aneb Lekce zahraniční politiky pro školní děti
Ministři zahraničí České republiky a Číny přijali 29. dubna 2014 u příleitosti 65. výročí navázání diplomatických styků společné prohlášení, v něm potvrdili, e obě země hodlají respektovat cesty rozvoje zvolené s ohledem na situaci v obou zemích a jejich vnitřní a zahraniční politiku. Česká strana přitom zdůraznila, e respektuje suverenitu a územní celistvost Čínské lidové republiky, hodlá dodrovat politiku jedné Číny, Tibet povauje za neoddělitelnou součást čínského území a nepodporuje jeho samostatnost v jakékoliv formě. (Novinky.cz, 29. 4. 2014)
To se mimo jiné nelíbilo třináctileté dceři poslance za TOP 09 a děkana Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity Františka Váchy – proto napsala předsedovi vlády dopis, v něm se ho táe, proč se pro peníze vykašlali na Tibeťany, a vzkazuje mu, e je to špatně. Tatínek interpelaci promptně doručil a poádal premiéra, aby svou odpověď formuloval tak, aby jí rozumělo i třináctileté dítě. (Novinky.cz, 15. 5. 2014)
Nevím, zda a jak Bohuslav Sobotka na výzvu odpověděl. Nicméně, ač moná s kříkem po funuse, napadlo mě, e bych mu mohla s tímto neobvyklým úkolem pomoci, a dopis jsem zkusmo napsala za něj.
Milá děvenko!
Děkuji Ti za zájem o práci vlády, která právě teď spravuje Tvou vlast. Věř mi, není to lehký úkol. Je tu tolik různých věcí, na které musíme myslet – ani je nemohu všechny vyjmenovat! Zahraniční politika, tedy to, jak se náš stát oficiálně chová vůči jiným státům, je nedílnou součástí této práce; v tom máš určitě pravdu. Její důleitost nepodceňujeme. Ovlivňuje to naše postavení ve světě, a to se pak zpětně promítá do ivota našich občanů a jejich dětí, jako jsi Ty. Logicky se snaíme dělat zahraniční politiku tak, aby to bylo co nejvýhodnější právě pro naše vlastní občany. Ty si myslíš, e to děláme špatně. Nu, netvrdím, e jsme neomylní. Pojďme to spolu trochu rozebrat – třeba budeme oba moudřejší.
Take, kde jsi na to vlastně přišla, milé dítě, e Tibet, exotická země nám tolik vzdálená, ije v nesvobodě a je třeba ji osvobodit? Domnívám se, e něco Ti o tom řekl zřejmě tatínek, který se v tom jakoto učený pan profesor a poslanec určitě vyzná. Minimálně ve straně, za kterou vystupuje v parlamentu, ho dozajista poučili, jak to v Tibetu chodí a co je pro tibetský lid dobré. Těko tomu nevěřit, kdy se tatínkova strana v tomto směru řídí názory našeho slavného prezidenta Václava Havla, kterého si všichni slušní lidé váí a dokonce i ve Spojených státech ho obdivují. Ano, ano, kdy náš hodný pan prezident poprvé pozval tibetského duchovního vůdce (dávám ta slova do uvozovek, protoe popravdě sám nevím, co přesně znamenají), kdy tedy pan Havel pozval dalajlámu poprvé do Prahy, mnoho lidí to slavilo jako svátek – dojemné setkání dvou představitelů malinkatých utlačovaných národů, na které jinak málokdo myslí. Našemu statečnému panu prezidentovi tehdy nezáleelo na názoru velké Číny. Záleelo mu na svobodě a správných zásadách. Nu, moná taky tak trochu na názoru velkých Spojených států, ale to určitě nehrálo v jeho rozhodování důleitou roli. A pokud ano, tak si to dozajista nepřipustil.
Ty jsi koneckonců tenkrát ještě nebyla na světě, take si to nemůeš pamatovat, jaké opojení ze svobody to lidem přineslo. Těch barevných vlaječek, co se všude třepotalo! Líbí se Ti ty barevné vlaječky? Nepochybuji, e ano. Je to takové roztomilé a svěí. A sám dalajláma, takový laskavý pán... Tak hezky se usmívá a uklání v televizi... A jaké moudré kníky píše! Četla jsi nějakou? Pokud ne, pak jsi ale jistě narazila alespoň na jeho nesčetné moudré citáty na Facebooku: bývají doprovázeny hezkými barevnými obrázky, třeba mraky plujícími po obloze nebo tekoucí řekou (kdybys nevěděla, má to symbolizovat poznání, e vše se neustále proměňuje – buddhisté si na to dělají tak trochu patent, nevím proč, ale kdy je to dělá šťastnými, tak nakonec proč ne). Vidíš to, to poslední setkání dalajlámy s Václavem Havlem si vlastně pamatovat můeš, to u ti bylo deset. Videozáznam je ještě stále dostupný na internetu: pan prezident tam byl u hodně nemocný a dalajláma ho tam tak dojemně objímá a hladí – a přitom tak přirozeně a upřímně, jako by ani nebyl slavným a důleitým duchovním vůdcem a jako by tam ty blesky fotoaparátů ani nebyly.
