Přírodní vědy jsou povaovány za vědecké nikoli proto, e by plně odpovídaly svému předmětu, nebo proto, e by jim lidé rozuměli. Jejich objektivitu nepřímo potvrzuje rozmach dnešní protipřírodní kultury. Poznávají sice přírodu, ale ta jejich poznání nepotřebuje. Jejich poznání vyuívá jen vůči přírodě opoziční kultura. Ji filozofické, matematické a geometrické abstrakce starověkých Řeků znamenaly geniální intelektuální redukci přírodní reality vůbec. Myslitelé tu odhlédli od neprůhledného přírodního dění, uvěřili identitě myšlení a bytí, hypostazovali obecné pojmy, které nadřadili realitě. Na mnoho staletí tak zbavili přírodu její přirozené uspořádanosti, kreativity a skrytého významu pro člověka.
Vědeckost společenských věd je zatím problematická. Z povahy jejich předmětu musí být na ně kladena vyšší teoretická i morální odpovědnost. Tyto vědy by měly zkoumat kulturu jako umělý systém uvnitř přirozeného systému přírody. Kulturní systém, jeho svébytnost narůstá, poškozuje nejen přírodu, ale i zdraví lidí a tradiční průběh jejich ontogeneze. Dnes ale nezkoumají ani širší hostitelský systém kultury, ani funkce vědy, techniky a ekonomiky v kultuře. Důrazem na analýzu aktuálních lidských zájmů se zaplétají do svého předmětu. Vzbuzují zdání vědeckosti, ale pro stromy nevidí les: nechtěně podporují konflikt kultury s přírodou. Mají-li však stranit člověku, musí studovat směřování, pravidla utváření a vnitřní informaci na přírodě závislého kulturního systému. Dokud se tak nestane, budou se utápět v empirii, svůj předmět budou chápat ekonomicky, sociologicky a politologicky. Budou se zabývat lidskými vlastnostmi, svobodou, myšlením, lidskými právy a demokracií. Omezí se na sociální vztahy a instituce, na růst hospodářství, produktivity práce a ivotní úrovně.
V této souvislosti připomínám výrok Clauda Lévi-Strausse o tom, e nebude-li 21. století stoletím společenských věd, nebude vůbec. Vzhledem k potenciální síle a světonázorové roli těchto věd, tj. s ohledem na jejich moné propojení s politikou, jde o tezi hluboce pravdivou. Nad fyzikou, parciální vědou o přírodě, musí perspektivně zvítězit komplexní vědy o kultuře.
Vědou rozumím explicitně formulované pochopení určité části (úrovně) skutečnosti. Jde o intelektuální poznání, které se můe uplatnit světonázorově i technologicky, přestoe je obvykle vyjádřené jen běným etnickým jazykem. Věda toti není literaturou, není jen estetizující intelektuální kreativitou na bázi známých faktů. Je obtíným objevováním neznámého, skrytých nepojmenovaných struktur a vztahů, je originálním vyuíváním termínů běného jazyka novým způsobem. Jde o vysoce náročnou četbu zpředmětněného (a v ivých systémech i z části zapsaného) textu, jím jsou produkty přirozené kreativity přírody. Jde o zprávu o světě, jí ani vědecká komunita občas nerozumí.
Problém vědeckosti vědy na straně jejího subjektu, tj. pocitu aktivních vědců, souvisí s tím, zda se povaují za nezávislé pozorovatele, za objektivní interprety skutečnosti z boského hlediska (god like position). Takovou přírodní vědou byla například Newtonova fyzika. Isaac Newton, který věřil ve stvořený svět, v objektivně existující mechanismus věčně se pohybujícího vesmíru, nemohl ještě vědět, e svět musí být výtvorem tée přirozené evoluce, která zcela nedávno vytvořila také jejího teoretického čtenáře – člověka.
Problém vědeckosti z hlediska předmětu vědy souvisí s tím, jak vědci (přírodní i společenští) předmět vědy chápou, zda skutečnost, kterou zkoumají, povaují za sourodou s lidským myšlením. Nejde přitom o jednoduchou otázku. Lidské tělo, včetně genetické paměti, je s přírodou nepochybně sourodé. Lidské myšlení, pokud spontánně respektovalo přírodní souvislosti a vztahy, bylo s přírodou do jisté míry rovně slučitelné. Jakmile se však v řecké duchovní kultuře prosadí hypostáze obecných pojmů – a dobrým příkladem je dosud vlivná Platonova koncepce idejí –, objeví se zárodek druhého ontického řádu jsoucna. Řekové však problém dvou ontických řádů v jeho plném významu ještě znát nemohli.
