Joanně je patnáct a opouští spálené město. Na tváři má stopy po střele, na rukou několikaměsíčního syna své sestry. Je konec září. Jde v průvodu lidí. Němci enou obyvatele Varšavy do tranzitního tábora. Postupně, tak jak dobývají další a další čtvrti, ze kterých vytlačují povstalce. Joanna byla na Mokotowě, Mokotów byl dobyt. Je noc, nocují kdesi na dostizích, v boxech pro koně.
Vedli nás wermachťáci, takoví dědci... a Janusz příšerně vřískal, protoe měl hlad. Dělalo mně to starosti, protoe jsem mu neměla co dát. Cucal takovej... hadr, jo. A šla jsem ven... Víš, jedni spali, druzí to. A on vřeštěl. Kdy se hodně rozjasnilo, tak nějak ve čtyři víceméně... moná pozděj, protoe to bylo září. Snad pět, šest. A vyšla jsem před, víš, abych ho trochu utišila. Seděl na takovým štokrleti nějakej starej zupák a drel pušku... nevím, jestli nabitou... A já jářku jsem byla tady, tady na Imielinu... Vesnice, normální hospodářství... Ten skopčák mě chytil takhle zezadu... a strčil přes ulici... Jo, pustil mě. A já, jak jsem přešla ulici, to u jsem tak mezi domama, a u jsem byla volná! Vešla jsem do jakési takové chalupy... Lidi se strašně báli, musím vám říct. Zeptala jsem se, jestli mě můou dát trochu vody s cukrem. Protoe mně šlo o to, abych ho zacpala nějak... No a byla tam taková paní, která se zeptala: A mléko můe být? No samozřejmě, e ano, netroufla bych si prosit! Dostala jsem to mlíko, nakrmila jsem ho, tak on usnul. Vyměnila jsem mu plínku, protoe jsem měla takovou tašku, tady jsem ho drela, v jakýmsi takovým šátku, a tašku tety jsem měla, s plínkama. A přebalila jsem ho a teď jsem si pomyslela: Jak je odsud daleko k Nowakowským. Víš, člověk ztrácí orientaci... A jak jsem prošla tou vesnicí. Tím, tím prostředkem vesnice jsem šla! Prostředkem vesnice! A tak si myslím: kam já mám jít... abych se dostala do Jeziórek, k Nowakowským. A dostala jsem se, dostala. Za kostelem, taková ulička a do ní. Kdy jsem tam vešla, kdy mě uviděla stará Nowakowská, tak vůbec... ne, neomdlela, ale byla tak... a ještě e jsem přišla s děckem! Ještě s děckem... Take ony mně za prvé sebraly děcko, umyly děcko... Paní Nowakowská řekla: Pojď, tady ti hned dám vodu, ať se umeješ. A prosím tebe, u paní Nowakowské jsem přenocovala... a od Pyr jezdila dráha. Od Pyr jezdila dráha... Na Nowe Miasto, přes Piaseczno, Tarczyn, Mogielnici... Grójec. Grójec, Mogielnica, jo... A řeknu ti, daly mně peníze na tu dráhu... Nevím, nějaký lístek jsem si musela koupit, asi ještě pořád okupační peníze... Koupila jsem si lístek, musela jsem koupit. Vystupuju z toho vlaku... Úzkokolejka, jela tak, e se dalo vystoupit a... jo, ale jelo se. Ale seděla jsem, seděla... A vystupuju na nádraí... A první člověk, kterýho potkám, je nebotík Staník Ołoś, poslyš, jak on mě uviděl... tak poklekl... No take s takovou řadou spřátelených lidí mě tam zavedli domů. No a tam začal tyjátr...
Doma u babičky čeká její sestra s manelem. Kdy uvidí Joannu s dítětem v náručí, dostane hysterický záchvat. Ze štěstí.
Večer Joanna vypere spodničku, tu spodničku, ve které přišla z Varšavy. Spodničku pověsí na šňůru, do zahrady. Spodničku seere koza. Vdyť Joanna je dívka z dobré rodiny a je jí přece patnáct, a ta spodnička, poslední, vdyť to je přece tragédie. Vesnická dívka, která u nich doma pomáhá, nic z téhle tragédie nechápe. Sama přece někdy ani gaťky nenosí.
Později se Joanna vrátí do Varšavy. Na pontonovém mostě přes Vislu potká Wojtka. Ne, Wojtek nebyla její holčičí láska. Jejího hocha Ryśka Němci vytáhli z kanálů. Zastřelili. Rysiek chodil s Wojtkem do školy, bydleli ve stejné ulici. Tak mu Wojtek kdysi sliboval, e se kdyby něco Joanny ujme. A ujal se.