No, to je velmi smutná vzpomínka, take se radši vraťme k tématu. Předpokládám tedy, e se Ti všechny tyhle věci jako vlaječky a úsměvy moudrých pánů moc líbí, a proto bys chtěla Tibeťanům pomoci, aby se měli tak dobře a svobodně jako my a nemuseli dál trpět pod nadvládou zlovolných Číňanů, kteří jim nedovolí si vládnout sami – tak jako si sami vládneme my, bez ohledu na peníze a zájmy nějakého velkého státu. Slabším se má navíc pomáhat, take bychom si tím mohli splnit i nějakého toho bobříka ušlechtilosti. Věřím, e tak tě to doma učí tatínek, a moná i paní učitelka v občanské nauce. Co jiného by Tě taky mohli učit, kdy vidí to utrpení tibetského lidu v novinách a v televizi... Nebo e by to tatínek měl přímo z první ruky, od pana kníete Schwarzenberga, třeba?
Ať tak či onak, Ty jsi jistě chytrá a přemýšlivá dívka a nespokojíš se jen s jedním nebo několika málo zdroji informací. O celé věci se budeš chtít dovědět co nejvíce – zvláště předtím, ne uděláš takovou významnou věc jako poučit premiéra, co dělá špatně. Aby sis před politiky netrhla ostudu, moná sis předem nastudovala historii Tibetu nejen z učebnic pro sedmou třídu, ale i z nějakých vánějších knih. Moná jsi zašla do vědecké knihovny (vím, to se dnes u moc nenosí) a poádala paní knihovnici, ať ti udělá Tvému věku přiměřenou rešerši, nebo jsi dokonce poprosila tatínka, ať Ti dá e-mail na nějakého odborníka přes tibetsko-čínské vztahy, aby sis mohla utvořit opravdu nezávislý názor a pana předsedu vlády pak porazit ve fundované diskusi. e ne? No dobrá, přece jen je Ti teprve třináct a ilustrovaným citátům na Facebooku asi rozumíš líp ne odborným publikacím.
Ale aspoň ve Wikipedii sis něco přečíst mohla, co? Na internetu jsi jistě jako doma... Taky ne? No, já nebudu vzdychat a převracet oči. Pojďme se tam podívat spolu. Budu Ti překládat z anglické verze, protoe tam je těch informací přece jen o něco více ne v té české: pod kadým článkem krom toho najdeš a desítky odkazů, podle kterých si můeš fakta ověřit. Trochu to všechno ovšem zjednoduším, tak aby tomu rozumělo i třináctileté dítě, jak si přál tatínek. LOL.
***
Zeptejme se tedy nejprve, proč by Tibeťané měli mít nárok na samostatný stát. Odpověď je zdánlivě snadná: kadý by měl mít právo ít ve svém vlastním státě. Co to ale je vlastní stát? Jistě víš z dějepisu, e ještě docela nedávno s námi v jednom státě il moc sympatický národ Slováků, kteří však v určitém okamiku také začali volat po vlastním státě. A toto volání bylo docela snadno vyslyšeno. Politici se mezi sebou domluvili, rozdělili si území, peníze a pravomoci, svět s tím souhlasil (to je moc důleité: aby to různé mezinárodní organizace a velmoci schválily, bez toho to vůbec nejde) – a tak se milí Slováci mohou ji nějakých dvacet let těšit z osvobození od české nadvlády. Věřím, e jim to srdečně přeješ.
No jo, ale co kdyby to tak chtěl udělat kadý? Moravané třeba; nemáš náhodou na Moravě tetu? Co kdyby chtěli mít Moravané vlastní stát a vlajku a všechny tyhle věci? Myslíš, e by se politici domluvili? A e by to mezinárodní organizace schválily a svět uznal? Anebo co kdybyste si s partou kamarádů řekli, e se vám opravdu nelíbí naše české zákony a přístup vlády k Tibetu, a do nějaké jiné země se vám emigrovat nechce dejme tomu kvůli špatnému počasí, take vyhlašujete samostatný stát Moudrých a svobodných dětí? Myslíš, e by pan prezident přijel potřást vámi zvolenému náčelníkovi rukou a ujistil vás, e vámi přijaté zákony o nepovinné školní docházce mu ani trochu nevadí – a zkrátka děti, dělejte si na území České republiky, co chcete? Myslíš, e by váš osvícený stát Moudrých a svobodných rázem dostal té křeslo v OSN – a tam u by se Vám mohlo podařit ledasco i proti vůli Číny?
No, asi ne. Asi by se to nepovedlo ani Moudrým a svobodným dětem, ani Moravě. Svět se toti v těchto věcech většinou řídí (tedy aspoň naoko) tzv. mezinárodním právem. Zhruba řečeno to znamená, e všechny ty zúčastněné vlády a mezinárodní instituce zkoumají, jaký má na to které území daný svobodychtivý lid historický nárok, a vedle toho ještě, zda a nakolik se jim na tomto území děje od jiného národa či skupiny lidí skutečné příkoří a zlo.
Je jasné, e Moudré a svobodné děti by si ádný historický nárok dělat nemohly (co pamatuji, nikdo takový ještě ádnému státu v dějinách nevládl) a o příkoří raději pomlčet. Nějaké hnutí za samostatnost Moravy by snad mělo větší naději na úspěch – Velkou Moravu jistě umíš jako kdy bičem mrská a o nerovnoměrném rozdělování prostředků mezi Prahou a Brnem jsi u taky něco moná zaslechla. Přesto ani s těmito argumenty by samostatný moravský stát vůbec nebylo lehké prosadit.