I kdy vědy o přírodě zkoumají od počátku předmět, který je onticky jednotný a jeho existence na člověku a kultuře nezávisí, jejich poznání nemusí být objektivní. V různé míře je zkreslované biologicky i sociokulturně. Biologicky tím, e i aktivní vědci zkoumají přírodu smyslově neuronálním aparátem, který u našeho biologického druhu vytvořila přirozená evoluce. Sociokulturně však nejen tím, e uívají ten který etnický jazyk, který vznikal mnohem dřív ne filozofie a teoretická věda. Domnívám se, e objektivita vědeckého poznání přírody je zásadním způsobem zkreslována skrytým nastavením – duchovním paradigmatem kultury. Toto skryté nastavení dnes předchází lidskému poznání, hodnotám i praxi.
Dosud existující lovecko-sběračské kultury, které jsou v biologickém smyslu skutečně predátorské, paradoxně vyznávají duchovní paradigma biofilní. Uctívají přírodu, přinášejí oběti jejím bohům, cítí se součástí přírodního celku. Predátorské duchovní paradigma, které podobně jako paradigma biofilní koření rovně v lidském genomu, vznikalo ovšem a v pozdější kultuře. Formovalo se podvrením ideálního světa za svět reálný, neúměrně posílilo vrozenou tendenci k útočné adaptivní strategii u našeho biologického druhu. Celé evropské kultuře, která proto nese největší díl odpovědnosti za dnešní krizi, nasadilo falešné brýle zdánlivé objektivity jejího postoje k přírodní skutečnosti.
Je nepochybné, e lidstvo například fyziku a matematiku potřebuje k tomu, aby mohlo některé přírodní procesy kontrolovat, aby mohlo přírodní síly a struktury technologicky obelstívat. S jejich pomocí toti vytváří stále sloitější a rozsáhlejší materiální kulturu.
Vývoj techniky, který se v novověku stále těsněji propojoval s teoretickým poznáním přírody, s přírodní vědou, upevňoval a šířil falešnou představu, e dostatečným důkazem pravdivosti přírodovědeckých poznatků je fungující technika. Povrchnost tohoto názoru však nejlépe vyvrací realita sama. Technika dnes funguje spolehlivě, ale přirozenou uspořádanost Země, na které člověk i kultura existenčně závisejí, nebezpečně rozbíjí.
Protoe přírodní vědy studují přírodu (lidmi nevytvořený systém), skutečným potvrzením objektivní pravdivosti jejich poznání by mohly být pouze příslušné, na základě tohoto poznání uměle vytvářené, přírodní struktury. A to se dosud nedaří ani v případě jednodušších struktur neivých. Z kyslíku a vodíku zdravou pitnou vodu vytvářet neumíme. Věda, která studuje přírodu, dnes proto paradoxně formuje protipřírodní kulturu. Naštěstí se ji technice jako důkazu adekvátního přírodovědeckého poznání – i kdy bez důkladného teoretického vysvětlení – tak silně nevěří.
Řadu let zastávám názor, e vědecké poznání přírody v predátorském duchovním paradigmatu musí být druhově sobecké, účelové a redukcionistické, a e ji proto nemůe zajistit dlouhodobou slučitelnost (kompatibilitu) umělé technologické konstrukce s přírodou.
Důleitým znakem teoretického poznání přírody není jen jeho mnohostranná závislost na přírodě a člověku, ale také absolutní existenciální nezávislost přírody na obsahu lidského poznání vůbec. O této nezávislosti se kupodivu nemluví. Příroda, spontánní produkt dlouhé přirozené evoluce, přírodovědecké poznání k ničemu nepotřebuje. Toto poznání, jakkoli sofistikované, nemůe přirozeně vzniklé struktury ani vytvářet, ani je výrazněji zdokonalovat. Stále přesnější přírodovědecké poznání slouí tedy nikoli přírodě, ale výlučně kultuře. Dnes toto poznání odhaluje především přírodní zákonitosti, tj. pravidla, podle nich příroda funguje a podle nich se člověk (kultura) můe přírodních struktur a sil technologicky zmocňovat. Známe-li však některá pravidla, neznáme ještě povahu přírodních dějů, neznáme průběh ani okolnosti tajemné přirozené kreativity. Známe-li pravidla, umíme některé přírodní struktury modifikovat, rozbíjet a vytvářet z nich vysoce sofistikovanou materiální kulturu, ale neumíme umělé struktury tvořit tak uválivě a důmyslně, abychom je mohli alespoň nekonfliktně začleňovat do jedinečné dynamické rovnováhy neivých a ivých systémů planetárního ekosystému Země.
