šabatův text o směřování sociální demokracie. Znepokojili jste mě slovy, z nich vysvítá, e snad by Listy mohly přestat vycházet. To by byla velká škoda. Dejte mi prosím vědět, jakmile budete mít, jak doufám, dobré zprávy, abyste mne uklidnili (4. 10. 1996 z Českých Budějovic). J. P. sděluje 8. 11. 1996, e Listy budou vycházet i nadále a e doufá, e mohou počítat i s jeho spoluprací. 19. 1. 1997 ovšem J. P. vyslovuje pochybnost o další existenci Listů. Jako ve většině dopisů se probírá monost setkání. V závěru přeje pevné zdraví a stále tak otevřenou hlavu i srdce! Předchází ovšem hořký povzdech:
Já jsem – díky Bohu [sic! - jv] zdráv a dobré mysli, i kdy mne leccos rozčiluje. Ale dívám se na všechno z určité vzdálenosti. Stejně jsem chtěl jen předávat své zkušenosti mladší generaci, která se vrhla do politiky skoro bezhlavě, ale nikdo o to neprojevil nějaký zájem, a i to chápu. Kadý si chce nos nabourat sám, aby se pak z toho poučil. Nebyli jsme kdysi jiní, lepší, ba naopak.
Z roku 1998 je v korespondenci jediný dopis (Řím 2. 4.), J. P. se omlouvá, e ze zdravotních důvodů nemůe odjet z Říma, a tedy nemůe přijmout pozvání na sympozium Církev a společnost; zdá se dobré mysli a odpovídá hned druhého dne po obdrení dopisu. K. S. odpovídá a 10. 6. z Č. Budějovic, zdrení odpovědi zdůvodňuje sympoziem, v jeho důsledku E. Busek a následně i P. Pithart za Senát nabídli podpořit projekt Institutu pro etiku ekonomie. Pak reaguje na poslední odpověď J. P. v rozhovoru v Právu: Šířím se o tom proto, jeliko se domnívám, e by Tě to mohlo zajímat. Čtu toti v Tvé závěrečné odpovědi: ,Není proto divu, e se dnes stále častěji volá po třetí cestě, ...všichni varují před nebezpečím, které pro demokracii představuje ničím nekontrolovaný kapitalismus. ... Nepodaří-li se vtisknout trní ekonomice nezbytný sociální a ekologický (a já bych dodal i etický!) obsah a prosadit pravidla, která zaručí respektování zájmů celé společnosti, pak bych takové nebezpečí nepodceňoval.' Právě to by byl jeden z ústředních námětů práce našeho institutu. V P. S. ještě K. S. prosí, zda by mu J. P. mohl poslat fotokopii jeho článku Křesťané a marxisté aneb jak se drobí model dvou světů, který pod pseudonymem Jan Chvalšín uveřejnil K. S. v r. 1974 v Listech.
Následující list píše K. S. skoro přesně o rok později na základě telefonátu paní L. Vančurové, e se J. P. nevede zdravotně dobře. To se mne samozřejmě bolestně dotklo, a tak pospíchám, abych Tě alespoň ujistil svou srdečnou účastí na Tvém utrpení. Jak rád bych tiše seděl u Tvého lůka, tak abych neunavoval Tvou pozornost, a jen Tě drel za ruku, abys věděl, e je někdo, kdo s Tebou soucítí a kdo by rád pomáhal nést Ti ten kří, který táhneš. Mohu to však udělat jen v modlitbách a vyprošovat Ti ulehčení strázní a svízelů nemoci. Jen mě mrzí, e i v té modlitbě jsem proti své vůli jaksi roztritý, neboť se mi do ní kadou chvilku vtírají vzpomínky na Tebe, na to první osobní setkání poblí piazza del Popolo v jednom baru s dr. Bunou – pamatuješ? – a pak tolik dalších setkání jak u Tebe doma, tak v různých těch pizzeriích kolem. Ale tyto vzpomínky, ač vypadají jako roztritosti, zvroucňují, jak vidím a cítím, mou modlitbu za Tebe. ádná nemoc, Jiří, nemůe zničit ivot, který je v Kristu povolán k plnosti ivota, kterou máme přislíbenou v jeho zmrtvýchvstání. A tak najednou vidím, e má modlitba za Tebe se proměňuje v prosbu k Tobě, v prosbu, e kdybys snad měl opustit tento svět dřív ne já, přimlouvej se za hříšného kněze Karla, kterého necháváš za sebou a který na Tebe nezapomene ani v tomto světě, ani na onom, v té nebeské pizzerii, kde budeme poívat chléb a víno věčného Kristova ivota. S polibkem míru zůstávám Tvůj Karel S.
Odpovědí u je jen dopis Jitky Pelikánové-Frantové z 15. 8. a Pelikánovo parte. Paní Pelikánová píše: Ten překrásný dopis jsem Jiřímu četla 8 dní před jeho skonem, on u málo registroval, ale já jsme ho četla několikrát. Děkuji Vám za Jiřího. Jiří umíral dlouho – bylo vše vyřčeno. Byla jsem posledních 8 nejtěších měsíců stále u něho a bojovala s ním a do naprostého konce. Zemřel ve spánku, naprosto klidný a vyrovnaný – říkal, e nemá z ničeho strach. Prosím, pomodlete se za něho. Karel Skalický odpovídá a 10. 10. a v dopise mj. říká: Hlavně však děkuji Bohu, e Jiří našel ve Vás milosrdného anděla, který mu svou starostlivou a pečlivou přítomností oslazoval hořkost posledních osmi nejtěších měsíců. Taková láska nepřijde o své korunování.
Epilog dialogu. Korespondence Karla Skalického s některými marxisty; vybráno ze sborníku Církev a společnost. Karlovi Skalickému k 80. narozeninám, uspořádali František Štěch a Roman Mička, Jihočeská univerzita, Teologická fakulta, České Budějovice 2014, 302 s., 300 výtisků.
Dokončení (korespondence se Z. Mlynářem, F. Janouchem a autorovo zamyšlení) přineseme v příštím čísle. Prof. J. Vokounovi děkujeme za laskavé poskytnutí textu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.