A jak je na tom z tohoto pohledu Tibet? Jsou Tibeťané vůbec národ s alespoň teoretickým nárokem na vlastní stát? Teoreticky ano: podle ji zmíněné Wikipedie* se dají povaovat za samostatný národ v tom smyslu, e se jedná o etnickou skupinu se společným jazykem, kulturou a tradicemi, navíc dlouhodobě obývající společné území. V době dosti dávné (v 7. stol. n. l.) utvořili dokonce i jednotný stát, který měl panovníka a vlastní správu. Toto impérium, je bylo domovem jak Tibeťanů, tak několika dalších etnických skupin, se však brzy rozpadlo na mnoho soupeřících teritorií. Těm porůznu vládli tu Mongolové, tu Číňané – málokterá z těchto jednotek měla vůbec kdy původní tibetskou správu. (Můe se Ti to zdát ošklivé a nespravedlivé – jak mohli Mongolové nebo Číňané jen tak přijít a zabrat si území, které nebylo jejich? Z jistého pohledu máš dokonce pravdu, ale tak u to v dějinách bohuel chodilo a dodnes chodí, e ti silnější někam přijdou, vyhlásí válku, vyhrají ji a ovládnou ty slabší: naprostá většina dnešních států, včetně těch nejvyspělejších západních demokracií, vznikla právě takto. Idylku toho typu, e nějaký praotec přehlédne z Řípu zemi mlékem a strdím oplývající a prohlásí ji za svou, má v dějinách málokdo. Smutné, e?).
No, take většina území dnešního Tibetu patřila zhruba od 9. stol. n. l. de facto Číňanům, a to a do pádu čínské dynastie Qing na počátku století dvacátého – do té doby si Tibeťané ve svém státě sami vládli všeho všudy nějakých 200 let. Číňané (stejně jako Mongolové) jim však většinou ponechávali jistou míru autonomie – znamená to, e jim tolerovali jakousi samosprávu, aby si o svých místních věcech mohli rozhodovat sami. Samosprávný systém, zaloený na lámech (náboenských vůdcích), kteří měli i politické funkce, vznikal za mongolské nadvlády (prvního dalajlámu jmenoval mongolský chán Altan v 16. stol.); Číňané ho pak mnohokrát reorganizovali.
Na začátku 20. stol. se tedy Čínská říše rozpadá, aby ji posléze nahradila Čínská lidová republika. Tohoto řekněme historického zmatku Tibeťané vyuili: vystrnadili ze země čínskou armádu a r. 1913 vyhlásili samostatnost. Mělo by Ti to něco připomínat, e ano? I v Evropě se toho času odehrávalo dějinné pozdviení a i my jsme nastalého zmatku vyuili k tomu, abychom se vymanili z habsburského područí a vytvořili samostatné Československo. Nestalo se to ovšem jen tak: čeští politici v čele s pozdějším prezidentem T. G. Masarykem si pro to léta připravovali půdu. Jak? Mimo jiné tak, e se snaili o svých cílech přesvědčit některé velké mocnosti. A shodou okolností to nebylo a tak těké. Rozdrobení silného Rakousko-Uherska na malé bezvýznamné státy bylo pro řečené mocnosti jistě vítaným výsledkem 1. sv. války; v této situaci nebyl vcelku důvod ušlechtilým snahám malé utlačované zemičky nepoehnat. Nakreslily se nové hranice – tak trochu podle několik set let starých historických nároků, tak trochu podle bezprostředních politických zájmů – a bylo to. Kdyby však na tom vítězové války, jmenovitě Británie, Francie a Spojené státy, politický zájem neměly, mohl by se tatíček Masaryk i s celým svým diplomatickým uměním třeba pokrájet na kostičky, a ádné Československo by nikdy nevzniklo (a Slováci by se v něm dalších sedmdesát let necítili utlačovaní a nevolali by po vlastním státě – vidíš, jak je to někdy sloité...).
Holt měli jsme tenkrát na počátku 20. století docela štěstí. Tibeťané však méně. Čína, ba ani ádná jiná světová mocnost samostatnost Tibetu nikdy neuznala. A to přesto, e se tenkrát do věci vloili dokonce Britové a navrhli oběma stranám ty nejspravedlivější a historicky nejsprávnější hranice. Jistě se teď ptáš, co bylo Angličanům po tom, kdy to ani není v Evropě – proč je nenechali, ať si to dohodnou mezi sebou? A hned Tě napadne správná školní poučka o vyspělé západní demokracii a z toho si odvodíš, e zkrátka jednali v zájmu humanity a chtěli pomoci malému utlačovanému národu atd. No, ano, jistě. Krom toho však demokraticky vyspělému Spojenému království tehdy patřila Indie (jak ji získali do svého područí, teď ponechme stranou) a ze sousední velké Číny mělo trošku strach. Z velké Číny a velkého Ruska, které si na tuto oblast také brousilo zuby. Pár let předtím, ne Tibet vyhlásil samostatnost, se ho Angličané dokonce pokusili dobýt pro sebe (to jsou věci, e). Tibet se zkrátka hodil jako taková šikovná nárazníková zóna – podobně jako my jsme se po 1. sv. válce jevili jako vhodný nárazník proti Rusku a po 2. sv. válce zase Rusku proti Západu... Ach, ano, všechno se pořád mění, jak říkají buddhisté a Bob Dylan.
V průběhu času se měnily i názory Tibetu na vlastní samostatnost. V onom období od r. 1913 a do definitivního svrení tibetské vlády Čínou v r. 1951 změnili Tibeťané svůj oficiální postoj několikrát: chvíli se řídili tím, co jim přátelsky poradili Angličané, pak se zase na chvíli podvolili Číně, pak dali na čas na svou vlastní hlavu... Všechny podrobnosti najdeš ve Wikipedii – váně! A představ si, e r. 1950 podepsal 14. dalajláma s čínskými představiteli Sedmnáctibodovou úmluvu, v ní potvrdil čínskou nadvládu nad tibetským územím. Ano, doopravdy – ten starý hodný pán, za kterého dneska tak statečně máváš vlaječkami, s čínskou nadvládou svého času sám souhlasil. Bylo mu tehdy, pravda, teprve patnáct, take z toho asi neměl moc rozum, přesto tento dějinný moment můe některé bojovníky za svobodu Tibetu překvapit.