Ji jsem uvedl, e jednou z příčin nízké teoretické úrovně společenských věd je zúené pojetí jejich předmětu. Tyto vědy by se i v rámci predátorského duchovního paradigmatu kultury měly zabývat procesem i výsledkem vytváření kultury lidskou aktivitou.
Kultura však není plně svébytným systémem, je závislá na člověku i přírodě, a dnes – jak se ukazuje – stále více i na své nedávné minulosti, tj. na dříve přijatých duchovních a zpředmětněných formách svého systému. I kdy je umělým a pouze dočasně existujícím subsystémem širšího planetárního ekosystému Země, závisí také sama na sobě. Její dnes neadekvátní formu by tedy společenské vědy měly zkoumat přísně teoreticky, tj. způsobem srovnatelným s přístupem přírodních věd. Nemohou se ji spoléhat na to, e to, co vzniká účelově a v souladu s přírodní vědou, přírodě a člověku odpovídá.
Znovu proto připomínám, e společenské vědy, pro které doporučuji pouívat souhrnný název kulturologie, by měly zkoumat lidskou aktivitu, artefakty i zvláštní formy reprodukce a rychlé evoluce kultury. Nejde jen o instituce, politické systémy, mocenské vztahy, lidské hodnoty a motivy. Jde zejména o zamlčovanou existenciální závislost kultury na přírodě, o přehlíenou ontickou opozici kulturních a přírodních struktur. Vzhledem k tomu, e kultura vzniká ontickou transformací části starší a širší přírody, e je umělým subsystémem přírodního systému, jde o poadavek, který dnešní úzce pojaté společenské vědy nesplňují.
Je nepochybné, e předmět společenských věd – kultura – vzniká rychlou kulturní evolucí. Tuto evoluci, která zahrnuje záměrnou i spontánní schopnost ontické kreativity lidí a která můe probíhat jen uvnitř širší a starší evoluce přirozené, v rozporu s tradicí pokládám za objektivní onticky tvořivý proces. Jde o synergický nadosobní proces, který produkuje všechny věcné i organizační formy pozemského bytí, je nejsou výtvorem evoluce přirozené.
Přitom je třeba vědět, e kulturní evoluční proces organizuje pozemské bytí nejen podle jiných pravidel, ale také jen omezeně a dočasně. Základní důvod spočívá v tom, e generátorem kulturní evoluce je pouze jeden biologický druh, jeho doba existence je biologicky omezená. A má vůbec jeden biologický druh právo – z hlediska nepsané ústavy Země či z hlediska vyššího principu mravního – hubit jiné formy ivota jen proto, e mu dočasně překáejí?
Kulturní evoluce – na rozdíl od evoluce přirozené – sleduje jen náš krátkodobý druhový prospěch. Souhrnná lidská aktivita, která je motorem této evoluce, proto pohrdá přirozenou uspořádaností a preferuje rozmach účelového uspořádání kultury. Směřuje jiným směrem, vyuívá jiné postupy, jiné stavební prvky, jinou energii a jinou onticky konstitutivní informaci. A protoe kulturní konstruologie je otevřená pro své vlastní teoretické poznání i pro tzv. dodatkovou energii, nové ontické struktury vytváří nepoměrně snadněji. Částečně se toti osvobodila jak od přímé závislosti na přirozené ekosystémové energii (například technické civilizace objevily způsob, jak čerpat koncentrované zdroje fosilních paliv), tak od závislosti na několika málo prvcích chemické periodické soustavy, z nich své struktury počal kdysi konstruovat pozemský ivot. Zdánlivě (tj. pouze na omezený čas) se tak osvobodila i od nezbytnosti vlastními silami (procesy umělé recyklace) znovu konzumovat, či s ohledem na zdraví ivých systémů alespoň neutralizovat, své odpady a amortizované struktury.