Joanna po letech dostane sešit, do kterého nic nenapíše. Ačkoliv má tolik vzpomínek a tak zřetelných. Zvlášť kdy se budí v pět a ví, e neusne. Dokonce si pamatuje, jaké hračky měly děti její sestry. A ty kluky poraněné z povstalecké nemocnice, přesně vidí, jen zavře oči. Ale do sešitu vloí jen moji fotografii. A později poruší slib, který mi dala – e ještě rok – a na hřbitově někdo zahraje na housle Pochod Mokotowa. A já tam budu stát a pochopím, e dětství skončilo.
***
Joanna, rok 1944. Babička tvrdila, e fotografie vznikla měsíc před povstáním, kabát se ale k teplému červenci příliš nehodí. Snímek pravděpodobně vznikl mezi květnem a srpnem 1944 na Marszałkowské ulici – na pozadí je vidět ústí ulice Sienné. Sienna nyní nesahá k Marszałkowské, a kdy člověk na tom místě stojí, můe vidět Palác kultury a vědy a moderní varšavskou City.
*
Joanna Militz (13. 5. 1929–19. 9. 2013),
konspirační pseudonym Joanna
Účastnice Varšavského povstání v roce 1944 na Mokotowě, ošetřovatelka roty B-3 pluku Domácí armády [Armia Krajowa] Baszta. Raněna 29. 8. 1944. Po povstání opustila tak jako mnoho jiných raněných povstalců Varšavu spolu s civilním obyvatelstvem. Přes třicet let pracovala v kanceláři Varšavského vysokého učení technického.
Sbírala kuchyňské minutky, přívěsky ve tvaru písmene J nebo svého znamení zvěrokruhu – Býka a oblíbené polodrahokamy: ametysty, korály, jantar, tyrkys. Měla několik starých kuchařských knih, které soudě podle jejich výborného stavu nikdy nepouila.
Vyznamenána Varšavským povstaleckým kříem, zlatou medailí Za zásluhy o obranu země, medailemi Za zásluhy o Varšavské vysoké učení technické, Pro Memoria, Pro Patria, odznakem Akcja Burza a jinými poctami.
*
Od autorky:
Joanninu výpověď jsem jen s malými úpravami přepsala z nahrávky ze dne 30. července 2011. Babiččiny vzpomínky jsem nahrávala během rodinného setkání, a proto jsem se rozhodla v textu ponechat i úryvky, kde babička jasně reaguje na naše dotazy či podněty, pokud je zřejmé, jak zněla otázka. Snaila jsem se zachovat i pauzy a opakování, typické pro její vyprávění. Nahrávka vznikla naprosto spontánně, kdy moje máma poprosila babičku, aby ten příběh vyprávěla; nezačala jsem nahrávat hned od začátku, a proto je na počátku příběhu jen to, co jsem si zapamatovala a kde jsem si jistá, e si to pamatuji správně.
Můj článek není vlastně textem o Varšavském povstání. Nechci tuto událost nijak hodnotit. Diskuse o smyslu povstání je v Polsku stále ivá, oívá zvlášť během výročí jeho vypuknutí. Myslím, e aby člověk mohl cokoliv hodnotit, musí o tom něco vědět. Vlastně ne něco – hodně. Nejsem historička a do ádného hodnocení se ani pouštět nechci.
Dědeček své vzpomínky sepsal sám a mnohokrát, pro různé publikace i pro sebe samého, o boji v povstání vyprávěl také v rozhovoru pro Muzeum orální historie Muzea Varšavského povstání. Babička nikoliv. Tento text je především vzpomínkou na Joannu, je prvním záznamem jejího příběhu, kousku jejího ivota. Není to příběh o hrdinství, babička se za hrdinku nikdy nepovaovala – i v této nahrávce jinde vzpomíná, e ji rodina Nowakowských celých šedesát let za hrdinku, za legendu, o které se vyprávělo dětem, povaovala – a e tomu vůbec nerozumí.
*
Ten článek nechci věnovat hrdinné patnáctileté dívce. Ne, tenhle text je věnován Joanně, která nešla k partyzánům, protoe poslední spodničku jí serala koza.
*
Místo na snímku identifikoval Piotr ze skupiny Warszawska Identyfikacja; zde je jejich blog: http://warsawid.blogspot.cz. Během několika hodin mi odpověděl – s výhradou, e je to na devadesát devět procent, protoe detaily na pozadí jsou málo zřetelné.
Anna Militzová (1990) se narodila ve Varšavě, po přeslici v rodině dávných Varšavanů. Od roku 2011 studuje bohemistiku na UK v Praze.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.