Ať tak či onak, nijak váně to zřejmě nemyslel, protoe u za pár let vyjednával za zády Číňanů s americkou tajnou slubou (CIA) o pomoci při úplném osamostatnění. To u je ale trochu jiná kapitola a já vidím, e potřebuješ přestávku. Take si to zatím shrňme: s oněmi historickými nároky Tibeťanů na vlastní stát to zkrátka není a tak slavné. Z pohledu poměrně nezaujatých encyklopedických informací to vypadá, e necelých dvě stě let vlády tibetských králů v raném středověku ani nějakých čtyřicet let handrkování o samostatnost v meziválečném období 20. století, ukončených dalajlámovým podpisem smlouvy o autonomii pod čínskou nadvládou, ten správný historický nárok nezakládá.
No, dobře, řekneš, ale copak je to a tak důleité? Vdyť je přece jasně vidět, e všechny ty historické nároky vyplývají hlavně z toho, e někdo někam přijde, pobije ty, co u tam jsou, vyhlásí nadvládu – anebo vyhlásí naopak samostatnost, třeba jen proto, e se mu to zrovna hodí a stojí za ním někdo velký, komu se to hodí ještě víc... Vidíš v tom pramálo logiky a ještě méně spravedlnosti a práva, a máš docela pravdu. Mohla bys dokonce opět poukázat na příměr s našimi dějinami a zeptat se, kde vzali Slováci historický nárok na svůj současný stát, kdy na tom území nikdy ádné Slovenské království nebylo a Slovenský štát jen pár roků za Hitlera, a tím by se snad raději neměli vůbec chlubit... Tak nějak přestáváš úplně věřit všem těm mezinárodním organizacím a jejich dobrým úmyslům udret mír a spravedlnost ve světě.
Rozhořčeně se ptáš, jestli není nakonec důleitější, co Tibeťané sami chtějí, ne nějaké vachrlaté historické nároky...
No, ano, dalo by se tak jistě uvaovat. Ale je to otázka, co Tibeťané sami chtějí. Podívej třeba na samotného dalajlámu. Nejprve podepíše s Čínou smlouvu, v ní uznává, e Tibet je její součástí (ta smlouva obsahovala ujednání o autonomii, ale tu, jak sis jistě všimla, měli Tibeťané u odedávna) – a za pár let se na ně domlouvá s CIA. Jeliko byl tenkrát jen o málo starší, ne jsi teď Ty, neměli bychom soudit moc přísně; musel být koneckonců pod tlakem ostatních lámů a dalších příslušníků aristokracie – a těm se muselo z představy, e kvůli čínským komunistickým reformám přijdou o půdu, statky, nevolníky a otroky atd., dělat fyzicky špatně.
Ano, děvenko, nevolníky a otroky – před čínskými reformami byl Tibet zaostalou feudální teokracií, tzn. vládla tu úzká skupina duchovních vůdců, kteří současně vlastnili skoro veškerou půdu. Na té půdě pak pracovala v nevolnickém vztahu většina ostatního obyvatelstva. Souhlasím s Tebou – bylo to jako ve středověku, nebo ještě horší. Otroctví se v Tibetu vyskytovalo ještě koncem 50. let... No, neděs se. Chci jen říci, e nejvíce čínské područí vadilo nepočetné privilegované vrstvě, která o svá privilegia nechtěla přijít. A dalajláma k této vrstvě samozřejmě patřil. Take vyjednal s Američany, aby jeho utlačovanému lidu poskytli tajně vojenskou a finanční pomoc.
Američané to rádi udělali. Tibetský program CIA (CIA Tibetan Program) zahrnoval výcvik tibetských partyzánů v tajných amerických táborech, vysílání amerických agentů do Tibetu (maskovali se jako horolezci), zasílání zbraní (shazovali je letadly), cílenou propagandu a samozřejmě spoustu peněz. Amíci se podíleli na tibetských vzpourách proti čínskému reimu od poloviny 50. let. Povstání r. 1959 však bylo dosti nemilosrdně Číňany potlačeno a dalajláma se svými věrnými uprchl do Indie. Tam pak utvořili tzv. exilovou vládu (to je vláda, která si hraje na to, e vládne v zemi, odkud utekla); dalajláma posléze vydal i tibetskou ústavu a ustavil volený parlament (tzv. Ústřední tibetská správa) – o čem ten parlament rozhoduje nebo jak do něj probíhají volby, mi popravdě není moc jasné.
Partyzáni zatím doma přepadávali čínské úřady a ničili čínské komunikace a Američané to všechno bohatě sponzorovali. Tebe asi čísla moc nezajímají, take mi promiň, e jsem tím poněkud nezdravě fascinován: dle oficiálních údajů poskytovali v 60. letech tibetskému hnutí odporu 1,7 milionů dolarů ročně; sám dalajláma dostával roční apaná 180 000 dolarů. Umíš si to vůbec představit? Raději to nebudu přepočítávat v dnešním kursu... Stačí, kdy řeknu, e plat amerického prezidenta byl v té době skoro stejný jako dalajlámův (200 000 dolarů ročně – na 400 000 si to zvýšili a v r. 2001**). Muselo jim tedy na svobodě tibetského lidu záleet opravdu hodně, zdá se.