Domnívám se, e mají-li společenské vědy správně pochopit podstatu a průběh kulturní evoluce, musí věnovat pozornost nedostatečně objasněnému problému dvou rozdílných typů kulturní uspořádanosti: informačně předepsané a vznikající sukcesí.
Výsledek kulturní evoluce je toti předem nepředpověditelný ze dvou důvodů: Zaprvé proto, e sukcesí samovolně vzniká informace, která se sice v systému pohotově zpředmětňuje, ale do ádné jeho paměťové struktury se nezapisuje. Zadruhé proto, e ani formování přísně informačně předepsaných konstrukcí (např. výrobní či spotřební techniky) se neodehrává jen jako pouhá mechanická realizace předem napsaného scénáře (výrobní dokumentace).
Nepřímý způsob vzniku kulturních struktur, který v utváření kultury dominoval před průmyslovou revolucí a který odpovídá opatrnému růstu kultury jako dílčího parazitického systému uvnitř širšího systému přirozeného, vzdáleně připomíná vznik ostatních přirozených ekosystémů v pozemské abiotické přírodě kolonizací území a sukcesí (přirůstáním v časové následnosti). Umělá systémová podoba kultury (včetně její organizační struktury) tu vzniká jako předem informačně nepředepsaná. Tato struktura vzniká tedy nezáměrně, jako apriorní vůči pomalému aposteriornímu poznávání kulturní reality aktuálně ijícími lidmi. Tak například vznikaly organizované tlupy lovců a sběračů, etnická společenství a etnický jazyk, neolitické vesnice, města, trh, peníze a nakonec instituce liberální společnosti.
Přímý způsob naproti tomu produkuje abiotické kulturní struktury na základě racionálního předjímání (anticipace, plánu, projektu), tj. jako informačně instruované – předepsané (například nástroje, mechanická i automatizovaná technika, spotřební předměty a stavby). I kdy i tento způsob vzdáleně připomíná spontánní realizaci genetické informace ivým systémem v průběhu ontogeneze, výrazně se od ní odlišuje.
V záměrném technickém konstruování toti nejde jen o to, e informačně předepsané prvky kulturního systému (věci, stavby, technika) zůstávají – na rozdíl od organismů – pro novou informaci otevřené. Jde také o to, e v těchto strukturách se v predátorském duchovním paradigmatu stále rychleji zpředmětňuje stále menší část společenské duchovní kultury – úzce orientované, a proto zneuívané parciální vědění. A protoe jde o vědění oproštěné od hodnot, vzniká monost, která se plně prosadí a v liberálně trní společnosti, aby dílčí poznání a dílčí ekonomický zájem (zisk) určovaly podobu kultury jako celku, aby kulturu sociálně i ekologicky deformovaly.
Vyjádřeno jen schematicky, první způsob nepřímé ontické aktivity kultury dominoval v lovecko-sběračských a zemědělských kulturách, tj. v podstatě a do průmyslové revoluce. Druhý způsob přímé ontické tvořivosti kultury, charakteristický záměrnou aplikací produktivně orientované vědy jako dílčí strukturní informace (který současně vyvolává ekologické ohroení kultury ze strany destabilizované biosféry), se plně rozvíjí a v tzv. kulturách technického typu.
Připomeňme si, e vznikem kultury došlo poprvé v dějinách Země k rozštěpení přírodního bytí na kulturu a přírodu. V ontologii a ve vědách o kultuře ji proto nejde jen o tradiční otázku, co je bytí, nýbr o mnohem komplikovanější problém, jaké bytí vzniká a zaniká kulturním evolučním procesem. Jde o antropologicky existenciální otázku, v jakém bytí můe člověk, produkt přirozené evoluce s konzervativní přirozeností, zdravě a šťastně ít.
Společenské vědy (kulturologie) ji nemohou obcházet problém, v jakém vztahu je přírodní a kulturní bytí a co je podstatou nynější ekologické krize. V souladu se skutečností budou nuceny uznat, e tato krize je sice vyvolána člověkem jako jediným uměle onticky aktivním druhem, ale e její podstatou nemůe být rozpor člověka a přírody. Člověk toti do přírody patří, je s ní informačně i somaticky sourodý. Ale to na druhé straně neznamená, e nemůe vytvářet umělou kulturu, systém s odlišnou vnitřní informací (pojmovou kulturou duchovní). Kultura tak vzdáleně připomíná tumor v těle biologicky integrovaného organismu. Od celku organismu izolované studium tumoru, které vyléčení nemocného systému zajistit nemůe, proto dobře ilustruje úzce pojatý předmět moha dnešních společenských věd.