Jene – nic netrvá věčně, ani láska k jedné slečně, jak říkávali u staří Řekové – a buddhisté, a taky Bob Dylan... Omlouvám se, opravdu, zase jsem se nechal unést: sedět tak někde v exilové vládě, nemít za nic zodpovědnost, brát stejně jako Kennedy a bojovat za svůj lid... Aby sis nemyslela, e to nějak zlehčuji: Jeho Svatost samozřejmě bojovala všemi silami. V 60. letech např. poslala Organizaci spojených národů tři interpelace s ádostí o podporu tibetské otázky (vlastně podobné dopisy, jako jsi poslala Ty mně).
No, jenome, abych se opět vrátil k tématu – vše se mění a změnila se i americká politika. Prezident Nixon došel jednoho dne k závěru, e takovýto boj za svobodu je příliš drahý, celkem nic z něho není a e víc ne na svobodě Tibetu mu záleí na dobrých vztazích s Čínou. Jmenovitě na dobrých hospodářských vztazích s Čínou. A tak byl celý Tibetský program CIA v r. 1974 zastaven a s ním i dotace tibetským bojovníkům a kapesné jejich duchovnímu vůdci. Američané se, řečeno Tvými slovy, na Tibeťany prostě vykašlali: vykašlali se na ně pro peníze, podobně jako o několik dekád později řada dalších zemí, které pochopily, e s Čínou se dost dobře bojovat nedá, ať u vojensky, či ekonomicky, tedy alespoň pokud nechceme riskovat světovou katastrofu. Kdy uváíme, e k tomuto náhledu USA dospěly kdesi počátkem 70. let, kdy ještě skutečně byly světovou velmocí, je mohla rozhodovat skoro o všem, a kdy jejich dluh vůči Číně ještě nedosahoval dnešních astronomických rozměrů, musíme chtě nechtě říci: Jak prozíravé! Kam se na ně se svou zahraniční politikou hrabeme...
Chápu, e teď jsi trochu zděšená: Američané??? To snad přece ne! e ti by někoho zradili – a pro peníze?! Takhle to přece v novinách nepíšou a ve škole neučí... Ve Spojených státech přece mají dalajlámu tak rádi – zvou ho na univerzity, dávají mu čestné tituly a ceny... A jak to, e on se teda na ně za to nezlobí a jezdí jim tam přednášet o míru a soucitu a ještě se přitom tak kouzelně usmívá? Jsi naštvaná, já vím. Mohl bych Ti zalhat, e se na ně nezlobí proto, e je nekonečně trpělivý a laskavý a soucitný a vůbec prostě vtělený bůh, ale já Ti nechci věšet bulíky na nos. Nejsi u malá holka.
Dalajláma se za to na Amíky zlobí. Vznešeně se zlobí, pochopitelně, ale zlobí. Představ si, co o nich teď vykládá: e jim ve skutečnosti vůbec nešlo o svobodu tibetského lidu, ale jenom o to, aby co nejvíce poškodili komunistický čínský reim. e při tom nadělali více škody ne uitku a hodně lidí včetně samotných Tibeťanů zemřelo při jejich partyzánských akcích zcela zbytečně. e se na to vykašlali (u zase to slovo, promiň), hned jak pochopili, e z toho sami nic nemají. To je, co?
No, alespoň tedy u toho poškodili ten komunistický reim, říkáš si v duchu, to je přece dobře. Jo, jo, moc dobře je to... a – a na to, e třeba dalajláma si to vůbec nemyslí. Jeho Svatost je toti přesvědčeným marxistou. Sám to o sobě prohlašuje. Říká dokonce, e tradiční marxistické reimy jako právě Čína nebo bývalý Sovětský svaz nejsou marxistické dost. On sám vidí věci ještě více zleva. A kapitalismus s celým jeho prospěchářstvím nemá ani trochu rád. (Marně hloubám nad tím, jak se mu podařilo skloubit levolevý marxismus s buddhistickou vírou a tradičním uspořádáním tibetské společnosti v jeho demokratické exilové ústavě: hloubám, ale rozum mi to nebere. Nelze ne se sklonit před jeho boskou moudrostí, s ní by rád vedl nenásilný třídní boj z pozice rovnostářského monarchy).
Já jsem ale slíbil, e Ti ukáu, jak se jeho názory v čase mění. Marxista nebo buddhista, on si hlavně u zase ádnou samostatnost Tibetu nepřeje – a to u hezky dlouho (jako by se na stará kolena vracel do dětství...). Nedivím se, e Tě to překvapuje – netuší to ani spousta dospělých, co se sdruují ve všech těch organizacích za tibetskou nezávislost (nedivil bych se, kdyby to nevěděl ani pan Bursík). Přesto je to tak: sám to oficiálně prohlásil u v r. 1988 (to je opravdu hodně dávno) na mezinárodní konferenci ve Štrasburku. Chtěl by ít s Číňany v míru v jednom státě, mít vysokou míru autonomie a taky aby si Číňané někam uklidili svoje jaderné zbraně.
Jak k takovému postoji došel, bůh suď. Moná ví, e u se tam stejně nikdy nevrátí. Člověk si za čtyřicet, potamo šedesát let na ledacos zvykne... Kníky o svobodě mu stále vycházejí, na Facebooku ho stále citují, blonďaté celebrity se mu všude klaní (třeba Paris Hilton – ta blondýnka v růových šatičkách s pejskem v kabelce, kterou jistě znáš z bulvárního tisku, anebo ta slavná herečka Sharon Stone, která svého času prohlásila, e zemětřesení v Číně je špatnou karmou za to, jak jsou Číňané na Jeho Svatost zlí...). Kdo ví, kdo by se mu klaněl v Tibetské autonomní oblasti s vysokou mírou autonomie a zda by se mu povedlo prosadit tam marxistickou nirvánu...
Je fakt, e řadu lidí tím štrasburským prohlášením docela naštval. Jeho plán tibetské mírové zónyse nikdy neuskutečnil – snad proto, e byl trošku naivní, snad e s ním jeho Ústřední tibetská správa nesouhlasila, kdo ví... Kdy se mě ale zeptáš co tedy chtějí Tibeťané, nemám pořádnou odpověď. Asi nejspíš jak kdy a jak kteří. Škoda, e tam nemáš kamaráda na dopisování, který by Tě tam třeba i pozval na prázdniny – mohli jsme se dovědět, jak to vidí alespoň jeden ivoucí reprezentant tibetského lidu. Ačkoli se poněkud obávám, e jeho maminka by Ti taky mohla říct, e chce mít od všech těch pitomostí u hlavně Svatý pokoj.
A – teď jsi trochu povyskočila a zasvítily Ti oči. Máš v rukávu ještě jeden argument: lidská práva! To přece nemohu popřít! Moná tedy nemají ádný zvláštní historický nárok, moná e ani sami nevědí, co chtějí, anebo přání jedné vládychtivé skupiny vydávají za vůli lidu. Ale e jim Číňané boří kláštery, zavírají je do vězení pro nic za nic a nepovolují jim Facebook, to je přece pravda!
Ano. Já se tu Číňanů taky nijak zvlášť nezastávám. Oficiální zdroje se sice nemohou shodnout na přesných číslech, ale lze se domnívat, e během bojů s tibetskými rebely zabili několik set tisíc lidí. To je hodně a úvahy typu, kolik zabili Britové Maorů nebo Američané Indiánů, kdy jim zcela neprávem zabírali jejich zem, nejsou na místě. Je to přece tak dávno... Různé organizace pro lidská práva (např. Amnesty International aj.) také tvrdí, e čínský reim dodnes pronásleduje své odpůrce z řad Tibeťanů obzvláště krutě. Tím se myslí věznění, někdy i bez řádného soudu, mučení a velmi špatné podmínky ve vězení, popravy, nucené sterilizace, potraty a infanticida (zabíjení novorozených dětí), potlačování svobody slova (včetně cenzury internetu, jak jsi správně řekla), zákaz shromaďování, veřejných modliteb a uctívání dalajlámy a další. Ve Wikipedii jsou uvedeny opravdu ohavné příklady mučení politických vězňů, které tu s ohledem na Tvůj věk popisovat nebudu.
Některé z nich – nebo moná většina – anebo moná úplně všechny – jsou jistě pravdivé. Protoe ale čínská vláda mezinárodním organizacím nedovoluje přístup k příslušným informacím, jsme většinou nuceni spoléhat se pouze na výpovědi uprchlíků. A ty, jak se mnozí i nezaujatí odborníci na tibetsko-čínské vztahy shodují, jsou často nadsazené, a někdy i úplně smyšlené; týká se to hlavně onoho zabíjení malých dětí a sterilizací (jistě jsi slyšela, e Čína zastává kvůli přelidnění politiku jednoho dítěte: nicméně právě v Tibetu pozorovatelé potvrzují, e omezování porodnosti není vynucováno a tibetské rodiny jsou stále početné). Existují dokonce názory, e svědectví uprchlíků jsou zkreslována ve jménu propagandy, je má tibetské otázce získat sympatie – a především peníze – důvěřivého Západu.
Myslím si, e pravda bude někde uprostřed (no, moná ne úplně přesně uprostřed, ale zkrátka někde mezi). Nikterak nepochybuji o tom, e čínská vláda pronásleduje své odpůrce, ať u tibetské či čínské národnosti, a e to činí často nespravedlivě a krutě. Děje se to toti ve všech zemích a reimech, někdy zjevně, někdy skrytě. Rozdíly ve způsobech jistě existují; nedělej si však, děvenko, iluze, e takové civilizované národy jako např. Angličané či Američané genocidy (vyhlazování) nebo mučení odpůrců schopni nejsou. Národnost, reim, ba ani stupeň kultury, zdá se, nemá na lidskou povahu příliš velký vliv... ale to bych Ti musel vysvětlovat dlouho. Nejsem koneckonců odborník přes duši. Číňany to v ádném případě neomlouvá: i kdyby byla pravdivá jen desetina toho, co se o porušování lidských práv v Tibetu píše, je to odporné a odsouzeníhodné. Kdy o tom čtu, dělá se i mně na zvracení, a to nejsem dítě školou povinné.
Nicméně by Tě mohlo zajímat, jak to bylo v Tibetu s lidskými právy, ne se stal definitivní součástí Čínské lidové republiky (stále cituji Wikipedii a její zdroje). e tam měli otroctví a nevolnictví ještě v 1. polovině 20. století, u víš. Dalajláma měl nad svými poddanými neomezenou moc – rozhodně ne menší, ne má nyní nad svými občany čínská komunistická strana – a hojně jí vyuíval. Přítel a důvěrník 13. dalajlámy, britský tibetolog Charles Bell, ho ve své knize Portrait of the Dalai Lama (Portrét dalajlámy) popisuje jako diktátora absolutističtějšího, ne byli ve svých zemích Hitler a Mussolini. Trestní zákon té doby označuje za drastický: obvinění, ba i svědci bývali bičováni ještě předtím, ne bylo cokoli prokázáno; trestem býval pranýř, vsazení hlavy do klády, spoutání řetězy, usekávání rukou, nohou, uší či nosu, vylupování očí nebo zašití do koeného pytle a vhození do řeky. Bičování a usekávání částí těla i za drobné přestupky lze doloit ještě r. 1950. V 50. letech se rovně stále ještě pouíval trest smrti (třeba i za pouhou kráde), přestoe byl 13. dalajlámou oficiálně zrušen. Příliš přátelsky se Tibeťané nechovali ani k cizincům: řada evropských misionářů byla v zájmu ochrany privilegií místních lámů v minulých dobách zabita nebo zotročena. V zemi panovala tuhá hierarchie, proti ní se nikdo nemohl bránit – lidem se vysvětlilo, e se narodili nevolníky kvůli své špatné karmě (hříchům z minulého ivota) a trpí zlovůlí svých pánů zcela po právu.