Přirozená i kulturní evoluce, byť kadá jiným způsobem, směrem i tempem, jsou v plném slova smyslu onticky konstitutivními procesy. Probíhají nejen na tée Zemi, ale také – obrazně řečeno – pečou z tée mouky, z prachu dávných hvězd. Z toho toti kdysi vznikla naše planeta. Problém však spočívá v tom, e veškerá tato pomyslná mouka, která je tvořena chemickými prvky periodické soustavy, byla u před vznikem kultury vpečená ve vysoce uspořádaných neivých a ivých strukturách Země. Bez jejich rozbití, bez průběného boření přírodní katedrály, nelze dočasnou chatrč kultury stavět a rozšiřovat.
Z poznatků biologických věd, z nich by se nově koncipované společenské vědy měly poučit, přitom vyplývá, e přirozená aktivita musí být nejen altruistická, ale i orientovaná biofilně, na rozvoj celku pozemského ivota. A pouze celek ivota je také nejmenším moným systémem schopným dlouhodobé existence a evoluce v čase. Slunce na Zemi toti oivuje jen takovou část abiotických struktur, jakou stačí přirozená ekosystémová energie (sluneční záření) do ivých systémů vestavět a informačně integrovat. Oivuje jen tolik biomasy, kolik mohou přirozené rozkladné procesy (přirozená entropie) současně amortizovat. A právě o analogické vřazování kultury do jedinečné dynamické rovnováhy mezi neivými a ivými strukturami, jí se reprodukuje ivot a obyvatelnost Země, by společenské vědy měly svým teoretickým poznáním usilovat. U proto jim z hlediska praktické síly a kompetence v biofilní kultuře musí být podřízeny parciální přírodní vědy.
Nové vědy o kultuře, které mohou převzít někdejší dominantní roli fyziky, a stát se tak fundamentálními vědami biofilní kultury, čeká tedy velký úkol: zkoumat nejen nevyčerpatelné jemnosti a motivy lidské aktivity, ale především odhalit – jako kdysi fyzika v případě přírody – pravidla formování dlouhodobě moné kultury lidskou aktivitou. Jde o pokus srovnatelný s racionálním vstupem lékaře do dysfunkčního organismu váně nemocného člověka. Nejde o sociální revoluci, ale o duchovní obrodu kultury. Pravidla formování kultury uvnitř vysoce uspořádaného přírodního systému, tj. například fakt, e všechny umělé kulturní struktury mohou vznikat jen předchozím rozbitím struktur přirozených, byla toti z pozice moci záměrně zastírána lidskými zájmy, právy a soutěením. Nikdy nebyla ani předmětem teoretického zkoumání, ani veřejné demokratické volby. Zakrývalo je zejména predátorské duchovní paradigma. Dnes pouze tušíme, e by mělo jít o historicky bezprecedentní, a ne zcela demokratický vstup do dysfunkčního organismu globální kultury. Mělo by jít nejen o stimulaci lidské aktivity, ale také o její výrazné usměrnění a omezení. I kulturologie by dnes měla bránit expanzi protipřírodní kultury, a proto i zbytečně předčasnému zániku člověka jako druhu. Rizika takového vstupu mohou být vyváena jen vysokou ušlechtilostí jeho záměru.
Poprvé v dějinách by tedy nemělo jít ani jen o sociální spravedlnost, svobodu a lidská práva, o moc, majetek a prospěch kohokoli. Smyslem biofilní transformace predátorské kultury je udrení cizorodého systému – neivého kulturního implantátu – v ivém, člověka zahrnujícím těle přírody.
Protoe přetíené tělo přírody pozitivně ovlivnit neumíme, protoe neumíme a nesmíme změnit lidskou přirozenost, pro své druhové zachování se musíme vzdát kdysi uitečného duchovního paradigmatu, které nás dnes strhává do záhuby. Společenské vědy by měly najít klíč k biofilní proměně kultury.
Josef Šmajs (1938) je profesorem filozofie na Masarykově univerzitě v Brně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.