Co myslíš – protestovala bys proti takovéto nespravedlnosti? A proti krutosti těch moudrých, laskavých a soucitných buddhistů, jich je Ti dneska tak líto?
Promiň, ale musel jsem to říct. Číňany to stále neomlouvá – ani co by se za nehet vešlo (aspoň já tedy tomu, e si Tibeťané zaslouili svůj osud špatnou karmou, rozhodně nevěřím). Chtěl jsem jen, aby sis trochu opravila svůj obrázek Tibeťanů coby mírumilovných andělů v rouše šafránovém a pochopila, e činy hovoří hlasitěji ne slova, jak praví anglické přísloví. Někdy i hlasitěji ne úsměvy v televizi.
Víš, je-li na celém tomto tibetsko-čínském příběhu něco nechutnou propagandou, jinými slovy cílenou lí za účelem získání moci, peněz a jiných výhod, je to šíření představy buddhismu jakoto náboenství soucitu a nenásilí. Buddhisté se rádi vydávají za bytosti oproštěné od lidských slabostí, povznesené nad touhu po pozemských statcích a vůbec všechno lidské hemení – a nadšení zápaďáci jim to většinou spolknou i s navijákem. Stačí si zaplatit pár lekcí v transcendentální meditaci, osvojit si několik triků, které svým účinkem spolehlivě nahradí meskalin či LSD (to jsou takové veselé drogy, proti nim naše civilizace velmi urputně bojuje) – a u se vidí před branami ráje. Nekritického obdivu k mistrům tohoto svérázného druhu manipulace s lidským vědomím však zdaleka nevyuívá jen dalajláma pro svou kauzu Tibet. Do očí bijící důkazy o tom, k čemu se buddhistům jejich zvláštní psychologické metody někdy hodí, stejně jako to, e se v reálném ivotě často chovají v naprostém rozporu se svým učením, z nějakého záhadného důvodu odmítáme vidět i v jiných případech. Západní myšlení je bludem o blahodárnosti buddhismu u tak nakaené, e se ho jali dokazovat dokonce i vědci se svými přístroji na zkoumání mozku. Vyvrátit ho v tomto dopise pouze s pomocí Wikipedie by se mi rozhodně nepovedlo: o tom budu muset napsat úplně jiné pojednání.
Zkrátka a dobře, chtěl jsem Ti pouze decentně naznačit, e Tibeťané si s Číňany v krutosti, nespravedlnosti ani jiných lidských chybách nezadají a jejich gloriola nekonečné ušlechtilosti je tak trochu sporná neboli fake, jak byste řekli vy mladí. Neliší se od nich nijak zásadně ani v jiných, třeba i dobrých vlastnostech – jsou to prostě lidé stejně jako my nebo i demokraticky vyspělí Američané – a jako takoví jsou nedokonalí a poměrně dost náchylní páchat zlo, naskytne-li se příleitost. Momentálně jsou moná utlačovaní a v nevýhodě, protoe je jich podstatně méně ne Číňanů a mají smůlu na historické okolnosti. Jak by se ale chovali, kdyby se karta obrátila (a stát se to můe vdy, to u jsme si několikrát ukázali), je otázka.
Opravdu, moná by nebylo od věci si představit, co by vlastně nastalo, kdyby byl Tibet najednou osvobozen. Dalajláma a jeho Ústřední tibetská správa by se vrátili do Lhasy a začali by spravedlivě, mírumilovně a soucitně vládnout ve shodě s vůlí svého lidu. Zjistili by, e to především vůbec neumějí, protoe se k tomu skoro sedmdesát let nedostali a vedení krásných řečí na světových konferencích k řízení zaostalé a zmatené země zrovna moc velkou průpravu neskýtá. Dalajláma by se moná snail zavádět své osvícené reformy a po marxisticku přerozdělit majetek, na který si původní tibetská aristokracie tak dlouho a tak marně brousí zuby. Co by za to od nich sklidil, raději nemyslet... Trestat by je nechtěl, určitě ne useknutím ruky – vdyť svou obrozenou demokratickou ústavu vymyslel u v 60. letech... Ani by to asi ale nebylo potřeba. Počítám, e dost rukou a hlav by si majitelé historických nároků na zabranou půdu usekali brzo sami. A by se situace zklidnila, pár lidí by šlo do humánního vězení pod transparentním dozorem lidskoprávních organizací, a pak by vyšlo najevo, e stále není nikdo, kdo by aspoň trochu rozuměl hospodářství nebo měl základní představu o výstavbě silnic.
A a by osvobozený tibetský lid na svých přerozdělených feudálních polích začal vzývat místo dalajlámy boha úrody z doby, ne do Tibetu přinesla buddhismus jedna nepálská princezna (vlastně jsem Ti ani neřekl, e buddhismus, jen je povaován za autentický znak tibetské kultury, není vůbec jejich původním náboenstvím: jejich původní náboenství se jmenuje bön), tedy a by v zemi zavládl hlad a nenávist vůči představitelům svobody a práva na sebeurčení, mnozí by moná začali vzpomínat, jak jim Číňané postavili eleznici, nemocnice a školy, a maminka Tvého kamaráda, kterého jsem Ti tu naschvál vymyslel, by moná řekla, e za minulého reimu bylo líp, aspoň měli nějakou jistotu, a ona bratrovi vdy říkala, aby to tričko s dalajlámou radši nenosil, protoe kdo na něj u taky dneska věří, a kluk je nakonec stejně po tom soudruhovi, co nás tehdy vyslýchal, tak třeba mu ještě i uznají čínské občanství...
***
... to je hrůzostrašný scénář, já vím... jsem přihlouple cynický a Ty navíc u ani nechápeš, o čem mluvím... ale ne! To ne, holčičko! Nechci, abys plakala! Ach boe, umím si to představit – myslela sis, e Tebou cloumá spravedlivé rozhořčení, chtěla jsi statečně přispět malým dílem k nápravě zkaeného světa, potěšit toho milého staříka a kdovíco ještě – a teď jsi zmatená. Vůbec nevíš, co si máš myslet, na čí straně stát a komu mávat vlaječkou.
A víš, co je ještě horší? Já to taky nevím. Nejene nevím, co je morální a dobré pro tibetský lid, ale nejsem si ani jist, jestli dělám dobře pro své vlastní občany – protoe jak jsem říkal na začátku, pro ně to hlavně všechno dělám, abychom se my měli dobře. Ne, ne, to není ani tak sobectví: spíš strach, abychom časem nedopadli ještě hůř ne Tibeťané. Moc nerozumíš tomu, jak to souvisí; moná jsi ani tak úplně nepochopila ty paralely mezi naší a tibetskou historií nebo Ti minimálně připadaly trochu přitaené za vlasy...
Nu, věc se má tak, e ty velké a mocné státy, kterým se v minulém století střídavě hodilo mít nás jako svého druhu ivý štít před cizími vpády (a za to nám poskytovaly iluzi opory), e tedy tyto mocnosti u moná nejsou tak mocné, jako bývaly, a více ne sebe navzájem se bojí – no, to bys neuhodla koho!
Bojí se Číny – a nejen Číny. Svět toti jako by se obracel naruby. Z bývalých zaostalých provincií se stávají ekonomické giganty a ze svých dávných kolonizátorů si dělají sluhy, nebo aspoň velkou legraci. Kdy prezident Obama po svém znovuzvolení prohlásil Dálný východ za oblast svého prvořadého strategického zájmu a dal přednost návštěvě Asie a Tichomoří před tradičními evropskými partnery, mnozí Evropané se durdili. Jak můe být někdo důleitější ne oni? Teď u jim pomalu začíná docházet, e euroamerická bílá civilizace je v úpadku a novým hráčům na světovém hřišti můe diktovat jen stěí. Kdyby šlo jen o lidská práva či hranice Tibeťanů... Ono by časem mohlo jít i o naše... Tím myslím, e by je někdo mohl chtít přepsat bez ohledu na historické nároky, víš?
Jinými slovy, i ti, co ještě nedávno vykřikovali o lidských právech, se dnes spíše snaí se s Čínou kamarádit, nebo si ji dokonce předcházet. I my se snaíme. Mám naši zemi opravdu rád a chtěl bych, aby přeila ten historický zmatek, který se na nás u zase nezadritelně valí. Usilovně přemýšlím, kam se vrtnout, ke komu se připojit, kdy Spojené státy u dávno nejsou, co bývaly, s Evropou to jde pomalu, ale jistě z kopce, a od Ruska nikdo neví, co očekávat. Nejhorší ze všeho je obava, e se spletu, e to neodhadnu dobře – vsadím třeba na dobré vztahy s Čínou, protoe to vypadá, e za pár let bude vládnout světu, a ono – co já vím! Všechno se pořád mění a oblaka na nebi plynou rychleji, ne přibývá vody v řece...
Tak u si utři slzy a přestaň se tak zoufale ptát, co si tedy máš vlastně myslet a čemu vlastně věřit... Nevím. Moná jen trochu víc přemýšlej, ne příště někomu řekneš, e něco dělá špatně... Poslouchej tatínka, ale měj u i svůj vlastní rozum. Ani tatínek není neomylný – ani pan kníe, ani pan předseda vlády, ba ani ten nejlepší pan prezident. Dokonce ani ádný duchovní vůdce. Snad jen Douglas Adams se nemýlil, kdy pravil: Věci nejsou vdy tím, čím se zdají.
Srdečně
Bohuslav Sobotka v zastoupení
* Všechna fakta o Tibetu pouitá v textu lze najít na webových stránkách anglické verze Wikipedie anebo v odkazech těchto stránek na příslušné ověřitelné zdroje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tibet
http://en.wikipedia.org/wiki/Dalai_Lama
http://en.wikipedia.org/wiki/14th_Dalai_Lama
http://en.wikipedia.org/wiki/CIA_Tibetan_program
http://en.wikipedia.org/wiki/Tibetan_independence_movement
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_Tibet
** http://usgovinfo.about.com/od/governmentjobs/a/Annual-Salaries-Of-Top-Us-Government-Officials.htm
The Beastess (1969) je česká psychiatryně a psychoterapeutka. ije ve Velké Británi.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.